Knota letar Niva

Allmänt Lada-Niva snack!
niva-2121
Inlägg: 1684
Blev medlem: 17 okt 2011 09:48
Ort: Åkers styckebruk

Re: Knota letar Niva

Inlägg av niva-2121 »

Ursäkta om jag kapar tråden.

Ja det här med Niva och rostskydd är nånting som inte kan lämna mig oberörd.
Enligt vissa uppgifter är innerskärmarna skruvade i hjulhuskanten(mina), enligt andra uppgifter är de popnitade.
Men hur vet man att de upptagna hålen för innerskärmarnas skruvar/popnitar är rostskyddbehandlade?
Alla som borrar hål i sin bil målar väl med någon form av grundfärg i hålen?
T ex hålen i golvet vid framstolarna för skydds-/hasplåten, lastförankringsöglorna i bagagerumsgolvet, antennkabelhålet i torpedväggen m fl hål. Eller hur?

En annan sak som jag funderat på är om hjulhusen sprutats innan innerskärmarna monterats?
Min bil har (9-mm) hål i hjulhusen från motorrummet.
Är det där rostskyddsmedlet sprutas in efter det att innerskärmarna monterats?
Även B-stolparna och dörrarnas bakkant har hål som är tejpade med eltejp.
Varför inte sedvanliga "rostskyddbehandlingshålspluggar"?
Hade sett mer proffsigt ut.

Hur det är med trösklarna/sidobalkarna och bakre hjulhusen vet jag inte eftersom de är täckta med plast.
A-stolparna som är nakna har inga hål där man skulle kunna tänka sig att rostskyddsmedel skulle kunna sprutas in.

Under är min bil noggrant behandlad med ett medel som har en otrolig vidhäftningsförmåga(även på händer och verktyg).

Någon som demonterat innerskärmarna och kollat rostskyddsbehandlingen under?

Likaså om någon demonterat plasten över trösklarna/sidobalkarna samt över bakre hjulhusen och kollat ev rotskyddsbehandling.

F ö lite tråkigt att importören inte lämnar någon som helst rostskydds- eller lackgaranti.

B t w, grattis till nya bilen. Vilken färg blev det och vilken utrustning? Blev det en "lagerbil"?
Forumsponsor
niva-2121
Inlägg: 1684
Blev medlem: 17 okt 2011 09:48
Ort: Åkers styckebruk

Re: Knota letar Niva

Inlägg av niva-2121 »

ahlberg skrev: Viktigt när det gäller växellåda är att byta olja regelbundet och INTE hälla i för seg olja. Det måste slaska friskt för att oljan skall nå de övre delarna av lådan. Det heter "stänksmörjning" av en anledning.

Oljekvaliteten är enligt mig av mindre betydelse, har nu kört med Lidl´s billiga motorolja i båda nivornas växellådor under många år. Kan till och med vara så att en billigare olja stänker mer och därför fungerar bättre - och dessutom har man råd att byta ofta.
Jag har bytt till (hel-)syntetisk 75W90 i axlarna och har för avsikt att även byta till samma olja i växellådan och fördelningslådan.
Syntetoljan blir inte så tjock när det är kallt ute, resp inte så tunn när det är varmt, och blir extra varm vid långsam terrängkörning p g a a fartvinden inte kyler. Skydds-/hasplåten hindrar även den växellådorna extra från att njuta av fartvinden.
Kort sagt - syntetolja smörjer bättre året runt.
Forumsponsor
Knota
Inlägg: 26
Blev medlem: 17 jan 2015 03:31

Re: Knota letar Niva

Inlägg av Knota »

Tack för alla bra svar på mina frågor, verkar som att helsyntet olja är bäst, har hört dom flesta säga det.
Den oljan som bilen levereras med ska ju bytas ut efter första 200-300 mil så man får bort slit spånen enligt bilfirman i Norrköping. Han hade sett att packningen slits sönder annars o han rekommenderade tunnare olja i sedan då blir den lättare att växla när kylan kommer. Han hade själv en Niva som han hade kört med orginal oljan i på vintern o då gick det knappt att få i 2 förrens efter ca 300m när oljan blev lite mjukare:)
Ja jag är himla velig angående om jag ska lämna in bilen på extra rostskyddsbehandling på svensk bilvård eller inte och om jag i så fall ska vänta 1 år eller göra det direkt...hmm dessa beslut kan ju bli rätt avgörande ibland.
Vet att dom i Falun skruvar ju bort det mesta och sprutar in medel över allt så om det är som ni säger att det inte är så mycket rostskydd innanför skärmen så ja då kanske man ska be dom skruvar bort grejorna o spruta in extra där. Helst så vill man ju att dom sänker ned hela bilen i ett bad så slipper man fundera så mycket sedan:P. Men om dom nu har varm galvat plåten på dom nyare bilarna så kanske den står emot rosten bättre.
Ja det blev en grön pärla i alla fall med Sverige paketet,motorvärmare,vinterhjul,frontbåge o 2 extralysen. Tänkte bygga vidare på den senare men vi tänkte slita in den lite först:)
Om det är en lager bil vet jag inte...kanske skulle ha frågat om det? Enligt säljaren så skulle han hämta 14 st bilar uppe i Sundsvall snart. Men han skulle på semester först.
Har inte fått någon bekräftelse ännu på min beställning o det tycker jag är lite konstigt,även hur jag skulle göra med betalningen var lite luddigt. Men till hans försvar så skulle han med flyget när jag ringde så han kanske hör av sig när han kommer hem...får man hoppas:P
Enligt honom så var behandlingen under bilen tillräcklig för svenska klimat men o andra sidan så är han ju säljare o dom säger väl det mesta för att få sälja bilar:).
Därför så tycker jag att era egna erfarenheter är guld värda så skriv gärna o berätta vad ni har kommit fram till. Jag ska också göra det när jag har ägt bilen ett par veckor så kanske vi kan hjälpas åt att rädda världens bästa bil:).
Jo Konstantinov ( Säljaren) sa att min leverans kommer att bero en hel del på hur kriget i Ukraina utspelar sig.(kan ju vara lite svårt att få genom bilarna medans det regnar granater från himlen)
Är det någon här på forumet som har köpt bil av Variant bil i Göteborg? Vilka erfarenheter har ni i så fall? Han verkade trevlig på telefonen i alla fall:)

Mvh Knota
Vazmannen
Inlägg: 824
Blev medlem: 11 jul 2010 21:46
Ort: Degerfors

Re: Knota letar Niva

Inlägg av Vazmannen »

Hej!

Ukraina? Är det parallellimport?

Lada Skandinavien tar väl dem från Ryssland direkt?

Är Variantbil återförsäljare eller kör de i egen regi? Samma garantier?

Hälsn Jan
niva-2121
Inlägg: 1684
Blev medlem: 17 okt 2011 09:48
Ort: Åkers styckebruk

Re: Knota letar Niva

Inlägg av niva-2121 »

Nu är jag ute på hal och svag is. Så jag står inte för sanningen i mina uppgifter. Relaterar endast vad jag hört/läst.
Men jag har fått för mig att Lada Skandinavia AB är importör och generalagent för Sverige.
Alla andra säljare får bilarna från Lada Skandinavia AB i Eskilstuna.
Min bil importerade tidigare generalagenten UBBO från Estland.
Men om alla Nivor (fortfarande) kommer från/via Estland vet jag inte.

Min bil är en "11" som inregistrerade i Sverige i 23 augusti 2011 och levererades till förste ägaren dagen därpå.
(Hadderen vart en Volvo m fl så hadderen reggats som en "tolva".)

Vad som är fakta är att den, trots att den är en "M", 2011 års mod, saknar såväl ABS som nya kardanaxeln = den som inte har kardanknutkors.
Ovanstående faktum är jag tacksam för, eftersom jag leker i terrängen och ABS´en kan vara mycket dyr att reparera och den nya kardanaxeln med konstant vinkelhastighet enligt tråd(ar?) på detta forum är behäftad med vissa brister.
Däremot är förbindelsen mellan gaspedalen och spjällhuset elektroniskt(vilket är obra om man vill varva motorn från maskinrummet).

Ni som vet mer/bättre, dementera eller vidimera ovanstående.
Forumsponsor
rid54
Inlägg: 1476
Blev medlem: 20 apr 2012 16:25
Ort: Vallentuna
Kontakt:

Re: Knota letar Niva

Inlägg av rid54 »

Nu ska man kanske akta sig för att skrämma nyblivna ägare; Nivan är en kul och -som jag ser det- bra bil. Import och sådant vet jag inte mycket om, men faktum är att många på senare tid kommit via Rīga i Lettland och där fått halvljusautomatik, dragkrok etc monterat. Det är tydligen svårt att veta, men kanske heller inte avgörande, exakt hur de kommer hit...

CV-kardanerna är inte dåliga i och för sig själva, men det fanns uppenbarligen en "batch" med damasker som inte höll för värmen under inkörningsperioden och sprack och släppte in skräp så att knutarna for illa när fettet försvann. Slipper man det problemet så är det nog ingen fara alls. Vad gäller rostskydd kan jag bara hänvisa till ahlberg.
/Rickard
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte)
Lada 2107 från 1984; "Olga" (såklart...)
Volvo TL 22 (935)
Knota
Inlägg: 26
Blev medlem: 17 jan 2015 03:31

Re: Knota letar Niva

Inlägg av Knota »

Hej igen:)
Ja enligt säljaren så skulle den komma via Lettland direkt från Ryssland,men det jag inte fattar är att när man kollar på hans hemsida så finns det ju bilar för leverans där så ja vete fan :o .
Men som ni brukar skriva....den som köper/äger en Niva har alltid en historia att berätta :D
Angående oljorna som jag skrev om så är jag fundersam även där....jamenar allting uppdateras ju o 90 tals bilarna skulle ju köras in men om 2014-2015 behöver det vete fan?
Någon som har en 2014 som kan ge klarhet i det hela?
Enligt alla infos som finns så är ju service intervallen 2000mil och vad jag har sett så verkar det inte vara något problem med "Nyare" Nivor.
En arbetskamrat fick problem med sin 09 volvo v50 den bara dog när han skrapade rutorna för ett par veckor sedan....han fick 49000 i inbyte när han köpte en annan volvo. Snacka om värde minskning :roll:
Ja fundersam är jag men solen går nog upp någon gång och då kanske klarheten i allt kommer fram lite bättre :)
Mvh / Knota
PEK
Inlägg: 99
Blev medlem: 24 okt 2013 14:50
Ort: Nacka

Re: Knota letar Niva

Inlägg av PEK »

Hej och grattis till ny bil!

Är absolut ingen expert långt ifrån men jag kan i alla fall bidra med att på min Niva (2013, köpt av Lada i E-tuna, hittagen via Baltikum) är plastinnerskärmarna ditskruvade med självborrande plåtskruv! Hur det ser ut innanför har jag inte vågat kolla, men skruvhålen är knappast rostskyddade... Hade min bil på service för ett tag sedan, hos min "husmekaniker" - en enmansverkstad som jag anlitat i många år och som inte kör säljsnack utan jag litar på vad han säger. Eftersom han även rostskyddar bilar bad jag honom kolla min bil. Vid sidan av det rostskydd "sverigepaketet" innebär som är synligt var han inte särskilt imponerad. Jag bad honom därför köra över min bil ett varv med sin spruta, dörrar och andra hålrum, osv. Förhoppningsvis förlänger det livslängden i alla fall något.

Jag chansade inte utan "körde in" min, dvs. lite lugnare körning utan vare sig överdrivet segdragande eller varvande.

Och 2000 mil tycker jag låter långt, jag kör typ 1 år/1000 mil som serviceintervall.

Trevlig helg!

/Per
Grön Niva -13
Knota
Inlägg: 26
Blev medlem: 17 jan 2015 03:31

Re: Knota letar Niva

Inlägg av Knota »

Hej!
Tack Per o alla ni andra för era svar.
Ska nog be svensk bilvård gå igenom bilen för säkerhets skull när jag får hem den.
Kostar ca 3500kr att göra det o det kan det ju vara värt enligt mig i alla fall.
Fortsätt gärna att skriva om era erfarenheter det är himla intressant speciellt på dom lite nyare bilarna då det inte finns så mycket på dom.

Mvh Knota
svedberg
Inlägg: 89
Blev medlem: 07 sep 2014 07:08
Ort: Älvängen

Re: Knota letar Niva

Inlägg av svedberg »

Jag har en -14 köpt på variant bil i Göteborg. Det stämmer att du ska byta alla oljor efter 300mil då det är nån "inkörningsolja" från fabrik.
Built for Sibiria not Suburbia
Lada 4x4 2121M -14
Knota
Inlägg: 26
Blev medlem: 17 jan 2015 03:31

Re: Knota letar Niva

Inlägg av Knota »

Tack för svaret Svedberg!

En sak mindre att fundera på :)
/Mvh knota
swelada
Inlägg: 331
Blev medlem: 15 dec 2008 22:39

Re: Knota letar Niva

Inlägg av swelada »

Angående var bilarna kommer ifrån, så kommer de fortfarande från Lada Baltika i Riga ( http://www.vaz.lv/ ). Lada Skandinavia har enligt uppgift av någon anledning ännu ej fått några bilar direkt från fabriken i Ryssland, trots att kontrakt är skrivet med Avtovaz.

Lada Skandinavias återförsäljare är : Variant Bil i Göteborg, Severin Auto i Hörby samt Seffel Bil i Filipstad.
ahlberg
Inlägg: 5092
Blev medlem: 12 nov 2008 07:46
Ort: Hässleholm/Stockholm

Re: Knota letar Niva

Inlägg av ahlberg »

Angående dina funderingar om inte Nivan utvecklats sedan 70-talet, och om man inte borde kunna tänka att serviceintervaller och livslängd borde vara lite bättre nu än då - så vill jag påstå att det INTE är bättre. Nivan kräver mycket tillsyn och pyssel. Lager, tätningar, bussningar mm är i princip samma. Visst finns det några ställen som "uppgraderats", men i grund och botten är det en 60-tals Fiat-kopia du köpt.

Beräknad livslängd (även om du kör med maxikletigt rostskydd, superduperolja och byter årligen) är 10 000 mil. Efter det behöver du sannolikt renovera växellådan, byta hjulager runt om och renovera bromseriet. Du är inne på tredje omgången spindelleder. Dessutom har du sannolikt genomrostning i trösklar, i bakluckan och under rutlister. Du har även minst en gång bytt hydrauliken till kopplingen och har problem med att det regnar in. Du kör med diverse givare till insprutningssystemet i handskfacket och vet hur du byter dem. Förarsätet har kollapsat ett par gånger och med migsvetsen har du stelopererat lutningen, för säkerhets skull.

Trösten är att motorn troligen tuffar på och att bilen fortfarande är förbaskat charmig. :D
/mats
Utan Niva för närvarande..

Sponsrar lada-niva.se
maggan
Inlägg: 501
Blev medlem: 07 nov 2011 14:22
Ort: Bodø - Norge

Re: Knota letar Niva

Inlägg av maggan »

Hahaha, før en bra førklaring.
Du har nog vældigt rætt i detta , men jag skulle inte vilja byta bort nivan før det :D
Väldigt få gillar Lada men ALLA älskar en Niva.

Niva -94
Prosjekttråd: Min lilla Lada (Lada i Norge)
Knota
Inlägg: 26
Blev medlem: 17 jan 2015 03:31

Re: Knota letar Niva

Inlägg av Knota »

Ja nu blev man ju lite orolig att det skulle vara så illa med kvaliteten :o
Men vi har ju gett oss tusan på att testa märket så man får väl bita i det sura äpplet :D
Har avbeställt bilen på variant bil i Göteborg!!
Han försökte fan blåsa mig rejält o saltade duktigt på alla grejorna så se upp med honom!!
Fick tag i Peter i Eskilstuna o han verkade bättre, väntar nu med spänning på hans offert innan allt är i hamn.
Blev lite annan utrustning som vinch o starkare stötfångare.
Hoppas vi får den i slutet på mars nu för både jag o frugan längtar.
/Mvh Knota
Skriv svar