Söndrig fördelningslåda

Allmänt Lada-Niva snack!
Naturellement
Inlägg: 27
Blev medlem: 16 dec 2012 19:53

Söndrig fördelningslåda

Inlägg av Naturellement »

När jag bytte olja i fördelningslådan och drog åt oljepluggen sprack fördelningslådan runt avtappningshålet, så att det nu läcker olja :cry: Jag är i behov av bilen snarast och undrar därför om detta går att åtgärda på ett snabbt sätt eller om det enklaste är att köpa en hel fördelningslåda och byta ut den? Tänker att det inte kan skada att ha en extra fördelningslåda liggandes ändå.

Jag har lagt in en köpes-annons om någon har en fördelningslåda liggandes. Det hade varit skönt med en renoverad om jag nu ändå åker på att byta den och eftersom jag är tidspressad.

Naturellement
Lada Niva -08
ahlberg
Inlägg: 5092
Blev medlem: 12 nov 2008 07:46
Ort: Hässleholm/Stockholm

Re: Söndrig fördelningslåda

Inlägg av ahlberg »

Med plastic padding går det att åstadkomma underverk. .
/mats
Utan Niva för närvarande..

Sponsrar lada-niva.se
Naturellement
Inlägg: 27
Blev medlem: 16 dec 2012 19:53

Re: Söndrig fördelningslåda

Inlägg av Naturellement »

Tror du att det räcker? Försökte knäppa ett par bilder… Det bildas en oljedroppe efter cirka 30 sekunder som det är nu. Rädslan är väl att hela skiten ska spricka upp med haveri som följd.

Bild 1
Bild 2
Lada Niva -08
AlterEgo
Inlägg: 638
Blev medlem: 10 dec 2009 22:43
Ort: Mitten av Skåne

Re: Söndrig fördelningslåda

Inlägg av AlterEgo »

Kemisk metall kan också funka som nödreparation, om man bara får det att fästa bra så kan det hålla ett bra tag.

Men en ny hel låda är ingen dum idé. En modifikation som kan vara bra som jag hört om är att byta en av packboxarna mot ett tätat lager, kan inte hitta tråden nu...

NivaMicke i Tomelilla är hovleverantör av växellådor till Niva, och jag tror att en låda som passerat honom ofta är bättre än en ny-ny... Och skall du köra i skogen kan det vara bra med en stenkryparlåda (lägre utväxling på lågväxeln).
Träsktroll wannabe
Skriv svar