Dra husvagn med en niva

Allmänt Lada-Niva snack!
proxim
Inlägg: 37
Blev medlem: 14 mar 2016 16:17
Ort: Degerfors
Kontakt:

Dra husvagn med en niva

Inlägg av proxim »

Hur är det att dra en husvagn med en Niva? Tänkte mest på om det går väldans tungt i uppförsbackar. I övrigt borde det ju bara vara fördelar jämfört med en framhjulsdriven bil. Vagnen är en gammal Cabby 440 så den är inte någon bjässe precis. Väger kanske runt 900 Kg.
Jag har länge varit sugen på en Niva och nu när min gamla Saab börjar tröttna så har vi börjat fundera på det här med bil igen. Och en Niva står överst på min önskelista. Men kanske inte på sambons... Vi får se hur det blir.
jake
Inlägg: 52
Blev medlem: 28 dec 2013 22:32
Ort: Strängnäs

Re: Dra husvagn med en niva

Inlägg av jake »

Det går att dra en husvagn men det sackar rejält i backarna med en Lada,men å andra sidan kör du sällan fast på någon camping :) ja ja nu vet du och det är sambon som har sista ordet :lol:
proxim
Inlägg: 37
Blev medlem: 14 mar 2016 16:17
Ort: Degerfors
Kontakt:

Re: Dra husvagn med en niva

Inlägg av proxim »

Haha, ja hon får nog sista ordet :o
Misstänkte det där med backarna. Men i slutänden kanske det inte är ett så stort problem. Det blir ju möjligen någon vecka om året med husvagn bakom. Vi har i alla fall planerat att ta en närmare titt på en ny Niva i slutet på veckan.
Tack för det snabba svaret.
Berlina
Inlägg: 292
Blev medlem: 01 feb 2017 13:01
Ort: Ringarum

Re: Dra husvagn med en niva

Inlägg av Berlina »

Det finns en ombyggnadssats som gör den möjlig att skifta till tvåhjulsdrift . Kanske kan vara något när man behöver effekt till annat?
Medlem 2019
jake
Inlägg: 52
Blev medlem: 28 dec 2013 22:32
Ort: Strängnäs

Re: Dra husvagn med en niva

Inlägg av jake »

Det kan väl inte ge så mycket ?????
niva-2121
Inlägg: 1684
Blev medlem: 17 okt 2011 09:48
Ort: Åkers styckebruk

Re: Dra husvagn med en niva

Inlägg av niva-2121 »

"När det begav sig" hade jag kombinationen SAAB V4 (65hk) med Adria 380 bakom.
Ingen bra kombination.
Motorn för svag.
P g a framhjulsdriften ofta svårt att ta sig fram på campingarnas fuktiga gräsytor.

Niva borde vara ett mycket bättre alternativ.
Starkare motor än SAAB V4.
Fyrhjulsdriften ett plus.
Niva även rymligare(än SAAB V4)

Vad som ligger en "vanlig" Niva i fatet är det relativt korta axelavståndet.
Följaktligen är en "LångNiva" ett bättre alternativ, när det gäller stabiliteten med tillkopplad husvagn.
Forumsponsor
urban
Inlägg: 148
Blev medlem: 28 aug 2011 20:04

Re: Dra husvagn med en niva

Inlägg av urban »

Jag drar en stor kåpvagn en del, funkar ok, effekten är ju sådär men man får bara inte ha så bråttom...
-96 niva
-11 niva
-87 gpz 1000
proxim
Inlägg: 37
Blev medlem: 14 mar 2016 16:17
Ort: Degerfors
Kontakt:

Re: Dra husvagn med en niva

Inlägg av proxim »

Att det går sakta i uppförsbackarna kan vi nog leva med någon vecka per år. Att det korta axelavståndet faktiskt är mindre stabilt är ju inget jag tänkt på, så bra tips :) Men en tur och retur resa per år eller så, kanske vi kan överleva.
Det går ju ändå sakta och säkert :D
Jo vi var iväg till Filipstad och provkörde Nivan. Inte blev jag mindre sugen precis :D
Alltså, är jag lite udda då? Kanske fel forum det här att fråga det på...
Sambon tycker Nivan är en ok bil, morsan säger att hon inte är släkt med mig om jag köper en :roll:
Det är bara ett par "små" problem. Ekonomin har lite svårt att godkänna ett bilköp. I alla fall en ny, och det vore ju trevligt med just en ny tänkte vi. Men värst kanske är att ryggbesvär får det att skita sig. Stolarna är inte precis som de i dom skumma koreanska bilarna med konstigt namn bredvid i bilhallen. De stolarna var riktigt sköna.
Visst det finns mer än en lösning på stolproblemet, men vi får backa ett steg och fundera en stund på det i alla fall :cry:

Jag vill i alla fall ha en Niva. SKA ha :)
Berlina
Inlägg: 292
Blev medlem: 01 feb 2017 13:01
Ort: Ringarum

Re: Dra husvagn med en niva

Inlägg av Berlina »

Så länge det inte är airbag i stolen kan du ju som sagt byta mot något annat. Ett par vikbara från någon modernare (skönare) vagn kanske är lösningen..
Lycka till med fundering.
Medlem 2019
rid54
Inlägg: 1472
Blev medlem: 20 apr 2012 16:25
Ort: Vallentuna
Kontakt:

Re: Dra husvagn med en niva

Inlägg av rid54 »

Beroende på vad problemet är med originalstolarna (dvs om det har med ryggbesvär eller allmän bekvämlighet etc att göra) så kan man kanske fundera över att köpa en anpassad stol hos nån bildelsfirma. Åtminstone Biltema har ju stolar och där har jag köpt en som man faktiskt satt bra i, även om den var lite överdrivet racingskålad (det var inte till Nivan, som har stolar som passar mig väl). Det måste ju finnas fler som säljer sånt och infästningen i underredet är väl knappast nån rocket-science på Nivan.
/Rickard
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte)
Lada 2107 från 1984; "Olga" (såklart...)
Volvo TL 22 (935)
niva-2121
Inlägg: 1684
Blev medlem: 17 okt 2011 09:48
Ort: Åkers styckebruk

Re: Dra husvagn med en niva

Inlägg av niva-2121 »

Ämnet bilstolar kan nog diskuteras nästan hur länge och mycket som helst.
Min personliga uppfattning är att i alla fall Niva M, d v s fr o m 2010 har bra, mycket bra, stolar.
Bekväma och ergonomiskt utformade.
Mitt påstående grundar sig erfarenhet av många bilar i allmänhet och en Niva M 2011 i synnerhet.
Jag är gammal, överviktig, c:a 180 cm och har problem med ryggen sedan många år samt är reumatiker.
Min första kontakt, på riktigt, var hemresan efter att ha förvärvat en Niva M -11 på närmare 3.000 mil.
Förarstolen var således inte i nyskick, men väl jämförbar med stol i fabriksny Niva.
55 mil körde jag i ett sträck, med undantag för träff med Virre utanför Jönköping, samt tankning i Linköping.
Jag åt och drack i bilen och gjorde några snabba visiter utanför motorvägen för vissa smärre behov.
Min personliga uppfattning är att i alla fall Niva M stolarna är mint lika bra som i bilar av motsvarande ålder men med kanske dubbla, och mer än det, prislappen.
Härutöver är Niva bekväm att ta sig i och ur.
Jämför med nyaste Volvo i 40-serien, för att ta ett exempel.
Den verkar gjord för elitgymnaster som är max 160 cm långa.
Jag har, som en del vet, en del att berätta om efter 3 år med en Niva, men stolarna försvarar jag, och en hel del annat. 8-)

Ps. Jag läser Niva-annonserna på Blocket varje dag...……...Ds :lol:
Forumsponsor
PEK
Inlägg: 99
Blev medlem: 24 okt 2013 14:50
Ort: Nacka

Re: Dra husvagn med en niva

Inlägg av PEK »

Körde ca 50 mil med en skapligt stor båt efter Nivan (totalvikt kring 900 kg) för ett par veckor sedan. Funkade helt ok tycker jag men det blir en del växlande mellan 4:an och 5:an. På landsväg blev det faktiskt nästan uteslutande 4:an och först på motorvägen kom 5: an till användning. Enda stället det gick rejält tungt var backarna kring Norrköping/Kolmården. Jag skulle inte tveka en husvagnsemester med Nivan. /Mvh Per
Grön Niva -13
Skriv svar