Visst är den "nya" Nivan fin.
Men är den mera praktisk?
För mig var det ett aktivt val av Niva just för att den INTE har elfönsterhissar, elbackspeglar, strålkastarspolning, parkeringshjälp, vingelvarnare, farthållare, backningskamera, backstarthjälp, eljusterbara säten, klimatanläggning, kollisionsvarnare, läderklädsel, metallicklack, navigator, nyckelfritt lås-/startsystem, panoramaglastak, p-sensorer, xenonljus, taklucka, autobroms, autostopp-/start vid trafikljus, automatiska torkare, automatiskt infällbara backspeglar, elöppningsbar baklucka, centrallås, krockkuddar, hemoröjdframkallare m m som "standard".(HSB har en Mazda med allt detta)
Men jag visste inte att jag även skulle "slippa" ABS-bromsar och "modern" kardanaxel. Det kom som en bonus(trots Lada Skandinavia vid kontakt före köp försäkrat mig om att dessa faciliteter kom på Niva "M").
Huruvida den trådlösa gaspedalsöverföringen kommer att fungera i fortsättningen får framtiden utvisa(på min förra Deffe fick den elektroniska gaspedalen bytas före 3.000 mil).
Trumbromsar bak uppskattar jag men inte att den har IFS(independent front suspension = separat fram framhjulsupphängning).
Men för den som inte använder Nivan som jag kanske ovan uppräknade faciliteter väcker habegär = köpargument.
Kaross-stuket är helrätt för en överåldrig med funktionsnedsättning i höftleder, rygg och nacke.
Nån som försökt ta sig in i en nyare Volvo 30/40/50/60/70? Och väl där komma upp och ur bilen?
Hoppas den säljer "trots överklassfaciliteterna".