trasig bil långt långt borta:(

Allmänt Lada-Niva snack!
urban
Inlägg: 148
Blev medlem: 28 aug 2011 20:04

trasig bil långt långt borta:(

Inlägg av urban »

hej. jag har blivit stående längst ner i södra norge i kristiansand med trasigt hjullager. har inte lyckats hitta delar här i norge, mina vanliga handlare har semester och lada sverige skickade ett som kom igår och det var fel. han var väldigt trevlig och hjälpsam dock men vad hjälper det:)

så. finns det någon på forumet som sitter i sörnorge med ett främre hjullager? eller vad tror ni om att jag trycker lagret fullt av nytt fett och chansar på att det går hem till härnösand. eller åtminstone över gränsen. semestrarna börjar väl vara slut men det är ändå tveksamt om jag kan få fram ett lager den här veckan. sitter hos svärföräldrarna så jag kommer inte att svälta ihjäl men det börjar ändå kännas lite jobbigt.
-96 niva
-11 niva
-87 gpz 1000
urban
Inlägg: 148
Blev medlem: 28 aug 2011 20:04

Re: trasig bil långt långt borta:(

Inlägg av urban »

tror att jag chansar. tar färjan över till strömstad imorgon så är jag på svenska sidan i alla fall. men om det finns nån på vägen med ett lager där man kan stanna o byta så är jag tacksam.
-96 niva
-11 niva
-87 gpz 1000
ahlberg
Inlägg: 5092
Blev medlem: 12 nov 2008 07:46
Ort: Hässleholm/Stockholm

Re: trasig bil långt långt borta:(

Inlägg av ahlberg »

Hur är det trasigt? Väsnas, jätteglapp eller skurit?
/mats
Utan Niva för närvarande..

Sponsrar lada-niva.se
urban
Inlägg: 148
Blev medlem: 28 aug 2011 20:04

Re: trasig bil långt långt borta:(

Inlägg av urban »

glapp o väsnas. märkte det först på väg nerför en så serpentinväg i fritt fall på västlandet här i Norge. sista sträckan fram till målet kunde jag hålla högre fart och det verkade som om typ gyroeffekten styrde upp hjulet o avlastade lagret, inget väsen över 80. lite den jag hoppas på imorgon också. kommer jag bara över på svenska sidan kan jag lämna bilen på verkstad om det kniper och åka tillbaka ner och hämta den senare. här i Norge känns det som att vara på månens baksida.
-96 niva
-11 niva
-87 gpz 1000
ahlberg
Inlägg: 5092
Blev medlem: 12 nov 2008 07:46
Ort: Hässleholm/Stockholm

Re: trasig bil långt långt borta:(

Inlägg av ahlberg »

Glöm inte att kolla navet - det är ganska vanligt att lagersätet för inre lagerbanan är uppätet. Att montera ett nytt lager på utslitet nav är ju inte optimalt..
/mats
Utan Niva för närvarande..

Sponsrar lada-niva.se
urban
Inlägg: 148
Blev medlem: 28 aug 2011 20:04

Re: trasig bil långt långt borta:(

Inlägg av urban »

tack. jo nu tror jag inte att jag vågar chansa på att navet är helt längre:) men jag tog mig i alla fall hem. väsnades mindre med nytt fett men det var ju inte direkt optimalt. helvete vad långt bort norska västlandet är, det var på väg ner i geirangerfjorden som hjulet kalvade på lagret så jag märkte det. det brukar ju låta lite stenkross av ett hjullager ganska tidigt när det börjar vara slitet men jag har åkt på det här ett par gånger tidigare i niva och det hörs ju ingenting innan det är tokslut. tidigare har dom upptäckt det på besiktningen.
fantastiskt landskap dock, jag kommer definitivt att åka den vägen fler gånger. det enda som grumlade turen förutom lagret var att vissa sträckor var svindyra, betalade 160 spänn för en tunnel på ett ställe, och det var tätt mellan betalställena. färjan mellan sandefjord och strömstad kostade jämförelsevis 130kr, måste vara tufft att vara bo i området om man inte är typ ekonomiskt oberoende. det tog jäkligt hårt på bromsklossarna också, förutom på de brantaste, jobbigaste sträckorna snittade vi på runt 0,73-0.75. ser man på totalekonomin med service och allt. så måste det vara svårt att hitta en billigare ny bil än niva.
-96 niva
-11 niva
-87 gpz 1000
Skriv svar