Att Niva eller inte Niva... Varning, lååångt!
Re: Att Niva eller inte Niva... Varning, lååångt!
Hej och välkommen!
Förutom de nämnda handlarna i Eskilstuna, Hörby och Göteborg är även Seffel Bil i Filipstad försäljare av nya Niva, de är dock inte så aktiva på Blocket och det är lätt att missa dem av den anledningen. Filipstad är ju heller inte så långt från Örebrotrakten: http://www.seffelbil.se/
Precis som Vazmannen rekommenderar jag Lindbergs i Hällefors, jag skulle till och med påstå att de är den verkstad i Sverige som har högst kompetens avseende Lada. http://www.lindbergsbil.se/
Förutom de nämnda handlarna i Eskilstuna, Hörby och Göteborg är även Seffel Bil i Filipstad försäljare av nya Niva, de är dock inte så aktiva på Blocket och det är lätt att missa dem av den anledningen. Filipstad är ju heller inte så långt från Örebrotrakten: http://www.seffelbil.se/
Precis som Vazmannen rekommenderar jag Lindbergs i Hällefors, jag skulle till och med påstå att de är den verkstad i Sverige som har högst kompetens avseende Lada. http://www.lindbergsbil.se/
Re: Att Niva eller inte Niva... Varning, lååångt!
Tack Victor! ...och ja, jag hoppas vara sinnesförvirrad nog att trivas riktigt bra med en Niva. Eskilstuna får vara, det lovar jag. Åtminstone tills någon med mer seriös attityd till affärsmannaskap tar över.Virre skrev:Hejsan svejsan och välkommen!
Bara av att läsa ditt första inlägg här ovan känns du som rätt person för en Niva.
Även jag ber dig att hålla dig ifrån Eskilstuna handlaren eller ialf ha allt skriftlig. Dom andra handlarna i Sverige kan jag inte utala mig om men flera verkar mkt nöjda med dom.
Reservdelar handlar du utomlands eller på Umeå Offroad för bäst pris och dör det faktiskt finns kunskap om bilen.
Jag själv har ett långt bilintresse om stuntals måste jag dubbelkolla priserna för att jag helt enkelt tycker det är för billigt! Slitdelar osv kostar en spottstyver i jämförelse med andra.
Jag brukar min niva som DailyDriver och hämtar ungarna, kör till jobbet osv. Allt det funkar den bra till men framförallt lyser den upp på helgerna när fiske/jakt grejerna packas och tältet läggs i takkorgen.
Jag hör till en av dom som köpt ny Niva år 2013, helt enkelt för att jag verkligen AVSKYR rost och har alldeles för många projekt. Dessutom har jag länge velat ha en niva men rätt objekt dök inte upp.
Jag ångra verkligen inte mitt köp (bara inköpsställe) och skulle bilen bli stulen skulle en likadan inskaffas och samma modifieringar utföras. Pengaförlusten som är ofrånkomlig vid nyköp stör mig inte då jag tänker behålla bilen länge.
Bläddra runt bland projekttrådarna så lär du dig en massa och ser också kända fel så ett ev beg köp blir säkrare.
Har du vägarna förbi Jönköping så är du välkommen på provkörning och en kaffe.
Med vänlig hälsning, Victor
Jag har förstått att reservdelar är billiga, och det skadar ju inte direkt! Vet när jag letade ny (begagnad) motor till en Mercury Comet (en Ford .302) och höll på att bli tokig, även dåliga/trasiga motorer ansågs vara värda sin vikt i guld, och en Ford smallblock V8 är inte lätt...
Att köpa nytt lockar fortfarande, det är nåt speciellt med att få hämta en "obesudlad" bil och veta att åtminstone de närmsta åren borde vara helt bekymmersfria (har bara gjort det en gång tidigare, en Skoda Fabia -06). Jag är egentligen inte så rädd för ytrost, för är det verkligen ytrost så går det alltid att stoppa och bättra utan att det sticker i ögonen. Problemet är att bilar som rostar sönder ofta inte gör det utifrån utan inifrån, och då ser man inte rosten förrän det är för sent. Det som ser ut som fläckar av ytrost kan (beroende på vart de sitter, t.ex. hundben) lika gärna vara små porer som slagit igenom från insidan, och då kan man ju tänka hur det ser ut invändigt! Men visst, hittar jag rätt bil så är jag beredd att chansa lite. Köper jag en ny bil lär jag ju tappa 40-60kKr på 5 år, köper jag en fem eller tio år gammal bil så har jag ju inte förlorat mer pengar (i kronor räknat) även om den skulle vara totalt upprostad och värdelös efter fem år!
Jag ska definitvt läsa vidare på forumet. Har redan lärt mig en hel del!
Hej Tapio, vi verkar vara helt eniga!Tapio skrev:Halaj!
Har sett den där vagnen. Alltså, 109 000 Kr är grundpriset för ny vagn. Jag tror att sverigepaketet (dragkrok, innerskärmar och underredsbehandling) kostar ca 15 000 Kr. Så jämför med 124 000 Kr + 30 000 för allt lull-lull på just den bilen blir 154 000 Kr.
Blir alltså 64 000 Kr i värdeminskning på två år. Helt plötsligt framstår den som billig.
Fast om jag själv hade varit spekulant hade jag ansett att lull-lullet har värdet noll. Vi är alla olika, och jag förstår mycket väl viljan att pimpa sin pärla. Det är bara inte min kopp te, som engelsmännen säger.
//T
Jo, jag vet att det är en extrautrustad bil. Det är ju just det som är problemet. När någon modifierar och extrautrustar en bil efter hur de vill att den ska vara så tror de ofta att de har ökat bilens värde och efterfrågan på den.
Värdet har de naturligtvis ökat, för sig själva (de har ju fått precis den bil de ville ha). Men efterfrågan kan lika gärna ha minskat. De enda som ser ett ökat värde i en bil som någon annan har modifierat är de som skulle ha gjort exakt samma modifieringar själv. För alla andre presumtiva köpare är värdet detsamma eller i värsta fall lägre än vad det hade varit om bilen varit helt orörd orginal.
När jag tittar på den där Nivan på Blocket så ser jag en Niva årsmodell 2013 med 1,5k på mätaren, för ska jag köpa en Niva så är det dragkrok och rostskydd som behöver läggas till. Allt annat som är gjort på den bilen må vara fränt, jag gillar stuket, men det är inget jag skulle betala extra för, lika lite som jag skulle pröjsa extra för en gammal Volvo Amazon bara för att det satt Slotmags med feta däck och en gangsterkebba på den, det må se fränt ut, och slotmags och däck är inte gratis, men inte sjutton betalar jag extra för att någon annan har valt ut just den kombinationen!
Tackelibock! Toppenbra med tips!swelada skrev:Hej och välkommen!
Förutom de nämnda handlarna i Eskilstuna, Hörby och Göteborg är även Seffel Bil i Filipstad försäljare av nya Niva, de är dock inte så aktiva på Blocket och det är lätt att missa dem av den anledningen. Filipstad är ju heller inte så långt från Örebrotrakten: http://www.seffelbil.se/
Precis som Vazmannen rekommenderar jag Lindbergs i Hällefors, jag skulle till och med påstå att de är den verkstad i Sverige som har högst kompetens avseende Lada. http://www.lindbergsbil.se/
Nu ska jag surfa runt på forumet och titta på projekttrådar m.m.
Anders Olsson
Niva igen, denna gång en svart Urban.
Re: Att Niva eller inte Niva... Varning, lååångt!
Tack, då känns det ändå som att skillnaden inte är så enormt stor, utan valet jag har att göra är huruvida jag ska köpa en fabriksny Niva, eller hitta rätt begagnade exemplar (oavsett det sen är en -06 eller -11).rid54 skrev:Jag har som nämnts både en '06 och en '11.
Skillnader finns på flera områden, här finns lite beksrivet: http://ladawiki.de/index.php/Lada_4x4_M#Kupplung
Personligen tycker jag inte det är nåt dramatiskt, men kopplingen är som sagt lite mer "smidig" på de nyare + att den har en lite avvikande funktion där jag tror att man faktiskt försökt komma ifrån justeringsbehovet. Dessutom har min '11 ABS (vilket inte är ett krav från min sida men rätt bra ändå, man slipper lastregulatorn till bakaxeln) och bromsarna har en starkare servo (i mitt tycke fantastiska bromsar). EURO 5 -motorn har en lite annan karakteristik än den tidigare EURO 4 (bättre startvrid) och den verkar lite snålare, faktiskt. Instrumenteringen är annorlunda, men där föredrar jag den äldre (rent personligt tyckande det också...). Sedan finns lite skillnader i fällning av baksäte, dörrarnas innersidor är annorlunda och den nyare verkar lite tystare. Det finns enligt uppgift lite mer exotiska skillnader, som att F-lådan inte har några papperspackningar längre och att det är CV-knutar i kardanaxlarna på nyare modeller och sånt. '11 modellen har elektriskt luftspjäll, '06 har vajer från pedalen.
Anders Olsson
Niva igen, denna gång en svart Urban.
Re: Att Niva eller inte Niva... Varning, lååångt!
Med risk för att "tipsa" någon annan och bli tvåa på bollen...
Såg den här på Blocket: http://www.blocket.se/helsingborg/Lada_ ... 9.htm?sa=1
- "Rätt" årgångsspann, Check!
- Dragkrok och vad som för mig ser ut som innerskärmar (därmed Sverigepaket) och ser ut att vara relativt fri från norskt krom, Check!
- Låga mil (eller i alla fall rimliga för årgången), Check!
- Servicebok, Check!
- Ser orginal/oskruvad och förmodligen inte överdrivet skogskörd ut, Check!
- Priset..., Check-check-check!
Frågan är lådan. Worst case scenario, vad kostar det att få en ny låda från Baltikum? Vad mer än själva huvudvxl-lådan kan det vara som är fel? (fördelningslåda, lager för utgående axel, slutväxel o.s.v.).
Är det någon i Helsingborgstrakten med Niva-erfarenhet som skulle kunna tänka sig att (mot bränsleersättning och lite till) åka och kolla på och provköra den här bilen? Åtminstone så att jag vet att det går att köra hem bilen efter att ha köpt den utan alltför stor risk för att behöva ringa bärgare.
Jag tänker såhär: Köp bilen din j-vla Grinolle, i värsta fall får du väl skaffa en ny/begagnad vxl-låda till den. Bara det går att köra hem bilen.
Tyvärr så bor jag ju sådär 45 mil norr om Helsingborg, och visserligen har jag släkt i Klippan och Helsingborgstrakten, men ingen som kan nåt särskilt om bilar, och definitivt inte om Nivor (min kära gamla moster i Klippan är nog inte rätt person att skicka för att kolla upp en Lada Niva ).
Anders Olsson
Såg den här på Blocket: http://www.blocket.se/helsingborg/Lada_ ... 9.htm?sa=1
- "Rätt" årgångsspann, Check!
- Dragkrok och vad som för mig ser ut som innerskärmar (därmed Sverigepaket) och ser ut att vara relativt fri från norskt krom, Check!
- Låga mil (eller i alla fall rimliga för årgången), Check!
- Servicebok, Check!
- Ser orginal/oskruvad och förmodligen inte överdrivet skogskörd ut, Check!
- Priset..., Check-check-check!
Frågan är lådan. Worst case scenario, vad kostar det att få en ny låda från Baltikum? Vad mer än själva huvudvxl-lådan kan det vara som är fel? (fördelningslåda, lager för utgående axel, slutväxel o.s.v.).
Är det någon i Helsingborgstrakten med Niva-erfarenhet som skulle kunna tänka sig att (mot bränsleersättning och lite till) åka och kolla på och provköra den här bilen? Åtminstone så att jag vet att det går att köra hem bilen efter att ha köpt den utan alltför stor risk för att behöva ringa bärgare.
Jag tänker såhär: Köp bilen din j-vla Grinolle, i värsta fall får du väl skaffa en ny/begagnad vxl-låda till den. Bara det går att köra hem bilen.
Tyvärr så bor jag ju sådär 45 mil norr om Helsingborg, och visserligen har jag släkt i Klippan och Helsingborgstrakten, men ingen som kan nåt särskilt om bilar, och definitivt inte om Nivor (min kära gamla moster i Klippan är nog inte rätt person att skicka för att kolla upp en Lada Niva ).
Anders Olsson
Niva igen, denna gång en svart Urban.
Re: Att Niva eller inte Niva... Varning, lååångt!
Brukar vara lagret till ingående axel som folk reagerar på. Det är dock helt normalt och helt ofarligt. Känns igen på att det hörs tydligt vid stillastående och tystnar när man trycker ner kopplingen. Verkar vara ett bra köp.
/mats
Utan Niva för närvarande..
Sponsrar lada-niva.se
Utan Niva för närvarande..
Sponsrar lada-niva.se
Re: Att Niva eller inte Niva... Varning, lååångt!
Okidoki, tack!
Får ringa och tala med dem imorgon, och se vad de har att berätta. Det går ju att köpa den osedd och skicka över slantarna elektroniskt, om nu ingen bor i närområdet och har möjlighet att kolla på bilen.
Jag såg på Ladapower (eller vad sidan nu heter) att ny låda kostar 630 Euro eller nåt sånt (det var visst inte Euro utan Dollar). Det känns ju som att totalt lådhaveri är det värsta som kan vara att vänta med bilen (och utifrån vad du skriver är detta heller kanske inte det troligaste, utan möjligen ett enklare/billigare fel), och kan jag få hem en ny låda för sisådär 7 papp med frakt så är det väl inte så mycket att orda om heller.
Anders Olsson
Får ringa och tala med dem imorgon, och se vad de har att berätta. Det går ju att köpa den osedd och skicka över slantarna elektroniskt, om nu ingen bor i närområdet och har möjlighet att kolla på bilen.
Jag såg på Ladapower (eller vad sidan nu heter) att ny låda kostar 630 Euro eller nåt sånt (det var visst inte Euro utan Dollar). Det känns ju som att totalt lådhaveri är det värsta som kan vara att vänta med bilen (och utifrån vad du skriver är detta heller kanske inte det troligaste, utan möjligen ett enklare/billigare fel), och kan jag få hem en ny låda för sisådär 7 papp med frakt så är det väl inte så mycket att orda om heller.
Anders Olsson
Niva igen, denna gång en svart Urban.
Re: Att Niva eller inte Niva... Varning, lååångt!
I Rīga köpte jag en ny vxllåda för €620, hämtade själv i "reservdelsaffären" när jag ändå skulle dit. Så det är inte jättedyrt. Är det ingående lager behövs ju inte hela lådan utan en lagersats och en del tålamod. Beskrivningar på jobbet finns att hitta här o var.
/Rickard
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte)
Lada 2107 från 1984; "Olga" (såklart...)
Volvo TL 22 (935)
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte)
Lada 2107 från 1984; "Olga" (såklart...)
Volvo TL 22 (935)
Re: Att Niva eller inte Niva... Varning, lååångt!
Toppen, jag slår dem en signal!
Anders Olsson
Anders Olsson
Niva igen, denna gång en svart Urban.
Re: Att Niva eller inte Niva... Varning, lååångt!
Liten varning om du menar att ringa till "Lada Baltika" i Rīga. De är rätt tillverkarpatriotiska eller hur man ska uttrycka det; man talar knappt lettiska, än mindre engelska, så det lär få bli ryska att ta till om du inte har tur. Inköp från LadaPower eller Russian4X4 är enklare på det sättet... man behöver inte prata och det är engelsk text.Grinolle skrev:Toppen, jag slår dem en signal!
Anders Olsson
/Rickard
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte)
Lada 2107 från 1984; "Olga" (såklart...)
Volvo TL 22 (935)
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte)
Lada 2107 från 1984; "Olga" (såklart...)
Volvo TL 22 (935)
Re: Att Niva eller inte Niva... Varning, lååångt!
Hmm, kanske blir nivaträff snart till våren då:-)
Håller på och kollar lådan på min best nu...
Fyllde på olja och kollar så den håller tätt... Blir nog montering imorgon om jag har lust och tid...
Du hittar en bralåda för 1500 beg...
Lycka till och köp, köp , köp...
Hälsn Jan
Håller på och kollar lådan på min best nu...
Fyllde på olja och kollar så den håller tätt... Blir nog montering imorgon om jag har lust och tid...
Du hittar en bralåda för 1500 beg...
Lycka till och köp, köp , köp...
Hälsn Jan
Re: Att Niva eller inte Niva... Varning, lååångt!
Talat med handlaren, missljudet tystnar när man håller ner kopplingen. Tidigare ägaren som haft bilen sen den var ny upplevde att det låtit likadant hela tiden (äldre herre), men handlaren och jag är överens om att så nog inte är fallet (däremot kan man ju gradvis vänja sig vid missljud som tillkommit gradvis). Farbrorn hade kört bilen två gånger t.o.r. från Halmstad till Helsingborg under "förhandlingarna" om att byta in den, det vill säga att den är fullt körbar.
Kort men viktig fråga: Törs jag köra bilen ca 45 mil från Helsingborg till Örebro utan att ha åtgärdat felet? Jag förväntar mig inte att ni ska ge några garantier eller stå ansvariga för om nåt händer, men goda råd vore uppskattat.
Som det ser ut åker jag till Skåne imorgon, bilen är "tingad". Jag överväger att låta någon hjälpa mig med att åtgärda det här felet, då jag dels är rätt chokad med jobb just nu, dels känner att det vore skönt att slippa börja med att skruva. Vem vänder jag mig till (Hällefors, var det Lindblads de hette?). Eller är det någon på forumet (inom rimliga geografiska gränser) som har erfarenhet av denna reparation och (självklart mot ekonomisk ersättning) känner sig hågad att hjälpa en rookie?
Mvh!Anders Olsson
Kort men viktig fråga: Törs jag köra bilen ca 45 mil från Helsingborg till Örebro utan att ha åtgärdat felet? Jag förväntar mig inte att ni ska ge några garantier eller stå ansvariga för om nåt händer, men goda råd vore uppskattat.
Som det ser ut åker jag till Skåne imorgon, bilen är "tingad". Jag överväger att låta någon hjälpa mig med att åtgärda det här felet, då jag dels är rätt chokad med jobb just nu, dels känner att det vore skönt att slippa börja med att skruva. Vem vänder jag mig till (Hällefors, var det Lindblads de hette?). Eller är det någon på forumet (inom rimliga geografiska gränser) som har erfarenhet av denna reparation och (självklart mot ekonomisk ersättning) känner sig hågad att hjälpa en rookie?
Mvh!Anders Olsson
Senast redigerad av Grinolle den 29 okt 2015 12:51, redigerad totalt 1 gånger.
Niva igen, denna gång en svart Urban.
Re: Att Niva eller inte Niva... Varning, lååångt!
Nja, det var handlaren i Helsingborg jag avsåg!rid54 skrev:Liten varning om du menar att ringa till "Lada Baltika" i Rīga. De är rätt tillverkarpatriotiska eller hur man ska uttrycka det; man talar knappt lettiska, än mindre engelska, så det lär få bli ryska att ta till om du inte har tur. Inköp från LadaPower eller Russian4X4 är enklare på det sättet... man behöver inte prata och det är engelsk text.Grinolle skrev:Toppen, jag slår dem en signal!
Anders Olsson
Anders Olsson
Niva igen, denna gång en svart Urban.
Re: Att Niva eller inte Niva... Varning, lååångt!
Jag skulle tro att det är säkert att köra bilen den sträcka du nämner. Det är först när det börjar larma under belastning som det är dags att börja oroa sig (växellådor generellt). Du kanske kan be handlaren att säkerställa att det är rätt oljenivå i lådan...
Firman heter Lindbergs BIl. http://lindbergsbil.se/index.html
Min erfarenhet av dem är mycket positiv.
Firman heter Lindbergs BIl. http://lindbergsbil.se/index.html
Min erfarenhet av dem är mycket positiv.
/Rickard
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte)
Lada 2107 från 1984; "Olga" (såklart...)
Volvo TL 22 (935)
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte)
Lada 2107 från 1984; "Olga" (såklart...)
Volvo TL 22 (935)
Re: Att Niva eller inte Niva... Varning, lååångt!
Toppenbra, tack!
Då är det med 99,5% sannolikhet så att man är Nivaägare vid den här tiden imorgon. Jag stoppar in morsan och min lilla hund i bilen och åker ner till Helsingborg imorgon bitti, så passar vi på och hälsa på hos gamla moster i Klippan över natten och rullar i sakta mak hemåt på lördag.
Jag är osäker på ifall gratulationer eller medlidande är mest aktuellt, men jag min glada idiot är uppspelt som ett barn på Julafton!
Anders Olsson
Då är det med 99,5% sannolikhet så att man är Nivaägare vid den här tiden imorgon. Jag stoppar in morsan och min lilla hund i bilen och åker ner till Helsingborg imorgon bitti, så passar vi på och hälsa på hos gamla moster i Klippan över natten och rullar i sakta mak hemåt på lördag.
Jag är osäker på ifall gratulationer eller medlidande är mest aktuellt, men jag min glada idiot är uppspelt som ett barn på Julafton!
Anders Olsson
Niva igen, denna gång en svart Urban.
Re: Att Niva eller inte Niva... Varning, lååångt!
Lycka till!
Håll oss underrättade hur det går (med köp och hemresa).
Håll oss underrättade hur det går (med köp och hemresa).