Jaha. Så länge höll_den_CVkardanen...

Allmänt Lada-Niva snack!

Jaha. Så länge höll_den_CVkardanen...

Inläggav Tapio » 04 sep 2015 17:48

Halaj!

Som jag skrev i annan tråd handlade jag en CVkardan på Lada baltika i Riga, för några veckor sedan.
Jag körde runt inom reviret (Gbg) några dagar innan jag tog en sväng till Trollhättan. Dit gick bra, men någon mil från Trollhättan hemåt började det vibrera så smått. Jag saktade farten. Vibrationerna ökade sakta men säkert, och när jag väl kom hem lät, bonkade och levde kardanen f-n. Det vibrerade så illa att kardanen kastade ur högväxeln i friläge några gånger den sista kilometern.
Kardanen har alltså ca 20 mils gångtid.

På första bilden syns främre CVknuten. Man kan ju spekulera i vad som hänt. Har knuten skurit och värmeutvecklingen bränt bort damasken och fettet försvunnit?

Andra bilden visar bakre knuten. Dålig bild, men det ligger en sträng av MoS2-fett som krupit ut mellan damasken och CVklumpen.

Tredje bilden visar avgasklämma, bumpgummi och konsolen till bromsrören nerkletade av MoS2

Det ligger närmast till hands att misstänka att fettet smitit ut och orsakat haveri.

//T

Bild

Bild

Bild
Niva -12
Cadillac CDV -72
BMW R1100S -04
BMW K100 RS -90
Suzuki GSX 1100 -81
Tapio
 
Inlägg: 191
Blev medlem: 04 jul 2015 19:20
Ort: Göteborg

Re: Jaha. Så länge höll_den_CVkardanen...

Inläggav niva-2121 » 05 sep 2015 17:32

Kan inte se några bilder. :cry:
Forumsponsor
niva-2121
 
Inlägg: 1323
Blev medlem: 17 okt 2011 09:48
Ort: Åkers styckebruk, Strängnäs kommun

Re: Jaha. Så länge höll_den_CVkardanen...

Inläggav rid54 » 05 sep 2015 17:54

Nya CV-knutar blir varma, innan de slitit in sig. Om damasken är av sämre kvalitet kan den spricka i värmen och fettet försvinner och sedan kan knuten skära. Jag har eftermonterat CV-kardaner på mina, men haft en del besvär med detta. De knutar man får tag i är lite varierande i kvaliteten och kan gå trögt som nya (behöver i princip en inkörning på några tiotals mil). Vissa damasker är av dålig kvalitet. En del knutar är OK, men ger ett lite morrande ljud ifrån sig... På min '06 har jag återgått till knutkorskardaner, lite mer vibrationer men mindre missljud. Blir det strul med kardanerna på den nyare blir det återgång till original med knutkors där också; mindre strul, helt enkelt, verkar det som.
/Rickard
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte)
Niva 2006; "Snövit" (Sniegbaltīte)
Volvo TL 22 (935)
Användarvisningsbild
rid54
 
Inlägg: 966
Blev medlem: 20 apr 2012 16:25
Ort: Vallentuna

Re: Jaha. Så länge höll_den_CVkardanen...

Inläggav Tapio » 24 okt 2015 18:03

Halaj!

Försöker igen...
Bild

Bild

Bild

I första bilden har jag kapat axeln med vinkelslip. Jag orkade inte böka med pinnskruvarna. Axeln var ju ändå kass.

//T
Niva -12
Cadillac CDV -72
BMW R1100S -04
BMW K100 RS -90
Suzuki GSX 1100 -81
Tapio
 
Inlägg: 191
Blev medlem: 04 jul 2015 19:20
Ort: Göteborg

Re: Jaha. Så länge höll_den_CVkardanen...

Inläggav rid54 » 24 okt 2015 18:16

På de axlar jag har går det att byta knutarna, man pressar/drar av dem från axeländen och sätter dit en ny. Man behöver egentligen en ny låsring, men det går oftast att återanvända den gamla. Svårt att veta vad som hänt (dvs i vilken ordning), om damasken gått sönder först och fettet försvunnit, eller om fettet "smält" och slunkit ut, knuten gått varm och damasken inte gillat hettan och spruckit. Trist läge hursomhelst...
/Rickard
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte)
Niva 2006; "Snövit" (Sniegbaltīte)
Volvo TL 22 (935)
Användarvisningsbild
rid54
 
Inlägg: 966
Blev medlem: 20 apr 2012 16:25
Ort: Vallentuna

Re: Jaha. Så länge höll_den_CVkardanen...

Inläggav Tapio » 24 okt 2015 19:00

Halaj!

Ja, det är tveksamt vilken ordning det skett på den främre knuten. Men tittar man på knuten bak (som inte skurit) ser man ju att det har sprutat ut MoS2 ur den. Så jag har gjort antagandet att samma sak skedde på den främre knuten.
Det spelar ingen roll om knutarna går att byta ut. Mitt förtroende för dem är precis noll.

Surfade runt och såg att det finns firmor som specialiserat sig på kardanrenovering.
Men om jag skulle dra igång ett projekt med att få dit några andra knutar måste jag svarva adaptrar som passar bultcirkeln på medbringarflänsarna på låda/bakaxel. Vilket är extra bökigt eftersom skruvhålen inte har jämn delning.
Arrangemanget kommer att bli för långt, så den anlitade firman måste kapa axeln, svetsa ihop den igen och balansera alltihop.
Pust. Jag blir matt av tanken. Jobbet och kostnaden motsvarar inte vibrationsminskningen.

//T
Niva -12
Cadillac CDV -72
BMW R1100S -04
BMW K100 RS -90
Suzuki GSX 1100 -81
Tapio
 
Inlägg: 191
Blev medlem: 04 jul 2015 19:20
Ort: Göteborg

Re: Jaha. Så länge höll_den_CVkardanen...

Inläggav pi_fransson » 24 okt 2015 19:32

Mina CV kardaner höll första gången knappt 2000 mil. Sedan hade gummit gett upp och fettet åkte ur. Då bytte jag till nya knutar och efter ca 500 mil skar den främre på bakre kardan och skapade vibrationer som gjorde att jag trodde fördelningslådan skulle lossna. Så jag har återgått till de gamla kardanaxlarna.
pi_fransson
 
Inlägg: 25
Blev medlem: 05 okt 2012 12:39
Ort: Åkersberga

Re: Jaha. Så länge höll_den_CVkardanen...

Inläggav rid54 » 27 okt 2015 10:50

Jag har tittat runt lite på de CV-kardaner som finns. OEM (alltså Vaz egen) är av en ytterligare ny typ till de minst 2 olika jag sett förut. De axlarna har inga splines, utan en av knutarna är förskjutbar. Dock är bägge knutarna av "Rzeppa" -typ (med 6 kulor). Förut fanns en med en förskjutbar tripod-knut (inga splines) och en med fasta Rzeppa-knutar men MED splines. Den sista typen har jag på min nyare. Det har inte varit problemfritt, men jag har klarat mig från totalras. Det som tycks hända med den typen, är att damaskerna, som är av dålig kvalitet, spricker i värmen och släpper ut fettet. Jag köpte dem på LadaWorld (som nu tyvärr tycks ha gått på långlunch) och när problemen började visa sig fick man rabatt på nya knutar och damasker av bättre kvalitet.

Jag kör nu med inspektion några gånger per säsong (damasker, ev glapp) och vår o höst lossar jag axeln, tar bort platslocket och fyller fett (varannan gång MoS2, varannan vanligt fett för höga laster), det brukar gå i ett par matskedar. Tyvärr måste man dela axlarna i splinesen för att komma åt att smörja där och det ska man inte försumma. Hursom, so far so good. Damaskerna har hållit hittills och jag har ett par kvar att byta med men när lagret är slut, eller nästa gång det händer nåt med knutarna blir det nog originalkardanerna med polhemsknutar igen.
/Rickard
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte)
Niva 2006; "Snövit" (Sniegbaltīte)
Volvo TL 22 (935)
Användarvisningsbild
rid54
 
Inlägg: 966
Blev medlem: 20 apr 2012 16:25
Ort: Vallentuna

Re: Jaha. Så länge höll_den_CVkardanen...

Inläggav Tapio » 30 okt 2015 15:38

Halaj!

Min CVkardan hade båda knutarna förskjutbara. Inga splines.
Jag får uppfattningen att felet har varit att metallringen som håller damasken på plats i storändan inte är dragen riktigt ordentligt och därför smiter fettet ut. Det syns ju tydligt i min tredje bild. Det går ju inte att spänna den heller.
Det bästa hade kanske varit om jag hde slängt ringen och använt min egen ståltrådsspännare istället: viewtopic.php?f=7&t=3346

//T
Niva -12
Cadillac CDV -72
BMW R1100S -04
BMW K100 RS -90
Suzuki GSX 1100 -81
Tapio
 
Inlägg: 191
Blev medlem: 04 jul 2015 19:20
Ort: Göteborg


Återgå till Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster