Intro!

Allmänt Lada-Niva snack!
Busta_Hymen
Inlägg: 43
Blev medlem: 04 aug 2015 13:42
Ort: Vara

Intro!

Inlägg av Busta_Hymen »

Hej hej!

Eftersom jag är pinfärsk här tänkte jag presentera mig lite. Marcus heter jag, bor i Vara på västgötaslätten.

Nu har jag då äntligen blivit med Niva! Har varit sugen i många år, men inte hittat rätt bil. Antingen har de varit totalvrak eller fabriksnya - eller stått i Norrland 150 mil bort.

Det blev en 1,7i -95, i stort sett "rostfri". Det finns givetvis lite ytrost där lacken spruckit när man kört emot, likaså undertill men det är verkligen minimalt. 3700 ärliga mil, allting fungerar som det ska. Förra ägaren hade nyss bytt koppling, och passade då på att byta olja i alla lådor och axlar, samt motorn. Växellådan överfyllde han föredömligt nog, det har jag läst mig till här på forumet att man ska :) Inga läckage nånstans, inte ens vid styrsnäckan.

Jag har förstått efter att ha surfat runt här att Nivan inte är som andra bilar. Det uppstår tydligen allehanda fel, av varierande allvarlighet. Ett som jag upptäckte på min, som jag fann rätt unikt (då har jag ändå jobbat som mek) var att rattstångens infästningskonsoll var sprucken, så ratten glappade i höjdled. Fixat på 5 min med MIG, men ändå.

Jag har som sagt surfat runt här lite och förstått att det är viktigt att kontrollera vissa saker regelbundet. Ikväll tänkte jag justera kamkedja och ventiler, samt smörja alla leder och knutar. Har ni några fler tips på saker jag behöver kolla upp?

En liten undran till, vilka reservdelar rekommenderar ni att man alltid har med sig? Kilrem, glödlampor och sånt är väl rätt givet, tänker mest om det är mer "exotiska" grejer som ofta fallerar. Jag kommer nog inte röra mig i en radie längre än 10 mil hemifrån (att köra hem den nästan 30 mil motorväg var ingen höjdare), så jag behöver inte ha med mig en reservdelsbil. Bara om det är nåt som är vanligt att det går sönder, som gör att man blir stående.

Oj, det blev visst ett lite längre intro än jag tänkt mig. Ber om ursäkt om jag tröttat ut er :)

/Marcus
Niva 1,7i -95
GAZ Volga 24 -80
Datsun 120Y AF-II -77
Honda Civic Aerodeck -00
Ford Focus cab -10
Rover 75 -00
Volvo 850 -96
ahlberg
Inlägg: 5092
Blev medlem: 12 nov 2008 07:46
Ort: Hässleholm/Stockholm

Re: Intro!

Inlägg av ahlberg »

Välkommen!

Glöm inte kolla kopplingspelet.

Mer exotiska men inte helt ovanliga fel på en 95:a?

Bromscylindrar, vattenpump, startsolenioden, CTS, gasspjällaxelgivaren, tändlåsets bottenplatta, lös mutter utgående axel på växellåda, framhjulslager, hjälpstyrarm, spindelleder, p-ända, kopplingshydraulik, bromsok, bromsslang, ingående lager växellåda.
/mats
Utan Niva för närvarande..

Sponsrar lada-niva.se
Busta_Hymen
Inlägg: 43
Blev medlem: 04 aug 2015 13:42
Ort: Vara

Re: Intro!

Inlägg av Busta_Hymen »

Tackar! :)

Haha, det var en del att tänka på! Ska se över det som går, tack för tipsen!

/Marcus
Niva 1,7i -95
GAZ Volga 24 -80
Datsun 120Y AF-II -77
Honda Civic Aerodeck -00
Ford Focus cab -10
Rover 75 -00
Volvo 850 -96
Tapio
Inlägg: 191
Blev medlem: 04 jul 2015 19:20
Ort: Göteborg

Re: Intro!

Inlägg av Tapio »

Halaj!

I min servicebok står en grej jag inte läst om när jag surfat runt:
varje service (1000 km) skall man:
replace lubricant in the splined connections and spider bearings of the propeller shafts.

Skall man verkligen demontera främre drivaxlarna och smörja difflagringen så ofta?!
Det låter ju minst sagt overkill tycker jag.

//T
Niva -12
Cadillac CDV -72
BMW R1100S -04
BMW K100 RS -90
Suzuki GSX 1100 -81
rid54
Inlägg: 1479
Blev medlem: 20 apr 2012 16:25
Ort: Vallentuna
Kontakt:

Re: Intro!

Inlägg av rid54 »

Propeller shafts är kardanaxlarna. Splinesen och knutkorsen ska smörjas (smörjmedlet vid glidytorna "byts ut"). Enkel manöver med en fettspruta om nipplarna sitter bra till.
/Rickard
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte)
Lada 2107 från 1984; "Olga" (såklart...)
Volvo TL 22 (935)
Tapio
Inlägg: 191
Blev medlem: 04 jul 2015 19:20
Ort: Göteborg

Re: Intro!

Inlägg av Tapio »

Halaj!

Du har säkert rätt.

Jag tänkte som: prop shaft betyder egentligen bara drivaxel, och kan alltså vara vilken axel som helst som överför ett moment. Men spider gears finns bara på ett ställe: i en diff. Alltså borde det vara främre drivaxlarna som åsyftas. Det finns inga spider bearings i närheten av kardanknutarna.

Att trycka in lite fett i knutarna var 1000 km är en vettig åtgärd, medan att riva halva framvagnen var 1000:e km är ju helt puckat!
Förresten är ju diffkuggarna rimligtvis smorda av oljan i diffen, och åtskiljda från yttervärlden medelst packboxar.

//T
Niva -12
Cadillac CDV -72
BMW R1100S -04
BMW K100 RS -90
Suzuki GSX 1100 -81
rid54
Inlägg: 1479
Blev medlem: 20 apr 2012 16:25
Ort: Vallentuna
Kontakt:

Re: Intro!

Inlägg av rid54 »

Nja... "Propeller shaft" (eller ibland propellor shaft) är det engelska uttrycket för kardanaxel (om det inte handlar om nåt med båtar...). Knutkorsen kallas för "spider", så betydelsen av instruktionen är att smörja splines och knutkors efter nån viss körsträcka. Främre drivknutar (yttre o inre) är inget man river och smörjer om förrän man har damaskhaveri eller det gått ett antal år. Diffen är oljesmord och inget man rör förutom att tappa ur och fylla i ny olja efter några tusen mil.
/Rickard
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte)
Lada 2107 från 1984; "Olga" (såklart...)
Volvo TL 22 (935)
Larsson
Inlägg: 1899
Blev medlem: 11 nov 2008 22:05
Ort: Luleå
Kontakt:

Re: Intro!

Inlägg av Larsson »

På min är det fettnipplar i den "splajnsade" delen av kardanerna, där det ska röra sig (längsmässigt) för att kompensera fram/bakaxelns rörelser.

Är nog där man ska smörja regelbundet....
/Larsson (Admin)

Lada Niva -80 (veteran)
Lada Niva -81 (veteran)

If speed kills.....Lada owners will live forever.
Virre
Inlägg: 811
Blev medlem: 08 dec 2013 17:20
Ort: Jönköping

Re: Intro!

Inlägg av Virre »

Larsson skrev:På min är det fettnipplar i den "splajnsade" delen av kardanerna, där det ska röra sig (längsmässigt) för att kompensera fram/bakaxelns rörelser.

Är nog där man ska smörja regelbundet....
Min har både där du menar och mitt i kardanknuten, lätt sak att smörja allihopa.
Skriv svar