Vågar jag köpa en Niva

Allmänt Lada-Niva snack!
joones
Inlägg: 4
Blev medlem: 22 aug 2010 21:37
Ort: Degerfors

Vågar jag köpa en Niva

Inlägg av joones »

Hej!

Jag har läst på forumet i några veckor och ser att det finns mycket kunskap här inne.

Jag har en fundering som delvis kan vara både lätt och svår att få svar på. Min fundering är ”vågar” jag köpa en Niva?

Som jag har förstått av det jag läst här inne så finns det tre stora svagheter på nivan.
1. ROST
2. Den Femväxlade lådan.
3. Bilar av årsmodell 88 till 94 ”skräckisar” (kan man säga att det är modeller med förgasare och katalysator?).

Sedan finns det visst en hel del andra svagheter som verkar vara lite mera svårdefinierbara.
”Om man äger en niva får man vara beredd på att skruva en hel del”
Det är kanske mest de senare som skrämmer mig mest på sätt och vis.

Rosten kan förståss vara lite lömsk och svår att se vid ett eventuellt köp. Även en bil som ”ser” fräsch ut kan ju visa sig vara en ”schweitserost”. Växellådan kanske man kan lyssna/Prova sig till vid en provkörning. Inga växlar ska hoppa ur när man släpper gasen och motorbromsar osv. Skräckisarna bör ju vara ganska lätta att undvika.

Beträffande rosten så äger jag ingen svets och jag kan inte heller svetsa. Jag har dock provat några gånger så köper jag mig en svets så kan jag säkert lära mig att svetsa (hjälpligt i alla fall).

Jag anser mig vara ”normalhändig” när det gäller att skriva bil. Jag kan exempelvis byta en generator eller en startmotor. Jag har bytt fjädrar och dämpare på volvo 240 och lite andra reparationer på den nivån bromsbelägg etc. Så oljebyte, tändstiftsbyte etc skrämmer mig inte.

Men jag kan inte skruva isär en växellåda (jag kan i alla fall inte skruva ihop den igen) Jag kan nog inte montera en torsenbroms eller liknande.

Jag är elektriker i grund och botten även om jag senaste 10 åren jobbat med PC-support. Så jag bedömer att jag hjälpligt att följa ett el-schema (även om bil-el är långt mer invecklat än traditionell 220volts elinstallation).

Men jag vill gärna ha en pålitlig bil. Jag vill inte ha en bil som inte startar då jag sätter mig i den och ska åka hem från fisketure eller från svampskogen.

Hur riskabelt är ett niva köp?

Att jag är intresserad av offroadbilar och tycket att Nivan verkar charmig behöver jag väll knappast berätta. Annars hade jag ju läst och skrivit på ett Toyota Corolla forum i stället :)

Jag söker en pålitligt offroad bil för fisketurer, svampplockning, geocaching och eventuellt även något offroad åkning på någon SOT-träff eller liknande. Jag är ute efter en bil som är relativt billig i drift. Dvs runt litern milen och billig i skatt och försäkring.

Jag kommer troligtvis att kika på bilar runt 20000kr. Bör jag avstå från köp eller vågar man köpa en Niva?

Att ställa frågorna på ett Niva forum ger förståss väldigt positiva svar beträffande Nivan. Man får ju inte helt opartiska svar. Men jag vill inte heller få svar typ
Nej köp en Cherokee eller rangerover med V8, de är nästan gratis i inköp och är jätte billiga i drift. De drar nästan igen bensin alls (om man inte startar dem
NivaMicke
Inlägg: 812
Blev medlem: 16 nov 2008 17:44
Ort: Tomelilla

Re: Vågar jag köpa en Niva

Inlägg av NivaMicke »

Klart du ska ha en Niva..... Visst är det mycket småreparationer hela tiden men å andra sidan så är det ju bara sånt vi skriver om...
När det funkar som det ska är det oftast tyst här...
Förebyggande underhåll sparar en massa tid och besvär...T.ex. att spraya väl valda ställen i elsystemet med lämpligt medel..
Lada Niva -05 Finbilen
Lada Niva -04 Sibirian Edition
Volvo Valp PU -67
MB Unimog 421 -75
Volvo BM BV202 NF1 -78
Ford Taunus p4 -64
Ford Anglia -61
BMW R90-S -74
ahlberg
Inlägg: 5092
Blev medlem: 12 nov 2008 07:46
Ort: Hässleholm/Stockholm

Re: Vågar jag köpa en Niva

Inlägg av ahlberg »

Tycker det låter som du är normalhändig, vilket räcker långt. Dina el-kunskaper kan komma väl till pass för att jaga spänningsfall mm.

Du kan lita på din Niva, i alla fall efter att du fixat tändsystem och servat i allmänhet. Visst, det förekommer småfel och egenheter - men hem kommer du förhoppningsvis. Motorn är säker som få, och växellådorna talar om i god tid när de börjar bli trötta på livet. Det är mycket sällan du blir helt ståendes med en Niva.

Förebyggande underhåll, som Micke säger, är nyckeln till framgång. Konstruktionen är från 70-talet - och kräver tillsyn och skötsel.

I skogen blir den aldrig en monsterbil - men klarar mycket mer än vad de flesta tror.

--och charmig, som sagt.
/mats
Utan Niva för närvarande..

Sponsrar lada-niva.se
djsirius
Inlägg: 57
Blev medlem: 03 mar 2009 12:40

Re: Vågar jag köpa en Niva

Inlägg av djsirius »

Såklart du skall köpa en
jag har tävlat med min i 2 år nu och inget stort har hänt mer än att avgasystemet har åkt av/lossat vid alla tävlingar
dom första gångerna så var det fint viket runt bak axeln men med diverse förband så lossar det bara vid främre röret

men jag försöker att köra med den knopp man har så blir det mest plåt skador i skogen

men sätt rejäla plåtar under så behöver du inte vara orolig att köra sönder motor å låda/framdiff

gå in o kolla på mina tävlingar under där även en film från tingsryd
http://www.lada-niva.se/viewtopic.php?f=5&t=508

sen är det bara å fråga OM något händer
jag gillar min från 86 den har varit på bilprovningen med bara påpekanden så det går och köra tävlingar och ha den bes

joakim
jobbade förut undercover som karin men nu är det jag
joakim
joones
Inlägg: 4
Blev medlem: 22 aug 2010 21:37
Ort: Degerfors

Re: Vågar jag köpa en Niva

Inlägg av joones »

Helt klart imponerande film :-) Den visar ju att nivan har en hel del potential.

Med risk att "svära i kyrkan"
Jag väger lite mellan två olika bilar. Eller kanske tre snarare. Nivan eller Suzuki "Samurai" (har inte riktigt koll på skilnader mellan 410 och 413 osv). Dessa två är ju hyffsade potenta "out of the box". Båda rostbenägna och enligt uppgift hyffsat lättmekade, etc. Nivan verkar helt klart charmigare och eventuellt något mera komfortabel, om man kan prata om komfort i det sammanhanget(Jag har visserligen inte provat vare sig den ena eller den andra så det är mera en gissning) Jag gillar också att den har permanent fyrhjulsdrift. Jag har iofs inga problem att hantera en 4x4 utan centerdiff (jag har haft en bil med det tidigare) men frugan har lite svårare. (det handlar nog mest om intresse snarare än oförmåga). Det är ju lite "meckigare" att hålla på att koppla i och ur beroende på underlag.

Sedan har frugan börjat prata om pickup. Då får man förståss en bil med sämre terrängkompetens och högre bränsleförbrukning men i gengälld eventuellt mera praktisk bil när man ska hämta byggmaterial och köra till tippen etc.
ahlberg
Inlägg: 5092
Blev medlem: 12 nov 2008 07:46
Ort: Hässleholm/Stockholm

Re: Vågar jag köpa en Niva

Inlägg av ahlberg »

Jo, du har nog rätt bra koll på läget. Möjligen lite nyanser: att komforten i Nivan är avsevärt bättre än i en Sukka och att Nivan rostproblem är relativt blygsamma vid en jämförelse. Sen har Sukin fördelar om du vill lyfta högt, en axelvändning ger plats åt 33" - vilket kräver enormt med jobb på en Niva.
/mats
Utan Niva för närvarande..

Sponsrar lada-niva.se
AlterEgo
Inlägg: 638
Blev medlem: 10 dec 2009 22:43
Ort: Mitten av Skåne

Re: Vågar jag köpa en Niva

Inlägg av AlterEgo »

För väl säga till Suzukins fördel (utan att jämföra den med Niva) att den är stryktålig. Förr när jag jobbade i skogen hade skogvaktaren två Landrovers som krånglade precis hela tiden. Sen fick han Subaru, först en Station som var slutkörd redan när han fick den och sen en ny pickup. Dom höll inte heller nåt vidare. Sen bytte markägaren förvaltare och skogvaktaren fick ny tjänstebil, en Suzuki SJ413. Den höll oerhört bra jämfört med dom tidigare... Funkade nästan alltid trots att den fick ta lika mycket stryk som en renodlad offroadbil. Men bekväm - det var den så sannerligen inte.
Träsktroll wannabe
joones
Inlägg: 4
Blev medlem: 22 aug 2010 21:37
Ort: Degerfors

Re: Vågar jag köpa en Niva

Inlägg av joones »

Stora hjul är kul, men det är ju inte allt. Både Suzukin och Nivan är väll egentligen lite undermotoriserade för 33". Även om man växlar ner så är det väll lite knivigt att få drivaxlar och dyl att hålla. Jag prioriterar nog rejäla plåtar under och gärna en winsch (då kan man ju släpa sig fram om det behövs :D ) Någon form av rockslides är ju en fördel också förstår jag. Annars kanske man inte får upp dörren när man ska kliva ur bilen. Hur mycket frigång man än har så finns det stubbar och stenar som är för höga.

Valet står nog mellan en Niva eller en Hilux den dagen då det gäller (inte helt jämförbara bilar kanske). Terrängkompetens mot lastförmåga. När det gäller Hiluxen är den väll grymt slittålig och pålitlig om jag förstått rätt bortsett från rost, men alla bilar rostar ju förr eller senare. :roll:
ahlberg
Inlägg: 5092
Blev medlem: 12 nov 2008 07:46
Ort: Hässleholm/Stockholm

Re: Vågar jag köpa en Niva

Inlägg av ahlberg »

Hajlaxen är ju en helt annan sorts bil... större, tyngre, dyrare, hållbarare.. och helt utan charm eller kaxighet.

Men bättre, visst...
/mats
Utan Niva för närvarande..

Sponsrar lada-niva.se
Senihol
Inlägg: 172
Blev medlem: 13 nov 2008 21:10
Ort: Kolsvaskogen

Re: Vågar jag köpa en Niva

Inlägg av Senihol »

Nivan är en mycket kul och smidig bil, som jag fortfarande rankar högt trots att jag själv kör engelskt nu för tiden...

SJ410/413 är bara bra i skogen och man bör bygga om dem för att få ut potentialen. Man behöver dessutom en släpkärra och dragbil för att ta sig mer än 5-6 mil på vanlig väg ;)

Den här tror jag faller in inom dina kriterier:
http://www.lada-niva.se/viewtopic.php?f=4&t=1156

(Det är min gamla trotjänare... :mrgreen: )
Niva -95 TBI. Lätt modifierad. *såld* -88 skräckis. Donatorbil -SKrotad.
Numera Nivalös, men med fäbless för engelska 4x4...
Skriv svar