Knota letar Niva

Allmänt Lada-Niva snack!
Knota
Inlägg: 26
Blev medlem: 17 jan 2015 03:31

Knota letar Niva

Inlägg av Knota »

Hej alla Glada Niva ägare :)
Jag o tjejen är på väg att köpa oss en Niva nu så fort jag har sålt mina 2 Volvo valpar.....vill ju inte ha en massa bilar som bara blir stående på gården.
Valet stod mellan en Niva o en Darcia så vi valde Nivan då den har så mycket mera själ en andra bilar o den passar lite bättre bredvid våran jeep wrangler.
Vi tänkte köpa en helt ny då vi aldrig har ägt en ny bil tidigare .
Några tips att tänka på när man kollar på en ny niva skulle vara kanon...Tillval vad tycker ni?
Har läst en del på detta Niva forum när jag jobbar natt på jobbet o jag skulle vilja tacka alla er för en otroligt givande men också rolig läsning :lol: flera gånger så har jag skrattat så jag grinar åt era roliga beskrivningar o uttryck och det är mycket därför som Nivan är ett val för oss.....vi är nog på samma nivå där :) Vi bor uppe i skogen i en isolerad sommar stuga med 2 km till närmaste allmänna grusväg o 9 km till närmaste asfalts väg så Nivan kommer nog att passa oss.
Hoppas att ni inte tog illa vid att jag avviker från ämnet på tråden....snygg bild förresten skulle passat på mitt utedass :)
Hör av mig när jag har fått valparna sålda o köpt mig en Niva.
Ni är bättre en bäst!! /Knota
Senast redigerad av ahlberg den 18 jan 2015 09:16, redigerad totalt 1 gånger.
Anledning: Du får en egen tråd. vi är generösa med trådar. :)
svedberg
Inlägg: 89
Blev medlem: 07 sep 2014 07:08
Ort: Älvängen

Re: Knota letar Niva

Inlägg av svedberg »

Idag går det att få tillvalet AC! Jag köpte det till min och kan inte vara nöjdare. Tänk dock på att den endast sprutar kall luft och inte varm.
Nedan följer min lista på optioner jag tycker man inte kan vara utan.

1. AC
2. Extraljus (bosch bigknick)
3. En stereo
4. Vindavvisare

Jag håller fortfarande på att bygga på min och den är inte klar på långa vägar, ser det som ett evighetsprojekt :)
Built for Sibiria not Suburbia
Lada 4x4 2121M -14
niva-2121
Inlägg: 1684
Blev medlem: 17 okt 2011 09:48
Ort: Åkers styckebruk

Re: Knota letar Niva

Inlägg av niva-2121 »

Om du har en bra budget så kan du kolla in MR BLACK´s Niva.
Den är "fabriksbeställd" med flera options.
Därefter moddad av svenska importören/generalagenten Lada Skandinavia AB.
Naturligtvis beroende på vad/hur du ska använda din Niva.

*höjning 2"
*förstärkta bakre undre länkarmar
*förstärkt och justerbart panhardstag
*hasplåt(som även skyddar fördelningslådan
*rocksliders/sidobalksskydd
*skydd bakre diffrentialhus
*större A/T-däck(förslagsvis 215/80-15")

**uppskurna hjulhus-/skärmkanter med skärmbreddare
**ännu större M/T-däck(235/75-15"?)
**torsendiffrential bak
**snorkel

***torsendiffrential fram
***winschbumper fram
***winsch fram
***bumper bak

****stenkrypare
****utvändig reservhjulshållare

Så ser min "önskelista" ut. :mrgreen:

Tillhör du kategorin som vill ha AC, elfönsterhissar, elinställbara yttre backspeglar m fl faciliteter, men ändå inte vill ha en "modern" bil, så tror jag Dacia Duster kan vara ett lämpligare val än en Niva med sina 4 dörrar m m.
Forumsponsor
rid54
Inlägg: 1476
Blev medlem: 20 apr 2012 16:25
Ort: Vallentuna
Kontakt:

Re: Knota letar Niva

Inlägg av rid54 »

Vi har nog möjlighet att tillsammans på forumet bygga en väldigt lång önskelista. Jag köpte en helt ny och valde följande tillval:
>> Radio (låter kanske underligt att det var tillval, men så var det 2012...
>> "Svenskpaketet", med extra rosktsydd och plastinnerskärmar.
>> Dragkrok
>> Extraljus

Dessa "options" har alla varit till god nytta. Vi var väldigt sugna på en plog, men det gick inte riktigt att motivera eftersom vi bor hyfsat nära omskötta vägar, lite sugen fortfarande dock. Min personliga uppfattning är att bilen är väldigt trevlig på vägen med originalhjul och original hjulupphängning; ändringar därvidlag skulle jag inte beställa om jag inte haft möjlighet att testa det specifika fordonet först. AC är väl aldrig fel, men det är i ett pessimistperspektiv ytterligare en sak som kan paja, vilket översatt till normalt språk väl betyder att det är absolut bekvämlighetshöjande, men man frågar sig om det innebär merkostnader/merarbete... Det finns en firma i Ukraina som säljer öppningsbara bakfönster; om jag kommer till skott o beställer ska jag recensera dem.

Nu har vi två Nivor (en '06 och en '11) och det är faktiskt väldigt lite strul egentligen. Den äldre har tvingat fram byte av kamaxelgivare och kopplingsslavcylinder pga "stoppande fel" i dessa komponenter, men i övrigt inte mycket. Sen har jag spenderat en hel del tid på att jaga vibrationer, men det är mer som terapeutiskt hantverk för att det är kul.
/Rickard
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte)
Lada 2107 från 1984; "Olga" (såklart...)
Volvo TL 22 (935)
Knota
Inlägg: 26
Blev medlem: 17 jan 2015 03:31

Re: Knota letar Niva

Inlägg av Knota »

Hej o tack för alla svar.
Blir nog en Niva med sverige paketet större frontbåge med grill motorvärmare extra lysen samt skyddsplåtar under bilen då vi åker mycket grusvägar hela året för att ta oss till civilisationen :) . Tycker ni att man ska köpa extra stora inner skärmar istället för orginal? Tänkte mig dom i 50mm gummi så skärmkanterna sparas från gruset? eller ska man ta dom i plast? Eller duger orginal skärmarna? Ska ha bilen till och från jobbet samt handla lite. Ac tror jag att jag skippar o elhissar hatar jag då dom fryser fast varje vinter. Hade en chev s10 sport för hundra år sedan med allt lull lull o jäklar vad det strulade. Jag o tjejen är väldigt pessimistiska till sådan nu:). Vi tänkte först köpa en can-am utv ni vet den med ratt o pedalställ o ha som vår-höst bil o använda jeepen på vintern med den kostar ju 200.000 så då kom ju Nivan på tal:) kan ju vara rätt skönt med värme ibland när vinden tar i, o vi bus åker ju aldrig utan vi är ute efter en bil som tar oss från A-B. Snöröjningen hos oss är typ när dom ska avverka skog så vi behöver en 4x4 bil.
Kan man lita på Nivan? Har läst en del om den o dom flesta säger att den gör sitt jobb. Kom ihåg att jag har använt mina volvo valpar som pendlar bilar med ett stort leende på mina läppar så lite vägbuller hindrar inte oss :D .
Darcian är ju ett bra alternativ men vi vill ju inte förlora våran mupp status o en svensson bil....nja ;) Jag o tjejen är väl lite bohemer av oss men vi har aldrig tråkigt, skratta o gå våran väg är våran melodi....vi sover inte i säng utan i hängmatta inomhus vilket jag starkt kan rekommendera bara som ett lite exempel på hur vi är :) . Därför tror jag att en liten Niva kan vara något för oss.
Vi har en granne som bor på ett berg 2 km längre bort från oss o hon har pendlat med sin Niva till Libyen 2 gånger under sina år.(Hon åker dit på vinter o rider på kameler)
Vi tänkte att om den nu duger åt en 70 år gammal tant så kanske den duger åt oss med :lol: . Eller vad säger ni?
niva-2121
Inlägg: 1684
Blev medlem: 17 okt 2011 09:48
Ort: Åkers styckebruk

Re: Knota letar Niva

Inlägg av niva-2121 »

Jag, som tillhör "färskingarna/noviserna" på Niva, har gjort ett aktivt val beträffande uppskurna skärm-/hjulhuskanter kontra original med innerskärmar.
Så mycket lättare, med innerskärmar, att förhindra saltvatten, lera och annat "gegg" att nå känsliga delar i hjulhusen + mycket lättare att tvätta.
Ska mycket till för att JAG ska skippa innerskärmarna och skära upp. Niva går ju i praktiken inte att höja mer än 5 cm fram utan mycket omfattande ombyggnationer - men det går.
I praktiken blev min Niva 6 cm högre fram då jag demonterade "bullbaren med extraljus & trumpetsignalhorn" samt flyttade reservhjulet till en "swing away" utvändig reservhjulshållare bak. Tyngdpunktsförskjutning alltså. :lol: 5 cm högre fram med 3 cm högre framfjädrar.
Många rekommenderar Hoodo-höjning eller gummiringar + originalfjädrar som bättre alternativ till högre fjädrar. Har inget att jämföra med, men nog är min Niva stötig i överkant. Pest eller kolera? :roll:
Bäst = minst okomfortabel - är Niva´n original.
Forumsponsor
rid54
Inlägg: 1476
Blev medlem: 20 apr 2012 16:25
Ort: Vallentuna
Kontakt:

Re: Knota letar Niva

Inlägg av rid54 »

En av de numera rätt originella lösningarna på Nivan är den konstanta fyrhjulsdriften. Nivan har en riktig centraldifferential, inget elektroniskt elände som Haldex, och alla hjulen driver hela tiden. Vill man ha "stel" fyrhjulsdrift (klassisk som i alla gamla Jeepar och LandRovers etc), så låser man centraldiffen, men det är bara för svåra förhållanden. Den lösningen fanns i de tidiga Range Rover och är helt enkelt ett väldigt bra system och det har fördelen att det sköter sig självt... Modernare system kräver hydraulpumpar och styrelektronik och en sådan bil blir inte fyrhjulsdriven på riktigt förrän det uppstår slirning och det är inte optimalt, faktiskt. Jag vet inte vad Dacia har för lösning, det är väldigt luddiga besked, men det är ju en bil med normalbilsambitioner, så det är en helt annan grej, liksom. Den enda styrelektroniken i Nivan hör till motorn, så man slipper konstiga mjukvarufel och annat elände.

Jag tycker absolut de normala innerskärmarna funkar OK, det man ska se till att ha är de stora stänklapparna fram, annars sprutar det grus på bakre hjulhuset och färgen lossnar i framkanten.
/Rickard
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte)
Lada 2107 från 1984; "Olga" (såklart...)
Volvo TL 22 (935)
niva-2121
Inlägg: 1684
Blev medlem: 17 okt 2011 09:48
Ort: Åkers styckebruk

Re: Knota letar Niva

Inlägg av niva-2121 »

Joo det är ju adelsmärket för en riktig 4x4-bil att ha fördelningslåda med, förutom hög- och lågväxel, mellandiffrential som är låsbar.
Land Rover Defender, Mercedes Geländewagen, Toyota Landcruiser samt några andra platsar in i Nivan´s exklusiva skara.
Jeep Wrangler, t ex, har inte "riktig" fördelningslåda ens på 2015 års modeller. Den har ju fortfarande enkla knutkors ute vid hjulen, något som t o m 2CV lämnade i mitten på sextiotalet.

Hur Dacia Duster´s 4x4 fungerar har jag förträngt. Men ett vred "klokopplar" man axlarna(som på en Jeep Wrangler).
Dacian´s låga etta kompenserar i viss mån för frånvaron av lågväxel.
För t ex de som drar häst-, båt-, bil- och andra släp en välsingnelse med låg etta. Nackdelen utan lågväxel är backväxeln kan vara för hög.

För några år sedan, då Peter Öjerskog drev TerrängTouringar och SOT, det senare gör han fortfarande, så var han sponsrad med en Duster av Daciaimportören.
Jag hade då förmånen att ett flertal gånger få köra Duster´n.
Den tog sig fram rätt så bra, men fick med tiden allt buligare och buligare tröskellådor. Dock inte mitt fel.

De senaste åren har även en katt bland hermelinerna, i form av en Duster, smugit sig in på SLRK´s klubbträffar/-körningar i Ekeby.
Även Sandlycke har haft förmånen att ha några Duster som besökare.

Duster är inte svartlistad hos mig vid ett ev framtida bilköp.
Forumsponsor
Knota
Inlägg: 26
Blev medlem: 17 jan 2015 03:31

Re: Knota letar Niva

Inlägg av Knota »

Hej!

Någon som vet om han Ubbo i Eskilstuna har lagt ned? Har försökt att ring samt maila honom men han svara inte :twisted: någon som har haft med dom att göra? Ska man handla bil någon annanstans?
Man kanske ska se upp med en försäljare som aldrig svarar blir det strul så får man ju aldrig tag i dom....


Mvh Knota
niva-2121
Inlägg: 1684
Blev medlem: 17 okt 2011 09:48
Ort: Åkers styckebruk

Re: Knota letar Niva

Inlägg av niva-2121 »

Knota skrev:Hej!

Någon som vet om han Ubbo i Eskilstuna har lagt ned? Har försökt att ring samt maila honom men han svara inte :twisted: någon som har haft med dom att göra? Ska man handla bil någon annanstans?
Man kanske ska se upp med en försäljare som aldrig svarar blir det strul så får man ju aldrig tag i dom....


Mvh Knota
UBBO bytte förra året namn till Lada Skandinavia AB och ligger på Gustavsvägen i Eskilstuna - på andra sidan gatan huserar Hells Angels.
Chefen/delägaren heter Peter Jynnesjö.
073-020 77 40
016-912 00
Forumsponsor
Knota
Inlägg: 26
Blev medlem: 17 jan 2015 03:31

Re: Knota letar Niva

Inlägg av Knota »

Super tack för svaret!!


/Knota
niva-2121
Inlägg: 1684
Blev medlem: 17 okt 2011 09:48
Ort: Åkers styckebruk

Re: Knota letar Niva

Inlägg av niva-2121 »

Knota skrev: Vi tänkte att om den nu duger åt en 70 år gammal tant så kanske den duger åt oss med
:evil: :evil: :evil: Vakta tungan. :twisted: Du vet inte hur gammal jag är. 8-)

:lol:
Forumsponsor
Knota
Inlägg: 26
Blev medlem: 17 jan 2015 03:31

Re: Knota letar Niva

Inlägg av Knota »

Sådär då har jag beställt en Niva:)
Fick inte tag i han från Eskilstuna så det blev från Variant bil i Göteborg.
Har pratat med en bil handlare från Norrköping som verkade kunnig på lada.
Han berättade att underredsbehandlingen är någon typ av varm vax (Samma som på Dustern ,Renualt o Nissan .Någon som har köpt en ny Niva med Sverige paketet och kan berätta om det var en bra behandling? Eller ska man lämna in bilen på svensk bilvård för en extra dos?
Han sa även att man inte behövde fylla på med extra olja i växellådan något mera (Dom hade slutat med det på nyare Nivor) Kan man lita på det?
Fick även reda på att från årsmodell 2014 så är Nivorna varm galvade istället för kall galvade som dom var före 2014 hur utfallet blev när dom bytte vet dom inte ännu då det är så nytt fortfarande.
Är glad att jag fick tag i en med gamla fronten gillar inte utseendet på Urbans front då den ser så plastig ut.
I går sladdade jag av vägen med Jeepen o in i en snövall. Då tänkte jag
fan vad skönt att fronten inte sitter fast med en jävla massa klipps (som det är på Urban o andra nyare bilar) :D klarade mig utan några skador både på mig o bilen o det var bara att köra vidare då jag efter snövallen for ut på grusvägen igen.:P
Handlaren i Göteborg skulle leverera bilen hem till mig så jag slipper 100 mil för att hämta den :P tydligen ska han hämta en sändning i Sundsvall så då åker han förbi mig på hemvägen...snacka om flyt.
Är riktigt förväntas full nu och jag hoppas ni vinkar lika glatt på mig som på andra Niva ägare ni möter i trafiken ;) på återseende
Mvh Knota
rid54
Inlägg: 1476
Blev medlem: 20 apr 2012 16:25
Ort: Vallentuna
Kontakt:

Re: Knota letar Niva

Inlägg av rid54 »

Min '11 köptes med "Sverigepaketet", inklusive rostskydd. Tyvärr vet man ju inte om det är bra, förrän det har gått en tid, men jag högg till med en full rostskyddsbehandling efter lite mer än ett år. Kanske overkill, men jag vill verkligen inte ha rost att tas med.

Lycka till med nyförvärvet!
/Rickard
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte)
Lada 2107 från 1984; "Olga" (såklart...)
Volvo TL 22 (935)
ahlberg
Inlägg: 5092
Blev medlem: 12 nov 2008 07:46
Ort: Hässleholm/Stockholm

Re: Knota letar Niva

Inlägg av ahlberg »

Överfyllnad av växellådan - tja.. det finns flera teorier. Själv kör jag med överfylld, men har en känsla av att det hade hållt lika bra med normal nivå. Viktigt när det gäller växellåda är att ha koll på muttern till utgående, byta olja regelbundet och INTE hälla i för seg olja. Det måste slaska friskt för att oljan skall nå de övre delarna av lådan. Det heter "stänksmörjning" av en anledning.

Oljekvaliteten är enligt mig av mindre betydelse, har nu kört med Lidl´s billiga motorolja i båda nivornas växellådor under många år. Kan till och med vara så att en billigare olja stänker mer och därför fungerar bättre - och dessutom har man råd att byta ofta.

Rostskydd? Nivan rostar huvudsakligen där det finns dubbelplåt, och i viss mån i balkarna och dörrar och luckornas underkanter samt bakom gummilisterna till rutorna. Det rostskydd du köper lägger man ju till stora delar på ytor som aldrig rostar, tex undersida av golvet. De värsta ställena, som dubbelplåtarna i ramsnokarna och runt fjäderinfästningarna bak, eller under rutlisterna nås aldrig av rostskyddet. Waste of money, säger jag. :)
/mats
Utan Niva för närvarande..

Sponsrar lada-niva.se
Skriv svar