Att Niva eller inte Niva... Varning, lååångt!

Allmänt Lada-Niva snack!
Grinolle
Inlägg: 161
Blev medlem: 18 okt 2015 23:44
Ort: Östernärke

Re: Att Niva eller inte Niva... Varning, lååångt!

Inlägg av Grinolle » 29 okt 2015 21:46

Will do!
Niva igen, denna gång en svart Urban.

Användarvisningsbild
dieselpower
Inlägg: 124
Blev medlem: 01 feb 2011 21:38
Ort: NordvästraSkåne

Re: Att Niva eller inte Niva... Varning, lååångt!

Inlägg av dieselpower » 29 okt 2015 23:35

Undrar vad gubben fick i inbytespris om de tar 29900kr för den nu...
Lada Niva 2121-1,6 M5 -87

Grinolle
Inlägg: 161
Blev medlem: 18 okt 2015 23:44
Ort: Östernärke

Re: Att Niva eller inte Niva... Varning, lååångt!

Inlägg av Grinolle » 30 okt 2015 00:38

Det vill jag inte ens tänka på, farbror´n lär ju i alla fall ha haft en rätt grov värdeminskning de här åren sen han köpte den ny. Sen kan man naturligtvis ifrågasätta hur mycket en Niva från 2010 med "nästan" eller "snart" rasad vxl-låda är värd? För mig är denna värd vad de begär för den med god marginal, och det känns därför som ett garanterat bra köp. Men bilen skall "snart" besiktas (februari till Juni -16), och utöver lådan kan det ju finnas annat smått och gott som behöver åtgärdas. Så den marginal som gör att den känns riktigt billig nu kan snabbt ätas upp. Fast så är det ju alltid när man köper begagnad bil! Nåja, oavsett så ser jag verkligen fram emot att få åka ner till skåneland och hämta hem min Lada!

Har talat med Lindbergs bil. Han menar att det förmodligen är bäst att byta låda. Om han ska byta lager i den nuvarande lådan blir det ändå runt 6000:- bara i arbetskostnad, tillkommer materialkostnad. Han tyckte definitivt inte att det är värt att köpa en begagnad (för den tar snart slut den också). Jag skulle beställa den själv tyckte han.
Han tyckte även att jag skulle beställa koppling, när jag ändå var i farten.
Vart skulle ni föreslå att jag beställer dessa prylar ifrån, och tar de kort eller måste man hålla på och krångla med banköverföringar o.s.v? (LadaPower eller Russian4X4 enligt tips, några andra förslag?)
Snabbt/enkelt/säkert inköpsställe som accepterar plastkort har högre prioritet än att spara några hundralappar.

Artikelnummer på koppling vore uppskattat, växellådan ger sig väl självt (det finns väl bara en 5-växlad låda till Nivorna, eller kan det bli fel där också?)?

Anders Olsson
Niva igen, denna gång en svart Urban.

Vazmannen
Inlägg: 819
Blev medlem: 11 jul 2010 21:46
Ort: Degerfors

Re: Att Niva eller inte Niva... Varning, lååångt!

Inlägg av Vazmannen » 30 okt 2015 11:31

Verkar spännande...

Kollade på bilderna. är växelspaken förlängd?

Hälsn Jan

Grinolle
Inlägg: 161
Blev medlem: 18 okt 2015 23:44
Ort: Östernärke

Re: Att Niva eller inte Niva... Varning, lååångt!

Inlägg av Grinolle » 30 okt 2015 17:07

Ingen aning om vxl-spaken. Det jag vet är att:
Det maler som fan på 1, 2, 3 och 5:ans växel.
Hur man får på helljuset är en gåta.
Torkarna går segt på både "på" och "intervall"
Tankmätaren visar trekvarts när det är fullt.
Jag är glad för jag har en Niva!!!

Idag har jag tagit mig från Helsingborg till Klippan, imorgon fortsätter färden (förhoppningsvis utan Mankemang) hemåt.

Anders Olsson
Niva igen, denna gång en svart Urban.

Användarvisningsbild
rid54
Inlägg: 1214
Blev medlem: 20 apr 2012 16:25
Ort: Vallentuna
Kontakt:

Re: Att Niva eller inte Niva... Varning, lååångt!

Inlägg av rid54 » 30 okt 2015 17:59

Helljuset är spaken bredvid blinkersspaken. Nedåt. Funkar bara om lyset är påslaget på vissa modeller (beror på halvljusautomatikens upplägg...). Kan vara reläfel, det är inte helt ovanligt med originalreläerna...

Väsnas på 1, 2, 3 och 5? Hmm... Låter som det har med lager på "bottenstocken" att göra, så det är "låda isär" som gäller för att fastställa och åtgärda. Jag köpte en ny över disk i Rīga för 6000 pix pch fick den monterad för <3000 på Lindbergs. Materialkostnad för koppling tillkommer, nog en bra idé att byta så slipper man ett orosmoment några år. Den gamla lådan bör du spara, ta isär, kanske fixa och sedan sälja till nån annan behövande.

Är det rätt oljenivå i lådan?

Torkarmotorn kan var dålig. Kostar inte mycket att köpa via nån utländsk firma. Det går säkert fint att köpa växellåda där också (räcker med "5-växlad till Niva [årsmodell]" som definition), men det är mycket pengar att ligga ute med om det knasar med leveransen. Det verkar funka med banköverföring (rätt säker metod) och PayPal (vet inget dåligt med dem), kanske även rakt av med kreditkort, men det har jag inte provat.
/Rickard
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte)
Lada 2107 från 1984; "Olga" (såklart...)
Volvo TL 22 (935)

Virre
Inlägg: 811
Blev medlem: 08 dec 2013 18:20
Ort: Jönköping

Re: Att Niva eller inte Niva... Varning, lååångt!

Inlägg av Virre » 30 okt 2015 19:10

Kör du förbi Jönköping så är du välkommen på en kaffe och lite Niva snack:-).
Bor någon mil söder om Jönköping i närheten av E4an.
Bara att ringa:-).
0739-924311

Användarvisningsbild
dieselpower
Inlägg: 124
Blev medlem: 01 feb 2011 21:38
Ort: NordvästraSkåne

Re: Att Niva eller inte Niva... Varning, lååångt!

Inlägg av dieselpower » 30 okt 2015 20:40

Jag kör mellan Ängelholm och Klippan varje dag med förgasar-niva från -87.
5 mil om dagen, funkar kanonbra. Lycka till med hemfärden :D
Lada Niva 2121-1,6 M5 -87

Grinolle
Inlägg: 161
Blev medlem: 18 okt 2015 23:44
Ort: Östernärke

Re: Att Niva eller inte Niva... Varning, lååångt!

Inlägg av Grinolle » 30 okt 2015 22:30

@Rickard: Jag har hittat spaken, och provat både i övre och nedre läget, men heljuset "fastnar" inte. Däremot funkar ljustutan. Vredet för ljuset verkar vara helpaj (skrapar bara i det när man vrider), det är dock halvljusautomatik, så jag vet inte om det vredet är helt inaktiverat, eller om vredet är trasigt och står i fel läge.

Ja, 1, 2, 3 och 5:e växeln lever om (inte skrammel, utan ett skorrande vinande). 4:an och backen verkar vara opåverkade, Med kopplingen nedtryckt blir det tyst och fint, men då kommer man ju inte så långt! ;)
Jag har inte kollat oljenivån, var sitter stickan?

Visst kan det vara en dålig torkarmotor, jag var lite orolig för att det kunde vara laddning/spänning, eftersom tankmätaren bara går upp till trekvarts tank. Men tankmätaren rör sig inte när jag t.ex. slår på kupefläkten, inte heller om jag blinkar med ljustutan. Vi får se om jag tar mig hela vägen hem eller om elektriciteten tar slut i höjd med Brahehus! :lol:

@Virre, stort tack för erbjudandet. Jag tror dock att det är skönt för mig att komma hem imorgon innan den stora utelampan slocknar, i synnerhet när inte helljuset funkar. Jag kanske kan få ta en "raincheck" på det erbjudandet och kajka ner senare, för snacka Niva det gör jag gärna!

@dieselpower: Ja, jag kan säga att om Nivan normalt låter som min gör på fyrans växel, då är jag fullt beredd att åka även på långsemester i den. Jag är inte ett dugg orolig för komforten under morgondagens 40-milatur, det är huruvida bilen tar mig ända hem som utgör frågetecknet. Å andra sidan är jag inte särskilt orolig över det heller, för hem kommer jag ju, och bilen också. ;)

Anders Olsson
Niva igen, denna gång en svart Urban.

Tapio
Inlägg: 191
Blev medlem: 04 jul 2015 19:20
Ort: Göteborg

Re: Att Niva eller inte Niva... Varning, lååångt!

Inlägg av Tapio » 31 okt 2015 01:33

Grinolle skrev:@Rickard: Jag har hittat spaken, och provat både i övre och nedre läget, men heljuset "fastnar" inte. Däremot funkar ljustutan. Vredet för ljuset verkar vara helpaj (skrapar bara i det när man vrider), det är dock halvljusautomatik, så jag vet inte om det vredet är helt inaktiverat, eller om vredet är trasigt och står i fel läge.

Ja, 1, 2, 3 och 5:e växeln lever om (inte skrammel, utan ett skorrande vinande). 4:an och backen verkar vara opåverkade, Med kopplingen nedtryckt blir det tyst och fint, men då kommer man ju inte så långt! ;)
Jag har inte kollat oljenivån, var sitter stickan?

Visst kan det vara en dålig torkarmotor, jag var lite orolig för att det kunde vara laddning/spänning, eftersom tankmätaren bara går upp till trekvarts tank. Men tankmätaren rör sig inte när jag t.ex. slår på kupefläkten, inte heller om jag blinkar med ljustutan. Vi får se om jag tar mig hela vägen hem eller om elektriciteten tar slut i höjd med Brahehus! :lol:

@Virre, stort tack för erbjudandet. Jag tror dock att det är skönt för mig att komma hem imorgon innan den stora utelampan slocknar, i synnerhet när inte helljuset funkar. Jag kanske kan få ta en "raincheck" på det erbjudandet och kajka ner senare, för snacka Niva det gör jag gärna!

@dieselpower: Ja, jag kan säga att om Nivan normalt låter som min gör på fyrans växel, då är jag fullt beredd att åka även på långsemester i den. Jag är inte ett dugg orolig för komforten under morgondagens 40-milatur, det är huruvida bilen tar mig ända hem som utgör frågetecknet. Å andra sidan är jag inte särskilt orolig över det heller, för hem kommer jag ju, och bilen också. ;)

Anders Olsson

Halaj!

Såhär är det på min vagn: det finns en ljusknapp till V om ratten. Den är till för att justera ljushöjden vid tung last. lamporna pekar ju upp i himlen om man lastar tungt. Den är väldigt trög att vrida på.
På mittkonsolen längst till V finns en tristabil vippströmbrytare. I översta läget: halvljus utan helljus. Mittläget: bara positionsljusen. Nedersta läget: halv-och helljus. Så om du vill ha helljus måste du sätta brytarn i nedersta läget. Den är ju lite vansklig för lamporna slocknar inte med tändningen av, och det finns ingen summer eller för att varna.

//T
Niva -12
Cadillac CDV -72
BMW R1100S -04
BMW K100 RS -90
Suzuki GSX 1100 -81

Virre
Inlägg: 811
Blev medlem: 08 dec 2013 18:20
Ort: Jönköping

Re: Att Niva eller inte Niva... Varning, lååångt!

Inlägg av Virre » 31 okt 2015 08:16

Erbjudandet står självklart kvar:-).

Användarvisningsbild
rid54
Inlägg: 1214
Blev medlem: 20 apr 2012 16:25
Ort: Vallentuna
Kontakt:

Re: Att Niva eller inte Niva... Varning, lååångt!

Inlägg av rid54 » 31 okt 2015 18:56

Grinolle skrev:@Rickard: Jag har hittat spaken, och provat både i övre och nedre läget, men heljuset "fastnar" inte. Däremot funkar ljustutan. Vredet för ljuset verkar vara helpaj (skrapar bara i det när man vrider), det är dock halvljusautomatik, så jag vet inte om det vredet är helt inaktiverat, eller om vredet är trasigt och står i fel läge.

Ja, 1, 2, 3 och 5:e växeln lever om (inte skrammel, utan ett skorrande vinande). 4:an och backen verkar vara opåverkade, Med kopplingen nedtryckt blir det tyst och fint, men då kommer man ju inte så långt! ;)
Jag har inte kollat oljenivån, var sitter stickan?

Anders Olsson
Det du vrider på är nog instrumentbelysningens reostat (en äkta gammal vridpotenitometer). Lyset är som nämnts en vippa t höger om ratten. Om den inte är i läget för halvljus (ena ändläget) så fastnar/funkar inte helljuset.

Oljenviån i växellådan måste kollas via påfyllningspluggen. Den ska ligga i nivå med hålet eller -helst!- lite ovanför.
/Rickard
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte)
Lada 2107 från 1984; "Olga" (såklart...)
Volvo TL 22 (935)

Grinolle
Inlägg: 161
Blev medlem: 18 okt 2015 23:44
Ort: Östernärke

Re: Att Niva eller inte Niva... Varning, lååångt!

Inlägg av Grinolle » 31 okt 2015 19:40

Tack för all hjälp såhär långt! Nu är både jag och Nivan hemma i Östernärke. Inte ett endaste bekymmer, inte ens en snepust vid start! :D
Jag kanske ska börja med att säga att jag inte har kollat igenom instruktionsboken ännu, och inte blir det ikväll heller!

Helljuset funkar utmärkt, när man vet HUR det funkar. :oops: Tack Tapio!!! :D
Jag ska kolla oljenivån i vxl-lådan, tack Rickard! Har sett att det rekommenderas att man överfyller genom att hälla på från ovansidan. Ska kolla på det också.

Färden hem var riktigt angenäm, vilket förvånar mig något, visst är jag lite trött i huvudet, men inte så farligt alls. Bekvämast var de delar av resan som företogs i en hastighet av mellan 40 och 80km/h, för fyrans växel är föredömligt tyst och rar!

Första sträckan (från Klippan till Brahehus) drog bilen 0,87l/mil (mycket 110-120väg, jag höll mig runt 100-110km/h). Andra och sista sträckan drog den 0,78l/mil (mest 90väg med några 70-sträckor).

Jag blev lite förvånad över att komforten ändå är såpass bra. Visst var ljudnivån hög (p.g.a. vinandet från vxl-lådan) men det hade inte varit några problem att föra en konversation utan att direkt behöva skrika. Jag trivdes riktigt bra bakom ratten, det är inte alls omöjligt att denna byts mot en fabriksny Niva med Sverigepaket och AC (kanske en LångNiva) inom inte alltför avlägsen framtid. För nu VET jag att det går utmärkt att åka Niva, jag skulle inte fara illa av att köra Niva även till vardags.

Bilen känns riktigt tajt och fin med avseende på växling, bromsar, hjulupphängning och styrning. Sista kilometrarna hem är ju grusväg med lite potthål. Det skramlar mindre om Ladans upphängning än det gör om min RAV4 (som visserligen gått lite drygt 20.000mil, men det är ju en Toyota också).

Voltmätaren stod mellan 13,1 och 12,6V under färden, är det normalt?

Värmereglaget är minst sagt lite "funky", antingen var det för kallt, eller så drog jag på lite värme och då blev det för varmt. Jag lyckades inte hitta något bekvämt mellanläge. Jag behöver nog komma underfund med hur det funkar.

Handtaget till bakluckan gick sönder när jag kom hem (eller tidigare utan att jag märkte det). Det är själva axeln som handtaget är upphängt på som gick av. Än så länge går det fortfarande att öppna med handtaget.
Jag ser ett problem med bakluckans öppnande för mitt användande, och det är att den inte går att öppna utifrån. Min situation ser ut som följer:
Jag har hund, och vill ha henne i hundbur när vi är ute och åker. Då krävs det att baksätet är nedfällt (annars får jag inte in en bur), men då kan inte jag köra bilen eftersom att sittdynan blockerar stolarna från att skjutas ända bak. Jag har därför redan nu skruvat loss dynan och lagt den i garaget. Antingen ska buren stå så att jag lastar hunden genom bakluckan (vilket känns som det mest naturliga), eller så skall buren stå på tvären bakom framsätena (då får jag nog lyfta ur ryggdynan ur bilen också och ställa buren där.
Men det bästa vore att lasta in hunden i buren genom bakluckan, och då måste jag nog hitta en smidigare lösning för bakluckan, och inte minst en mer pålitlig sådan. Det blir lite för bökigt om jag ska stå med en stretig och envis hund i koppel, öppna förardörren, sticka in armen för att låsa upp bakluckan, gå runt till bakluckan, öppna den och sen övertala hundskrället att hoppa in. Visst går det, men det är lite bökigt.
Det här är ju sånt man inte kommer att tänka på förräns man börjar använda bilen.
Finns det några smarta lösningar på öppning av baklucka utifrån (måste ju vara låsbart på ett eller annat sätt)?

Vad gäller växellådan, jag vete sjutton. Visst är det missljud i den, men den sparkar inte ur växlarna och den verkar funka fint. Just nu funderar jag på om jag inte struntar i att börja med att byta låda det första jag gör. Jag kan ju lika gärna köra tills den rasar (om den nu gör det). Jag kanske köper hem ny låda redan nu ändå, så slipper man lite väntetid när den gamla lådan ger upp. Kan ni se någon särskild anledning till varför jag borde byta låda omedelbums, om jag nu kan stå ut med missljudet?

Lågväxeln verkar fungera perfekt. Låsningen av differentialer är jag lite osäker på. Ibland får jag i den ordentligt och lampan fortsätter lysa, ibland får jag i den, men sen slocknar lampan när jag släpper upp kopplingen eller belastar med gas.

En fråga gällande hjulen har jag faktiskt till er också. På bilen sitter ju tämligen fläskiga svålar. Jag har inte kollat vad det är för dimensioner, men de sticker ut gott och väl 2,5-5cm utanför skärmkanten. Orginalhjulen följde med bilen, det är några ryska "allseason" däck. Jag förutsätter att de fetare hjulen som sitter på bilen nu är M&S, d.v.s. godkända som vinterhjul (även om de inte är bra som vinterhjul). Finns det någon som helst anledning att använda sig av orginalfälgarna med orginaldäcken i vinter, eller kan jag köra på de feta sulorna (om de nu är M&S, jag ska kolla det) lika gärna? Jag kan ju eventuellt skaffa nya riktiga vinterdäck (dubbade eller odubbade) till orginalfälgarna. Men min fråga gäller alltså huvudsakligen orginaldäcken: Är de nåt att satsa på i vinter?

Nu är jag trött, men glad, det blir nog förhoppningsvis en tidig kväll ikväll!

Anders Olsson
Niva igen, denna gång en svart Urban.

ahlberg
Inlägg: 5051
Blev medlem: 12 nov 2008 08:46
Ort: Hässleholm/Stockholm

Re: Att Niva eller inte Niva... Varning, lååångt!

Inlägg av ahlberg » 31 okt 2015 20:57

Laddningen, mät med en voltmeter direkt på batteriet innan du gör något mer.

Värmen, det är bara en kran, så förvänta dig inte underverk.

Bakluckan, justerar man den lite lagom kan man välja när man stänger om den skall låsa eller bara ligga stängd med hjälp av gasfjädrar och gravitation. Annars finns det elmagneter, köps där du köper universal centrallås.

Växellådan, sannolikt ingående lager, även om du antyder att den är tyst på 4an.. kan vara ett lager i bottenstocken med, men det är ovanligare.. Kör tills du tröttnat på lagerljudet. Inget annat går sönder pga felet. Köper du en ny har du ljudet tillbaka efter ett par tusen mil.

Däck. Nivan är en hemsk vinterbil på normala vägar. Oavsett däck gör den korta hjulbasen och frånvaron av elektronik bilen benägen att göra helt okontrollerade piruetter om du går in för fort i en kurva. Smalt och dubbat rekommenderas.

Att mittdiffspären hoppar ur får även det ses som normalt. De korta stunder du behöver låsa kan du ha handen på spaken
/mats
Niva -95 1.7 TBI "Räka inte Hummer"

Sponsrar lada-niva.se

Grinolle
Inlägg: 161
Blev medlem: 18 okt 2015 23:44
Ort: Östernärke

Re: Att Niva eller inte Niva... Varning, lååångt!

Inlägg av Grinolle » 31 okt 2015 21:46

Häpp, tack ahlberg, det innebär ju att jag inte har en defekt men körbar Niva, utan snarare en fullt normal sådan i vad som eljest brukar beskrivas som "gott bruksskick"! Hurra-hurra-hurra! :D

Vad gäller Voltmätaren så verkar bilen ju inte vara svårstartad, eller lida av några laddningsproblem som jag hittills har upplevt (tankmätaren och vindrutetorkarna kan ju ha helt andra orsaker). Jag var mest nyfiken på ifall det var "normala" värden för mätaren. Om jag hittar farsgubbens gamla multimeter någonstans så skall jag ta och kolla upp det.

Värmen ska nog gå att komma överens med. Det finns ju dessutom "vevregulerat friskluftsintag" på dörrarna!

Bakluckan ska jag kolla på någon lösning till. Det är ju inte det att det inte funkar som det är orginal, bara att det inte är optimalt för mitt bruk.

Vad gäller växellådan så får den mala på tills jag tröttnar.

Sen får det bli nya väldubbade däck på orginalfälgarna till vintern.

Tack allesammans för hjälp, tips och info!

Anders Olsson
Niva igen, denna gång en svart Urban.

Skriv svar