Jag skall ta en liten sväng till Baltländerna

Allmänt Lada-Niva snack!
Tapio
Inlägg: 191
Blev medlem: 04 jul 2015 19:20
Ort: Göteborg

Jag skall ta en liten sväng till Baltländerna

Inlägg av Tapio »

Halaj!

, tänkte jag. Jag undrar om någon har tips på nåt bra vattenhål för delar när man ändå är där?
Om jag fattat rätt kommer de senast importerade vagnarna i Sverige från Riga, så där borde det finnas grejer kanske.
Jag är främst ute efter bakre kardan med CV-knutar, men även annat braoha.

Annars tar jag gärna emot tips på vad som helst som är värt att besöka. Jag är helt ointresserad av nattklubbar och klädshopping, utan gillar vackra vyer, historiska platser och sånt.

//T
Niva -12
Cadillac CDV -72
BMW R1100S -04
BMW K100 RS -90
Suzuki GSX 1100 -81
niva-2121
Inlägg: 1684
Blev medlem: 17 okt 2011 09:48
Ort: Åkers styckebruk

Re: Jag skall ta en liten sväng till Baltländerna

Inlägg av niva-2121 »

Näsvist frågat :oops: , hur ser resrutten ut = vilka länder tänker du besöka och i vilken ordning? :roll:

;)
Forumsponsor
Tapio
Inlägg: 191
Blev medlem: 04 jul 2015 19:20
Ort: Göteborg

Re: Jag skall ta en liten sväng till Baltländerna

Inlägg av Tapio »

Halaj!

Preliminärt tänkte jag kanske åka Sthlm-Riga och Klaipeda -Ystad.
Jag har åkt åndra hållet för några år sedan, fast då på mc.
Fast jag kan lika gärna åka Sthlm-Tallinn, jag vet inte.
Jag har alltid en extremt lös färdplan, och bokar aldrig nåt.
Jag brukar bara ha en lista med några turisfällor som jag lägger i rätt ordning beroende på om jag åker norr-söder eller öst-väst.
Och de där länderna är så små att man kan äta frukost vid gränsen och middag på gränsen på andra sidan. Perfekt liten tripp för en Niva! :)

//T
Niva -12
Cadillac CDV -72
BMW R1100S -04
BMW K100 RS -90
Suzuki GSX 1100 -81
rid54
Inlägg: 1476
Blev medlem: 20 apr 2012 16:25
Ort: Vallentuna
Kontakt:

Re: Jag skall ta en liten sväng till Baltländerna

Inlägg av rid54 »

Jag känner till Lettland av de tre baltiska länderna. Färjan till Rīga ären välordnad förbindelse, men det kan vara lite ont om plats nuförtiden, eftersom det bara är avgång varannan dag (endast en båt). Alternativt finns en förbindelse Nynäshamn - Ventspils, mest avsedd för proffstransporter. Ingen underhållning, men bilig öl och några olika val av "komfort" (hyttplats, egen hytt, vilstol. 11 timmars resa.

Rīga är trevligt, men inte en bilstad, egentligen (om man inte gillar storstadstrafik av det lite hetsigare slaget, inklusive spårvagnar). En intressant utflykt kan vara att köra norr om Daugava till Daugavpils och hem söder om Daugava, finns en del trevliga platser i de områdena, beroende på vilken väg man väljer. Runt Sigulda finns fina ställen (slottsruiner, berömd grotta) och staden Cēsis är mycket vacker tycker jag. Resan kan ju varieras på många sätt beroende på vad man är intresserad av (museijärnvägar, fågelskådning...). Det går bra att återkomma med PM om det finns specifika frågor om Lettland.

I Rīga finns VAZ "bilsalong" och reservdelsförsäljning. Låter flott, men är inte direkt överorganiserat, som vi är vana vid här hemma. Köpte en växellåda där (ny, 60% av priset i Sverige) och de kan säkert få fram vad man vill ha. Tålamod, kunskaper i lettiska/ryska eller en tolk kan vara bra, om man inte har reservdelsnumret och en kopia på resp sida i katalogen. Kan vara så att man vill ha kontant betalt (så var det för två år sen). Mycket sannolikt finns Lada/Niva -delar hos många små bildelsaffärer också, man kan säkert få hjälp o tips där.
/Rickard
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte)
Lada 2107 från 1984; "Olga" (såklart...)
Volvo TL 22 (935)
Tapio
Inlägg: 191
Blev medlem: 04 jul 2015 19:20
Ort: Göteborg

Re: Jag skall ta en liten sväng till Baltländerna

Inlägg av Tapio »

Halaj!

Tack för tips! Ikväll sitter jag på färjan!

//T
Niva -12
Cadillac CDV -72
BMW R1100S -04
BMW K100 RS -90
Suzuki GSX 1100 -81
Tapio
Inlägg: 191
Blev medlem: 04 jul 2015 19:20
Ort: Göteborg

Re: Jag skall ta en liten sväng till Baltländerna

Inlägg av Tapio »

Halaj!

Uppdatering.
Jo, jag hittade stället. Jag trodde det skulle vara flådigt med slipsförsedda slipade säljare, men det var mer "hederlige Harrys begbilar" i Säffle, typ. Jag fick mina delar iaf. Jag betalade 187 euro för CVKARDANEN och bromsbelägg/klossar runtom, men eftersom kvitto var ett okänt fenomen där vet jag inte vad som kostade vad. De kunde inte ett ord engelska, men det gick bra ändå. Jag hade en bild sparad på kardanen i mobilen så jag bara visade den. Sen råkade det ligga en tom kartong med bromsbelägg där så jag bara pekade på den :D

Nu är jag i Sigulda. Rena sherwoodskogen här! Väldigt vackert. Annars är ju Lettland och Litauen platta jordbrukslandskap. Inte så spännande. Mycket att se på en liten yta härikring

Bild
Niva -12
Cadillac CDV -72
BMW R1100S -04
BMW K100 RS -90
Suzuki GSX 1100 -81
Tapio
Inlägg: 191
Blev medlem: 04 jul 2015 19:20
Ort: Göteborg

Re: Jag skall ta en liten sväng till Baltländerna, nu Ukrain

Inlägg av Tapio »

Halaj!

Kör vidare på den här tråden. Denna gång funderar jag på att åka till Ukraina. Den högst lösa färdplanen är: via Polen till Kiev-Poltava-Charkiv-Gammelsvenskby-Odessa-Bender.
I kiev planerar jag att se tjernobyl, maidantorget, babij jar.
Poltava: givet slaget.
Charkiv ska jag se en tavla på ett museum.
odessa: trappan i filmen pansarkryssaren potemkin, som blivit kopierad i många filmer.
Bender: kalabaliken såklart!

Jag tar gärna emot tips på saker att se.
Finns det inte nån återförsäljare av reservdelar där, som folk i Sverige beställer delar från?

//T
Niva -12
Cadillac CDV -72
BMW R1100S -04
BMW K100 RS -90
Suzuki GSX 1100 -81
PEK
Inlägg: 99
Blev medlem: 24 okt 2013 14:50
Ort: Nacka

Re: Jag skall ta en liten sväng till Baltländerna

Inlägg av PEK »

www.ladapower.com är väl Ukraina?
Grön Niva -13
Tapio
Inlägg: 191
Blev medlem: 04 jul 2015 19:20
Ort: Göteborg

Re: Jag skall ta en liten sväng till Baltländerna

Inlägg av Tapio »

Halaj!

jag blir inte klok på var ladapower huserar. Det finns ingen adress på ”contact us” länken.
De har en facebooksida med något förnamn, Pavel. Pavel är ett slaviskt namn så där är det ju rätt. Men på facebooksidan finns kopplingar till latinamerika.
De säger på hemsidan, att de har hittat en/ett ”gråzon/kryphål i någon lag” som gör att de kan skicka delar till belgien, och därifrån vidare i EU och slippa tullavgifter. Men det där gäller ju vare sig bitarna kommer från Brasilien eller Ukraina.

//T
Niva -12
Cadillac CDV -72
BMW R1100S -04
BMW K100 RS -90
Suzuki GSX 1100 -81
Skriv svar