Blir spyless på förgasaren!!

Allmänt Lada-Niva snack!
angstrom
Inlägg: 10
Blev medlem: 20 apr 2015 21:45

Blir spyless på förgasaren!!

Inlägg av angstrom »

Jag har en -80 med vanlig gasare helt utan magnetventil. Har renoverat gasaren enligt tråden här på foreumet (men det var ganska okej innan) mest bara för att ha ett frächt utgångs objekt. Men det vill trilskas en hel del ändå! Den kan starta fint när den är kall och gå helt okej men stänger man av den eller får tex ett motorstopp blir den heeelt omöjlig att få ogång utan att gnugga upp hela batteriet. den läker inte och ser torr och fin ut på utsidan.

Funderar nästan på att göra en adapter till en stromberg/su från tex b18 . En med ställbart munstycke. Dom gasarna VET jag ska funka samtidigt så eliminerar jag risken för ånglås med en adapter som gör att gasaren hamnar lite längre ifrån insuget/grenröret.

Varför får jag inte till gasaren??
rid54
Inlägg: 1476
Blev medlem: 20 apr 2012 16:25
Ort: Vallentuna
Kontakt:

Re: Blir spyless på förgasaren!!

Inlägg av rid54 »

Har du möjlighet att avgöra om det är bränsleöverskott eller bränslebrist när du får startproblem? Om det t.ex är överskott brukar avgaserna se rätt svarta ut när man väl får igång motorn och då kan man kanske gå vidare med felsökningen inom ett avgränsat område. Jag brukar prova att endera choka (även varm motor) om det trilskas eller starta med rejält nedtryckt pedal (vara med o släppa när motorn startar såklart). Det första funkar mot bränslebrist, det senare mot bränsleöverskott (väldigt generellt). Pumpa aldrig samtidigt med någon av de varianterna, det aktiverar accelerationspumpen och förvirrar felsökningen; man kan dock göra det i ställer för att choka.

Om inget av ovanstående påverkar startförmågan, så skulle jag ta loss luftrenaren så man kan se ned i förgasarhalsen och vrida på spjället. Då ska man se bensin från acc-pumpen spruta in i halsen. Om inte har man troligen fel med flottörnivån (ånglås, fel i pumpen, igensättning av nålventilen, fastnad flottör).
/Rickard
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte)
Lada 2107 från 1984; "Olga" (såklart...)
Volvo TL 22 (935)
Vazmannen
Inlägg: 824
Blev medlem: 11 jul 2010 21:46
Ort: Degerfors

Re: Blir spyless på förgasaren!!

Inlägg av Vazmannen »

Har den inte magnetventil?

Hmm mina båda 2103 or har det och de är ju från 77 respektive 78...

Har satt en extra elbränslepump för att eliminera just ånglås...

Lycka till!

Hälsn Jan
IvaniNivan
Inlägg: 133
Blev medlem: 22 jan 2014 17:39
Ort: Läggesta

Re: Blir spyless på förgasaren!!

Inlägg av IvaniNivan »

Det här problemet har jag på både min Niva och min Riva som har likadana förgasare.
Problemet uppstår dock bara på sommaren = varma dagar.
Motorns kylvatten går igenom och värmer upp insuget till motorns 90 grader och allt funkar bra så länge jag kör med bilen.
Men kör jag så motorn kommer upp i temp och parkerar ca 10 minuter så värmer insuget upp förgasaren så att bensinen kokar över och rinner ner i insuget.
Nu blir den svårstartad och jag behöver köra på startmotorn ca 15 sekunder med full gas, så startar motorn lite ojämnt till en början men strax går den som vanligt bra igen.
Det kan också bli problem med kokning i förgasaren om jag står 10-15 minuter på tomgång.
Jag kan se vad som händer om jag tar bort luftburken och tittar ner i förgasaren.
Det både syns och hörs när bensinen kokar.
Jag har också planer på att byta förgasren pga just detta plus att jag vill ha lite mer effekt.
Tror att strombergaren kommer funka mkt bra på Nivan.
Jag håller just nu på att trimma en 1700motor till min Riva och den ska jag montera ett Autronic på.
På min Niva blir det nog en förgasarbrygga på en mc på.
Har köpt en Havassy 272 graders-kam till Nivan och en Havassy 292graders-kam till Rivan.
Blev så inspirerad av detta klippet: https://www.youtube.com/watch?v=GayAxCzCtTw och det här: https://www.youtube.com/watch?v=r-dFh5WN8co och detta: https://www.youtube.com/watch?v=C1I33NdczQU
Jag har en tråd på om min Riva vaz-lada forumet men tyvärr är det ganska dött där just nu.
Lada Niva -86
Lada Riva 2105 -87
Lada combi 21043 -86
El Camino -70
Bel air -55
Nissan 300zxtt
Seat Ibiza Cupra 16v
ahlberg
Inlägg: 5092
Blev medlem: 12 nov 2008 07:46
Ort: Hässleholm/Stockholm

Re: Blir spyless på förgasaren!!

Inlägg av ahlberg »

Hur har ni det med era värmesköldar och de tjocka fiberpackningarna ? De anses ibland som "onödiga "- vilket de absolut inte är.
/mats
Utan Niva för närvarande..

Sponsrar lada-niva.se
angstrom
Inlägg: 10
Blev medlem: 20 apr 2015 21:45

Re: Blir spyless på förgasaren!!

Inlägg av angstrom »

jag har dubbla fiberpackningar men ingen skyddsplåt. har 4st nivor å ingen värmeplåt kring förgasaren. Ska det finnas en sån? Men fiberpckningen (den som är 4-5mmm tjock) finns där å jag har dessutom satt dit en till.
ahlberg
Inlägg: 5092
Blev medlem: 12 nov 2008 07:46
Ort: Hässleholm/Stockholm

Re: Blir spyless på förgasaren!!

Inlägg av ahlberg »

Här är en tråd jag hittade. http://www.ladausa.net/forum/viewtopic. ... d700e75f5f

På min skräckis satt det en fabriksmonterad. I princip skyddar den från strålningsvärme från grenröret att nå flottörhuset. Utan den kokte gasaren efter en minut varma sommardagar. Även med sköld var det problem efter hård körning varma dagar. Jag testade att göra en större sköld, men det blev inte mycket bättre.

Det är även viktigt att kylvattenkylningen av insugsgrenröret fungerar, dvs att grenröret är fullt med 90-gradigt kylvatten när du stänger av motorn. Vattnet buffrar värme som stiger från avgasgrenröret och hjälper till att motverka ånglås.

Min teori, i alla fall. .
/mats
Utan Niva för närvarande..

Sponsrar lada-niva.se
IvaniNivan
Inlägg: 133
Blev medlem: 22 jan 2014 17:39
Ort: Läggesta

Re: Blir spyless på förgasaren!!

Inlägg av IvaniNivan »

Hmm, någon plåt sitter varken på Nivan -86 eller Rivan -87, däremot extra tjocka papperspackningar på båda sidorna om bakelitpackningen.
Båda förgasarna är renoverade enligt en fin beskrivning här på forumet.

Förgasaren värms upp utav det 90gradiga insuget om man står på tomgång för länge eller när man stått stilla ca 10-15 minuter.
Menar du ånglås i kylarsystemet eller i förgasaren?
För det blir inget ånglås i förgasaren utan det som händer är att bensinen börjar koka och då stänger inte flottörnålventilen och förgasaren flödar över bensin ner i insuget.
Händer detta på tomgång så blir det ungefär som att man chokar och motorn går mkt fett.
Händer det när man parkerat en stund med varm motor så har bensinen i flottören kokat över ner i insuget och när man kör startmotorn så fylls det på med ny bensin i flottören som till en början också kokar över ner i insuget.
Men det är bara att köra på en stund med full gas så startar strax motorn och efter en stund går den bra igen.
Att insuget värms upp på detta vis beror på att bensinångorna inte skall fälla ut som rinnande bensin i insuget kalla dagar/vintertid.
I ryssland kan det ju bli rätt kallt på en del platser.
den här värmen i insuget värmer även förgasaren så den inte fryser till en isklump vid stark kyla.
Alla som kört en crosshoj full gas en stund en kall vinterdag vet hur det känns när trotteln fryser fast på full gas.

Nivan med singelpointinjection/GMsprutet har ju tom en extra elektrisk värmeplatta i insuget direkt under spjällhuset förutom vattenkanalerna i insuget, så där blir det ännu varmare, men det är ju för att det ställs högre krav på bränsluftblandningen för att katalysatorn ska fungera så bra som möjligt.
Hårdare avgasregler alltså.

Hur det är med ånglås i kylsystemet vet jag inte säkert men jag tror inte det är någon fara med det om man pluggar vattenkanalerna till insuget.
En liten risk finns dock eftersom kylsystemet är utformat för att släppa ut varmt vatten på fyra ställen ur topplocket.
Men jag tror som sagt inte det är någon fara med en standardmotor, skulle man turbotrimma så bildas mkt mer värme och då får man ta hänsyn till detta och använda dessa kylkanaler.

Att bygga om insuget och montera en strombergare kommer nog att fungera utmärkt.
Eller så pluggar man kylkanalerna för sommarkörning och riktigt kalla dagar behövs nog värme från insuget.
Själv bygger jag just nu ett nytt insug med fyra spridare också blir det ett Autronic på min Riva.
På Nivan blir det en mcförgasarbrygga och en Havassy 272graders kamaxel och ett extractorrör.
Lada Niva -86
Lada Riva 2105 -87
Lada combi 21043 -86
El Camino -70
Bel air -55
Nissan 300zxtt
Seat Ibiza Cupra 16v
Samuel Horn
Inlägg: 3
Blev medlem: 18 aug 2015 07:38

Re: Blir spyless på förgasaren!!

Inlägg av Samuel Horn »

Ahaa detta symtom är alltså mer eller mindre standard!
Bra beskrivningar, Ska kolla förutsättningarna med värmesköld och kolla kylvattenkanalerna.

Bra ställe detta!
angstrom
Inlägg: 10
Blev medlem: 20 apr 2015 21:45

Re: Blir spyless på förgasaren!!

Inlägg av angstrom »

artnr samt vars kan man köpa den plåten?
ahlberg
Inlägg: 5092
Blev medlem: 12 nov 2008 07:46
Ort: Hässleholm/Stockholm

Re: Blir spyless på förgasaren!!

Inlägg av ahlberg »

https://www.google.com/search?q=21051-1 ... 1107016-02

Men, det är bara en 1,5 mm plåtbit.. Tror det är billigare att klippa till själv.
/mats
Utan Niva för närvarande..

Sponsrar lada-niva.se
Skriv svar