Huvscoop från Russian 4X4?

Allmänt Lada-Niva snack!
Naturellement
Inlägg: 27
Blev medlem: 16 dec 2012 19:53

Huvscoop från Russian 4X4?

Inlägg av Naturellement »

Jag köpte mig ett huvscoop från Russian 4X4 för ett tag sedan. Funderar dock lite över monteringen… Enligt instruktionen ska det monteras med den lägre kanten neråt, om ni förstår vad jag menar. Så att öppningarna i scoopet hamnar upp mot rutan. Kan det verkligen stämma? Alla andra jag har sett är monterade så att luftintagen är framåt. Vad tror ni? :?

http://www.russian4x4.de/en/Spare-Parts ... aram=scoop

Naturellement
Lada Niva -08
rid54
Inlägg: 1476
Blev medlem: 20 apr 2012 16:25
Ort: Vallentuna
Kontakt:

Re: Huvscoop från Russian 4X4?

Inlägg av rid54 »

Bilar med Nivans profil (lutningen på vindrutan) har vid körning i "landsvägsfart" en sorts zon med övertryck framför vindrutan, en "luftkudde" kan man säga. Det är den luftkudden som gör att man får in luft till defroster etc utan att fläkten går, när man kör i normal fart. Att ha hålen i scoopet mot rutan är alltså helt rimligt. Att vända scoopet åt andra hållet är kanske lite mer "intuitivt" och det funkar säkert också. Det enklaste är kanske att prova båda hållen, om möjligt.
/Rickard
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte)
Lada 2107 från 1984; "Olga" (såklart...)
Volvo TL 22 (935)
Naturellement
Inlägg: 27
Blev medlem: 16 dec 2012 19:53

Re: Huvscoop från Russian 4X4?

Inlägg av Naturellement »

Där ser man. Finurligt värre! Då tar jag väl och monterar åt det hållet till att börja med och ser om det funkar. Och övar in ditt svar om någon skulle ifrågasätta mig :D

Naturellement
Lada Niva -08
niva-2121
Inlägg: 1684
Blev medlem: 17 okt 2011 09:48
Ort: Åkers styckebruk

Re: Huvscoop från Russian 4X4?

Inlägg av niva-2121 »

Har själv funderat över det ni spekulerar i. :?
Mitt motorhuvsscoop är av förre ägaren monterat som en tratt med öppningen framåt. :o
Borde inte vara den bästa monteringen om man vill föra in mera luft i kupén utan fläktens hjälp. :roll:
Bildas ju en luftkudde framför vindrutan/i motorhuvens slut.
Men det kanske funkar ändå. :|

När det gäller ventilation av motorutrymmet/evakuering av luft så bör inte utsläppet vara placerat på huven framför vindruta eftersom luften då tycks tillbaka.
Ventilation av motorrum bör arrangeras analogt med hur Suzuki gjort = på motorhuvens sidor. 8-)

B t w, är det någon som vet om scoopen som finns på C-stolparna gör någon nytta för att suga ut luften.
Var standard på Niva JET. Enbart blingbling? :roll:
Befriade en Niva JET på en bilskrot från grannlåten, men har inte monterat dem på Ludmilla ännu.(hon tillbringar ju inte så mycket tid i hemmagaraget av kända orsaker :evil: )
Forumsponsor
Skriv svar