Udda fel...

Allmänt Lada-Niva snack!
rid54
Inlägg: 1476
Blev medlem: 20 apr 2012 16:25
Ort: Vallentuna
Kontakt:

Udda fel...

Inlägg av rid54 »

Nåt kul hände på väg till landet....

Eller, kanske inte direkt kul, men lite "lustigt".

Vid körning på vanlig landsväg i typ 90 eller nåt, så knackar det till ett par gånger under bilen, ungefär som man skulle höra om en kvist sprätte upp under bilen. Där var inga kvistar på den vägbanan och i samband med smällen ändrade sig bilens "vibrationsprofil" rätt tydligt - kändes och lät annorlunda plötsligt. Så jag misstänkte att det var nåt med själva bilen... Stannade på en P-ficka och tittade under. Inga saker som hängde ned, inget som droppade, rykte eller brann. Fortsatte färden, men med betydligt lugnare tempo pga rätt påtaglig växelspaksfrossa.

Vid framkomsten fick jag till slut tid att åla in under (hade ett helt annat projekt på dagordningen). Började med att vrida mellanaxeln ett varv. Se där! 25 mm av ett av gummisegmenten i Hardyskivan hade lossnat. Inte från metallen, utan en bit mitt i segmentet. Brottytorna såg ut som gjutjärn, men materialet kändes som "gummi", om än hårdare än jag föreställt mig. :shock: :shock: :?:

Lärdom nr. 1: Förvänta dig det oväntade.

Lärdom nr. 2: De små "balanseringsbrickorna" av tunn aluminium, som kommer med en fädigmonterad mellanaxel, har nog ingen funktion... Om man kan tappa en så stor bit av gummit och det är ändå bara "lite värre än vanligt" kan de inte göra mycket till eller från i fråga om balansen.

Körde hem med försiktighet (med acceleration, farmför allt). Mellan 60 och 80 km/h gick det rätt OK så länge man körde; när man motorbromsade vibrerade det betydligt mer. Skönt att ha helgen inbokad till viss del (och sån tur att jag har en hel mellanaxel liggande...).
/Rickard
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte)
Lada 2107 från 1984; "Olga" (såklart...)
Volvo TL 22 (935)
dieselpower
Inlägg: 124
Blev medlem: 01 feb 2011 20:38
Ort: NordvästraSkåne

Re: Udda fel...

Inlägg av dieselpower »

Samma sak hände mig. Körde lugnt på 70-väg och plötsligt small det till som om kardan-axeln skulle gått mitt av.
Men det var inga problem att köra hem och lite till. Inga vibrationer alls (eller mer än vanligt :D ).Bild
Lada Niva 2121-1,6 M5 -87
Skriv svar