När kom ecu till nivan?
När kom ecu till nivan?
Hej
Någon som vet när ecu dök upp till nivan?
Någon som vet när ecu dök upp till nivan?
Niva 1.6-92
VW passat 4-motion -08
Ford transit 350 DH 200hk- 10
VW passat 4-motion -08
Ford transit 350 DH 200hk- 10
Re: När kom ecu till nivan?
ECU kom med TBI-sprutet, -95.
Föregångaren hette AFR (svensktillverkad!) och kom med Skräckisen (88-94)
Föregångaren hette AFR (svensktillverkad!) och kom med Skräckisen (88-94)
/mats
Utan Niva för närvarande..
Sponsrar lada-niva.se
Utan Niva för närvarande..
Sponsrar lada-niva.se
Re: När kom ecu till nivan?
Ecu kanske var fel benämt, jag vill bara veta när databox av något slag introducerades.
Men innan -88 kan man säga då eller?
Men innan -88 kan man säga då eller?
Niva 1.6-92
VW passat 4-motion -08
Ford transit 350 DH 200hk- 10
VW passat 4-motion -08
Ford transit 350 DH 200hk- 10
Re: När kom ecu till nivan?
Hej!
Skräckisen var väl 89-91. 92 kom väl AFR från Axtec som tjänstgjorde till Insprutningen kom 95...
Hälsn Jan
Skräckisen var väl 89-91. 92 kom väl AFR från Axtec som tjänstgjorde till Insprutningen kom 95...
Hälsn Jan
Re: När kom ecu till nivan?
Mig veterligen fanns Skräckisen i två varianter under perioden 88-94, en tidig och en senare. Båda var dock framtagna av Axtec och hade en AFR-låda under passageratstolen. De var inte kompatibla. Stora skillnaden var att den tidiga hade elventiler som var "normaly open" dvs som stängde när de var spänningssatta.Vazmannen skrev:Hej!
Skräckisen var väl 89-91. 92 kom väl AFR från Axtec som tjänstgjorde till Insprutningen kom 95...
Hälsn Jan
Läser man dokumentationen kan man hitta mer info. Oavsett vilket är de en mörk period i Lada's historiebok...
/mats
Utan Niva för närvarande..
Sponsrar lada-niva.se
Utan Niva för närvarande..
Sponsrar lada-niva.se
Re: När kom ecu till nivan?
Skräckisen kom till årsmodell 1989, då katalysatorkravet infördes i Sverige. Normalt brukade den nya årsmodellen på den tiden introduceras efter semesterperioden, alltså aug-sep, många bilmärken valde istället att kalla bilarna 88b under hösten 1988 för att kunna sälja bilar utan katalysator några månader till, så även Lada.ahlberg skrev:ECU kom med TBI-sprutet, -95.
Föregångaren hette AFR (svensktillverkad!) och kom med Skräckisen (88-94)
Vissa bilmärken sålde bilar med katalysator redan som 1987 års modell (t.ex. Volvo), dock hänger lagstiftningen med ännu i våra dagar, dvs katalysatorn måste fungera vid besiktning på bilar av 1989 års modell och nyare.
Re: När kom ecu till nivan?
Hmm, var detta något bara för den svenska marknaden som importören eftermonterade för att uppfylla de svenska kraven?
Någon som vet?
Har ju en -94 och har alltid utgtått från att jag har en skräckis. En tidigare ägare har en bytt förgasare men jag vet inte om de satte på en ny skräckis eller bytte till något annat.
Har ingen box under passargerarsätet och saknar katalysator. Får meg att undra om det någonsin har suttit skräckis på.
Inget jag saknar i alla fall
Någon som vet?
Har ju en -94 och har alltid utgtått från att jag har en skräckis. En tidigare ägare har en bytt förgasare men jag vet inte om de satte på en ny skräckis eller bytte till något annat.
Har ingen box under passargerarsätet och saknar katalysator. Får meg att undra om det någonsin har suttit skräckis på.
Inget jag saknar i alla fall
Väldigt få gillar Lada men ALLA älskar en Niva.
Niva -94
Prosjekttråd: Min lilla Lada (Lada i Norge)
Niva -94
Prosjekttråd: Min lilla Lada (Lada i Norge)
Re: När kom ecu till nivan?
Gissar att Norge inte hakade på US-83 avgaskraven på samma sätt som Sverige?
Har du ingen AFR-låda och inte dubbla magnetventiler på gasaren har du ingen skräckis..
Har du ingen AFR-låda och inte dubbla magnetventiler på gasaren har du ingen skräckis..
/mats
Utan Niva för närvarande..
Sponsrar lada-niva.se
Utan Niva för närvarande..
Sponsrar lada-niva.se