Köpråd Niva?
Köpråd Niva?
Hej!
Jag skall köpa en Niva för ombyggnation, skog/offroadträff bil (besiktningsbar). Varför? Jag hade en för 13 år sedan och har bara roliga minnen med/om den. Men det har man med lumpen också, även om det var skit när man var där.
Jag vet att elektroförgasaren -88 -89 är skit, men sedan nada. Nyare har insprut är den bra?, hur är det med lådor axlar? sämre bättre på vissa?
Jag skall köpa/fixa så jag får stenkryparlåda om det finns att fixa. Riktig diff i axlarna, inte ESAB-diff.
Ni kanske kan länka till en köpguide, har letat lite men ungarna skall ha datorn hela tiden och hittar inte. Dessutom är jag 42år och gillar inte datorer riktigt.
Jag har lagt en tråd på Köpes också.
Med vänlig hälsning
Lars
Jag skall köpa en Niva för ombyggnation, skog/offroadträff bil (besiktningsbar). Varför? Jag hade en för 13 år sedan och har bara roliga minnen med/om den. Men det har man med lumpen också, även om det var skit när man var där.
Jag vet att elektroförgasaren -88 -89 är skit, men sedan nada. Nyare har insprut är den bra?, hur är det med lådor axlar? sämre bättre på vissa?
Jag skall köpa/fixa så jag får stenkryparlåda om det finns att fixa. Riktig diff i axlarna, inte ESAB-diff.
Ni kanske kan länka till en köpguide, har letat lite men ungarna skall ha datorn hela tiden och hittar inte. Dessutom är jag 42år och gillar inte datorer riktigt.
Jag har lagt en tråd på Köpes också.
Med vänlig hälsning
Lars
Re: Köpråd Niva?
Hade hoppats på att få en hygglig -95 eller lite nyare strax under 20k. Vill ju inte spränga min budget på bara bilen, vill ju köpa tillbehör som däck, höja, takräcke m.m u name it.
Re: Köpråd Niva?
På Nivor äldre än 10 år tror jag att skicket är mer avgörande än årgången. Det kan gå att hitta en 2004-2005 för dom pengarna, men det kan finnas rost även på så nya.
Stenkrypare och diffspärrar i axlarna? Nja... Om du verkligen gillar att byta drivaxlar är det en bra kombo, för grejorna håller inte riktigt för det. Har du inte allt för tung högerfot kan det funka...
Stenkrypare och diffspärrar i axlarna? Nja... Om du verkligen gillar att byta drivaxlar är det en bra kombo, för grejorna håller inte riktigt för det. Har du inte allt för tung högerfot kan det funka...
Träsktroll wannabe
Re: Köpråd Niva?
X2 på det..AlterEgo skrev:På Nivor äldre än 10 år tror jag att skicket är mer avgörande än årgången. Det kan gå att hitta en 2004-2005 för dom pengarna, men det kan finnas rost även på så nya.
Stenkrypare och diffspärrar i axlarna? Nja... Om du verkligen gillar att byta drivaxlar är det en bra kombo, för grejorna håller inte riktigt för det. Har du inte allt för tung högerfot kan det funka...
/mats
Utan Niva för närvarande..
Sponsrar lada-niva.se
Utan Niva för närvarande..
Sponsrar lada-niva.se
Re: Köpråd Niva?
Är inte ett grundtips att du ska söka efter en Niva med servostyrning?
Jag tolkar ditt inlägg som att du har för avsikt att "leka lite i skogen".
Då blir det roligare med större däck.
Och ännu trevligare med servostyrning.
Men sen är det det där med budgeten.
Du har inte funderat på att köpa en "färdig" skogs-/äventyrs-/expeditionsbil?
Räkna på vad en höjningssats, större däck med fälgar, hasplåt, rocksliders, förstärkta bakre undre länkarmar, förstärkt och justerbart panhardstag, takräcke, takbåge med extraljus, bullbar med extraljus, backlampor, utvändig reservhjulshållare, komradio m m kostar.
Härutöver är det ju trevligt om bilen har motor- och kupévärmare samt är expeditionsutrustad med yxa, bågsåg, motorsåg, dragstroppar, schackel, bogseringsstropp samt ryckstropp. Några(4) 10-liters Jerrycans på takräcket höjer impometerfaktorn och respekten i spenaten.
Eller hur.
Jag tolkar ditt inlägg som att du har för avsikt att "leka lite i skogen".
Då blir det roligare med större däck.
Och ännu trevligare med servostyrning.
Men sen är det det där med budgeten.
Du har inte funderat på att köpa en "färdig" skogs-/äventyrs-/expeditionsbil?
Räkna på vad en höjningssats, större däck med fälgar, hasplåt, rocksliders, förstärkta bakre undre länkarmar, förstärkt och justerbart panhardstag, takräcke, takbåge med extraljus, bullbar med extraljus, backlampor, utvändig reservhjulshållare, komradio m m kostar.
Härutöver är det ju trevligt om bilen har motor- och kupévärmare samt är expeditionsutrustad med yxa, bågsåg, motorsåg, dragstroppar, schackel, bogseringsstropp samt ryckstropp. Några(4) 10-liters Jerrycans på takräcket höjer impometerfaktorn och respekten i spenaten.
Eller hur.
Forumsponsor
Re: Köpråd Niva?
AlterEgo skrev:På Nivor äldre än 10 år tror jag att skicket är mer avgörande än årgången. Det kan gå att hitta en 2004-2005 för dom pengarna, men det kan finnas rost även på så nya.
Stenkrypare och diffspärrar i axlarna? Nja... Om du verkligen gillar att byta drivaxlar är det en bra kombo, för grejorna håller inte riktigt för det. Har du inte allt för tung högerfot kan det funka...
Då kanske jag kan få en -95 till -97:a för runt 10-12k då?
Re: Köpråd Niva?
Du har rätt uppfattning, jag skall ha lite kul i många år.niva-2121 skrev:Är inte ett grundtips att du ska söka efter en Niva med servostyrning?
Jag tolkar ditt inlägg som att du har för avsikt att "leka lite i skogen".
Då blir det roligare med större däck.
Och ännu trevligare med servostyrning.
Men sen är det det där med budgeten.
Du har inte funderat på att köpa en "färdig" skogs-/äventyrs-/expeditionsbil?
Räkna på vad en höjningssats, större däck med fälgar, hasplåt, rocksliders, förstärkta bakre undre länkarmar, förstärkt och justerbart panhardstag, takräcke, takbåge med extraljus, bullbar med extraljus, backlampor, utvändig reservhjulshållare, komradio m m kostar.
Härutöver är det ju trevligt om bilen har motor- och kupévärmare samt är expeditionsutrustad med yxa, bågsåg, motorsåg, dragstroppar, schackel, bogseringsstropp samt ryckstropp. Några(4) 10-liters Jerrycans på takräcket höjer impometerfaktorn och respekten i spenaten.
Eller hur.
Har fattat att servo styrning kom -05, men det borde gå att hitta och efter montera på typ en -96:a?
Jag har sett att man ibland kan köpa nästan färdig bil för äventyr, då är frågan om man gillar det man får. typ man kanske inte gillar hur stötfångaren ser ut, takräcket m.m.
Men jag har inte fått något PM från min köpes annons, på varken original niva eller utrustad niva.
Sedan tycker jag det är kul fabricera egna saker och där av hade det varit kul med original niva. Men det går ju att ändra på färdig bil också, så jag tar även en sådan om det finns inom räckhåll på min budget.
Pengar styr allt, inte frugan!
Re: Köpråd Niva?
Här är det tvärt om. (när det passar mig )Saftlasso skrev:Pengar styr allt, inte frugan!
Forumsponsor
Re: Köpråd Niva?
niva-2121 skrev:Här är det tvärt om. (när det passar mig )Saftlasso skrev:Pengar styr allt, inte frugan!
Re: Köpråd Niva?
Någon som vet hur det går till att hämta hem en Niva från Tyskland och kostnader?
För dom har väl inte vägsalt där och karossen borde vara mindre rostig.....?
För dom har väl inte vägsalt där och karossen borde vara mindre rostig.....?
Re: Köpråd Niva?
Det finns en -95 diesel till salu. Vad skall man tänka på? eller är dom inget att ha?
Samma växellåda och fördelningslåda?
Den är lite dyr, men den är kanske värd det. Pm mig om ni vill tipsa eller avråda mig och ni inte skriva det i tråden.
Tacksam för svar
//Lars
Samma växellåda och fördelningslåda?
Den är lite dyr, men den är kanske värd det. Pm mig om ni vill tipsa eller avråda mig och ni inte skriva det i tråden.
Tacksam för svar
//Lars
Re: Köpråd Niva?
Det är inget dumt val alls. 95% som en vanlig Niva, och en ganska standard Peugeot XUD-motor under huven.
/mats
Utan Niva för närvarande..
Sponsrar lada-niva.se
Utan Niva för närvarande..
Sponsrar lada-niva.se
Re: Köpråd Niva?
Håller helt med Ahlberg om dieselnivan. Jag har haft min i 4 år och det enda motorunderhållet jag gjort är nu vid 18 000 mil kamremsbyte inklusive vattenpumpen. Det var dessutom lätt, första gången jag bytt helt själv, (endast en gång tidigare på min Tipo med lite hjälp) med hjälp av denna länk.
viewtopic.php?f=7&t=1590&p=12158&hilit= ... 9fa#p12158
Det enda jag vill tillägga till länkens beskrivning är att det är lättast att med hjälp av ett hastigt startmotorknyck lossa bulten som håller remskivan.
I övrigt är den som en vanlig Niva med dess fördelar och fel. Kolla rosten om du köper, ett ställe som jag nu har hittat på båda mina Nivor är i de främre hjulhusen mellan fästena för stötdämpare och fjäder.
viewtopic.php?f=7&t=1590&p=12158&hilit= ... 9fa#p12158
Det enda jag vill tillägga till länkens beskrivning är att det är lättast att med hjälp av ett hastigt startmotorknyck lossa bulten som håller remskivan.
I övrigt är den som en vanlig Niva med dess fördelar och fel. Kolla rosten om du köper, ett ställe som jag nu har hittat på båda mina Nivor är i de främre hjulhusen mellan fästena för stötdämpare och fjäder.
Niva-95 1,9 (Grön)
Niva-97 1,7 (Röd)
Fiat Tipo-92
Ferguson-51 (Grålle)
Volvo BM 400
Volvo BM 500
Niva-97 1,7 (Röd)
Fiat Tipo-92
Ferguson-51 (Grålle)
Volvo BM 400
Volvo BM 500