Niva -07 vs -10, plus och minus?

Allmänt Lada-Niva snack!
Grinolle
Inlägg: 167
Blev medlem: 18 okt 2015 23:44
Ort: Östernärke

Niva -07 vs -10, plus och minus?

Inlägg av Grinolle »

Jahopp, då spekulerar man över en Niva igen..., måste inneha nån form av rekord i att "fundera" på att skaffa min andra Niva utan att komma till skott... ;)

Jag har inte helt slagit bort tanken på att köpa en fabriksny, men idag gäller frågan två av de begagnade Nivor som finns på Blocket.
2007:a här: https://www.blocket.se/vasternorrland/L ... 7.htm?aw=1
Och en 2010:a här: https://www.blocket.se/stockholm/Lada_N ... 6.htm?aw=1

Jag noterar (med anledning av att det råder viss förvirring om övergången till "Niva M") att 07:an precis som förväntat har det gamla instrumenklustret, medans 10:an har samma nya kluster som på min gamla som också var en 10:a. Den nyare har likalades de större blinkersglasen fram och större backspeglar.

Jag har inte sett någon av bilarna i verkligheten, men båda ser fräscha ut på bilderna, inget där som förskräcker. Men det visar sig väl när man åker och tittar. Skillnaden i pris är ju försumbar.

Nu till den stora frågan: vad talar för respektive emot dessa båda bilar? Varför ska man välja den ena framför den andra? Nu talar vi om praktiska aspekter som pålitlighet/hållbarhet och bränsleekonomi.

Jag har en bekväm vardagsbil (Suzuki Vitara 1,4 köpt ny förra året), så Nivan blir mest för körning till och i skogen (jakt och skytte) samt ren nöjeskörning. Så jag lär inte vara beroende av Nivan, men man vill ju att den ska fungera så felfritt som möjligt ändå.

Jag kan väl tillägga att jag även spanar på de två långnivorna på blocket (en -15 och en -17), och har som sagt inte slagit bort tanken helt på att köpa en ny Niva.

Mvh! Anders Olsson
Niva igen, denna gång en svart Urban.
rid54
Inlägg: 1476
Blev medlem: 20 apr 2012 16:25
Ort: Vallentuna
Kontakt:

Re: Niva -07 vs -10, plus och minus?

Inlägg av rid54 »

Jag har idag en '11 och hade tills i somras även en '06. Runt 2010-2011 (tyvärr lite diffust...) infördes nåt som kallas Niva M. Den fick ett par förbättringar, förutom det nya instrumentklustret. Bland annat är kopplingen visst lite större och manöveranordningen för kopplingen ändrades så att man behöver inte justera spelet mellan tryckstång och gaffel längre - det är självjusterande, dessutom är kopplingen mycket "snällare" att använda, mjuk men ändå distinkt. Modell '06 var hårdare att trampa. Stötdämparna fick lite annat montage bak och det påstås att Niva M skulle ha CV-kardaner (men det hade inte min). En '10 borde vara EURO 5, men '06 var det EURO 4 vad gäller motorstyrningen. Vet inte om det avgör så mycket, men min '11 kan jag inte få upp i deklarerad bränsleförbrukning, dvs den drar mindre än aviserat, medan min '06 låg runt 0,9-1,0 L/mil. På Niva M är det elektromanövrerad gas. Inredningen i den nyare är något mer praktisk (dörrfack, verkar lite mer ljuddämpande), men det finns en viss plastighet. Stolarna verkar vara lika, men baksätet har en annan vikning i de nyare när man ska fälla undan det. Skulle jag ställas inför två skickmässigt och prismässigt likvärda bilar av de olika årgångarna skulle jag ha svårt att välja, faktiskt. Jag tyckte den äldre instrumenteringen var bättre och körmässigt är det knappt märkbar skillnad, men förbrukningsmässigt är den nyare bättre (betydelsefullt om man kör bilen som enda bil...). Jag tror att Niva M kom med ABS som tillval, det kan ju vara rätt lockande om det är monterat, men det kan såklart vara en ytterligare felkälla också. Frågan är kanske mer om skick än om ålder. Om den äldre har dokumenterat rostskydd och inte den nyare, skulle jag kanske ta den äldre om man kört regelbundet underhåll av rostskyddet, exempelvis. Besiktningshistoriken kan vara intressant att ta del av, om möjligt. Det kan vara värt att kolla drivknutsdamaskerna. Om de är spruckna är det ju lite jobb att fixa till (och inte gratis om man behöver nya drivaxlar).
/Rickard
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte)
Lada 2107 från 1984; "Olga" (såklart...)
Volvo TL 22 (935)
Grinolle
Inlägg: 167
Blev medlem: 18 okt 2015 23:44
Ort: Östernärke

Re: Niva -07 vs -10, plus och minus?

Inlägg av Grinolle »

Tack Richard för din input! Detta blir som sagt främst en leksaksbil, så bränsleekonomin är inte absolut högsta prioritet.

Mvh! Anders Olsson
Niva igen, denna gång en svart Urban.
Skriv svar