AlterEgo skrev:Priset på bilar sätts inte efter vad det kostar att producera dom utan efter vad försäljarna antar att kunderna är villiga att betala.
Som exempel släpptes något handelshinder för ett tag sedan så att de Chevroletmodeller som byggs i Korea blev 20% billigare över en natt. Men sänktes priserna i Sverige? Inte en chans. Det motiverades bland annat med att "då blir ju årets modell billigare än fjolårets och då är det ju inte så kul att ha köpt en sådan".
Men det går kanske att förhandla sig till tillbehör eller bra pris på eventuell inbytesbil om säljarens marginaler ökat dramatiskt p.g.a. rubelkursen.
Ursäkta o t, men .............
Dock var det ett omvänt förhållande som sänkte andrahandsvärdet för vissa bilar katastrofalt, men det är glömt nu, utom av dem som drabbades.
I samband med att ett visst bilmärke bytte importör/generalagent så sänktes priset på bilarna från 279.000:- till 199.000:- trots att den nye importören höjde utrustningsnivån.
Detta skedde 2003/2004 om jag minns rätt(rätta mig den som listat ut vilken bil det är fråga om).
När samma bil bytte skepnad i och med modellbytet 2006/2007 så reades de fabriksnya lagerbilarna -06:orna ut för 80.000:-.
Naturligtvis hyschhysch och allt skedde i det fördolda så att inte ens återförsäljarna visste om det och kunde göra sig ett kap.
Enligt uppgift var nästan alla bilarna mörkblå, en färg som var "omöjlig" på den typen av bil, men som jag tycker är snygg.
Jag har själv ägt en av dessa bilar. Dock hade jag inte förmånen av att köpa någon ny utan i stället en något begagnad av andre ägaren.
Lustigt nog så bytte en annan bil generation 1999/2000 och reade även de ut fabriksnya lagerbilar av utgående modell.
Men den gången hade jag tur genom ett internt tips och köpte en.
Men det fanns bara mörkblå att välja på.
Ett tips för dem som gissar är att båda bilarna är 4x4.
Den ena, den som gjorde generationsbytet 1999/2000, reade bara 3-d helmetallkarosser.
Den andra, den som gjorde generationsbytet 2006/2007, reade inte helmetallkarosser.
Lite kryptiskt?