Lada Niva måste vara en väldigt bra bil direkt från fabrik.

Allmänt Lada-Niva snack!
niva-2121
Inlägg: 1684
Blev medlem: 17 okt 2011 09:48
Ort: Åkers styckebruk

Lada Niva måste vara en väldigt bra bil direkt från fabrik.

Inlägg av niva-2121 »

Enligt Vi Bilägares förteckning över återkallande av bilar på grund av fel så finns inte en enda "recall" på Niva. 8-)
Skrämmande läsning vad man kan råka ut för på "ickeNiva". :o :shock: :?

:lol:
Forumsponsor
Knota
Inlägg: 26
Blev medlem: 17 jan 2015 03:31

Re: Lada Niva måste vara en väldigt bra bil direkt från fabr

Inlägg av Knota »

Får hoppas att din annalys stämmer för troligtvis nästa vecka får jag kanske hämta min pärla :D

Mvh Knota
niva-2121
Inlägg: 1684
Blev medlem: 17 okt 2011 09:48
Ort: Åkers styckebruk

Re: Lada Niva måste vara en väldigt bra bil direkt från fabr

Inlägg av niva-2121 »

Knota skrev:Får hoppas att din annalys stämmer för troligtvis nästa vecka får jag kanske hämta min pärla :D

Mvh Knota
Var någonstans? :roll:
I Eskilstuna? :?
Besökte i går Lada Skandinavien. ;)
I måndags hade dom fått hem ett femtontal bilar. :shock:
Alla i trista mörka färger(tycker jag)
Alla med sedvanliga fönstervevar.
Läste någonstans att elhissar numera skulle vara standard.
Frågade vad det är för årsmodell och varifrån de kom.
Fick undvikande svar = inget alls.

Vilken årsmodell har din Niva?
Forumsponsor
Knota
Inlägg: 26
Blev medlem: 17 jan 2015 03:31

Re: Lada Niva måste vara en väldigt bra bil direkt från fabr

Inlägg av Knota »

Min Niva skall hämtas i Eskilstuna väntar på inregistreringen nu sedan skall det vara klart för avfärd när grejorna som jag beställde är påskruvade. Ja årsmodellen skall ju vara 2015 då jag beställde den i mars.Borde den inte vara det?
Dessa beställningar är troligtvis sista gången som Eskilstuna levererar då han jag pratade med sa att återförsäljarna i sverige skall bli flera. Vet inte vad dom skall göra i Eskilstuna efter det men det kanske skall användas som ankomst hall innan vidare transporter ut i landet? Beställde en mörkgrön då jag tycker nivan kommer att sticka ut endå :) Elhissarvem vill ha det? :o
Det kanske är standard på nya Urban men jag tyckte inte den var lika fin som den gamla stuket så vi beställde inte en Urban. :)

Mvh Knota
rid54
Inlägg: 1476
Blev medlem: 20 apr 2012 16:25
Ort: Vallentuna
Kontakt:

Re: Lada Niva måste vara en väldigt bra bil direkt från fabr

Inlägg av rid54 »

"Årsmodell" har väl börjat komma ur bruk lite grann, på besiktningsinstrumentet brukar det väl anges första tidpunkt för ibruktagande/registrering. Det säger inte så mycket i detalj om när fordonet är tillverkat. Min nyaste togs i bruk 2012, angavs vara en 2011 (lite oklart), men hade inte vissa saker som skulle ha introducerats 2010. Sådana saker är en del av charmen :)
/Rickard
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte)
Lada 2107 från 1984; "Olga" (såklart...)
Volvo TL 22 (935)
niva-2121
Inlägg: 1684
Blev medlem: 17 okt 2011 09:48
Ort: Åkers styckebruk

Re: Lada Niva måste vara en väldigt bra bil direkt från fabr

Inlägg av niva-2121 »

rid54 skrev:"Årsmodell" har väl börjat komma ur bruk lite grann, på besiktningsinstrumentet brukar det väl anges första tidpunkt för ibruktagande/registrering. Det säger inte så mycket i detalj om när fordonet är tillverkat. Min nyaste togs i bruk 2012, angavs vara en 2011 (lite oklart), men hade inte vissa saker som skulle ha introducerats 2010. Sådana saker är en del av charmen :)
Så sant att årsmodellbeteckningen inte är lika betydelsefull nu som förr - men går man in på bilhandlarnas "gröna lista" har det stor betydelse för värderingen.
Min Niva är uttagen hösten 2011.
Hade det varit t ex en Volvo så hade den åsatts årsmodell 2012.
Nu är den inte ens 2011 eftersom ABS saknas och CV-knutarna på kardanaxel fortfarande är knutkors.
Inredningen överensstämmer med 2010 beträffande dörrinsidor m m.

Citroen har en kniveggsskarp gräns vid årsskiftet. De har dessutom ett organisationsnummer som visar vilken dag bilen lämnar fabriken.
Forumsponsor
Skriv svar