Jag är ny, den är inte lika ny
Re: Jag är ny, den är inte lika ny
Om inte kompet är ok är det till 99% sannolikhet i toppen det spökar. Kolvringar och "bottenvåningen" i motorn är nästan outslitlig. Ventiltätningar avslöjar sig med oljeförbrukning och bårök. Det kan vara skador på en ventiltallrik eller på ett ventilsäte. Nedsliten kamaxel har jag väl hört om någon gång. Dessa skador borde synas vid ett komptest.
/mats
Utan Niva för närvarande..
Sponsrar lada-niva.se
Utan Niva för närvarande..
Sponsrar lada-niva.se
Re: Jag är ny, den är inte lika ny
Är det bara toppen så blir jag glad.ahlberg skrev:Om inte kompet är ok är det till 99% sannolikhet i toppen det spökar. Kolvringar och "bottenvåningen" i motorn är nästan outslitlig. Ventiltätningar avslöjar sig med oljeförbrukning och bårök. Det kan vara skador på en ventiltallrik eller på ett ventilsäte. Nedsliten kamaxel har jag väl hört om någon gång. Dessa skador borde synas vid ett komptest.
Alltid surt att behöva lyfta ur motorn och vela
Niva -95 Green Hornet
-
- Inlägg: 208
- Blev medlem: 02 dec 2008 21:15
- Ort: Granhultsås
Re: Jag är ny, den är inte lika ny
Ett litet tipps.
Om du ska riva toppen, kolla ventilsätena! Dom har tydligen lätt för att "knackas in" i toppen. passa på att fräsa dom och slipa ventilerna!
Jag har kollat på 3 st. nivatoppar, alla tre hade "satta säten".
Om du ska riva toppen, kolla ventilsätena! Dom har tydligen lätt för att "knackas in" i toppen. passa på att fräsa dom och slipa ventilerna!
Jag har kollat på 3 st. nivatoppar, alla tre hade "satta säten".
/Johannes. "Gläds icke, ty ljuset i tunelen kan vara ett tåg"
Vit -84 2,3 TD
Grön -84 1,6, Bruksbil.
Vit -84 2,3 TD
Grön -84 1,6, Bruksbil.
Re: Jag är ny, den är inte lika ny
Ska kolla på det.Josanivski skrev:Ett litet tipps.
Om du ska riva toppen, kolla ventilsätena! Dom har tydligen lätt för att "knackas in" i toppen. passa på att fräsa dom och slipa ventilerna!
Jag har kollat på 3 st. nivatoppar, alla tre hade "satta säten".
Tack för tipset
Niva -95 Green Hornet
Re: Jag är ny, den är inte lika ny
Ska kolla på det.Josanivski skrev:Ett litet tipps.
Om du ska riva toppen, kolla ventilsätena! Dom har tydligen lätt för att "knackas in" i toppen. passa på att fräsa dom och slipa ventilerna!
Jag har kollat på 3 st. nivatoppar, alla tre hade "satta säten".
Tack för tipset
Niva -95 Green Hornet