Niva byter namn

Allmänt Lada-Niva snack!
swelada
Inlägg: 331
Blev medlem: 15 dec 2008 22:39

Niva byter namn

Inlägg av swelada »

I Tyskland byter Niva namn till Taiga:

http://www.lada.de/taiga.html

Undrar om det är något påfund på nationell nivå av tyskarna, eller något Avtovaz i Ryssland hittat på?
swelada
Inlägg: 331
Blev medlem: 15 dec 2008 22:39

Re: Niva byter namn

Inlägg av swelada »

Efter att ha läst vidare så är det ett "trick" av tyskarna för att få fortsätta sälja Niva, då den inte längre uppfyller krocksäkerhetskraven:

http://ww2.autoscout24.de/vorstellung/l ... 02/358612/

Någon som vet om detta gäller Sverige? Är det ett EU-krav så gäller ju samma sak i Sverige.

Generalagenten, Lada Sverige (UBBO), bytte ju just ägare och Peter därifrån är ju aktiv här på forumet, så han kan kanske bringa klarhet i detta.

Kanske läge att importera via Tyskland istället för Lettland ;) .
albin
Inlägg: 11
Blev medlem: 15 okt 2013 13:31

Re: Niva byter namn

Inlägg av albin »

Personligen föredrar jag namnet Lada iställte för Taiga, känns som att man försöker behålla den ryska känslan dock och det gillar jag.
maggan
Inlägg: 501
Blev medlem: 07 nov 2011 14:22
Ort: Bodø - Norge

Re: Niva byter namn

Inlägg av maggan »

Det är modellnamnet som ändras från Niva til Taiga och märkenamnet är fortsatt Lada.
Den har blitt sålt som Taiga tidigare i andra länder bla österike, italien och Tyskland. Namnet kom för att markera en ny modell när 21213 presenterades i 94-95, men som man säger, ränderna går aldrig ur en tiger. Så den har väl mer eller mindre alltid blitt omtalt som Niva i folkmun.
Som jag har förstått det så heter den inte längre Niva heller, det officiella namnet på den sista modellen är Lada 4x4 M, men för meg är det bara en nyare Niva ;)
Senast redigerad av maggan den 28 okt 2013 14:05, redigerad totalt 1 gånger.
Väldigt få gillar Lada men ALLA älskar en Niva.

Niva -94
Prosjekttråd: Min lilla Lada (Lada i Norge)
albin
Inlägg: 11
Blev medlem: 15 okt 2013 13:31

Re: Niva byter namn

Inlägg av albin »

maggan skrev:Det är modellnamnet som ändras från Niva til Taiga och märkenamnet är fortsatt Lada.
Den har blitt sålt som Taiga tidigare i andra länder bla österike, italien och Tyskland. Namnet kom för att markera en ny modell när 21213 presenterades i 94-95, men som man säger, ränderna går aldrig ur en tiger. Så den har väl mer eller mindre alltid blitt omtalt som Niva i folkmun.
Som jag har förstått det så heter den inte längre Niva heller, det officiella namnet på den sista modellen är Lada 4x4, men för meg är det bara en nyare Niva ;)
Ja det var då för väl!!
Lada Sverige, Peter
Inlägg: 17
Blev medlem: 04 jul 2013 13:00

Re: Niva byter namn

Inlägg av Lada Sverige, Peter »

Vi kommer att behålla namnet Niva. Vad det sen står i registreringspappret får ni se mellan fingrarna med :)

Internationellt används båda namnen.

Att köpa från Tyskland är inget alternativ då dessa bilar också kommer från Lettland.
Skriv svar