5-dörrars Niva

Allmänt Lada-Niva snack!
niva-2121
Inlägg: 1684
Blev medlem: 17 okt 2011 09:48
Ort: Åkers styckebruk

Re: 5-dörrars Niva

Inlägg av niva-2121 »

Någon som vet SÄKERT varifrån "svensksålda" Niva/Taiga/Lada 4x4 kommer?
Från Lada Skandinavien AB eller varifrån?
Varifrån tar Lada Skandinavien AB sina bilar?
Enligt uppgift är de inte betrodda att handla direkt från fabrik utan köper från Baltländerna.
Annan uppgift säger att Lada Skandinavien AB inte är generalagent, endast importör av Lada-bilar?
Min Niva enligt uppgift köpt från "bulvanlager" i Estland?
Spelar kanske mindre roll på vilka vägar bilarna hittar hit.
Men ju fler mellanhänder, desto fler som ska ha en bit med av kakan, vilket leder högre priser än som är nödvändigt.
Nivalimpan tycker jag personligen har slagit i taket med tanke på vilken spartansk bil det är jämfört med andra lågprisbilar.
Frånsett den eminenta fördelningslådar har Nivan inget att erbjuda.
Garantierna är inte mer än vad lagen säger, goodwill`en obefintlig.

Såvitt jag känner till så finns Nivan inte att få med krockkuddar på någon marknad, rätta mig om jag har fel.
Skyddet för fotgängare, som numera är ett krav, existerar inte.
Av bl a dessa båda anledningar kan Defender inte säljas i Europa längre.
Hur kan det då komma sig att Nivan får säljas?

Att Nivan, liksom Defendern, kommer att tillverkas länge än är ställt utom varje tvivel.
Enda möjligheten blir väl då som flyttgods, då undantag från det mesta beviljas av Transportstyrelssen.

Säger som motorjournalisten Håken Mattson i Aftonbladet(kanske inte numera?): De e mycke man inte föstår. :oops:

Men Nivan är en så "lagom" bil som har det där som är svårt att precicera annat än med att endera älskar man den eller så hatar men den.
Personligen har jag ett något ambivalent förhållande till min Niva(av kända skäl).

:roll:
Forumsponsor
swelada
Inlägg: 331
Blev medlem: 15 dec 2008 22:39

Re: 5-dörrars Niva

Inlägg av swelada »

Tidigare har Lada Skandinavien köpt sina bilar av Lada Baltika i Riga http://vaz.lv/eng/
,har ej hört att det blivit någon förändring på det. T.ex de Kalina, Priora och Granta som står hos Variant Bil (Lada Skandinaviens "utpost" i Göteborg) kommer därifrån.
Även Ramsten i Norrköping (som på sin hemsida säger sig vara auktoriserad importör av Lada) har köpt sina bilar från Riga. http://ramsten.se/

Vad det gäller prissättningen, så är det bara att jämföra med Lada Tyskland, som garanterat köper sina bilar utan mellanhänder. Niva kostar där från 9200 € (ca 87000 kr) och Ladas personbilar från 6900 € (ca 65000 kr) http://www.lada.de/startseite.html

Även i Tyskland är andrahandsvärdet på Lada rejält lågt, så egentligen är det konstigt att inte fler köper en bättre beg. därifrån?

Vad det gäller Nivas (brist på) krocksäkerhet har jag för mig att något undantag gäller om man säljer under ett visst antal bilar (1000?) i EU per år.
Tydligen är det därför Niva numera heter "Taiga" i Tyskland, just för att få undantag från krocksäkerhetsreglerna (enligt tyska wikipedia: "Die Namensänderung war erforderlich da der Niva nicht mehr den Anforderungen des Euro NCAP entsprach. Als Kleinstserienhersteller braucht Lada diese Anforderungen nicht zu erfüllen, um das Modell in Europa weiterhin anzubieten. Der Herstellercode wurde von XTA in WLX umgeändert").
StuvstaJocke
Inlägg: 2
Blev medlem: 23 mar 2015 09:23

Re: 5-dörrars Niva

Inlägg av StuvstaJocke »

Jag har lagt in en annons på 5-dörrars lada under säljes.

:D
Tapio
Inlägg: 191
Blev medlem: 04 jul 2015 19:20
Ort: Göteborg

Re: 5-dörrars Niva

Inlägg av Tapio »

swelada skrev:Tidigare har Lada Skandinavien köpt sina bilar av Lada Baltika i Riga http://vaz.lv/eng/
,har ej hört att det blivit någon förändring på det. T.ex de Kalina, Priora och Granta som står hos Variant Bil (Lada Skandinaviens "utpost" i Göte...
Halaj!

Bra info, tack! Jag har undrat hur det ligger till med importen egentligen.

En fråga som kvarstår är: om man nu köper en sprillans ny vagn, så måste ju vagnen servas med stämplar hos auktoriserad verkstad för att garantin skall gälla. Vilken verkstad skulle det vara isf?
Min vagn är servad på mekonomen, men som jag läst i nån annan tråd är mekonomen lite sura på Lada skandinavien.
Lada skandinaviens obefintliga hemsida inger ju inte förtroende precis heller.

Eftersom supporten här hemma verkar minst sagt obefintlig finns det ju som sagt inte mycket skäl till att inte handla sin vagn från Tyskland istället. Eller varför inte direkt från Riga? Där är de ännu billigare! Och för en som bor nära Sthlm är det närmare än Hamburg. För den måste ju som sagt servas hos auktoriserad verkstad. Man måste alltså ta bilen till Tyskland/Lettland var 1000:e km i två års tid. Kan det vara värt tycker jag. Man kan ju göra det till en ölresa om inte annat...

//T

Bild
Niva -12
Cadillac CDV -72
BMW R1100S -04
BMW K100 RS -90
Suzuki GSX 1100 -81
swelada
Inlägg: 331
Blev medlem: 15 dec 2008 22:39

Re: 5-dörrars Niva

Inlägg av swelada »

Tapio skrev:

Eftersom supporten här hemma verkar minst sagt obefintlig finns det ju som sagt inte mycket skäl till att inte handla sin vagn från Tyskland istället. Eller varför inte direkt från Riga? Där är de ännu billigare!
Ja i Riga är de ännu billigare. Dock bör man ha kunskaper i ryska eller lettiska (eller anlita tolk), då engelskan hos Lada i Riga är obefintlig.
Om man ska köpa en fabriksny (eller en som rullat mindre än 600 mil), så tillkommer svensk moms (den utländska räknas dock bort).
Så smidigast är ju att köpa en bättre beg. ,då är det ju prislappen (-ev. prut) det som gäller.

mobile.de är ett bra ställe att hitta billiga Niva i Tyskland.

Ang. bilden: Lada i Riga är så långt i från ett bilhandlarpalats i glas och aluminium man kan komma ;)
stelbent
Inlägg: 7
Blev medlem: 18 nov 2013 16:57

Re: 5-dörrars Niva

Inlägg av stelbent »

Någon som varit och provkört en av de nya långnivorna som kommit?
niva-2121
Inlägg: 1684
Blev medlem: 17 okt 2011 09:48
Ort: Åkers styckebruk

Re: 5-dörrars Niva

Inlägg av niva-2121 »

"Råkade" köra förbi Lada Skandinavien AB i dag.
"Råkade" på tillbakavägen köra in på deras område.
3 sprillans nya "långlimpor/-nivor" på gården, bland annat.

:lol:
Forumsponsor
swelada
Inlägg: 331
Blev medlem: 15 dec 2008 22:39

Re: 5-dörrars Niva

Inlägg av swelada »

Ny annons för 5-dörrars Nivan med förgasare i Eskilstuna som förekommer tidigare i tråden:

http://www.blocket.se/sodermanland/Lada ... m?ca=8&w=3

"Katalysator måste monteras innan besiktning" har tillkommit i objektsbeskrivningen jämfört med tidigare blocket-annonser. Begärt pris är fortfarande 29000:-

TKX241 är reg.numret.

Verkar vara svårt att få den gatlegal om inte ens "generalagenten" lyckas...
Virre
Inlägg: 811
Blev medlem: 08 dec 2013 17:20
Ort: Jönköping

Re: 5-dörrars Niva

Inlägg av Virre »

Vadå "troligen enda exet i Sverige"? Det finns väl fler långnivor, eller menar dom blå med gula fälgar:-)?
Och varför bessar dom inte med katalysator som sagt? Måste ju uppenbarligen vara snudd på omöjligt att få igenom dem om dom inte trotts mkt lång tid på blocket gjort sig omaket att fixa det.
niva-2121
Inlägg: 1684
Blev medlem: 17 okt 2011 09:48
Ort: Åkers styckebruk

Re: 5-dörrars Niva

Inlägg av niva-2121 »

Därför att dom inte har kompetens till någonting inom bilområdet över huvud taget.
Kan man inte skillnaden på ett hjullager och en skuren differential.
Hur ska verkstaden då kunna mer än på sin höjd fylla spolarvätska.
Telefonnumret till den ohederlige Anders Larsson, om någon vill prata med honom, är 0707 576 615.
Forumsponsor
rid54
Inlägg: 1482
Blev medlem: 20 apr 2012 16:25
Ort: Vallentuna
Kontakt:

Re: 5-dörrars Niva

Inlägg av rid54 »

Jag har följt den där bilen/annonsen lite, eftersom jag var intresserad en period. Men det var alltför högt pris på en obesiktigad bil, som den var från början. Kombinationen YM 2001, förgasare och avgaskrav etc lät lite besvärlig. Jag lade ett bud obes (lågt pris) och ett annat för en godkänd bil, men inget som de var intresserade av. Senare har jag för mig att det stod "nybesiktigad" i annonsen, men det säger ju inget om huruvida den blev godkänd eller inte, iofs. Troligen inte, med tanke på vad som står i annonsen nu... Lite märkligt ändå att den inte blivit godkänd, den är ju enligt utsago import från annat EU-land (Litauen) och där lär den ju ha varit godkänd. Den gick rätt fint, var helt OK plåtmässigt, men var inte helt komplett inuti (instrumenteringen). Synd att man tycks ha trasslat till det för sig.
/Rickard
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte)
Lada 2107 från 1984; "Olga" (såklart...)
Volvo TL 22 (935)
tedde
Inlägg: 10
Blev medlem: 01 nov 2015 00:39
Ort: Alfta, Hälsingland

Re: 5-dörrars Niva

Inlägg av tedde »

Verkar iaf inte gått igenom besiktningen :P
här är info ur opus appen:

Besiktad till och med: 2003-03-31.

Senaste besiktningsdatum: 2015-08-15.

Senaste besiktningsutfall: Föreläggande kontrollbesiktning.

Besiktningsdetaljer:
- Co-halt förhöjd tomgång för hög.
- Lambda-värde förhöjd tomgång felaktigt.
- Hjullager fram vänster missljud.
- Co-halt tomgång för hög.
- Hc-halt tomgång för högt.


10185 km vid senaste besiktning.
Skriv svar