import Litauen

Allmänt Lada-Niva snack!
LGJ058644486
Inlägg: 3
Blev medlem: 02 feb 2016 23:08

import Litauen

Inlägg av LGJ058644486 »

Tänkte importera ifrån Litauen en upprustad Niva,eftersom det är ett EU Land borde det inte uppstå några större problem eller finns det någon som kan råda vad man bör se upp med förutom med bilens skick, tänkte mer på om det finns vissa årsmodeller som inte går att få igenom i Sverige pga exempel avgaskrav. etc.... :?:
swelada
Inlägg: 331
Blev medlem: 15 dec 2008 22:39

Re: import Litauen

Inlägg av swelada »

Litauen blev medlem i EU 1 maj 2004. Bilar reggade efter det datumet ska inte vara några problem att regga i Sverige.
Det finns exempel på Nivor från tidigt 2000-tal med förgasare som sålts nya i Litauen. Dessa är i princip omöjliga att få godkända i Sverige (flyttgods är väl undantaget).
LGJ058644486
Inlägg: 3
Blev medlem: 02 feb 2016 23:08

Re: import Litauen

Inlägg av LGJ058644486 »

Tackar, just sånt tips om är guld värt. Har en kompis som bor i Litauen, han skall försöka finna ett bra ex.
Ont om beg,niva som är till salu. / LG/Degerfors
Vazmannen
Inlägg: 824
Blev medlem: 11 jul 2010 21:46
Ort: Degerfors

Re: import Litauen

Inlägg av Vazmannen »

Bra med fler Nivor i Degerfors :-)

Hälsn Jan
Tapio
Inlägg: 191
Blev medlem: 04 jul 2015 19:20
Ort: Göteborg

Re: import Litauen

Inlägg av Tapio »

Halaj!

Jag vet inte vad mitt inlägg är värt, men här kommer det iaf:
jag privatimporterade min förra bil, en M-B E430T -99. Det var för ca tio år sedan.
Regbesiktningen var inga problem alls. Enda skillnaden (i princip) var att de ville se chassinumret på bilen (vilket de tydligen vill se även vid vanlig bes. Numera).

Ett mycket större problem var försäkringen. Ringer till diverse F-bolag. Privatimporterad? Nääee...till slut får jag ett hutlöst skambud. Typ 20 000 Kr helförsäkring/år.
Privatimporterade bilar är (var?) en paria för F-bolag.
Till slut hittar jag ett bolag som är villig att försäkra min bil till en vettig peng.
Men de kräver ett papper/intyg från Hedins (mercedes generalagent) på hur många nycklar (min bil hade en sån där plastnyckel med chip) som finns till bilen. Dessutom kräver de att jag skall skaffa ett kit med schabloner och en etsningsvätska, som jag etsar in regnumret på alla fyra fönstren med.
När jag visat att jag gjort allt detta var det frid och fröjd.

Mina rön är tio år gamla, och förhoppningsvis har F-bolagen lugnat ner sig, och förstått att en privatimporterad bil inte är värre/sämre än vilken bil som helst.
Likväl tycker jag att du skall kolla upp det här innan du tar in en bil. Det kan komma surt efter liksom.

//T
Niva -12
Cadillac CDV -72
BMW R1100S -04
BMW K100 RS -90
Suzuki GSX 1100 -81
LGJ058644486
Inlägg: 3
Blev medlem: 02 feb 2016 23:08

Re: import Litauen

Inlägg av LGJ058644486 »

Hej.
Ditt svar är ett gott råd att följa,jag skall kolla upp med mitt försäkringsbolag hur dom ser på importen.
Hälsning LG
Skriv svar