Premiärtur med Nivan som pendlarbil! (och lite annat smått å

Allmänt Lada-Niva snack!
Busta_Hymen
Inlägg: 43
Blev medlem: 04 aug 2015 13:42
Ort: Vara

Premiärtur med Nivan som pendlarbil! (och lite annat smått å

Inlägg av Busta_Hymen »

Hej och hå!

I förra veckan tog jag mod till mig och tog Nivan till jobbet. Det gick sådär, fick punktering och inget reservhjul har jag. Bilen fick stå på jobbet några dagar, sen fyllde jag däcket med punkaspray och pumpade upp det med kompressor. Glad i hågen börajde jag köra hemåt, varpå en misstänkt doft började sprida sig i kupén, åtföljd av ett rökmoln från bakom instrumentpanelen. Efter en snabb överläggning med mig själv, bestämde jag mig för att köra vidare. Ville inte bli stående längs vägen ifall det fortfarande läckte från däcket.

Jag vevade helt enkelt ner rutan och tittade ut den vägen, inga problem. Efter ett tag avtog rökutvecklingen och jag kände mig nöjd. Väl hemma tog jag isär instrumentpanelen och noterade ett bränt motstånd (33 Ohm) på kretskortet. Detta klippte jag helt sonika bort, återmonterade instrumentet och allt fungerar lika felfritt som innan. Verkar finnas utrymme för cost reduction i Togliatti! Vet någon vad detta motstånd är tänkt att ha för funktion?

Helgen spenderades med lite geocaching, Nivan fick rulla i 20-talet mil utan några större haverier. Dock har check engine lampan börjat tändas i farter över 40 knyck (ska gemas vid tillfälle), och det har tillkommit ett horribelt ljud från vad jag gissar är bromsservot (försvinner om man trycker lätt på pedalen). Gissar på ”vacuumläckage”, är det nåt vanligt? Aldrig hört om nåt sånt förut, å då har jag ändå varit mek i 10 år.

Summa summarum så är det helt klart den roligaste bil jag någonsin ägt, rena äventyret varje gång man vrider om nyckeln! 

/Marcus
Niva 1,7i -95
GAZ Volga 24 -80
Datsun 120Y AF-II -77
Honda Civic Aerodeck -00
Ford Focus cab -10
Rover 75 -00
Volvo 850 -96
rid54
Inlägg: 1476
Blev medlem: 20 apr 2012 16:25
Ort: Vallentuna
Kontakt:

Re: Premiärtur med Nivan som pendlarbil! (och lite annat små

Inlägg av rid54 »

Motståndet.... Funkar din batteri-/laddningsvarningslampa? Den kretsen innehåller ett motstånd av den storleken. Det blev tydligen nån ändring just 95-96, så jag är inte helt säker på vad som händer om det blir "avbrott". Om du har OK laddning och instrument etc funkar i övrigt är det kanske inget att oroa sig för.
/Rickard
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte)
Lada 2107 från 1984; "Olga" (såklart...)
Volvo TL 22 (935)
ahlberg
Inlägg: 5092
Blev medlem: 12 nov 2008 07:46
Ort: Hässleholm/Stockholm

Re: Premiärtur med Nivan som pendlarbil! (och lite annat små

Inlägg av ahlberg »

Många tips på reparationer av centralinstrumentet: https://translate.google.com/translate? ... rev=search
/mats
Utan Niva för närvarande..

Sponsrar lada-niva.se
Busta_Hymen
Inlägg: 43
Blev medlem: 04 aug 2015 13:42
Ort: Vara

Re: Premiärtur med Nivan som pendlarbil! (och lite annat små

Inlägg av Busta_Hymen »

Tackar för tipsen! Får se om jag löder dit ett nytt motstånd, har vi nåt liggande här på jobbet så blir det nog så.

Misstänkte också att det hörde till laddlampan, eftersom den av någon outgrundlig anledning är en diod medans alla andra lampor är just... lampor. Men den verkar funka lika fint även utan motståndet.

Helt grymt forum det här, har suttit hela dagen och plöjt trådar. Tack för att ni finns! :)
Niva 1,7i -95
GAZ Volga 24 -80
Datsun 120Y AF-II -77
Honda Civic Aerodeck -00
Ford Focus cab -10
Rover 75 -00
Volvo 850 -96
Skriv svar