Knota letar Niva

Allmänt Lada-Niva snack!
niva-2121
Inlägg: 1684
Blev medlem: 17 okt 2011 09:48
Ort: Åkers styckebruk

Re: Knota letar Niva

Inlägg av niva-2121 »

Nyfiken i en strut tittar ut och undrar vilken extra utrustning du valde. :oops:
Alltid lika intressant att höra hur olika ägare prioriterar utrustning. :roll:
;)
Forumsponsor
Knota
Inlägg: 26
Blev medlem: 17 jan 2015 03:31

Re: Knota letar Niva

Inlägg av Knota »

Jo efter ett snack med Peter (Ubbo i Eskilstuna)
Så blev allting lite bakvänt i mina funderingar om tillval :)
Jag berättade för honom om att jag kommer att åka mycket grusvägar och därför ville jag ha plåtar under bilen samt innerskärmar.Då sa han att ja du gör ju som du vill men jag som har hållit på med Nivor ett tag skulle göra precis tvärt om :shock: :D .
Han motiverade det så här:Du behöver inte innerskärmar då det är lättare att hålla rent från skit o grus och då rostar det mindre....samt att plåten är galvad där så det skall klara av det mesta,då jag hade 2 volvo valpar själv o dom hade utan innerskärmar o var rost rena så kunde jag bara hålla med :) .Dessutom så rekommenderade han mig att lämna in bilen på riktig underredsbehandling efter ett par månader så då lägger dom på i hjulhusen och behöver du inte dragkrok så skulle jag skita i Sverige paketet o lägga pengarna på något annat roligt. :shock: Ja så jävlar skall en riktigt försäljare snacka tänkte jag :) Kunden först pengarna sedan :)
Plåtar under bilen behöver bara dom som åker i skogen(Ej skogsstigar :) ) Enligt honom.....så vad vill du lägga stålarna på istället? 8-)
Var väldigt fundersam efter det....och flinet blev bredare o bredare :P
Snabba beslut och pang!!!
1 Förstärk frontbåge (bra val enligt säljaren,Den är gjord för vinch bara så du vet Sade säljaren) Ja för fan sa jag :) Har man inte dragkrok så kan jag ju få upp frugan ur diket med vinchen istället på vintern tänkte jag. 8-) (Hoppas hon inte läser detta :oops: )
2. Åker mycket skogsvägar så.... pang!!!! Vill ha 2 st xenon lysen i fronten. Javisst sa Peter :) Mer?
3. Motorvärmare
4. En stereo (Någon speciell frågade säljaren) Nä bara jag har radio så jag hör radiosporten o rock klassiker sa jag. Jahopp 1st stereo för 1000 spänn med högtalare i priset sa han :D
Vinterdäcken tar jag i höst o sedan kanske en ljusbåge på taket men det är längre fram :) Man skall ju ha något att fundera över på kvällarna i hängmattan också :D
Slut priset får jag i veckan fasen nu är Nivan snart på väg till Falun :ugeek:

Mvh/Knota
niva-2121
Inlägg: 1684
Blev medlem: 17 okt 2011 09:48
Ort: Åkers styckebruk

Re: Knota letar Niva

Inlägg av niva-2121 »

Mjaa, om du inte tänker modda Nivan för offroadkörning = skära upp skärmkanterna för att få rum med större hjul så skulle jag inte välja bort innerskärmarna.
Men - har du ambitionen att köra tuff offroad så ska du naturligtvis skära upp hjulhuskanterna - men då kan du inte ha kvar innerskärmarna.
Utan att modda skärmkanterna och med 2" höjning(Hoodo, puckar lr nya höjningsfjädrar) kan du få dit 205/80-15" däck.
Om du kan leva med att det putsar skärmkanterna liiiiite vid maxflex så kan 215/80-15" vara en lagom däcksdimension.
Ska du iiiiinte ut i skogen och bröta är 215/80-15" en alternativ dimension för DD.
Personligen är jag novis på Niva, men har sedan april förra året hunnit få en del erfarenhet av Niva i skogen.

Mycket kan man göra själv, om man är normalhändig och har tillgång till en MIG och "ett skrotförråd".
T ex förstärka nedre längsgående länkarmarnar bak samt modda panhardstaget till ett förstärkt och justerbart dito.
En has-/skyddsplåt under är nästan ett måste, gärna modell Nordic Part men förlängd så att även fördelningslådan skyddas.
Vidare bör sidobalkarna/tröskellådorna skyddas med "rockrails" eller "treerails".

Extra skojjigt i skogen är det med en torsen i bakaxeln.
Dubbelt skojjigt lär det vara med en torsen även fram.

Frontbåge, sidorör och winsch tillhör inte mina tillval.
Forumsponsor
rid54
Inlägg: 1480
Blev medlem: 20 apr 2012 16:25
Ort: Vallentuna
Kontakt:

Re: Knota letar Niva

Inlägg av rid54 »

Det låter som du fått till ett bra och lite kul paket för din bil. En bild och rapport efter leveransen kommer att uppskattas!
/Rickard
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte)
Lada 2107 från 1984; "Olga" (såklart...)
Volvo TL 22 (935)
Knota
Inlägg: 26
Blev medlem: 17 jan 2015 03:31

Re: Knota letar Niva

Inlägg av Knota »

Japp ska försöka ta en bild med mobilen när den kommer hem till oss.... :geek:
Jo det här med innerskärmar kommer göra mig sömnlös....fast när jag har fått tillbaka den från underredsbehandlingen så kanske man ska beställa dom där extra breda skärmarna i gummi o skruva dit...hmmm eller är dom i plast bättre :?:
Vad säger ni om det :?:

/Knota
rid54
Inlägg: 1480
Blev medlem: 20 apr 2012 16:25
Ort: Vallentuna
Kontakt:

Re: Knota letar Niva

Inlägg av rid54 »

Personligen tror jag att om du håller bilen ren och gör en vettig underredsbehandling så ska det nog gå bra även utan innerskärmar. "Skärmbreddare" är inte min favorit om inte bilen är moddad... sitter det originalhjul på så gör det inte mycket nytta och stör det visuella intrycket av bilen. Jag börjar bli tillvand och tycker att Nivan har en harmonisk form i original (jag gillar original...).
/Rickard
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte)
Lada 2107 från 1984; "Olga" (såklart...)
Volvo TL 22 (935)
Josanivski
Inlägg: 208
Blev medlem: 02 dec 2008 21:15
Ort: Granhultsås

Re: Knota letar Niva

Inlägg av Josanivski »

Välkommen till träsket!
Det där med inneskärmar har han ju så rätt i, det är mycket lättare att hålla rent när dom inte finns! Dessutom så
slipper du massa skruvhål som kommer att rosta!
Dragkroken hade jag definitivt INTE valt bort! Även att det finns andra bilar "på gården" med drag, så kommer man till det
tillfället när man behöver en krok på just Nivan!
Min högst personliga åsikt är: En bruksbil är inte komplett utan drag.
Men å andra sida så är det mycket enklare att eftermontera krok på nya bilar idag.
/Johannes. "Gläds icke, ty ljuset i tunelen kan vara ett tåg"
Vit -84 2,3 TD
Grön -84 1,6, Bruksbil.
Loranga
Inlägg: 115
Blev medlem: 26 sep 2014 06:10
Ort: Katrineholm

Re: Knota letar Niva

Inlägg av Loranga »

På min -04a är det inga innerskärmar eller underredsmassa o hjulhusen...
Ändå bara lite ytrost så den måste ha tvättats väl, dock på andra ställen som skärmkanter men där hade nog inte innerskärmarma hjälpt.
Man får vara som man är, när man inte blev som man skulle.

Niva -05 Kaj såld 2008
Niva -04 Niva-Loranga Under construction
Knota
Inlägg: 26
Blev medlem: 17 jan 2015 03:31

Re: Knota letar Niva

Inlägg av Knota »

Angående draget så tänkte jag att motorn inte kanske är den starkaste så den mår nog bättre av att inte dra ett släp.
Annars brukar jag säga detsamma som er att en bil ska fasen ha dragkrok ;) .
Men det senaste året så har jag blivit utnyttjad av alla båt ägare som ska ha hjälp att dra upp samt lägga i deras båtar o då kommer 4x4 hjuls driften o draget alltid på tal. Därför tänkte jag att jag skulle skippa draget denna vändan men som sagt jag kommer nog att få ångra det någon gång:)
På Jeepen som jag har nu håller rosten på att ta död på draget o under dessa 5 år jag har haft den så har jag nog bara dragit släp 2 gånger.(om man nu inte räknar med gångerna då båtfolket har ringt) :D

/Knota
niva-2121
Inlägg: 1684
Blev medlem: 17 okt 2011 09:48
Ort: Åkers styckebruk

Re: Knota letar Niva

Inlägg av niva-2121 »

Draget är bra att sätta cykelhållare på samt, om man som jag agerar JRT(Jeep Rescue Team), att fästa ryckstroppen i. :lol:
Forumsponsor
Markus Almroth
Inlägg: 735
Blev medlem: 29 nov 2008 21:00
Ort: Sundsvall

Re: Knota letar Niva

Inlägg av Markus Almroth »

Jag har plastskärmar på min och det har inte lagrats något skit alls bakom dem. Det är ingen rost där heller för den delen.

/M
niva-2121
Inlägg: 1684
Blev medlem: 17 okt 2011 09:48
Ort: Åkers styckebruk

Re: Knota letar Niva

Inlägg av niva-2121 »

Markus Almroth skrev:Jag har plastskärmar på min och det har inte lagrats något skit alls bakom dem. Det är ingen rost där heller för den delen./M
Har du demonterat innerskärmarna och kollat under?
Hur gammal är din bil/hur länge har innerskärmarna varit monterade?
Monterade från bilen var ny?
Har du kört offroad eller endast "vanlig" körning = stads-/landsväg?
Har du ägt bilen från den var ny och kostade du i s f på den en extra "svensk" rostskyddsbehandling?

Många frågor. :oops:
Forumsponsor
nemo946
Inlägg: 30
Blev medlem: 04 mar 2012 19:05
Ort: Bålsta, Uppland

Re: Knota letar Niva

Inlägg av nemo946 »

Hej!

En kommentar ang innerskärmar.... håller på att renovera en 95:a diesel.... den har innerskärmar fram och inga bak...fram finns ingen som helst rost, det är "lokari" skärmar med plast clips i skärmkanten fanns bara lite damm på dessa.....bak måste jag byta innerskärm (plåten) och skärmkanter...
Jag tvekar inte... innerskärmar är ett måste för att hålla rosten borta....

mvh Peter
/Peter
Niva-95 Diesel
Knota
Inlägg: 26
Blev medlem: 17 jan 2015 03:31

Re: Knota letar Niva

Inlägg av Knota »

Pratade med svenskbilvård här i Falun och han höll med om att innerskärmar är att föredra.
Men han tyckte inte att jag skulle köpa bilen med dom på skruvade utan det kunde han göra efter behandlingen.
Så nu har jag lagt till innerskärmar på min beställning.Fasen vad jag längtar tills jag får hämta den nu,kan inte vara många dagar kvar till det efterlängtade samtalet 8-)
/mvh Knotai
Skriv svar