Import från Ryssland?

Allmänt Lada-Niva snack!
W-crantz
Inlägg: 30
Blev medlem: 02 okt 2011 15:36
Ort: Ställberg, Kopparberg

Import från Ryssland?

Inlägg av W-crantz »

Min f.d. sambo blev nyligen billös. Hon har kontakter i Petersburg och funderar på privatimport av en Lada (själv rekommenderar jag naturligtvis Niva). Tack vare rubelkursen är det tydligen betydligt billigare att köpa bil med svenska pengar i Ryssland. Vet någon om det är möjligt att få en ryssköpt bil godkänd i Sverige eller är EU:s avgaskrav ett stopp för den möjligheten. Har Ryssland samma utsläppsnormer på nytillverkade som EU har ? Hur är det med tullavgifter, blir den totala slutsumman ungefär som om man köpt bilen i Sverige.
Niva-95 1,9 (Grön)
Niva-97 1,7 (Röd)
Fiat Tipo-92
Ferguson-51 (Grålle)
Volvo BM 400
Volvo BM 500
rid54
Inlägg: 1476
Blev medlem: 20 apr 2012 16:25
Ort: Vallentuna
Kontakt:

Re: Import från Ryssland?

Inlägg av rid54 »

Nu är jag inte expert i ärendet på något vis, men jag tror att ryska avgasregler är annorlunda än EU's. En ryssköpt bil kan nog inte importeras annat än som flyttsak, möjligen..., inte utan skrämmande mycket byråkrati rörande avgastester och diverse annat skulle jag tro. Frågan är om det inte blev billigare och hundra gånger enklare att köpa en Lada (av valfri sort) i exempelvis Rīga, då är den ju åtminstone "hemma" i EU redan från början, med tekniska krav etc. Bestämmelser om moms, accis, tull etc kan jag inte alls, men det borde ju inte vara MER trassel än vid köp från Ryssland (utanför EU). http://www.vaz.lv/
/Rickard
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte)
Lada 2107 från 1984; "Olga" (såklart...)
Volvo TL 22 (935)
swelada
Inlägg: 331
Blev medlem: 15 dec 2008 22:39

Re: Import från Ryssland?

Inlägg av swelada »

Är man ute efter en Lada personbil (typ Kalina eller liknande), så är det smartare att köpa en bättre begagnad i Tyskland.
Sjukt billiga i Tyskland (mycket dåligt andrahandsvärde) och bilen är ju redan EU-godkänd.

Att importera en bil från Ryssland däremot är nog ett trevligt hobbyprojekt, om man gillar byråkrati och pappersexercis ;)
Knota
Inlägg: 26
Blev medlem: 17 jan 2015 03:31

Re: Import från Ryssland?

Inlägg av Knota »

Pratade med en arbetskamrat som är Ryss o han rekommenderade att köpa från Estland eller Lettland då är det Eu standard på dom, Sedan så är det ju bara att ta färjan dit o köpa o ta färjan hem igen ;) .
Men vad dom kostar där vet jag inte så det får du kolla upp. Lycka till!!

/Knota
W-crantz
Inlägg: 30
Blev medlem: 02 okt 2011 15:36
Ort: Ställberg, Kopparberg

Re: Import från Ryssland?

Inlägg av W-crantz »

Det blev ingen Lada för min fd sambo, hon valde att köpa en begagnad Golf :( , så här skrev hon till mig: I fredags ringde jag till alla möjliga myndigheter i Sverige, så som Tull, Transportstyrelse, Bilprovningen angående Lada import. Det är inte omöjligt om bilen har "certificate of conformity", alltså om bilen motsvarar EU-krav. Mina vänner i St-Petersburg ringde också till bilförsäljare. Det tar tid att ordna alla dokument och det är inte klart om bilen uppfyller EU-vilkor.
Så hon gav upp delvis p.g.a akut bilbehov. Det är dock betydligt billigare att köpa i Baltikum, cirka 82.500 kr för en Niva och i Ryssland cirka 60.000 kr, men det tillkommer antagligen en del avgifter i Sverige.
Jag tackar för svaren på min fråga om bilimport.
Niva-95 1,9 (Grön)
Niva-97 1,7 (Röd)
Fiat Tipo-92
Ferguson-51 (Grålle)
Volvo BM 400
Volvo BM 500
Skriv svar