snorkel

Allmänt Lada-Niva snack!
niva-2121
Inlägg: 1684
Blev medlem: 17 okt 2011 09:48
Ort: Åkers styckebruk

snorkel

Inlägg av niva-2121 »

Ursäkta jag bryter mig in i tråden.
Vid snorkelmontering på andra bilar rekommenderas även montering av öppnare luftfilter för att inte försämra andningen.
På min Jeep TJ bytte jag originalfiltret mot KN-filter.
Undrar eftersom min Niva har snorkel men med, vad jag tror, originalluftfilter.
Hur har ni gjort?
Finns KN-filter till Niva? Har inte forskat i ämnet.

Blev det bra med era snorklar?
Har ni funnit någon ny passande placering av domkraften?
Var i s f?
Forumsponsor
niva-2121
Inlägg: 1684
Blev medlem: 17 okt 2011 09:48
Ort: Åkers styckebruk

Re: snorkel

Inlägg av niva-2121 »

radical_plus skrev:Blingbling till niva ;)
Nja blingbling vill jag inte kalla det.
Långsam terrängkörning utan fartvindens kylande effekt är inte endast skadlig för komponenterna under motorhuven på sikt.
Många bilar tar även in luften till insuget under huven.
Inte bara risk för varm luft utan även risk för partikelbemängd luft om man t ex kör i kö efter varandra på dammig grusväg.
Några erfarna biltillverkare har i alla fall beaktat det här med hög temperatur under huven.
Suzuki och Land Rover Defender för att nämna ett par goda förebilder.
Suzuki har ju sina typiska gälar på huven som ventilerar bort överskottsvärmen.
Defender har ena sidans, vänster på Puman, galler ovanpå skärmen i öppen kontakt med motorrummet i avsikt att avleda värme.
Suzuki suger insugsluften invid motorhuvens högra slitsar = vid sidan av batteriet = förhoppningvis svalare luft där.
Defendern tar insugsluften på sidan av höger framflygel, visserligen relativt långt ner med tanke på vadning, men utan den varma luften under huven.

För några år sedan gjorde jag temperaturmätningar på luften under motorhuven, samt på automatlådeoljans temperatur, före och efter upptagning av "Suzusukislitsar" i huven på Jeep TJ (har ägt 3 Jeepar = 1 x -05 + 2 x -06).
Temperaturerna sänktes med runt 20 grader. Jeeparna tar ju insugsluften under huven, så en betydande gynnsam inverkan på fram för allt motorns vridmoment bör ha inträffat. Svalare insugsluft har större inverkan vid låga motorvarvtal = vid terrängkörning där i alla fall jag sällan ligger över 1.000 rpm.
Att sval insugsluft är viktigt bevisas av att så gott som alla turbomatade motorer har laddluftkylare.

Eftersom Ludmilla redan har snorkel så är det väl motorrumsavluftning som står på agendan.
Två vägar synes stå till buds.
1. Suzukislitsar i motorhuvens sidor.
2. Gälar via galler ovanpå motorhuven.

Någon/några som beaktat synpunkterna före mig och ordnat med avluftning av motorrummet?
Hur har ni gjort?
Man behöver inte alltid uppfinna hjulet.

Så avslutningsvis - snorkel är iiiiiinte blingbling!

;)
Forumsponsor
rid54
Inlägg: 1476
Blev medlem: 20 apr 2012 16:25
Ort: Vallentuna
Kontakt:

Re: snorkel

Inlägg av rid54 »

Mina Nivor har ju en till synes helt onödig öppning i motorhuvens bakkant, bredvid defrosterintaget. Är inte det en form av avluftning av motorrummet? Nån "nytta" måste väl denna öppning göra (annat än att släppa in vatten och löv i motorrummet...). Det kanske skulle vara bra med ännu mer avluftning?
/Rickard
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte)
Lada 2107 från 1984; "Olga" (såklart...)
Volvo TL 22 (935)
ahlberg
Inlägg: 5092
Blev medlem: 12 nov 2008 07:46
Ort: Hässleholm/Stockholm

Re: snorkel

Inlägg av ahlberg »

Det är en bra teori, men med ett problem - på grund av vindrutan är det faktiskt lite "övertryck" på luften där - vilket märks genom att det trycks in luft i kupén när fläkten är avstängd och du har lite fart på bilen. Utsläpp av luft bör nog ske på en plan yta, typ på huvsidorna eller längre fram på huven där det inte finns någon vindruta bakom som förstör venturi-effekten. Lite amatörgissning - men kolla på hur man placerar på andra bilar..
/mats
Utan Niva för närvarande..

Sponsrar lada-niva.se
Virre
Inlägg: 811
Blev medlem: 08 dec 2013 17:20
Ort: Jönköping

Re: snorkel

Inlägg av Virre »

Tips är att fästa garnstumpar med tejp på huv och köra, kolla var vinden vänder garnet åt rätt håll o såga:-).
Gjorde så när jag ventilerade motorn på min ban Manta o resultatet förvånar.
niva-2121
Inlägg: 1684
Blev medlem: 17 okt 2011 09:48
Ort: Åkers styckebruk

Re: snorkel

Inlägg av niva-2121 »

Virre skrev:Tips är att fästa garnstumpar med tejp på huv och köra, kolla var vinden vänder garnet åt rätt håll o såga:-).
Gjorde så när jag ventilerade motorn på min ban Manta o resultatet förvånar.
Och var/hur tog du hål i huven på Nivan? :roll:
Forumsponsor
Virre
Inlägg: 811
Blev medlem: 08 dec 2013 17:20
Ort: Jönköping

Re: snorkel

Inlägg av Virre »

Det visade sig att Opels ingenjörer inte hade helt fel när dom placerade intagen på Manta 400, märkligt hade det varit annars :D . Dom var/är placerade ca 30cm in på huven ut mot kanterna.
Detta ställe är kanske inte alls bra för Nivan då den är helt annorlunda utformad, dessutom mest står "still" när den ska luftas.
Jag hade valt ett så högt ställe som möjligt och vill man vara riktigt noga så kanske man skulle köra ner en termometer på olika ställen och kolla var det är varmast. Jag har en schysst multimeter av Fluke med en tempsond som man skulle kunna göra det med, blev lite nyfiken nu så får kanske testa vid tillfälle :D
Virre
Inlägg: 811
Blev medlem: 08 dec 2013 17:20
Ort: Jönköping

Re: snorkel

Inlägg av Virre »

Sorry, såg nu att du undrade över Nivan:-).
Den har jag inte gjort några hål i än....... Inte där ialf i det syftet.
Markus Almroth
Inlägg: 735
Blev medlem: 29 nov 2008 21:00
Ort: Sundsvall

Re: snorkel

Inlägg av Markus Almroth »

Jag som trodde man hade snorkel för att inte få in vatten i motorn vid vadning...
Virre
Inlägg: 811
Blev medlem: 08 dec 2013 17:20
Ort: Jönköping

Re: snorkel

Inlägg av Virre »

Markus Almroth skrev:Jag som trodde man hade snorkel för att inte få in vatten i motorn vid vadning...
Det också :D
Virre
Inlägg: 811
Blev medlem: 08 dec 2013 17:20
Ort: Jönköping

Re: snorkel

Inlägg av Virre »

Virre skrev:
Markus Almroth skrev:Jag som trodde man hade snorkel för att inte få in vatten i motorn vid vadning...
Det också :D
Förövrigt behöver man inte ha vatten över huven för att snorkeln ska hjälpa till, jag och MrBlack passerade genom en vattensamling tillsammans. Vattnet gick strax över trösklarna men bogvågen gjorde sitt till med att höja nivån till strålkastarna. Hans var inte vid tillfället utrustat med snorkel och hade en fin gegg/vattenpöl i luftburken medans min med snorkel klarade sig fint. Hade det varit längre sträcka med vatten hade det troligen orsakat problem för han, nu var det bara runt 25m med vatten vi passerade.
Nivans luftintag sitter ju rätt lågt bakom kylen.
niva-2121
Inlägg: 1684
Blev medlem: 17 okt 2011 09:48
Ort: Åkers styckebruk

Re: snorkel

Inlägg av niva-2121 »

ahlberg skrev:Det är en bra teori, men med ett problem - på grund av vindrutan är det faktiskt lite "övertryck" på luften där - vilket märks genom att det trycks in luft i kupén när fläkten är avstängd och du har lite fart på bilen. Utsläpp av luft bör nog ske på en plan yta, typ på huvsidorna eller längre fram på huven där det inte finns någon vindruta bakom som förstör venturi-effekten. Lite amatörgissning - men kolla på hur man placerar på andra bilar..
Du har rätt - naturligtvis! :lol:
Kan det vara därför som föregående ägare till Ludmilla satt igen öppningen bredvid kupéluftsintaget i bakkant på motorhuven? :o
Sant som du skriver att det bildas ett övertryck framför vindrutan. I alla fall i lite hastighet. Men väl knappast i "offroadfart"? :?
Suzuki, Land Rover Citroen 2CV brukar inte ha fel. De har alla 3 ventilationsöppningar/luftutsläpp på sidorna rätt långt tillbaka. 8-)
Jag tog upp "Suzukislitsar" i bakkant på motorhuvens sidor på en TJ (som han som köpte bilen satte igen :shock: ).
Man kanske ska göra likadant på vänstersidan på Ludmilla? :roll:
Funderar i s f på att ta upp ett större hål i motorhuvens vänstersida och popnita fast en aluminiumplåt med "gälar" på insidan.
På högersidan är det ju upptaget av snorkeln.
Forumsponsor
niva-2121
Inlägg: 1684
Blev medlem: 17 okt 2011 09:48
Ort: Åkers styckebruk

Re: snorkel

Inlägg av niva-2121 »

Virre skrev:Nivans luftintag sitter ju rätt lågt bakom kylen.
Märkligt att två s k terrängbilar, Niva och Jeep TJ, så totalt missat beträffande motorluftsintaget. :shock:
Forumsponsor
rid54
Inlägg: 1476
Blev medlem: 20 apr 2012 16:25
Ort: Vallentuna
Kontakt:

Re: snorkel

Inlägg av rid54 »

ahlberg har ju helt rätt om luftkudden och dess följder, men det är ju ett fenomen som kräver lite fart. Vid långsamkörning skulle jag misstänka att ventilationen nedåt under torpedväggen och upp genom den nämnda öppningen kan ta hand om det som kylfläktarna blåser in. Får man överhettningsfenomen vid terrängkörning är det nog inte utsläppet av luft ur motorrummet som är problemet, utan kylfläktarnas kapacitet att blåsa in luft genom kylaren. Vad gäller motorns inandningsluft är väl en snorkel bra i sig själv, då får ju motorn lite svalare luft.
/Rickard
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte)
Lada 2107 från 1984; "Olga" (såklart...)
Volvo TL 22 (935)
Skriv svar