Långnivan

Allmänt Lada-Niva snack!
Grevechristo
Inlägg: 8
Blev medlem: 15 aug 2015 12:01
Ort: Malmö

Långnivan

Inlägg av Grevechristo »

Provkörde en helt ny 3 dörrarsniva i Hörby i helgen.Var ute efter långnivan men den var såld så det gick inte att provköra den men fick möjlighet att sitta i den.
Jag är helt såld älskade allt från transmissionsljudet till dörrklangen,måste ha den men tycker att det är mycket pengar 163 000 kr med dragkrok o metallic.

2 års nybilsgaranti får man inget mer tar man en risk för så mycket pengar?

Vad tycker ni???

/
Virre
Inlägg: 811
Blev medlem: 08 dec 2013 17:20
Ort: Jönköping

Re: Långnivan

Inlägg av Virre »

Jag köpte min niva ny, troligen inte det smartaste och mest ekonomiska bilköp jag gjort. Inte heller det mest praktiska eller ens det bästa.
Men jag skulle inte vilja ha det ogjort och jag ångrar inget:-).

Niva är enl mig en bil man köper för att man vill ha just en Niva och uppskattar eller kan leva med dess egenskaper.
Så finns kapital och rätt känsla så åk och köp!
AlterEgo
Inlägg: 638
Blev medlem: 10 dec 2009 22:43
Ort: Mitten av Skåne

Re: Långnivan

Inlägg av AlterEgo »

En Niva köper man inte med hjärnan, man köper den med hjärtat.

Men vad får du i begagnatväg för samma pengar? Jag kollade lite på Blocket...
En fyra år gammal Kia Sportage med 10000 mil på mätaren? Bekvämare? Ja. Billigare att hålla rullande? Tveksamt. Garanti? Nej. Roligare? Inte en chans i världen...
En tio år gammal Volvo XC90, LandRover Disco 3 eller BMW X5? Bekvämare? Ja. Snabbare? Ja. Billigare att hålla rullande? Aldrig i livet. Garanti? Nej. Roligare? Inte en chans i världen...
Träsktroll wannabe
Roggan
Inlägg: 159
Blev medlem: 26 jan 2011 15:29
Ort: Rödeby

Re: Långnivan

Inlägg av Roggan »

Visst får man skruva en del men man ska ha klart för sig att delarna, om man köper dem utomlands, är billigare än vad de var tidigare till en volvo 142:a.
Vilket det defenitivt inte är till de bilar som AlterEgo tar i sitt exempel.
Bara fördelar där alltså :D
Den som inte är ett föredöme får istället vara ett varnande exempel
------------------------------------------------------------------------------------
Niva -97
Porsche 951 -86
Grevechristo
Inlägg: 8
Blev medlem: 15 aug 2015 12:01
Ort: Malmö

Re: Långnivan

Inlägg av Grevechristo »

Tack för alla positiva svar!!!Ett köp är nära!!!

...tvekar lite pågrund av krocksäkerheten eftersom jag gärna vill ta med familjen på korta utflykter (runt skåne) så att de också ska få chansen att njuta av Nivan.

....annars får jag köra själv med den så är problemet löst :D
urban
Inlägg: 148
Blev medlem: 28 aug 2011 20:04

Re: Långnivan

Inlägg av urban »

vi köpte en ny niva för 4-5 år sedan. har kört runt 10-11t mil. går bra, har bytt hjullager annars inga problem. jag upplever det som att totalkostnaden är låg när man räknar service och ev delar som kan komma till. jag menar om en ny vxllåda kostar 11t, det var vad dom skulle ha för att kamremsbyte på en renault vi hade. ligger på 0,9 blandad körning och strax över 0,7 på långkörning. komforten o prestandan går inte att jämföra med någon "modern" bil men jag är nöjd. den är dessutom den bästa vinterbil jag haft, trots den korta hjulbasen är den stadig och extremt förutsägbar, man känner direkt om det skevar iväg o den är lätt att hämta hem. man behöver inte skotta gården om man inte vill för den tar sig fram ändå och värmen är fantastisk:)
Senast redigerad av urban den 17 okt 2015 09:14, redigerad totalt 1 gånger.
-96 niva
-11 niva
-87 gpz 1000
urban
Inlägg: 148
Blev medlem: 28 aug 2011 20:04

Re: Långnivan

Inlägg av urban »

jo, säkerhet ja. jag ser det som en säkerhetsaspekt att nivan är långsam och att den är så bra på vinterväg som jag nämnde tidigare. sen är ju krocksäkerheten garanterat sämre. men vi har ställt det mot totalekonomin, det är jävligt dyrt med bil och ju modernare o säkrare desto dyrare, framför allt i underhåll.
-96 niva
-11 niva
-87 gpz 1000
Virre
Inlägg: 811
Blev medlem: 08 dec 2013 17:20
Ort: Jönköping

Re: Långnivan

Inlägg av Virre »

Grevechristo skrev:Tack för alla positiva svar!!!Ett köp är nära!!!

...tvekar lite pågrund av krocksäkerheten eftersom jag gärna vill ta med familjen på korta utflykter (runt skåne) så att de också ska få chansen att njuta av Nivan.

....annars får jag köra själv med den så är problemet löst :D
Hur går det med köpet?
Angkro krocksäkerheten så planerar jag trotts det en långtripp genom Norge med familjen (2vuxna+2barn) nästa år och ev en ännu längre tripp 2017.
Man (jag ialf) ändrar körstil markant bakom ratten i Nivan, det blir helt enkelt inte så många omkörningar och andra manövrar som är klara risker. Självklart är det ju ingen garanti för att inte någon annan rammar rakt in i en men jag upplever det som att risken att krocka är lägre i Nivan än i familjen andra bilar.
Grevechristo
Inlägg: 8
Blev medlem: 15 aug 2015 12:01
Ort: Malmö

Re: Långnivan

Inlägg av Grevechristo »

Inget köp än,försöker övertala resten av familjen ;) !Jag tänkte på samma sak angående säkerheten att man kommer att hålla mycket lägre hastighet och inga alls :D omkörningar,man njuter av körningen på ett helt annat sätt 8-)
wadsbo
Inlägg: 298
Blev medlem: 22 jul 2012 18:42
Ort: Vänersborg

Re: Långnivan

Inlägg av wadsbo »

Säkerheten har diskuterats tidigare. Kolla här: http://www.lada-niva.se/viewtopic.php?f ... ilit=krock
/Wadsbo
Niva-15
Tapio
Inlägg: 191
Blev medlem: 04 jul 2015 19:20
Ort: Göteborg

Re: Långnivan

Inlägg av Tapio »

Halaj!

Råkade se att Variant bil i Gbg just har fått in tre långnivor. Två för omgående leverans. Kolla blocket.se

//T
Niva -12
Cadillac CDV -72
BMW R1100S -04
BMW K100 RS -90
Suzuki GSX 1100 -81
niva-2121
Inlägg: 1684
Blev medlem: 17 okt 2011 09:48
Ort: Åkers styckebruk

Re: Långnivan

Inlägg av niva-2121 »

Lada Skandinavien AB aka Anders Larsson 070-757 66 15 har sedan ett år tillbaka troligen enda exet (av 4-d Niva) i Sverige till salu på Blocket.
Bilen har sjunkit 20.000:- i pris numera.
Men är å andra sidan obesiktad och måste reggas om.
Ett råd - tar ni den mannen i hand så räkna fingrarna efteråt.
Forumsponsor
Doc_152
Inlägg: 13
Blev medlem: 23 okt 2015 17:58
Ort: Södertälje

Re: Långnivan

Inlägg av Doc_152 »

Jag är så himla sugen på en långniva. Bli av med den där jävla saaben fullproppad med elektronik och köra någon simpelt och lättmeckat.

Men de enda två nivorna jag kört vart ett specialbygge som knappast beter sig som en standardbil och en väldigt tidig niva. Första modellen. Och den var ju helt jäkla horribel att köra. Och då var den i fint skick och väl underhållen. Prima offroad men en mardröm på asfalt.

Det är just det som stoppar mig. Jag gärna överleva resan till och från jobbet. Har nyare modeller blivit bättre? Synd att det inte finns nån återförsäljare i stockholmstrakten, hade gärna provkört.

Står nu mellan en Dacia Duster + lite kärlek från Mudster eller eventuellt en långniva.
Tapio
Inlägg: 191
Blev medlem: 04 jul 2015 19:20
Ort: Göteborg

Re: Långnivan

Inlägg av Tapio »

Halaj!

Det har väl inte hänt så mycket vad gäller chassigeometri över åren (?) så det är väl ingen större skillnad, kan jag tänka.
Första gången jag provkörde vagnen jag köpte fick jag en chock när jag gjorde stora rattutslag fram och tillbaka. Den måste vara en mardröm vid älgtestet. Men man vänjer sig och vid normal körning är det inga problem alls, tycker jag. Den är ju ingen oljad blixt precis så det går ju inte så fort heller.
Då är jag mer bekymrad över däcken. Det har knappt regnat, så jag vet inte riktigt, men misstänker att de är glashala vid väta.

//T
Niva -12
Cadillac CDV -72
BMW R1100S -04
BMW K100 RS -90
Suzuki GSX 1100 -81
rid54
Inlägg: 1476
Blev medlem: 20 apr 2012 16:25
Ort: Vallentuna
Kontakt:

Re: Långnivan

Inlägg av rid54 »

Nu har jag ju endast testkört långniva en kort bit, men vad gäller styrrespons kan jag inte se nåt problem. Skiljer sig inte väsentligt från en vanlig Niva, som enligt min mening är fullt "normal" i det avseendet. Har man problem med manövreringen har man nog ett bilspecifikt problem, inte ett Niva-problem. Vad gäller däck så är min upplevelse att originaldäcken är våthala, men andra däck har väl sina speciella egenskaper som man måste vänja sig vid - det finns inga "idiotsäkra" däck.
/Rickard
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte)
Lada 2107 från 1984; "Olga" (såklart...)
Volvo TL 22 (935)
Skriv svar