Sida 1 av 4

Jag är ny, den är inte lika ny

Postat: 01 aug 2011 16:33
av Nikel
Hejsan.

Niklas heter jag och bor i Uddevalla.

Imorgon tar jag bil och släp och köper en vardagsbil igen, min förra bil (Morfars gamla Saab 90) blev stöldskadad och inlöst så jag varit billös sen i April.
Det har funkat ok eftersom jag har hoj, men för tjejen så har det blivit buss och några långturer blir det inte om vi inte hittat hundvakt.

Så iaf.
Imorgon åker jag och hämtar en Niva -95:a med 1.7i.
På pappret röd, i verklighet Grön och rostig.

Jag har aldrig kört eller ens suttit i en Niva, nej faktiskt inte ens sett en på närmare avstånd än i en bilkö.

Vissa säger att jag är tokig andra har vant sig med att jag är som jag är.

Tack och hej.

Re: Jag är ny, den är inte lika ny

Postat: 01 aug 2011 17:11
av Larsson
Du ÄR tokig......men det är alla andra oxå som håller till här så vi välkomnar dig med öppna armar till vårt forum. :D

Re: Jag är ny, den är inte lika ny

Postat: 01 aug 2011 17:55
av Nikel
Larsson skrev:Du ÄR tokig......men det är alla andra oxå som håller till här så vi välkomnar dig med öppna armar till vårt forum. :D
Jo jag måste väl vara det =P

Vem annars köper en hoj i detta skick och bygger om den över vintern =D

Bild

Re: Jag är ny, den är inte lika ny

Postat: 01 aug 2011 18:15
av Nikel
BTW.

Något jag borde tänka på innan jag börjar skruva.

Vanlig storservice till att börja med. Olja, Filter, Stift, Ventiler, och tändinställning.
0.5 liter plus i lådan, som dock är nybytt.
Dubbelkolla muttern vid lådan så den sitter.

Massa rost att laga.

Re: Jag är ny, den är inte lika ny

Postat: 01 aug 2011 19:32
av ahlberg
Välkommen! Spänna kamkedja. Soppafilter antar jag du tänkte byta. Fläktrem. Tändinställning kan du glömma på en 95:a, den har sensor och elektronix. Grejor som är bra att ha nära tillhands: kopplingens huvud- och slavcylinder, Värmekran.

Re: Jag är ny, den är inte lika ny

Postat: 01 aug 2011 20:36
av Nikel
Kamkedja ingår väl i servicen :D
Soppafilter med på listan.

Borde det inte gå att byta till Vajer på kopplingen instället för att bytas cylindrar var och varannan dag :?:

Re: Jag är ny, den är inte lika ny

Postat: 01 aug 2011 21:24
av ahlberg
Nja, när det väl sitter nya grejor i kopplingshydrauliken så funkar det jättebra - och ganska länge, Rätt mycket jobb att bygga om till vajer.

Re: Jag är ny, den är inte lika ny

Postat: 02 aug 2011 06:44
av Nikel
Då när det snart iväg för att hämta bilen :D

Re: Jag är ny, den är inte lika ny

Postat: 03 aug 2011 00:55
av Nikel
Hemma igen.

Bilen hade en del rost och ett dött batteri, dock var den fin under sånär som på två hål.

När vi väl fick lite kräm på batteriet så hoppade den igen med ett vråå... jä**la skrammel ;)
Motorn behöver en ordentlig service med både kamkedjeslammer och ventiltick, men den gick fint men märktes det att den inte körts på länge.

Växellådan kändes bra men jag tror att kopplingen behövs luftas eller bytas cylindrar, efter en stund med nedtrampad pedal så gick växlarna lite trögare, men något läckage såg jag inte.

Bromsarna behöver en översyn, eller iaf köras med, för jag fick använda lågväxeln för att komma iväg första metern, sen kärvade det bara lite :lol:

Nu blir det sova, man blir lite trött efter 70+ mil på en dag.

Re: Jag är ny, den är inte lika ny

Postat: 03 aug 2011 00:59
av Nikel
BTW. Bilen har fått ett namn.

Orten vi hämtade den i hette Horn.

Och när vi stannade för fick i Eksjö, så kollade jag i handsfacket, och där låg två ren Horn :lol:

Så det blev Green Hornet :roll:

Re: Jag är ny, den är inte lika ny

Postat: 03 aug 2011 07:53
av ahlberg
Been there, done it.. viewtopic.php?f=15&t=80&start=0&hilit=t ... 60193b07eb
Det är en rätt bra start, ändå. En lång tur ger mycket bra info om bilens skick och kan hjälpa till att prioritera reparationerna. Green Hornet är väl ett bra namn! Bara en liten anmärkning - vi gillar bilder!!

Re: Jag är ny, den är inte lika ny

Postat: 03 aug 2011 11:00
av Nikel
Bilder bilder och bilder.

Här kommer det bilder.

Bild
Bild
Bild
Detta är väl urtag för veven. Hålet finns även i kofångaren men nummerskylten sitter ivägen.
Visste inte att man kunde veva igång -95:or..
Eller så är det bara en gammal kaross ;)
Bild

Re: Jag är ny, den är inte lika ny

Postat: 03 aug 2011 15:23
av ahlberg
Det är inte säkert att du har "klon" på vevaxeln - men finns den där så går det att veva igång även en -95:a.

viewtopic.php?f=7&t=190&start=0&hilit=s ... ab56212a8c

Utmärkt även för kamkedjespänning.

Re: Jag är ny, den är inte lika ny

Postat: 03 aug 2011 19:36
av Nikel
Nu var jag ute en snabbis och kollade och visst sitter det en klyka där på vevaxeln :D
Veven antar jag att man måste bygga själv, för de såldes väl inte med sådan.

Men... Hur vevar man igång en bil?

En gammal tändkulemotor vet jag hur man drar igång, men svänghjulen på dessa väger ju från 50 kg och upp till ett par hundra :roll:

Re: Jag är ny, den är inte lika ny

Postat: 03 aug 2011 19:46
av PevAB
Jag har inte startat en bil innan men 4cyl bensin traktormotor och det bör ju vara rätt likt.
min egen eller rättare sagt min och min fars gammeltraktor har ju precis som du säger ett stort, stort svänghjul som är lite svårt att få upp farten i.
Bensintraktorn är mer lättstartad!


Tändning på, handbroms dragen, växellådan i neutral.
Veva sakta förbi en kompression, stanna upp.
Lägg tummen på samma sida som fingrarna så den inte slits av.
Ställ dig på ett sådant ställe att du inte träffas om det baktänder (motorn snurrar tillbaks ett par varv, detta händer ibland och är lite farligt för veven kommer inte släppa klykan på det hållet och veven kommer flygandes tillbaka snabbt och hårt)

Nu.
Ta i utav helvete så du har tillräckligt med fart och moment för att ta dig förbi nästa komp.

Lite startgas ger en lättstartad bil eller i mitt fall gammal, gammal traktor.

se till att veven alltid släpper lätt ur klykan så den inte följer med runt när bilen startar och slår av dig underarmen! =)
Smörj klyka och vev med fett så det inte kärvar.

Det roliga är att tar du inte i utav helvete så kommer du inte över din första komp. och veven flyger bakåt igen!
Krävs lite styrka men mest teknik.

Min lillebror startade min traktor första gången när han var 13.. så kanske mer teknik än styrka. (traktor= 1cyl, 800cc, diesel, 200kg svänghjul)

lycka till och glöm inte att ta bort tummen från veven. Lätt att bryta annars.

mvh Jimmy