Trist recension
Trist recension
Det är kanske helt överspelat att ge synpunkter på Lada Skandinaviens verkstad i Eskilstuna, men, för arkivet:
Hade vibrationsproblem på min '11 för drygt ett år sen, orsaken fastställd till mellanaxeln. Under den aktuella perioden kunde jag inte göra mycket själv (endast utomhusplats, vårvinterkyla...) så jag beställde byte av mellanaxel, komplett, av LS i Et. Bemötandet var helt OK och det blev bättre, inte perfekt, men ändå hyfsat. Det är ju en Niva, trots allt...
För några veckor sedan kalvade hardyskivan och bilen har stått sedan dess pga obehag vid körning och risk för värre ras. Idag var det gott väder och jag bytte mellanaxeln. Noterade då att:
1. CV-knuten var helt "ren"; inget fett hade kommit till användning (knutarna levereras torra). Knuten är nog körd, tyvärr... både glapp och styv samtidigt.
2. BÄGGE gummistöden som ska sitta i knutens medbringares ände mot växellådan saknades
Inte konstigt att det inte blev helt bra... Praktikant eller cykelmek i verkstan? Om nån annan fått nåt fixat där under samma period (våren '14) så kanske en extra koll vid tillfälle kan vara en god idé.
Hade vibrationsproblem på min '11 för drygt ett år sen, orsaken fastställd till mellanaxeln. Under den aktuella perioden kunde jag inte göra mycket själv (endast utomhusplats, vårvinterkyla...) så jag beställde byte av mellanaxel, komplett, av LS i Et. Bemötandet var helt OK och det blev bättre, inte perfekt, men ändå hyfsat. Det är ju en Niva, trots allt...
För några veckor sedan kalvade hardyskivan och bilen har stått sedan dess pga obehag vid körning och risk för värre ras. Idag var det gott väder och jag bytte mellanaxeln. Noterade då att:
1. CV-knuten var helt "ren"; inget fett hade kommit till användning (knutarna levereras torra). Knuten är nog körd, tyvärr... både glapp och styv samtidigt.
2. BÄGGE gummistöden som ska sitta i knutens medbringares ände mot växellådan saknades
Inte konstigt att det inte blev helt bra... Praktikant eller cykelmek i verkstan? Om nån annan fått nåt fixat där under samma period (våren '14) så kanske en extra koll vid tillfälle kan vara en god idé.
/Rickard
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte)
Lada 2107 från 1984; "Olga" (såklart...)
Volvo TL 22 (935)
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte)
Lada 2107 från 1984; "Olga" (såklart...)
Volvo TL 22 (935)
Re: Trist recension
Ajdå...
Inte roligt...
Hälsn Jan
Inte roligt...
Hälsn Jan
-
- Inlägg: 37
- Blev medlem: 02 jun 2015 11:43
- Ort: Kungsberg, Järbo
Re: Trist recension
Tråkigt.. Det är sånt som gör att man vill kunna göra det mesta själv känner jag.
Niva -06 1,7i
Nissan X-Trail -08
Ford Mondeo -00
Nissan X-Trail -08
Ford Mondeo -00
-
- Inlägg: 130
- Blev medlem: 09 apr 2010 16:15
- Ort: Smygehamn
- Kontakt:
Re: Trist recension
Min erfarenhet av bilverkstäder är att har man inte själv med sig diagnosen och förslag till reparation så går det ofta åt pipan. Ett tag inbillade jag mej att den stora märkesverkstaden där jag köpt bilen ny var expert på just mitt bilmärke men tyvärr hade jag fel. I dag anlitar jag en verkstad som ägs och drivs av en mycket duktig bilmekaniker typ Bosse Bildoktorn och allt blir perfekt! Mitt förslag är att du försöker finna en sådan verkstad i din närhet.
Lada Niva 1,7i - 2010
Suzuki Grand Vitara V6A XL7 - 2002
Suzuki Grand Vitara V6A XL7 - 2002
Re: Trist recension
Håller heeeelt med - men.............SmygeBosse skrev:Min erfarenhet av bilverkstäder är att har man inte själv med sig diagnosen och förslag till reparation så går det ofta åt pipan. Ett tag inbillade jag mej att den stora märkesverkstaden där jag köpt bilen ny var expert på just mitt bilmärke men tyvärr hade jag fel. I dag anlitar jag en verkstad som ägs och drivs av en mycket duktig bilmekaniker typ Bosse Bildoktorn och allt blir perfekt! Mitt förslag är att du försöker finna en sådan verkstad i din närhet.
Om det är fråga om ett försäkringsärende, maskinskada, så är det försäkringsbolagets skadehandläggare som bestämmer vart bilen ska bärgas.
Enbart med anledning av kortaste bärgningsavstånd - verkstadskompetensen tar man ingen hänsyn till.
Ej heller råd och försök till påverkan från bilägare.
Tyvärr.
Tro mig, jag vet.
Att sedan "verkstadschefen" hos Lada Skandinavien AB inte kan skilja på diffrential och hjullager sammanfattar väl kompetensen hos verkstaden.
Forumsponsor
Re: Trist recension
Jag undrar om detta med att tvingas lämna bilen till viss verkstad är lite beroende av vilket försäkringsbolag man har. Jag har en lite annorlunda upplevelse, där jag för första gången någonsin upptäckte att jag hade en maskinskadeförsäkring och även utnyttjade den... Växellådan lät för hemskt, köpte en renoverad (av NivaMicke), lät byta på en verkstad och fick ersättning för arbetet (inte lådan, försökte inte ens) av försäkringsbolaget, i efterhand och mot verifikation. Det är möjligt att det är speciella regler när det är en "reklamation", att det då ska åter till den som gjorde ingreppet från början, men det vet jag inget om.
I det aktuella fallet kändes det rätt meningslöst att fundera över sådant. Att byta mellanaxeln är inte svårt, men vid tillfället var jag lat och ville inte hittas ihjälfrusen på en parkeringsplats under en Niva (inte under någon bil, faktiskt...).
I det aktuella fallet kändes det rätt meningslöst att fundera över sådant. Att byta mellanaxeln är inte svårt, men vid tillfället var jag lat och ville inte hittas ihjälfrusen på en parkeringsplats under en Niva (inte under någon bil, faktiskt...).
/Rickard
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte)
Lada 2107 från 1984; "Olga" (såklart...)
Volvo TL 22 (935)
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte)
Lada 2107 från 1984; "Olga" (såklart...)
Volvo TL 22 (935)
Re: Trist recension
Märkligt att inte Anders Larsson, ägare av Lada Skandinavien, tar kontakt med mig nu när han är delgiven min anmälan till ARN.
Han sa i telefon för ungefär ett kvartal sedan att han skulle återkomma. Men det har han inte gjort.
Går över huvud taget inte att få kontakt med Lada Skandinavien per telefon.
Förmodligen har han en annan telefon vars nr han inte lämnar ut.
Hur håller han annars kontakt med dem han som generalagent förser med bilar och delar?
Han sa i telefon för ungefär ett kvartal sedan att han skulle återkomma. Men det har han inte gjort.
Går över huvud taget inte att få kontakt med Lada Skandinavien per telefon.
Förmodligen har han en annan telefon vars nr han inte lämnar ut.
Hur håller han annars kontakt med dem han som generalagent förser med bilar och delar?
Forumsponsor
Re: Trist recension
Och den Anders Larsson är inte jag.....så alla vet.niva-2121 skrev:Märkligt att inte Anders Larsson, ägare av Lada Skandinavien, tar kontakt med mig nu när han är delgiven min anmälan till ARN.
Han sa i telefon för ungefär ett kvartal sedan att han skulle återkomma. Men det har han inte gjort.
Går över huvud taget inte att få kontakt med Lada Skandinavien per telefon.
Förmodligen har han en annan telefon vars nr han inte lämnar ut.
Hur håller han annars kontakt med dem han som generalagent förser med bilar och delar?
/Larsson (Admin)
Lada Niva -80 (veteran)
Lada Niva -81 (veteran)
If speed kills.....Lada owners will live forever.
Lada Niva -80 (veteran)
Lada Niva -81 (veteran)
If speed kills.....Lada owners will live forever.
Re: Trist recension
Må ingen skugga falla ända upp till och på dig.Larsson skrev:Och den Anders Larsson är inte jag.....så alla vet.niva-2121 skrev:Märkligt att inte Anders Larsson, ägare av Lada Skandinavien, tar kontakt med mig nu när han är delgiven min anmälan till ARN.
Han sa i telefon för ungefär ett kvartal sedan att han skulle återkomma. Men det har han inte gjort.
Går över huvud taget inte att få kontakt med Lada Skandinavien per telefon.
Förmodligen har han en annan telefon vars nr han inte lämnar ut.
Hur håller han annars kontakt med dem han som generalagent förser med bilar och delar?
Forumsponsor