CV -kardaner - vaksamhet!

Allmänt Lada-Niva snack!
rid54
Inlägg: 1476
Blev medlem: 20 apr 2012 16:25
Ort: Vallentuna
Kontakt:

CV -kardaner - vaksamhet!

Inlägg av rid54 »

Hej.

Jag har bytt kardanaxlarna på min '11 till CV-typen, inköpta på LadaWorld. Det var väl nåt år och max 1000 mil sen. Vid lite allmän koll noteras att de glappar en del, närmare granskning visar att bägge gummidamaskerna på bakre kardan är trasiga och fettet har förvandlats till en svart massa, knutarna glappar rejält i "alla riktningar". Främre kardan har hela "gummin", men fettet var ändå inte vad man kan kalla fräscht och glapp var det där oxå. Axlarna är helt slut, enligt min mening, OBS den korta drifttiden! :shock:

Originalkardanerna återmonterades.... några gamla bekanta vibrationer återkom, men ett ett morrande bakgrundsljud försvann - bättre!

Om någon har gjort samma modifiering som jag, så kolla hur knutarna mår. Är de OK kanske det är en idé att trycka i nytt fett av välkänd god kvalitet om inte allt ser fint ut.
/Rickard
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte)
Lada 2107 från 1984; "Olga" (såklart...)
Volvo TL 22 (935)
Nivanörden
Inlägg: 745
Blev medlem: 28 nov 2008 12:52
Ort: Göteborg

Re: CV -kardaner - vaksamhet!

Inlägg av Nivanörden »

Jag har likadana kardaner också observerat att knutarna slits väldigt fort.

Det finns nya knutar att köpa, men de är tyvärr ganska dyra! :?
//Håkan

Nivalös! :-O Men kör just nu Nissan Patrol Y61 som Niva-Substitut
niva-2121
Inlägg: 1684
Blev medlem: 17 okt 2011 09:48
Ort: Åkers styckebruk

Re: CV -kardaner - vaksamhet!

Inlägg av niva-2121 »

Ska man tolka det som att man kan vara tacksam som har en "elva" med knutkors? :roll:
Forumsponsor
rid54
Inlägg: 1476
Blev medlem: 20 apr 2012 16:25
Ort: Vallentuna
Kontakt:

Re: CV -kardaner - vaksamhet!

Inlägg av rid54 »

Svårt att säga... Min elva hade knutkors från början och jag bytte till CV på eget bevåg för att få den lite tystare. Det funkad ju utmärkt -- ett tag... CV-knutarna måste vara av usel kvalitet och/eller packade med nåt låtsasfett, eftersom fettet förvandlats till kola och knutarna glappar mycket och väsnas rejält redan efter knappt 1000 mil; damaskerna är dessutom trasiga (3 av 4). På LadaWorld (som sålde axlarna) finns ersättningsknutar att köpa för c:a 400:- styck, men billigare om man köpt sina axlar där... Troligen är man medveten om vissa problem.

Nu har jag originalkardanerna på igen och det lär nog få vara så tills vidare. Känns säkrare och de går ju att smörja vid behov. Misstänker att de Lada Niva ("Niva M") som har CV vid leverans har en anna sorts CV-knutar än de "aftermarket" jag fick tag i, så jag tror inte man ska oroa sig för kardanerna om de är CV i "original". Tyvärr har nog LW marknadsfört dåligt testade saker i det här sammanhanget. De hade också en "CV-kardan" som hade en tripodknut i ena änden och en RZeppa i den andra. Tripoden fungerade som splines. Den axeln lät för hemskt och finns inte att köpa längre.
/Rickard
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte)
Lada 2107 från 1984; "Olga" (såklart...)
Volvo TL 22 (935)
rid54
Inlägg: 1476
Blev medlem: 20 apr 2012 16:25
Ort: Vallentuna
Kontakt:

Re: CV -kardaner - vaksamhet!

Inlägg av rid54 »

Uppdatering:
Probelemet är väl känt hos LW och det är tydligen i första hand damaskerna som är boven, de spricker nästan direkt och sedan är knuten körd om man inte upptäcker det hela och fixar problemet. När fettet åker ur kommer vatten och mög in och då blir knuten inte långlivad. Axlarna som sådana är det inget fel på, så jag ska prova att byta knutarna på en av dem. Ersättningsknutarna ska ha bättre damasker.

En möjlig lösning är att beställa de nya damaskerna + circlips och byta bara "gummit". Om inte knuten farit för illa så borde det funka med rengöring + omsmörjning. Knutarna kan dras av från axeländen med en avdragare (man kan säkert banka ut axlarna ur knuten också, men personligen gillar jag inte att använda slägga etc om jag inte måste). Sedan byter man circlip (vad det nu heter på svenska... -låsring, kanske?) och släggan kan komma till pass för att återmontera (den rengjorda och smorda) knuten. En "cylindrisk drivdorn", som bär mot knutens innerdel är nog ett krav.
/Rickard
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte)
Lada 2107 från 1984; "Olga" (såklart...)
Volvo TL 22 (935)
radical_plus
Inlägg: 199
Blev medlem: 15 jan 2013 07:41

Re: CV -kardaner - vaksamhet!

Inlägg av radical_plus »

Hm..
Har de röda axlar rullat i ca 2600mil utan några som helst problem. Funkat hur bra som helst! Damasker är hela och även skyddsgummin för splines.
Roman Chvedov, uppsala

Ваз 2121 нива '07
Ваз 2121 нива '12
Fiat 128 coupe '69, 3p '73, panorama '75
Fiat 124 CC sport coupe '73
Alfa Romeo 75 milano 2,5v6 trackday '87
Lancia a112 abarth '85
rid54
Inlägg: 1476
Blev medlem: 20 apr 2012 16:25
Ort: Vallentuna
Kontakt:

Re: CV -kardaner - vaksamhet!

Inlägg av rid54 »

Jag är ju inte ute efter att "dissa" LadaWorld eller deras produkter. Just det jag beskriver är dock känt hos dem och det var nåt med gummidamaskerna på de svarta axlar som såldes för ett par år sedan. I vissa fall höll de inte för den värme som bildas i nya knutar under "inkörningen" :shock: och sedan var det typ kört, men de som hade tur med "gummina" har inte haft problem (dvs knutarna är egentligen OK, men om damasken går sönder blir de ju torra och skitiga). Våra kära små bilar tycks vara utpräglade individer och den röda axel jag provade på min lät förfärligt. Den hade en glidande knut i ena änden i stället för splines. Den knuten var en "tripodknut" på de tidigare modellerna och i kombination med en RZeppa i andra änden blev det visst oljud -på min bil. De nyare har i stället en förskjutbar RZeppa och de kan nog vara bättre.

Bytte precis knutar på en svart axel och det blev verkligen bra. Nu ska jag köra in den försiktigt....
/Rickard
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte)
Lada 2107 från 1984; "Olga" (såklart...)
Volvo TL 22 (935)
niva-2121
Inlägg: 1684
Blev medlem: 17 okt 2011 09:48
Ort: Åkers styckebruk

Re: CV -kardaner - vaksamhet!

Inlägg av niva-2121 »

Hm! Har aldrig tidigare hört talas om att kardanaxlar ska köras in. :shock:
De MOPAR-bilar jag arbetade med på 60-talet hade också i princip samma typ av "glidande" förbindelse mellan kardanaxeln och växellådan.
Vad jag kan dra mig till minnes var det aaaaaldrig några problem med den "knuten". Och knappast med något annat heller för den delen.
Åkte själv privat ett par Plymouth på den tiden.
:roll:
Forumsponsor
rid54
Inlägg: 1476
Blev medlem: 20 apr 2012 16:25
Ort: Vallentuna
Kontakt:

Re: CV -kardaner - vaksamhet!

Inlägg av rid54 »

Vissa amerikanska växellådor använder en knutkorsgaffel som har en axel med splines, vilken förs in i växellådans utgående axel som är motsvarande hylsa med splines. På denna gaffel sitter sedan ett sedvanligt knutkors och resten av kardanaxeln. Det man alltså kan hitta till Nivan är några annorlunda varianter.

1. En "vanlig kardanaxel", med splines, fast med CV-knutar i stället för knutkors.

2. En kardanaxel med fast längd (inga splines) och som har knuten i växellådsänden utförd som en innerknut vid framdiffen. Jag skulle alltså beskriva den som en "förskjutbar RZeppa", dvs en kulknut som kan ta upp längdförändringar och i alltså i praktiken ersätter splinesen.

Inkörning rekommenderas (av leverantören) för ersättningsknutarna till kardanaxel typ 1. De är rätt tajta när de kommer som ny reservdel och blir faktiskt varma när man kör en bit (även när de är smorda ordentligt....).
/Rickard
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte)
Lada 2107 från 1984; "Olga" (såklart...)
Volvo TL 22 (935)
C. Hansson
Inlägg: 12
Blev medlem: 16 feb 2014 19:04
Ort: Linköping

Re: CV -kardaner - vaksamhet!

Inlägg av C. Hansson »

Jag märkte precis samma problem på min 05:a. När jag köpte bilen förra sommaren upplyste säljaren mig om att han satt in ny bakre kardanaxel med cv-knutar som köpts från LadaWorld. På senare tid har jag märkt att den "hugger" i drivlinan då och då vid start från stillastående och nedväxling med motorbroms, så jag kravlade under bilen och kollade. Precis som för andra hade gummidamaskerna förintat sig själva, inte ett spår efter något smörjfett och markant glapp i cv-knutarna. LadaWorld verkar ha lagt ned(?) så det går nog inte att få tag på ersättningsknutar. Tur att den gamla axeln med knutkors skickades med bilen i köpet så jag kan byta tillbaka...
Skriv svar