Att Niva eller inte Niva... Varning, lååångt!

Allmänt Lada-Niva snack!
Grinolle
Inlägg: 167
Blev medlem: 18 okt 2015 23:44
Ort: Östernärke

Att Niva eller inte Niva... Varning, lååångt!

Inlägg av Grinolle »

En potentiell aspirerande Niva-ägare anmäler sig. Måste börja med att säga att det här förmodligen är det roligaste märkesbilsforum jag någonsin besökt, och jag har besökt och deltagit på rätt många sådana (amerikanska och svenska, något tyskt, BMW Nolltvåa, Ford Mustang (den riktiga!), Willys Jeep, Corvette, Porsche 944, allmänna bilentusiastforum o.s.v.).
Det här är det första forumet där de etablerade deltagarna faktiskt har en helt och totalt ärlig inställning till sina fordon, och dessutom emellanåt avråder från köp av bilmodellen, gärna med glimten i ögat dessutom (eller ett flatgarv)! :lol:
Om det sen beror på att Nivan har flera tillkortakommanden och typfel än alla andra entusiastbilar (som jag haft), eller om det beror på att alla andra märkesnissar är fulla av skit, det låter jag vara osagt! :mrgreen:

Jag hoppas ni ursäktar ifall detta första inlägg blir lite långrandigt, om jag blir en regelbunden deltagare kommer ni märka att det inte bara är det första inlägget som blir långrandigt...

Nå, jag överväger alltså att köpa mig en Niva. Vilka de svaga punkterna är tror jag mig ha förstått, eller kommer kunna läsa mig till. Men tankar och tips kring detta är välkomna ändå. Har gillat Nivan länge (faktiskt ända sedan ungdomen), det förefaller helt enkelt vara en väldigt "bruksig" bil.

Jag är man, medelålders, ensamstående (där var alla handikappen uppräknade) med liten hund, jägare och aktiv skytt, bor på landet med 4-5km bit- och tidvis dålig grusväg innan jag kommer ut till asfalten, dessutom boendes på närkeslättens östra del där det även efter ett måttligt snöfall tenderar att bildas 10-20m långa och 20-50cm höga/djupa snödrivor.

Skiter fullständigt i flärd och status. Komfort däremot är en relativ sak, och jag kommer hursomhelst ha en annan bil att alternera med. Vill nämligen ha tillgång till AC vid långresor sommartid, och gärna komma ner i bränsleförbrukning för det dagliga pendlandet och långresor (när inte 4-hjulsdriften behövs).
Jag har hittills inte åkt på några offroad-träffar med de 4wd-bilar jag haft, och i ärlighetens namn tror jag inte att jag kommer göra det heller, åtminstone inte regelbundet.

Nivan skulle bli lika mycket "entusiastbil" som bruksig skogskärra och vardagsbil för dåliga vägförhållanden. När jag säger att komfort är relativt så ställer jag det i relation till det tilltänkta användningsområdet. För samma användningsområde har jag (förutom Willys Jeep som ju inte har någon komfort alls!) haft (i kronologisk ordning): Chevrolet S10 Pickup (2st) och Chevrolet Blazer S10 (2st), Daihatsu Rocky (kort hjulbas, årgång -88 har jag för mig) och Toyota Tercel -87. Min nuvarande vardagsbil sedan ett par år är en Toyota RAV4 2001.
- Chevorna var underbart sköna att köra, men inte särskilt bränsleekonomiska. Roliga, nja, inte särskilt. Inte tråkiga heller, och praktiska, men som sagt oekonomiska.
- Rockyn körde jag faktiskt varje dag som vardagsbil en vinter, sen körde jag den lite för skojs skull en sommar innan jag sålde den. Komforten var väl "sådär" (egentligen rätt usel) men förutom att jag var tvungen att hänga en tunn kudde som vaddering för högerknäet (som annars skavde mot konsolen) så var det en helt okej åkbil för min smak. Bränsleekonomin var okej (0,8-0,9l/mil). Driftsäkerheten kändes extremt solid, med en Toyotamotor och mycket andra Toyotadelar i drivlinan.
- Toyota Terceln var en underbar liten kombi, som jag lätt kunde köra strax under 0,7l/mil. Den rackarn saknar jag verkligen. Den gick också som varjedagsbil under ett par vintrar, och till skogen och skjutbanorna under ett par somrar. Säga vad man vill, men Toyota kunde/kan bygga bilar som håller. Enda nackdelarna med Terceln var att markfrigången var lite dålig. Den var lite som en fet tax, det var inga fel på drivet, men när den strandade så kunde ju hjulen jobba bäst de orkade, utan spade tog man sig inte vidare i alla fall. Sen hade ju insteget kunnat vara lite högre. Jag gillar att stiga in i en bil, snarare än att kliva ner i den. Nåja, Terceln är nog den enda bil jag verkligen ångrat att jag sålde, även om jag hade goda skäl när jag gjorde det.
- RAV4an är en alldeles "lagom" bil på alla sätt. Det är en automat, vilket är bekvämt. Den har AC och elektriska fönsterhissar (vilket är ungefär vad jag kräver av "lull-lull" sommartid). I dagsläget är det min enda bil, och jag tycker möjligen att som enda bil är den lite törstig med 0,9l/mil. Problemet är bara att den är FÖR bra på nästan allt, vilket gör att så länge jag har den har jag inga tillräckliga skäl för att skaffa en annan bil bara för att få bättre bränsleekonomi. Jag har heller inga skäl att skaffa en 4wd "entusiastbil" så länge RAV4an är kvar, för den fyller det ändamålet tillräckligt bra också. Sen är det en Toyota, d.v.s. totalt driftsäker och 100% pålitlig i alla lägen...

Nu funderar jag alltså på att ha två bilar:
En "vardagsbil" för dagligt bruk där framkomlighet i terräng/snö inte har någon prioritet alls, men som däremot har AC och bränsleförbrukning runt 0,6-0,7l/mil.
En jakt/skogs/entusiastbil som visserligen skall GÅ att köra långsträckor med, men där komfort inte är prioritet.

Jag njuter inte av att meka med bilar, men jag är inte helt borttappad och tror nog att jag skulle klara av "dagligt" underhåll och enklare reparationer av en Niva. Däremot måste jag ha en driftsäker bil som inte lämnar mig strandsatt i skogen eller på långresa. Ifall en spolarvätskebehållare går sönder eller kupéfläkten krånglar kan jag stå ut med, ifall vxl-låda plötsligt rasar med jämna intervall eller andra allvarliga fel (som uppstår hastigt och hindrar att man tar sig vidare) så är det en "deal-breaker". Därför är jag eventuellt inne på att köpa en ny (eller nyast möjliga) bil, men där vill jag gärna ha er input.
Jag vet att Nivan gärna rostar, men skall jag ha en så ska den vara rostfri, vilket gör att jag kommer kolla på nyare bilar. Hyfsad bränsleekonomi är inte heller fel, så det lär väl bli en insprutare.

Jag ser väl egentligen 3 alternativ:
1. Köpa en från mitten av 90-talet till ca 2010 i riktigt gott skick, hoppas att den är riktigt väl underhållen och servad, och räkna med att lägga mellan 30-50.000:- (och inte veta när rosten kommer krypandes)
2. Köpa en ett par år gammal bil med för mellan 50-90.000:- med några tusen mil på mätaren, och återigen hoppas på att den tagits väl omhand och hoppas att rostskyddet har skötts på ett bra sätt.
3. Köpa en ny, få ett par års någorlunda bekymmersfritt ägande/åkande och räkna med en blodig avskrivning av värdet om jag nu inte fastnar såpass att jag behåller bilen tills den eller jag dör (vilket som nu kommer först).

Alla tre alternativen är fullt realistiska. Frågan är, om man nu är tokig nog att överhuvud taget överväga att köpa en Niva, är man då mycket tokigare om man köper en flång ny?
Vilken av "återförsäljarna" av Niva skulle ni rekommendera att man handlar av om man ska köpa ny bil? Eskilstuna, Hörby eller Göteborg? Själv bor jag i Örebro, så Eskilstuna är närmast och kanske enklast ur service- och garantihänseende, men ett gott bemötande är kanske ännu viktigare. Dessutom borde väl någon verkstad i Örebro-området kunna sköta åtminstone servicen. Vid eventuella garantifel lär ju återförsäljaren få stå för transport om bilen inte är körbar, under förutsättning att de inte gått i konken innan vill säga (det har väl varit lite turbulent med Niva-handlare vad jag förstått).

Nå, detta var ett väldigt långt sätt att säga "hej" och "hjälp!" på.

Om någon på forumet är intresserad av att byta en fin Niva mot en Toyota RAV4 (nybesiktad) med 20k på mätaren och utan rost så är jag intresserad. Forumbilar brukar ju ha fördelen att de är välkända även av andra forummedlemmar, vilket faktiskt känns väldigt tryggt.

Anders Olsson
Niva igen, denna gång en svart Urban.
rid54
Inlägg: 1476
Blev medlem: 20 apr 2012 16:25
Ort: Vallentuna
Kontakt:

Re: Att Niva eller inte Niva... Varning, lååångt!

Inlägg av rid54 »

En hel del av de Nivor som sålts i Sverige under det senaste decenniet tycks ha "Sverigepaketet", med utökat rostskydd och innerskärmar. Dessa verkar inte vara så väldigt benägna att rosta, annat än i form av "fläckar" på utsidan. Det kan ju iofs vara lite trist, men inte diskvalificerande. Jag skulle nog titta efter en som är runt 5 år gammal och har mindre än 6-8000 mil på mätaren. Jag har en '11 och en '06. Den nyare tror jag kvalar in som en "Niva M" och är lite tystare och mer "lättkörd" (trevligare koppling och lite bättre "startvrid" i motorn). Den modellen påstods kommit ut runt 2010, men det är lite diffust med dessa saker med bilar från Avtovaz... Ingen av dem utmärker sig för att krångla nämnvärt och de har tålt växlande användning på ett bra sätt, hustrun föredrar den nyare. Jag har inte lyckats få någon av dem att dra mer än 1L/mil, den nyare ligger på 0,8 eller strax därunder i normala fall. Jag lämnar bort för rostskydd/kompettering hos en specialistfirma, för att slippa brunrötan så länge som möjligt.

Det går att åka långt även i en Niva, om man inte är alltför bullerkänslig, jag tycker man sitter bra (183 cm). Det finns ju inte jättemycket plats för packning, men det brukar räcka till. Med ett takräcke får man ju med sig mer saker om man behöver. Vi "helgpendlar" till fritidsstället utanför Örebro från Stockholm och det går fint även vintertid fastän det sällan plogas sista halvmilen, kör rätt mycket i Lettland på sommaren, en hel del på dåliga vägar och där känns verkligen Nivan helt rätt, fastän folk undrar över "snåla svenskar" som inte kör Range Rover, utan enkel ryssjeep...
/Rickard
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte)
Lada 2107 från 1984; "Olga" (såklart...)
Volvo TL 22 (935)
niva-2121
Inlägg: 1684
Blev medlem: 17 okt 2011 09:48
Ort: Åkers styckebruk

Re: Att Niva eller inte Niva... Varning, lååångt!

Inlägg av niva-2121 »

Instämmer i stort med vad rid54 skriver.
Mitt råd, som jag själv levt upp till, är att köpa en "M".
D v s fr o m 2010.
Max 5.000 körda mil.
Då får man, om man tecknar helförsäkring, maskinskadeförsäkring på köpet.
Och då ingår, hos Folksam, bärgning och reparation för totalt 2.000:-.
Råder dig att köpa en bil som har "Sverigepaketet" = rostskyddsbehandlad och innerskärmar av plast.
Innan jag köpte min Niva lusläste jag alla trådar på forumet och kom fram till 2011 eller nyare.

Avråder på det bestämdaste från att ha med Eskilstuna = Lada Skandinavien AB att göra.

Enligt obekräftad uppgift, som jag fått från säker källa(tyvärr för sent) så lär det norr och öster om Örebro finnas 2 kunniga Lada Niva-verkstäder.
En som heter Bil & Motor Västerås (f d LH-Bil), Strömledningsgatan 2 Västerås, tel 042-41 61 92.
Den andra verkstaden har jag tyvärr "tappat bort".
Men det finns säkert andra som kan lämna upplysningar om den verkstaden.

Eftersom sammanhållningen och den ömsesidiga supporten på detta forum är så pass stark så behöver du nog bara få veta var du kan köpa ev delar. Själv har jag, på inrådan, köpt delar från LADA World i Danmark till facila priser.
Ett annat alternativ är Umeå Offroad som nyligen börjat föra det mesta som kan behövas till en Lada Niva.

Som jägare tror jag du behöver större och grövre däck samt en höjning på 2"/5cm.
Finns minst 3 sätt att gå tillväga.
Hoodoo, gummipuckar eller helt nya höjningsfjädrar.
Komforten lär vara bäst i ovan nämnd ordning, men enklast att montera i omvänd ordning.
Vilka däck du ska välja finns det nog lika många råd om som det finns forumdeltagare.
Generellt råder jag till A/T-däck om du ska ha bilen till mestadels vardagskörning.

Skydd under motor och fördelningslåda samt på trösklarna råder jag till.
Förstärkta undre bakre länkarmar samt panhardstag är inte fel.

En broms eller spärr i bakaxeln fulländar lyckan i skogen, om det börjar bli slirigt.

Går du in på Baxter får du veta allt och lite till om hur du servar en Niva.

Sist, men inte minst, välkommen till Sveriges kanske bästa forum.

:mrgreen:
Forumsponsor
Grinolle
Inlägg: 167
Blev medlem: 18 okt 2015 23:44
Ort: Östernärke

Re: Att Niva eller inte Niva... Varning, lååångt!

Inlägg av Grinolle »

Tack för att ni orkade plöja er igenom min roman. Och tack för tipsen och råden inte minst!

Bra att det går att långåka Niva Rickard. Även om bilen inte kommer vara mitt förstaval för semesterturer så är det inte helt omöjligt. Framförallt vill jag att det ska GÅ att använda bilen till allt, även om det inte är långresor eller pendling till stan jag främst tänkt ha den till. Om jag stod ut med att använda Daihatsu Rockyn som enda bil (och det gjorde jag, jag skulle t.o.m. säga att jag njöt en del av det) så tror jag inte att jag far mer illa av att kajka runt i Niva.

Niva-2121, jag har läst om dina äventyr med Ludmila och Lada Skandinavien, och jag beklagar! Jag kommer sky dem som pesten, om det inte blir uppenbart att de bytt regim/ägare och arbetssätt i framtiden. Bra att det finns verkstäder i närområdet. Sen gäller det väl bara att få säljaren va bilen (om man köper ny bil) att godkänna att man servar bilen där, och att eventuella garantireparationer utförs där.

Jag tror faktiskt inte att jag behöver vare sig höjning eller grövre däck. Anledningen till att skaffa Niva är egentligen inte att RAV4 -01an inte duger till det jag har den till som jägare (och den är ju högst standard och defintivt mindre terrängkompetent än en Niva vad jag kan förstå). Anledningen är att jag VILL ha en Niva. Som sagt, så länge jag har kvar RAV4an finns det ingen anledning att köpa någon annan bil:
- för den må vara liiite för törstig för min smak, men jag blir ju inte bankrupt på det och jag åker bra i den.
- den må inte vara en riktig terrängbil, men den funkar till allt jag behöver den till i skog och mark. Jag jagar inte på marker som är större än att vi orkar dra ut även de större djuren till närmsta grusväg, och snö klarar den utmärkt (det sitter ju någon sorts diffbroms i bakaxeln, så den är ju inte lika usel som många moderna SUVar med "4-hjulsdrift" som i bästa fall är 2-hjulsdrift, d.v.s. ett drivande hjul per axel).
Alltså gäller det att göra sig av med RAV4an, så jag får en ursäkt att köpa en Niva! :roll: :oops: :lol:

Alltså tror jag att en Niva med dragkrok och rostskydd, möjligen frontbåge med extraljus (eller takramp), kanske en hasplåt, skulle vara helt tillfyllest för mina behov. Om det sen blir modifiering låter jag vara osagt, men då är det för att det är skoj, inte för att jag egentligen behöver det.

Fläckar av ytrost (som verkligen kommer från ytan) är jag inte särskilt rädd för. Inte avskavd färg där det kommit lite rost heller. Bilar som rostar sönder gör det typiskt sett från insidan eller underifrån. Problemet är bara att den typen av rost är svår att upptäcka. Jag förutsätter att det ser likadant ut på Nivan. Så jo, "Sverigepaketet" bör nog min tilltänkta bil ha, och sen ska rostskyddet underhållas.

Okej, en årsmodell 10 eller senare alltså, var ligger dessa prismässigt? D.v.s. vart börjar spannet? Jag vet ju vad en ny 2015 års modell kostar?
Är milen viktigare än årsmodellen?

Hur går det med försäljningen av Ludmila förresten? Har du någon köpare på lut?

Anders Olsson
Niva igen, denna gång en svart Urban.
Vazmannen
Inlägg: 824
Blev medlem: 11 jul 2010 21:46
Ort: Degerfors

Re: Att Niva eller inte Niva... Varning, lååångt!

Inlägg av Vazmannen »

Hej!

Lindbergs bil i Hällefors är kunniga på Lada...

Köper du en Niva kan vi ha Niiva-träff, bor i Degerfors:-)

Hälsn Jan
Grinolle
Inlägg: 167
Blev medlem: 18 okt 2015 23:44
Ort: Östernärke

Re: Att Niva eller inte Niva... Varning, lååångt!

Inlägg av Grinolle »

Klart vi ska ha en Niva-träff, bara jag blir med Niva så!
Tack för tipset, bra att veta att det finns "lokala" resurser.

Anders Olsson
Niva igen, denna gång en svart Urban.
niva-2121
Inlägg: 1684
Blev medlem: 17 okt 2011 09:48
Ort: Åkers styckebruk

Re: Att Niva eller inte Niva... Varning, lååångt!

Inlägg av niva-2121 »

Grinolle skrev:Är milen viktigare än årsmodellen?

Hur går det med försäljningen av Ludmila förresten? Har du någon köpare på lut?

Anders Olsson
Om milen skulle vara viktigare än årsmodellen är nog en prisfråga.

Hur försäljningen av Ludmilla går? Inget vidare. Har fått några skambud. Vill du se bild på henne så gå in på fyndbörsen.se och sök på Niva.
De flesta vet nog inte skillnaden på en Niva med skräckis och en "M" med Bosch Multipoint med wireless och drar därför alla över en kam.
Väntar ett tag med att lägga ut henne på Blocket.

Finns nog något slags hatkärlek till henne.
Hatet är riktat till Anders Larsson och kärleken till Ludmilla.
Jag har inget behov av att sälja henne, snarare har jag behov av henne nu när jag sålt Defendern och endast har HSB´s CR-V som alternativ till 2CV´n.*)
Gunnar Larsson på Offroad Worx, som efter ett år fick överta försäkringsreparationen efter Anders Larssons inkompetenta Lada Skandinavien AB, sa att hon går ovanligt bra. Och då hade han "provkört" över 10 mil med Ludmilla.
Så nu har jag inget dåligt samvete efter en ev försäljning.

På lördag har jag för avsikt att delta i SLRK´s trialtävling. Men med små (jämfört med vad Land Rover-bilarna har) A/T-däck räknar jag inte med någon pallplats. Förra hösten och i våras vann jag trialen med Deffen. 8-)

Lördagen därpå, 31 oktober, agerar jag JRT (Jeep Rescue Team) på Sandlycke. Då är du välkommen att provköra Ludmilla och bli chockerad över vad hon klarar.

*)B t w så tog jag mig upp för en backe på Sandlycke lördagen 26/7 med 2CV´ns små hårda gamla däck där en ny Jeep Renegade inte kom upp. 8-)

:mrgreen:
Forumsponsor
Grinolle
Inlägg: 167
Blev medlem: 18 okt 2015 23:44
Ort: Östernärke

Re: Att Niva eller inte Niva... Varning, lååångt!

Inlägg av Grinolle »

Hehe, ja det var lite det jag undrade över, vilket som påverkar priset på en mellan 1 och 6 år gammal Niva mest, årsmodell eller antal mil på mätaren. ;)

Bra att du inte är i någon brådska att sälja. Jag förstår dina kluvna känslor med tanke på strulet, men nu när jag läst om er "resa" och sett bilder på bilen så ser jag ju att du har byggt din bil. Det lär ju inte heller vara lite slantar du hällt ut över bilen, för att inte tala om arbetet, och som vanligt är det svårt för andra att värdesätta allt det extra.
Sen tycker jag väl inte att priset på ca 60-70.000:- är avskräckande för en 2011 års modell med 3k på mätaren?
Det finns ju en 2013 års modell på Blocket med 1,5k på mätaren, den begär han 90.000:- för. Det skulle jag däremot aldrig betala, inte när jag kan lägga till 20 papp och få en ny bil med två års nybilsgaranti och därmed 2 (förhoppningsvis) bekymmersfria år. Problemet med den bilen (som jag ser det) är alltså inte att den i och för sig skulle vara för dyr, problemet är att den ligger för nära en helt ny bil, med de fördelar det innebär. Men å andra sidan kostar ju inte en ny bil med den utrustningen några 109.000:- heller, den kostar väl åtminstone 20-30.000:- ytterligare.
Men å tredje sidan skulle ju jag inte välja att utrusta min bil så, vilket ju påverkar vad jag skulle vara beredd att betala för den om jag vore spekulant, och då landar vi återigen i att för endast ca 20.000:- till får jag en ny bil...

...å fjärde sidan har jag faktiskt rätt begränsad koll på vad man betalar för en nyare begagnad Lada Niva, jag går bara på Blocket-priser, och där finns inte mycket att gå på heller.

Nå, jag ska hålla ögonen öppna. På torsdag ska vindrutan bytas ut på RAV4an, sen har den rena papper från besiktningen. Får se om jag byter in den mot en "vardagsbil" och sen letar Niva, eller gör tvärtom, eller säljer den på blocket.

Jag kanske skulle ta och se om jag kan komma loss den 31:a, det kunde om inte annat vara skoj att se hur fan ni kör egentligen! :lol:

Anders Olsson
Niva igen, denna gång en svart Urban.
niva-2121
Inlägg: 1684
Blev medlem: 17 okt 2011 09:48
Ort: Åkers styckebruk

Re: Att Niva eller inte Niva... Varning, lååångt!

Inlägg av niva-2121 »

Grinolle skrev:...å fjärde sidan har jag faktiskt rätt begränsad koll på vad man betalar för en nyare begagnad Lada Niva, jag går bara på Blocket-priser, och där finns inte mycket att gå på heller.
Ett värderingsinstitut, Autonova om jag minns rätt, inbytesvärderade Ludmilla under våren i år till 54.000:-.
Men då tog man inte hänsyn till utrustning utan utgick från årsmodell och mätarställning.
Orsaken till att jag lät dem värdera var att de vid det tillfället hade kampanj och gjorde värderingen gratis.
Annars tar de många hundra för en värdering.
Hur pass "säker" deras värdering är vet jag inte.
http://www.bilpriser.se vill inte värdera Lada Niva alls. :( :P

Välkommen till Sandlycke om det passar

;)
Forumsponsor
Grinolle
Inlägg: 167
Blev medlem: 18 okt 2015 23:44
Ort: Östernärke

Re: Att Niva eller inte Niva... Varning, lååångt!

Inlägg av Grinolle »

niva-2121 skrev: Ett värderingsinstitut, Autonova om jag minns rätt, inbytesvärderade Ludmilla under våren i år till 54.000:-.
Men då tog man inte hänsyn till utrustning utan utgick från årsmodell och mätarställning...

http://www.bilpriser.se vill inte värdera Lada Niva alls. :( :P

Välkommen till Sandlycke om det passar

;)
Tror i och för sig att det är svårt att få särskilt mycket extra alls för utrustning som du satt på bilen, då måste du hitta en köpare som hade valt att göra exakt samma saker och skulle ha köpt exakt samma prylar själv. För alla andra eventuella köpare är det en Lada Niva av 2011 års modell, vare sig mer eller mindre. Men det där är ju svårt när man plöjt ner både pengar och själ i ett projekt, klart man vill ha något tillbaka. Men då får du som sagt vänta på den köpare som skulle gjort EXAKT samma val som du när det gäller att modda och utrusta bilen.
Men priset känns som sagt inte direkt avskräckande, så den blir nog såld, om du inte väljer att behålla den.

Vad gäller Bilpriser så är den tjänsten fullständigt VÄRDELÖS!!! Så att inte Nivan är med där är inget att sörja över
Min RAV4 värderas till 26.000:- hos handlare, betydligt mindre privat. Tittar jag på blocket ligger samma årsmodell och mil mellan 45-65.000:- (blandat privat och bilfirma).
Bilpriser brukar jag visserligen titta på, men ALDRIG lita på. Är det någon som tror att om jag åker in till en handlare som begär 55.000:- för en Rav4, och bjuder 26.000:- "för det är vad Bilpriser säger", att jag då får köpa den för det priset? Snarare får jag ett välförtjänt flatgarv i ansiktet och en spark i arslet! :-D

Anders Olsson
Niva igen, denna gång en svart Urban.
niva-2121
Inlägg: 1684
Blev medlem: 17 okt 2011 09:48
Ort: Åkers styckebruk

Re: Att Niva eller inte Niva... Varning, lååångt!

Inlägg av niva-2121 »

Trevlig konversation det här, och eftersom jag är en riktig ordbajsare så fortsätter jag i "vår" tråd.

Våren 2014, när jag köpte Ludmilla, så fanns flera Nivor av 2010 - 2012 års modell till salu.
Den grupp jag, efter att ha läst detta eminenta forum, riktat in mig på.
Priserna varierade mellan 65.000:- och 90.000:-.
Ingen bil hade körts över 3.000 mil.
Att det blev just Ludmilla är mer en tillfällighet.
Hade kollat Blocket en tid, men inte Lada Niva.
Av olika orsaker hade min kropp tröttnat på Defendern.
Klickade fel och hamnade på Lada i stället för Land Rover.
Läste annonserna och stötte på namnet på en gammal Citroenkompis från tiden för 30 - 40 år sedan.
Dålig karaktär och inte mycket bättre omdöme gjorde att jag hastigt och lustigt tog tåget till Hässleholm där den trevlige säljaren mötte upp och började med att bjuda på en utsökt lunch på underbar restaurang.
Biff á la Lindström med färskpotatis och tillbehör.
Tja, det var ju bara att kapitulera och betala(utan att ens ha provkört).
På hemvägen träffade jag den trevlige Virre och befriade honom från en sats höjningsfjädrar.
Allt var frid och fröjd fram till 2014-06-14 då bakhjuldriften behagade säga upp sig.
Resten går att följa i annan tråd.

60.000:- + 12.000:- för utrustningen anser jag inte vara ohemult.

;)
Forumsponsor
Grinolle
Inlägg: 167
Blev medlem: 18 okt 2015 23:44
Ort: Östernärke

Re: Att Niva eller inte Niva... Varning, lååångt!

Inlägg av Grinolle »

niva-2121 skrev: 60.000:- + 12.000:- för utrustningen anser jag inte vara ohemult.

;)
Nej, det gör inte jag heller, och jag hoppas jag inte gav det intrycket. Jag tycker inte heller att den Niva -13 som ligger på blocket för begärda 90.000:- och som också är extrautrustad med både det ena och det andra är för DYR, problemet med den är att den (i mina ögon) ligger för nära en helt ny bil, med nybilsgaranti och allt vad det innebär.

Din bil med ett par år till på nacken har kommit ner i det spann där den nått ungefär halva nypriset (give or take) och då är skillnaden i inköp (helt subjektivt och enbart i mina ögon) viktigare/större än skillnaden i trygghet med att köpa helt ny bil.
Nåja, detta om detta! ;)

I övrigt: Jag har eventuellt ett byte på G med min RAV4, med en forummedlem. Det är en -06a, och det skulle nog kunna funka om jag vill komma billigare undan och "testa" detta med att köra Niva. Verkar ganska lovande, bara vi lyckas träffas och titta på varandras grejor.
Några stora grejor som ni kommer på rörande just den årsmodellen? ABS-bromsar är inte viktigt för mig. Är det skillnad i bränsleförbrukning mellan en typisk -06a och en typisk -11a eller helt ny Niva?

Anders Olsson
Niva igen, denna gång en svart Urban.
rid54
Inlägg: 1476
Blev medlem: 20 apr 2012 16:25
Ort: Vallentuna
Kontakt:

Re: Att Niva eller inte Niva... Varning, lååångt!

Inlägg av rid54 »

Jag har som nämnts både en '06 och en '11.

Skillnader finns på flera områden, här finns lite beksrivet: http://ladawiki.de/index.php/Lada_4x4_M#Kupplung

Personligen tycker jag inte det är nåt dramatiskt, men kopplingen är som sagt lite mer "smidig" på de nyare + att den har en lite avvikande funktion där jag tror att man faktiskt försökt komma ifrån justeringsbehovet. Dessutom har min '11 ABS (vilket inte är ett krav från min sida men rätt bra ändå, man slipper lastregulatorn till bakaxeln) och bromsarna har en starkare servo (i mitt tycke fantastiska bromsar). EURO 5 -motorn har en lite annan karakteristik än den tidigare EURO 4 (bättre startvrid) och den verkar lite snålare, faktiskt. Instrumenteringen är annorlunda, men där föredrar jag den äldre (rent personligt tyckande det också...). Sedan finns lite skillnader i fällning av baksäte, dörrarnas innersidor är annorlunda och den nyare verkar lite tystare. Det finns enligt uppgift lite mer exotiska skillnader, som att F-lådan inte har några papperspackningar längre och att det är CV-knutar i kardanaxlarna på nyare modeller och sånt. '11 modellen har elektriskt luftspjäll, '06 har vajer från pedalen.
/Rickard
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte)
Lada 2107 från 1984; "Olga" (såklart...)
Volvo TL 22 (935)
Virre
Inlägg: 811
Blev medlem: 08 dec 2013 17:20
Ort: Jönköping

Re: Att Niva eller inte Niva... Varning, lååångt!

Inlägg av Virre »

Hejsan svejsan och välkommen!

Bara av att läsa ditt första inlägg här ovan känns du som rätt person för en Niva.

Även jag ber dig att hålla dig ifrån Eskilstuna handlaren eller ialf ha allt skriftlig. Dom andra handlarna i Sverige kan jag inte utala mig om men flera verkar mkt nöjda med dom.
Reservdelar handlar du utomlands eller på Umeå Offroad för bäst pris och dör det faktiskt finns kunskap om bilen.
Jag själv har ett långt bilintresse om stuntals måste jag dubbelkolla priserna för att jag helt enkelt tycker det är för billigt! Slitdelar osv kostar en spottstyver i jämförelse med andra.

Jag brukar min niva som DailyDriver och hämtar ungarna, kör till jobbet osv. Allt det funkar den bra till men framförallt lyser den upp på helgerna när fiske/jakt grejerna packas och tältet läggs i takkorgen.
Jag hör till en av dom som köpt ny Niva år 2013, helt enkelt för att jag verkligen AVSKYR rost och har alldeles för många projekt. Dessutom har jag länge velat ha en niva men rätt objekt dök inte upp.
Jag ångra verkligen inte mitt köp (bara inköpsställe) och skulle bilen bli stulen skulle en likadan inskaffas och samma modifieringar utföras. Pengaförlusten som är ofrånkomlig vid nyköp stör mig inte då jag tänker behålla bilen länge.

Bläddra runt bland projekttrådarna så lär du dig en massa och ser också kända fel så ett ev beg köp blir säkrare.
Har du vägarna förbi Jönköping så är du välkommen på provkörning och en kaffe.
Med vänlig hälsning, Victor
Tapio
Inlägg: 191
Blev medlem: 04 jul 2015 19:20
Ort: Göteborg

Re: Att Niva eller inte Niva... Varning, lååångt!

Inlägg av Tapio »

Grinolle skrev:Det finns ju en 2013 års modell på Blocket med 1,5k på mätaren, den begär han 90.000:- för. Det skulle jag däremot aldrig betala, inte när jag kan lägga till 20 papp och få en ny bil med två års nybilsgaranti och därmed 2 (förhoppningsvis) bekymmersfria år. Problemet med den bilen (som jag ser det) är alltså inte att den i och för sig skulle vara för dyr, problemet är att den ligger för nära en helt ny bil, med de fördelar det innebär. Men å andra sidan kostar ju inte en ny bil med den utrustningen några 109.000:- heller, den kostar väl åtminstone 20-30.000:- ytterligare.
Halaj!

Har sett den där vagnen. Alltså, 109 000 Kr är grundpriset för ny vagn. Jag tror att sverigepaketet (dragkrok, innerskärmar och underredsbehandling) kostar ca 15 000 Kr. Så jämför med 124 000 Kr + 30 000 för allt lull-lull på just den bilen blir 154 000 Kr.
Blir alltså 64 000 Kr i värdeminskning på två år. Helt plötsligt framstår den som billig.

Fast om jag själv hade varit spekulant hade jag ansett att lull-lullet har värdet noll. Vi är alla olika, och jag förstår mycket väl viljan att pimpa sin pärla. Det är bara inte min kopp te, som engelsmännen säger.

//T
Niva -12
Cadillac CDV -72
BMW R1100S -04
BMW K100 RS -90
Suzuki GSX 1100 -81
Skriv svar