I dag höll på att bli en ledsam dag.
Skulle visa en kompis lite el jag hade fixat i min Niva.
Slog på tändningen och skulle visa att jag hade dragit ny el till vindrutespolarna och slog på turkarna för att visa, då börjar det ryka i halvljusautomatiken, slog av igen och undersökte, det ljuset som det skulle, men torkarna ville inte gå.
Plötsligt ryker det från torkamotorn, slår av igen för att undersöka, ser inget konstigt under plastlocket.
Slår på igen för å försöka se vart det kommer ifrån, då börjar det ryka från sladden till högra strålkastetorkaren, stänger av och då är hela den sladdade smält.
Följer den uppåt för att undersöka och finner då att en 8kvadrats kabel som jag dragit till en extra säkringsbox har fastnat i torkararmen Och skaver mot den.
Underbart när man hittar fel, men helvete vad det kunde gått illa hade ju smält samtliga elektronik i bilen innan den kabeln hade smält av.
En lärdom när man gör kabelgenomföringar och liknande, i vanliga fall har man ju en säkring på vägen men inte som i denna fall då den går till en säkringsbox eller bara så tråkigt om en + kabel Skavs av och säkringen ständigt går.
Jag är alltid fruktansvärt noggrann med att ladda kabelskor, använda krympslang och vulktejp i mängder, men bär det rör sig som torkararmen så hjälper ju inte det........
Något att ta med sig kanske:)
i dag höll Igor på att brinna upp!!
-
- Inlägg: 145
- Blev medlem: 06 nov 2013 22:33
- Ort: Hishult
i dag höll Igor på att brinna upp!!
Lada niva -82 (Igor , bilen från igår)
Ford major -60 (majsan)
Kawasaki kx 250
Ford major -60 (majsan)
Kawasaki kx 250
Re: i dag höll Igor på att brinna upp!!
Inte fel att ha en 60 Ah avsäkring närmast batteriet(eller startmotorn om man går in där) före den extra säkringsdosan.martin.ivarsson skrev: IEn lärdom när man gör kabelgenomföringar och liknande, i vanliga fall har man ju en säkring på vägen men inte som i denna fall då den går till en säkringsbox eller bara så tråkigt om en + kabel Skavs av och säkringen ständigt går.
Jag är alltid fruktansvärt noggrann med att ladda kabelskor, använda krympslang och vulktejp i mängder, men bär det rör sig som torkararmen så hjälper ju inte det........
Något att ta med sig kanske:)
Visst blir det lite spänningsfall, men hellre det än.........
Forumsponsor
-
- Inlägg: 145
- Blev medlem: 06 nov 2013 22:33
- Ort: Hishult
Re: i dag höll Igor på att brinna upp!!
Skulle haft en direkt från + Polen och till all övrig ström men gissar att man skulle behöva lite till då? Vet inte vad startpunkten tar men kanske närmare 150?
Då kan man i alla fall inte få kortslutning på det viset:)
Då kan man i alla fall inte få kortslutning på det viset:)
Lada niva -82 (Igor , bilen från igår)
Ford major -60 (majsan)
Kawasaki kx 250
Ford major -60 (majsan)
Kawasaki kx 250
Re: i dag höll Igor på att brinna upp!!
Starmotorn kan ju ta flera hundra A, det är nog ingen idé att försöka säkra av den... Allt övrigt borde väl ligga på generatorns maxström (55 A?), så en 60 A säkring borde räcka fint. Jag har sett i gamla militärfordon en sorts säkringar som är som tunna plåtbleck, som skruvas fast i en plint. Inte mycket spänningsfall där... Finns säkert modernare grejer som funkar bra också.
/Rickard
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte)
Lada 2107 från 1984; "Olga" (såklart...)
Volvo TL 22 (935)
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte)
Lada 2107 från 1984; "Olga" (såklart...)
Volvo TL 22 (935)
Re: i dag höll Igor på att brinna upp!!
Sådana bleck som du beskriver sitter som avsäkring i en egen plint till glödreläet i diesel Golf 2 och 3. (kanske Audi också) Borde vara hyffsat lätt att få tag på.rid54 skrev:Starmotorn kan ju ta flera hundra A, det är nog ingen idé att försöka säkra av den... Allt övrigt borde väl ligga på generatorns maxström (55 A?), så en 60 A säkring borde räcka fint. Jag har sett i gamla militärfordon en sorts säkringar som är som tunna plåtbleck, som skruvas fast i en plint. Inte mycket spänningsfall där... Finns säkert modernare grejer som funkar bra också.
Re: i dag höll Igor på att brinna upp!!
Kolla hos folk eller butiker som bygger billjud, dom har grejer till det.
Startmotorn drar i området runt 3-400 ampere så den funkar inte att säkra av, känn på ett par startkablar av sämre kvalité efter några startförsök, dom är rejält varma och mjuka .
Detsamma gäller en vinsch som drar mot 400 ampere vid belastning, gäller att ha rätt kablar och så korta som möjligt även där.
Startmotorn drar i området runt 3-400 ampere så den funkar inte att säkra av, känn på ett par startkablar av sämre kvalité efter några startförsök, dom är rejält varma och mjuka .
Detsamma gäller en vinsch som drar mot 400 ampere vid belastning, gäller att ha rätt kablar och så korta som möjligt även där.