Bensin förbrukningen

Allmänt Lada-Niva snack!
Thage
Inlägg: 18
Blev medlem: 02 feb 2015 15:48

Bensin förbrukningen

Inlägg av Thage »

Har en vän som också kör Niva, han en ide, han hade kört med en kajak på taket i ungefär en vecka, han sa att Nivan tog mindre bensin då??Sagt och gjort jag jag hämtade min kajak i Falun. Jag körde från Falun till Stockholm som jag har gjort ett antal gånger tidigare. Döm om min förvåning min bil tog mindre bensin.Ett tips till er alla vill ni köra under litern så lägg en kajak på taket :D
wadsbo
Inlägg: 298
Blev medlem: 22 jul 2012 18:42
Ort: Vänersborg

Re: Bensin förbrukningen

Inlägg av wadsbo »

Jag har två kajaker. Ska slänga upp dom på taket å se om jag kommer under halvlitern :D
/Wadsbo
Niva-15
Grinolle
Inlägg: 167
Blev medlem: 18 okt 2015 23:44
Ort: Östernärke

Re: Bensin förbrukningen

Inlägg av Grinolle »

Hmm..., vad kostar en kajak egentligen, och kan man köpa såna i Helsingborg? Undrar om bränslebesparingen under resan hem täcker inköpet av kajak?
Får slå en kik på Blocket.
Är det någon särskild sorts kajak man bör kolla efter?
Kanadensare är inte att tänka på förmodar jag, för en sån kan jag låna av en polare... Optimistjolle likaså, nej nu tappa jag visst fokus. Kajak var det ja! ;)

Anders Olsson
Niva igen, denna gång en svart Urban.
Zphinx
Inlägg: 156
Blev medlem: 01 sep 2015 18:42
Ort: Linköping

Re: Bensin förbrukningen

Inlägg av Zphinx »

Hmm
Intressant. Bränsleförbrukningen är alltid ett skoj ämne.
Så va drar era bilar? Min -97:a brukar ligga runt 1.4l/mil (Utan kajak då. ) :?
Virre
Inlägg: 811
Blev medlem: 08 dec 2013 17:20
Ort: Jönköping

Re: Bensin förbrukningen

Inlägg av Virre »

Min landar på litern eller precis där ovanför.
Bör tillagas att jag har stora takräcket (utan flytetyg:-)) samt 29" hjul.
svedberg
Inlägg: 89
Blev medlem: 07 sep 2014 07:08
Ort: Älvängen

Re: Bensin förbrukningen

Inlägg av svedberg »

Min -14 ligger runt 0.87
Built for Sibiria not Suburbia
Lada 4x4 2121M -14
PEK
Inlägg: 99
Blev medlem: 24 okt 2013 14:50
Ort: Nacka

Re: Bensin förbrukningen

Inlägg av PEK »

Som Virre ungefär, runt litern. Sällan under, oftast ngt över. Mest korta turer, typ stadstrafik. Kör oxå omkring med tackräcke men med mer standardbetonade hjul. /PEK
Grön Niva -13
Tapio
Inlägg: 191
Blev medlem: 04 jul 2015 19:20
Ort: Göteborg

Re: Bensin förbrukningen

Inlägg av Tapio »

Halaj!

Min vagn drar ca litern när jag puttrar runt inom reviret. På landsväg, marschandes ca 80-100 km/h drar den runt 0,8.

jag tycker att det är mycket för en så liten/lätt bil med så liten motor. Motorn är ju inte sista skriket precis. Den har ju inte ens cross-flowtopp. Å andra sidan är ju karossen ungefär lika strömlinjeformad som en telefonkiosk.
Det vore intressant att veta vad som gör det. Är det motorns dåliga verkningsgrad eller karossens luftmotstånd som ger den höga förbrukningen?

Nån som vet om denna motor sitter i andra Vaz/ladaprodukter med modernare, mer landsvägsmässig karossform? Och vad de bilarna har för förbrukning i jämförelse? Det skulle ge en bra ledtråd.

//T
Niva -12
Cadillac CDV -72
BMW R1100S -04
BMW K100 RS -90
Suzuki GSX 1100 -81
Grinolle
Inlägg: 167
Blev medlem: 18 okt 2015 23:44
Ort: Östernärke

Re: Bensin förbrukningen

Inlägg av Grinolle »

Jag är ju alldeles nybörjare, men jag har ju å andra sidan dagsfärskt insamlade empiriska data gällande bränsleförbrukning.
Sträckan Klippan-Brahehus, jag låg i mellan 100 och 110km/h rätt stadigt. Körd sträcka knappt 25 mil. Bränsleförbrukning 0,87l/mil
Sträckan Brahehus-Askersby (Östernärke), varierande hastighetsbegränsning med övervägande 70, 80 och 90km/h. Jag höll hastighetsbegränsningen. Körd sträcka ca 19 mil. Bränsleförbrukning 0,78l/mil.
Ovanstående är alltså i princip ren landsvägskörning. Observera den stora skillnaden mellan att snitta ca 105km/h och att snitta runt 85km/h. Observera också att den andra sträckan innehåller betydligt fler tillfällen med deceleration/acceleration, dels för att det är ett antal av/påfarter och passage av samhällen, dels för att det är mycket 2+1vägar där man behöver anpassa sig för de som ligger i vägen för en! :lol:

Skall jag gissa så är karossutformningen kritisk för bränsleförbrukningen vid hastigheter över 70km/h eller så. Med tanke på luftmotståndet torde ju tillverkarnamnet "Lada" vara synnerligen träffande! Å andra sidan gör väl även effektförluster i vxl-låda, fördelningslåda, kardaner/knutar, drivaxlar m.m. sitt till. Visst finns det mer eller mindre törstiga bensinmotorer, och det är klart det spelar in, men jag undrar hur mycket i det här fallet. Jag hade en Toyota Tercel 4WD, en 1987 års modell med förknasarmotor. Den var fullt möjlig att köra på 0,65-0,7l/mil (vintertid närmare 0,7). Men den hade mer slimmad kaross, betydligt lägre och möjligen något lättare. Framförallt hade den inte permanent fyrhjulsdrift, utan den var framhjulsdriven med möjlighet att koppla in bakhjulen via en kardanaxel som ju inte snurrade med när 2WD-läget var i.

Men vad vet väl jag...? ;)

Anders Olsson
Niva igen, denna gång en svart Urban.
niva-2121
Inlägg: 1684
Blev medlem: 17 okt 2011 09:48
Ort: Åkers styckebruk

Re: Bensin förbrukningen

Inlägg av niva-2121 »

Om jag minns rätt då förbrukade Ludmilla 0,97 lit/mil när jag körde hem henne i april 2014 från Skåne till Strängnäs. :D
Ungefär 55 mil på runt 5 timmar = 110 km/t i snitt. 8-)
Enligt min TOMTOM GPS nådde vi aldrig fullt 140 km/t utom i backen ner till Jönköping. 8-)
Men heller nästan aldrig mycket under 130 km/t. 8-)
Hade jag inte glömt skruva dit tanklocket i Linköping så hade nog förbrukningen varit lägre. :oops:
Uppskattningsvis 5 liter förlorade jag av högra sidan att döma. :(

Annars ligger förbrukningen på runt 1,1 liter/mil vid DD inkl lite offroad light då och då.
Men då ska man ha i åtanke att Ludmilla nu för tiden är skodd med Cooper Disoverer A/T 215/80-15" = mer tungrullande och större däck.
Vid hemtransporten hade hon Michelin 215/70-15", ett erkänt lättrullande däck.

Eftersom en uppgradering av bränsleförsörjningen skedde från och med 2121M = 2011 årsmodell, så bör det väl gynna bränsleförbrukningen jämfört med bilar utan prefixet "M" i allmänhet och förgasarmotorbilar i synnerhet.
Forumsponsor
rid54
Inlägg: 1476
Blev medlem: 20 apr 2012 16:25
Ort: Vallentuna
Kontakt:

Re: Bensin förbrukningen

Inlägg av rid54 »

Det är ju lite fler kugghjul än "normalt" som är aktiva i denna bil, så att den drar mer än andra med samma vikt är kanske inte att undra över. Sedan är den som nämnts rätt oaerodynamisk.

Jag hade en 2111 med 16-v motorn och den drog 0,55 - 0,6 blandat, rätt OK faktiskt.
/Rickard
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte)
Lada 2107 från 1984; "Olga" (såklart...)
Volvo TL 22 (935)
geronimo81
Inlägg: 2
Blev medlem: 27 apr 2019 13:17

Re: Bensin förbrukningen

Inlägg av geronimo81 »

Hej gubbar, är spekulant på en helt ny Lada Niva från 2019...någon som har en och kan uttala sig om bränsleförbrukning. Ska dra på fetare däck för att kunna dra ut alla mina skjutna grisar ur skogen och samtidigt åka till jobbet med osv osv...alltså en bruksbil som jag inte kommer höja ögonbrynen om ifall den skrapas lite någonstans. Den kommer dock skötas servicemässigt osv osv, samt rostskyddsbehandlas :mrgreen:
rid54
Inlägg: 1476
Blev medlem: 20 apr 2012 16:25
Ort: Vallentuna
Kontakt:

Re: Bensin förbrukningen

Inlägg av rid54 »

Med tanke på produktutvecklingen på denna maskin tror jag du kan ta till dig all info från ägare av Niva från 2010 och framåt. Min erfarenhet (Niva 2011) är att man får leva med strax under 0,8 l/mil med snäll landsvägskörning och bortåt litern/mil för blandad körning. Allt över 80 km/h ger direkt mer förbrukning ("Lada") och stadskörning ger ju hög förbrukning oavsett biltyp (bortsett från hybrider med regenererande broms). Jag har just kört 60+ mil på rätt usla Lettiska vägar med en snittfart på kanske 65-70 och en förbrukning på runt 0,8. En passagerare och last, samt stora takräcket. Inget att klaga på, tror jag.
/Rickard
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte)
Lada 2107 från 1984; "Olga" (såklart...)
Volvo TL 22 (935)
dea
Inlägg: 320
Blev medlem: 07 feb 2014 22:16
Ort: Njura NÖ Skåne

Re: Bensin förbrukningen

Inlägg av dea »

Jag har en niva från 2015 den ligger ganska precis på litern kör ofta korta sträckor är lantbrukare så kolla till kossorna nån km bort på småvägar ibland nån tur på någon mil men jag tror knappt jag har varit över 1,1 liter har ofta nåt öppet släp efter. Körde typ 15 mil med ett skåpsläp som är tungdraget mycket vindfång, då var det garanterat över 1,5l. Då ligger man kanske tom lite över hastighets gränserna vilket bilen klarar utan bekymmer :D
Grinolle
Inlägg: 167
Blev medlem: 18 okt 2015 23:44
Ort: Östernärke

Re: Bensin förbrukningen

Inlägg av Grinolle »

Jag körde ju en Niva -11 som vardagsbil i lite drygt ett år hösten 2015 och framåt. Bor 3 mil utanför stans centrum där jag då jobbade och lite drygt 2 av de 3 milen är ren landsvägskörning på 80- och 90-väg. Låg på en ärlig snittförbrukning på 0,8l/mil under hela innehavet, d.v.s. vinter som sommar.

Över 90km/h blev bilen märkbart törstigare, liksom vid ren stadskörning. Dock lyckades jag aldrig, ens under långresor med mycket motorvägsfart ELLER dagar när jag körde runt extremt mycket inne i stan få bilen att dra över 1l/mil i sammantagen förbrukning mellan tankningarna. Det krävs det nog ren terängkörning eller riktigt aggressiv stadskörning för att lyckas med.

Jag ska tillägga att jag är road av att tävla mot mig själv i att köra snålt, inte genom att köra långsamt men däremot mjukt, d.v.s. "eco-driving".

Så min slutsats är att för den som kör 50% landsväg och 50% stad så bör det IRL enkelt gå att få den blandade förbrukningen att stanna vid 0,9l/mil, givet att man inte drivs av att rödljusrejsa eller leka Emerson Fittipaldi i Nivan (vilket den oavsett är tämligen olämpad för).

I stadstrafik är för övrigt Nivan en av de smidigaste bilar jag har haft, med bra vändradie, lätt servostyrning, bra översikt över trafiken tack vare hög sittposition och stora glasytor runtom och en kaross som slutar exakt där den ser ut att sluta. På min nuvarande vardagsbil, en Suzuki Vitara -17 har jag automatlåda, auto-/nödbroms, radarvarnare fram och bak samt backkamera som hjälpmedel i manövrerandet och parkerandet, så visst, den är ännu smidigare trots att den är lite större och går avsevärt snålare, men Nivan var ändå väldigt smidig och förvånansvärt ekonomisk.

Anders Olsson
Niva igen, denna gång en svart Urban.
Skriv svar