Hoodoo funkar hur??

Allmänt Lada-Niva snack!
majsfält
Inlägg: 100
Blev medlem: 01 feb 2014 23:05
Ort: Bräcke, Jemtland

Hoodoo funkar hur??

Inlägg av majsfält »

Halloj!

Håller på och kollar lite inför en liten höjning av bilen och vart lite brydd...
Baxter brukar ju ha koll på det mesta men på hans sida så påstår han att en höjning på 5cm kräver distanser på 2,5cm.
Det kan jag förstå fram där det blir utväxling, men bak måste det väl ändå krävas 5cm distans för att höja 5cm? Eller har jag blivit helt snurrig???

Kan nån som gjort detta förklara...
niva-2121
Inlägg: 1684
Blev medlem: 17 okt 2011 09:48
Ort: Åkers styckebruk

Re: Hoodoo funkar hur??

Inlägg av niva-2121 »

När jag höjde bak så resulterade 30 mm högre fjädrar i att bakstötfångaren, som är min referenspunkt, hamnade 60 mm längre från underlaget. :?
Tror att länken till bromskraftbegränsaren behöver förlängas 30 till 40 mm. Alternativt "vrida ner" bromskraftbegränsaren. Men där har jag inte fattat/tänkt färdigt ännu. :oops:

B t w, snurrig kan du ju inte vara eftersom du valt Niva. :lol:
Forumsponsor
Virre
Inlägg: 811
Blev medlem: 08 dec 2013 17:20
Ort: Jönköping

Re: Hoodoo funkar hur??

Inlägg av Virre »

Fram har du helt rätt i att förhållandet är 1:2 dvs 25mm kilar ger 50mm höjning. Bak är det 1:1, dvs 50mm distansblock ger 50mm höjning.
Byter man fjädrar och dom är 30mm högre än standard kan höjningen variera beroende på hårdhet på fjäder och hur mjuk den gamla var.
majsfält
Inlägg: 100
Blev medlem: 01 feb 2014 23:05
Ort: Bräcke, Jemtland

Re: Hoodoo funkar hur??

Inlägg av majsfält »

Ok. Då är jag med på banan.
Om man sätter dit en 50mm distans bak måste man då styra upp fjädern på nått sätt så den inte hamnar på sniskan eller är det lugnt?
Nivanörden
Inlägg: 745
Blev medlem: 28 nov 2008 12:52
Ort: Göteborg

Re: Hoodoo funkar hur??

Inlägg av Nivanörden »

Höjningen fram "hjälper upp" den en del i baken, så gör som det står beskrivet så blir det jättebra. :)
//Håkan

Nivalös! :-O Men kör just nu Nissan Patrol Y61 som Niva-Substitut
Virre
Inlägg: 811
Blev medlem: 08 dec 2013 17:20
Ort: Jönköping

Re: Hoodoo funkar hur??

Inlägg av Virre »

majsfält skrev:Ok. Då är jag med på banan.
Om man sätter dit en 50mm distans bak måste man då styra upp fjädern på nått sätt så den inte hamnar på sniskan eller är det lugnt?
Nej det har jag inge gjort o det fungerar bra ändå. Med mer distanser än 50mm kräver troligen att en styrning monteras, typ en ny kona.
majsfält
Inlägg: 100
Blev medlem: 01 feb 2014 23:05
Ort: Bräcke, Jemtland

Re: Hoodoo funkar hur??

Inlägg av majsfält »

Ok. Följ standarden så ordnar sig allt... ;)

Tänkte så det inte blev permanent uppförsbacke. :P
Skriv svar