5-dörrars Niva
5-dörrars Niva
Hej!
Är alldeles ny hör och har små funderingar på att bli med Niva. Är det någon som har erfarenhet utav 5-dörrar varianten? För/nackdelar? Alla synpunkter tas tacksamt emot.
//Yethi
Är alldeles ny hör och har små funderingar på att bli med Niva. Är det någon som har erfarenhet utav 5-dörrar varianten? För/nackdelar? Alla synpunkter tas tacksamt emot.
//Yethi
Re: 5-dörrars Niva
Provkörde en i Eskilstuna, lite lugnare framfart pga längre hjulbas än 3-dörrars och väldigt gott om plats var det. Det exemplaret finns nog kvar på Blocket. Tyvärr väldigt optimistiskt prissatt, eftersom det är en '02 med förgasare (!), importerad från Litauen. Visserligen sägs den vara besiktigad, men, tja, elektroniska förgasare... hmm. Kul bil i alla fall!
/Rickard
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte)
Lada 2107 från 1984; "Olga" (såklart...)
Volvo TL 22 (935)
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte)
Lada 2107 från 1984; "Olga" (såklart...)
Volvo TL 22 (935)
Re: 5-dörrars Niva
Är inte avgaskraven på en importerade bilar "snällare"? I så fall kan man byta till vanlig förgasare. Fast den kanske är helbilsgodkänd och då är det egentligen stopp på grund av det, men besiktningen brukar inte alltid ta så hårt på helbilsgodkännandet.
Träsktroll wannabe
Re: 5-dörrars Niva
Jag avråder på det bestämdaste från att köpa 5-d-Nivan i Eskilstuna som säljs av Anders Larsson 070-757 66 15.
Vill man ha tråkigheter ska man göra affärer med honom.
Vill man ha tråkigheter ska man göra affärer med honom.
Forumsponsor
Re: 5-dörrars Niva
Tackar för svar!
Förgasarna är altså inget vidare, lite för dyr och köparen ska man akta sig för.
Annars skulle jag gärna ha det extra utrymmet.
//Yethi
Förgasarna är altså inget vidare, lite för dyr och köparen ska man akta sig för.
Annars skulle jag gärna ha det extra utrymmet.
//Yethi
Re: 5-dörrars Niva
Utveckla mer än gärna varför man inte bör köpa den i Eskilstuna.
Ni som tittat på den... Hur var den i skicket? Golv, drivning, bromsar osv.
Ni som tittat på den... Hur var den i skicket? Golv, drivning, bromsar osv.
Re: 5-dörrars Niva
Jag har både sett bilen och varit i kontakt med säljaren, Anders Larsson.
Bilen tycker jag ser "hemmamålad" ut.
Anders Larsson är en person som ni, om ni tar honom i hand, ska räkna fingrarna efter.
Han bedriver tvivelaktig verksamhet inom flera områden.
Har enligt uppgift i tidningen Eskilstuna-Kuriren köpt upp ett 20-tal företag som han, i alla fall med Lada Skandinavien AB, driver med oklart mål.
Han uppger att Lada Skandinavien AB är generalagent för Lada i Sverige.
Men varför är han inte betrodd att köpa bilar från fabriken utan måste handla upp bilar i Baltländerna.
Inte ens reservdelar lär hans företag få köpa direkt från fabriken utan måste handla upp på andra vägar.
Därmed inte sagt att han inte säljer Lada originaldelar.
Han har flera gånger i år annonserat ut verkstaden falskeligen som Mekonomenverkstad, vilket Mekonomen är synnerligen irriterade på.
3 personer har, sedan jag kom i kontakt med Lada Skandinavien AB, fått lämna företaget med omedelbar verkan.
Ekonomiska redovisningssystemet är, enligt där anställd personal, tveksamt.
2 av mig betalda fakturor har man i efterhand bett om kopior på.
Tack och lov kan jag med VISA-utdrag bevisa att jag betalt fakturorna.
Kontantbetalningarna utan kvitto.
Biltvätten som betalades kontant ville man ha 300:- för trots att en tydlig skylt utanför sade 200:-.
Lämnar man in en bil för reparation så tar man betalt för "hyran" trots att man inte mäktar med att reparera.
Sista gången begärdes 1.680:- för att lämna ut nycklarna(till annan verkstads bärgare).
Betalningen skulle ske personligen, vilket också skedde.
Verkstaden har inga verkstadshandböcker eller specialverktyg.
Jag fick själv instruera hur man ställer in bakaxelväxeln och berätta vilket spel det ska vara(tipsade om Baxter).
Företaget har varit föremål för anmälan till Kronofogden.
Företaget utlovar skriftligt på fakturor 3 års garanti på arbete och delar.
I verkligheten tillämpar företaget RH-garanti(runt hörnet).
Det är tråkigt att Lada försäljningen sköts på detta sätt.
Förra året, försommaren, pratade jag med dåvarande VD Peter Jynnesjö(som lämnat företaget med omedelbar verkan) om lite säljfrämjande åtgärder liknande dem som bl a JEEP ägnar sig åt. Peter var då positiv till mina förslag. Men så hamnade min Niva hos företaget m anl a en maskinförsäkringsskada.
Kontaktade då, eller rättare sagt försökte, Anders Larsson som efter ett tag slängde på luren. Efter det var Peter inte intresserad av försäljningsfrämjande insatser. I alla fall inte i samarbete med mig. Inget större arbete nedlagt av mig, men synd om Niva-ägarna och presumtiva dito i Mälardalen med omnejd.
Med hänvisning till ovanstående avråder från kontakt med Lada Skandinavien AB och ägaren Anders Larsson.
Som ni kanske sett i annonsen så sätter Anders Larsson varken ut sitt namn eller telefonnr 07 07 57 66 15 i annonsen om 5-d Nivan.
Detta, om något vittnar väl om.......
Bilen tycker jag ser "hemmamålad" ut.
Anders Larsson är en person som ni, om ni tar honom i hand, ska räkna fingrarna efter.
Han bedriver tvivelaktig verksamhet inom flera områden.
Har enligt uppgift i tidningen Eskilstuna-Kuriren köpt upp ett 20-tal företag som han, i alla fall med Lada Skandinavien AB, driver med oklart mål.
Han uppger att Lada Skandinavien AB är generalagent för Lada i Sverige.
Men varför är han inte betrodd att köpa bilar från fabriken utan måste handla upp bilar i Baltländerna.
Inte ens reservdelar lär hans företag få köpa direkt från fabriken utan måste handla upp på andra vägar.
Därmed inte sagt att han inte säljer Lada originaldelar.
Han har flera gånger i år annonserat ut verkstaden falskeligen som Mekonomenverkstad, vilket Mekonomen är synnerligen irriterade på.
3 personer har, sedan jag kom i kontakt med Lada Skandinavien AB, fått lämna företaget med omedelbar verkan.
Ekonomiska redovisningssystemet är, enligt där anställd personal, tveksamt.
2 av mig betalda fakturor har man i efterhand bett om kopior på.
Tack och lov kan jag med VISA-utdrag bevisa att jag betalt fakturorna.
Kontantbetalningarna utan kvitto.
Biltvätten som betalades kontant ville man ha 300:- för trots att en tydlig skylt utanför sade 200:-.
Lämnar man in en bil för reparation så tar man betalt för "hyran" trots att man inte mäktar med att reparera.
Sista gången begärdes 1.680:- för att lämna ut nycklarna(till annan verkstads bärgare).
Betalningen skulle ske personligen, vilket också skedde.
Verkstaden har inga verkstadshandböcker eller specialverktyg.
Jag fick själv instruera hur man ställer in bakaxelväxeln och berätta vilket spel det ska vara(tipsade om Baxter).
Företaget har varit föremål för anmälan till Kronofogden.
Företaget utlovar skriftligt på fakturor 3 års garanti på arbete och delar.
I verkligheten tillämpar företaget RH-garanti(runt hörnet).
Det är tråkigt att Lada försäljningen sköts på detta sätt.
Förra året, försommaren, pratade jag med dåvarande VD Peter Jynnesjö(som lämnat företaget med omedelbar verkan) om lite säljfrämjande åtgärder liknande dem som bl a JEEP ägnar sig åt. Peter var då positiv till mina förslag. Men så hamnade min Niva hos företaget m anl a en maskinförsäkringsskada.
Kontaktade då, eller rättare sagt försökte, Anders Larsson som efter ett tag slängde på luren. Efter det var Peter inte intresserad av försäljningsfrämjande insatser. I alla fall inte i samarbete med mig. Inget större arbete nedlagt av mig, men synd om Niva-ägarna och presumtiva dito i Mälardalen med omnejd.
Med hänvisning till ovanstående avråder från kontakt med Lada Skandinavien AB och ägaren Anders Larsson.
Som ni kanske sett i annonsen så sätter Anders Larsson varken ut sitt namn eller telefonnr 07 07 57 66 15 i annonsen om 5-d Nivan.
Detta, om något vittnar väl om.......
Forumsponsor
Re: 5-dörrars Niva
Bilen i fråga är en '02 och har förgasare och ska bedömas som andra '02-bilar, så den måste ha en katalysator och jag har aldrig hört att det är ett bra system med förgasare med de stränga kraven vi har idag. Den påstås vara besiktigad så uppenbarligen funkar systemet, men det är nog inte många som kan fixa det NÄR det börjar krångla. En entusiast står säkert ut med detta men inte alla (ens alla Niva-gillare).
Bilen var helt OK att köra och lät bra, inget misstänkt kändes. Inredningen var hyfsad, men instrumenteringen var inte särskilt snygg, den var kanske under arbete, för det var lite saknade brytare och jag tror inte varvräknaren funkade; såg lite "ofärdigt" ut.
Om den varit vettigt prissatt skulle jag köpt den (lämnade ett anbud) men 49.000 som jag såg senast är alldeles för mycket, även om den är besiktigad. Tycker jag.
Bilen var helt OK att köra och lät bra, inget misstänkt kändes. Inredningen var hyfsad, men instrumenteringen var inte särskilt snygg, den var kanske under arbete, för det var lite saknade brytare och jag tror inte varvräknaren funkade; såg lite "ofärdigt" ut.
Om den varit vettigt prissatt skulle jag köpt den (lämnade ett anbud) men 49.000 som jag såg senast är alldeles för mycket, även om den är besiktigad. Tycker jag.
/Rickard
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte)
Lada 2107 från 1984; "Olga" (såklart...)
Volvo TL 22 (935)
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte)
Lada 2107 från 1984; "Olga" (såklart...)
Volvo TL 22 (935)
Re: 5-dörrars Niva
Tack så hemskt mycket!
Jag tänker att om bilen är bra, så spelar det mindre roll hur rent mjöl i påsen säljaren har. Så länge man ser till att vara den som lägger pappren på lådan.
Hur som, så är det aldrig onyttigt med den här sortens information inför en eventuell affär.
Ingen av er som sitter på reg. numret till bilen så att man kan kolla upp lite uppgifter osv?
Det är så svårt! Jag står i valet och kvalet mellan 5-dörringen i Eskilstuna och dieselnivan i Götene
Jag tänker att om bilen är bra, så spelar det mindre roll hur rent mjöl i påsen säljaren har. Så länge man ser till att vara den som lägger pappren på lådan.
Hur som, så är det aldrig onyttigt med den här sortens information inför en eventuell affär.
Ingen av er som sitter på reg. numret till bilen så att man kan kolla upp lite uppgifter osv?
Det är så svårt! Jag står i valet och kvalet mellan 5-dörringen i Eskilstuna och dieselnivan i Götene
Re: 5-dörrars Niva
Bilen är nu prissänkt till 39 000 kr, fortfarande på tok för mycket tycker jag.
Ingen som har reg.numret? , vore intressant att ta reda på mer om den.
Ingen som har reg.numret? , vore intressant att ta reda på mer om den.
Re: 5-dörrars Niva
Jaså, det är ändå för högt?
Jag har iallafall mailat säljaren med fråga om fler bilder, mer information, reg. nummer samt vad som gjorts vid genomgången av motorn.
Får se ifall han svarar
Återkommer!
Jag har iallafall mailat säljaren med fråga om fler bilder, mer information, reg. nummer samt vad som gjorts vid genomgången av motorn.
Får se ifall han svarar
Återkommer!
Re: 5-dörrars Niva
Nja, för högt... på en sån bil är väl "rätt pris" det som köparen vill betala. När det begav sig bjöd jag 40kSEK för den om den levererades i nybesiktigat skick, men det var inte intressant tyckte säljaren. Den kändes bra och verkade frisk så vitt jag kunde se utan att krypa under, tror inte det är nåt alarmerande rent strukturellt, men det måste ju kollas på plats. Problemet är ju motorn/förgasaren, men uppenbarligen går det att få det att lira...
/Rickard
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte)
Lada 2107 från 1984; "Olga" (såklart...)
Volvo TL 22 (935)
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte)
Lada 2107 från 1984; "Olga" (såklart...)
Volvo TL 22 (935)
Re: 5-dörrars Niva
All right!
Tack för infon!
Finns det kanske en gissning på bränsleförbrukningen på den här? Tänker att den är både lång och tung.
Kanske är så att det lämpar sig bättre med dieselnivan trots allt. Rent driftekonomiskt.
Tack för infon!
Finns det kanske en gissning på bränsleförbrukningen på den här? Tänker att den är både lång och tung.
Kanske är så att det lämpar sig bättre med dieselnivan trots allt. Rent driftekonomiskt.
Re: 5-dörrars Niva
Enligt körjournalen för min Niva M -11 så är bränsleförbrukningen cirka 1,1 liter milen.stelbent skrev:All right!
Tack för infon!
Finns det kanske en gissning på bränsleförbrukningen på den här? Tänker att den är både lång och tung.
Kanske är så att det lämpar sig bättre med dieselnivan trots allt. Rent driftekonomiskt.
Som mest 1,32 vid en tankning med blandad körning.
Som minst 0,96 vid ren och lång landsvägskörning (närmare 55 mil i ett sträck).
Gissar att Nivalimpan med skräckisförgasare och större vikt vill ha 1,3 till 1,5 lit/mil.
Så dieselnivan är nog ett bättre val teoretiskt ur bränslekostnadssynpunkt, speciellt nu när dieseln kostar ungefär 1 krona mindre än bensinen.
Dieselbilens bränsleförbrukning har jag inte en aning om.
Men en dieselbil är trevligare att köra eftersom vridmomentkurvan har en helt annan karaktär.
Var bor du förresten? Skriv gärna in det i rutan till höger.
Forumsponsor
Re: 5-dörrars Niva
Litet påpekande.. Skräckisförgasaren levde endast -88 - 94, det som sitter i importbilarna är vanligtvis en mycket välfungerande Lada-tillverkad Solexkopia utan Lambda-kontroll och utan kat(så vitt jag vet..). De brukar få dispens för avgaskontroll (så vitt jag vet..)
...en Skräckis är det i alla fall inte..
...en Skräckis är det i alla fall inte..
/mats
Utan Niva för närvarande..
Sponsrar lada-niva.se
Utan Niva för närvarande..
Sponsrar lada-niva.se