Reservhjulshållare del III

Allmänt Lada-Niva snack!
Vazmannen
Inlägg: 824
Blev medlem: 11 jul 2010 21:46
Ort: Degerfors

Reservhjulshållare del III

Inlägg av Vazmannen »

Hej!

Grubblat på reservhjulshållare ett tag... Nån rekommenderade en Swing away från Kia sportage första generationen.

En sådan hållare är nu inköpt från returbilen till det facila priset av 120 kronor...

Nedre fästet får vid en första överblick bultas i stötfångaren och det översta går nog att dra fast i karossen...

Hälsn Jan
niva-2121
Inlägg: 1684
Blev medlem: 17 okt 2011 09:48
Ort: Åkers styckebruk

Re: Reservhjulshållare del III

Inlägg av niva-2121 »

Jag köpte en "swing away" reservhjulshållare från en Chevrolet Blazer.
Infästning på höger sida.
Nedre fäste i stötfångaren.
Övre fäste i karossen.
Mittre fäste någorlunda centrerat strax över regskylten.

Blazerns reservhjulshållare är så utformad att den "grenslar" Nivan´s (stående) högra bakljusarmatur utan att skymma någon del.

Nedre (högra) fästet i form av en kraftig skruv med diameter passande reservhjulshållaren.
Skruven svetsad i en U-balk som är modifierad/anpassad så den går att skjuta in i stötfångarskenan förbi stötfångarröret mot bilens mitt.
U-balken skruvad i stötfångarskenan.

Övre (högra) fästet i en U-balk 60x60x5x350 mm.
Balken är "bearbetad" och nertagen så den stämmer över ens med bilens sida.
I U-balken en aluminiumlist som "fyller ut" mellan balken och karossidan.
U-balken & listen genomborrade med 3 + 1 M10-skruvar genom karossen.
På karossens insida en stor och kraftig plåt 4 mm tjock som stöd.
I U-balken Blazern´s original gångjärn fastskruvad med 3 M10-skruvar.

Mittre fästen med låsanordningen skruvat i bakluckan med 4 M8-skruvar och specialdesignade mutterstycken på baksidan.
Försökte gör ett enda stort mutterstycke, men det förmådde jag inte, så det blev 2 "lister" 5x25x100mm (om jag minns rätt).
Mellan fästet med låsanordningen och karossen distanser utfilade ur aluminiumlister.

Hjulskruvarna på reservhjulshållaren fick jag flytta eftersom fälgarnas hålbilder inte stämde över ens mellan Niva och Chevrolet.

På baksidan av reservhjulshållaren gjorde jag hållare för infanteriets spade (med snöblad) och brandsläckare samt på utsidan för bogserstroppar.(JRT)

Tyvärr har jag (ännu) inte lärt mig lägga ut bilder. :cry:

En liten hint om vad jag ovan skrivit om kan man få på http://www.fyndborsen.se.
Tråkigt nog inte rätt sida mot kameran. :oops:

Så gjorde jag. :D
Forumsponsor
Vazmannen
Inlägg: 824
Blev medlem: 11 jul 2010 21:46
Ort: Degerfors

Re: Reservhjulshållare del III

Inlägg av Vazmannen »

Finns fyndbörsen kvar?

Kians fäste hamnar på vänstra sidan, fanns även en spärr att låsa den i utfällt läge...

Får se hu rjag får dit nummerplåten sen, vill iaf inte ha nån ful eu skylt...

Får nog plats med den på stötfångarens högra sida,,,

Hälsn Jan
Skriv svar