Standard Niva, eller Bronto?

Allmänt Lada-Niva snack!
Grinolle
Inlägg: 167
Blev medlem: 18 okt 2015 23:44
Ort: Östernärke

Standard Niva, eller Bronto?

Inlägg av Grinolle »

Nu börjar bitarna falla på plats, efter att jag varit Niva-lös i åtta månader eller så. Då vänder jag mig återigen till mitt favoritforum för att få lite råd.

Då jag saknar den skaparförmåga och envishet som flera av er här på forumet uppvisar (helt makalösa renoveringar ni gör, ett stort nöje att läsa) så får det bli en fabriksny Niva. Alternativen är i dagsläget en standard Niva, eller en av de två Bronto-Nivor som Severin i Hörby har på blocket.se

Skillnaden i pris kommer vara 30-35.000:-, och visst är det mycket pengar. Men jag kommer inte ifrån att Bronton lockar, och AC är skönt. Så prisskillnaden är åtminstone inget avgörande hinder.

Det som däremot skulle kunna vara ett hinder är tillförlitligheten och användbarheten i vanlig trafik. För såhär är det; jag må drömma om de offroadäventyr jag skulle kunna göra med min Niva, men jag VET att 99,98% av tiden kommer bilen gå på väg (om än dåliga grusvägar och snödrev), som entusiastbil, reservbil, jaktbil och bil för vinterkörning i snö. Risken är stor för att den värsta terräng min Niva kommer uppleva är skogskörvägar vid jakt och möjligen nåt besök i en grusgrop för nöjes skull. Man skulle nog kunna säga att jag är lite av en posör, en Niva-posör, jag behöver ingen Niva, men jag vill och ska ha en igen.
Faktum är att det förmodligen vore mycket mer förnuftigt för mig att köpa en fabriksny Dacia Duster för ungefär samma slant, men vem vill vara förnuftig när man kan ha roligt istället... :lol:

Nå, åter till frågeställningen. Bronton som Severin säljer är ju höjd och försedd med diverse mekaniska uppgraderingar för att klara svårare utmaningar i besvärlig terräng. Påverkar detta driftsäkerheten till det sämre om man ser den ur mittanvändarperspektiv, kräver Brontons extrautrustning mer omvårdnad och service än en vanlig Niva?
Bör jag räkna med påtagligt högre bränsleförbrukning på en Bronto (som Severins bilar)? Nån halv deciliter extra per mil eller nåt i det häradet kan jag stå ut med, jag lär ha en vardagsbil som de flesta årliga milen körs i.

Vore tacksam om ni hjälper mig på traven här.

Anders Olsson
Niva igen, denna gång en svart Urban.
niva-2121
Inlägg: 1684
Blev medlem: 17 okt 2011 09:48
Ort: Åkers styckebruk

Re: Standard Niva, eller Bronto?

Inlägg av niva-2121 »

Grinolle skrev: Bronton som Severin säljer är ju höjd och försedd med diverse mekaniska uppgraderingar för att klara svårare utmaningar i besvärlig terräng. Påverkar detta driftsäkerheten till det sämre om man ser den ur mittanvändarperspektiv, kräver Brontons extrautrustning mer omvårdnad och service än en vanlig Niva?
Rent teoretiskt, och i viss mån efter egen erfarenhet, så kommer t ex drivaxelknutarna att få arbeta i en annan vinkel än de var tänkta för.
Kan medföra att just de får en kortare livslängd.
Men visst väcker Bronton i Severin-edition habegär.
Blev du nå klokare? :roll: :lol:
Forumsponsor
rid54
Inlägg: 1472
Blev medlem: 20 apr 2012 16:25
Ort: Vallentuna
Kontakt:

Re: Standard Niva, eller Bronto?

Inlägg av rid54 »

Jag har inte provkört just en "Bronto" eller nåt liknande, men jag har följt en del som skrivits om Nivor av olika motorskribenteroch liknande. Dessutom har jag ju en Niva som "daily driver".

Jag har läst flera texter, där skribenterna gnäller om inexakt styrning, vinglighet och buller. Det visar sig sedan, att proven som man beskriver gjorts med bilar som har brutala däck och ofta är höjda. Jag har också provat vissa andra bilar med överdimensionerade hjul och det är inte kul vid vägkörning. Min originalutrustade Niva är inte alls inexakt eller vinglig, den har tvärtom en fullt normal, till och med riktigt bra, styrning och riktningssäkerhet.

Som ett förslag så provar du helt enkelt att köra en "Bronto" och även en standard-Niva, känn hur de är på "vanlig landsväg". Som nämnts kan ju drivknutar och även hjullager (fram) hamna i en lite ansträngd sits, om hjulen inte är utformade som det är tänkt (annan ET, annan diameter) och bilen är höjd.
/Rickard
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte)
Lada 2107 från 1984; "Olga" (såklart...)
Volvo TL 22 (935)
Grinolle
Inlägg: 167
Blev medlem: 18 okt 2015 23:44
Ort: Östernärke

Re: Standard Niva, eller Bronto?

Inlägg av Grinolle »

Niva-2121, jodå, det är lite så jag tänker. ;)

rid54, denna gång kommer bilen troligen inte användas som vardagsbil annat än undantagsvis. Kravet är snarare att det ska att vardagsköra i den än att det ska vara särskilt vilsamt att göra det. Det jag främst funderar på är just det extra slitaget, men samtidigt är ju Niva-delar billiga.

Tack för svaren!

Anders Olsson
Niva igen, denna gång en svart Urban.
niva-2121
Inlägg: 1684
Blev medlem: 17 okt 2011 09:48
Ort: Åkers styckebruk

Re: Standard Niva, eller Bronto?

Inlägg av niva-2121 »

Min Ludmilla var ju utomordentligt komfortabel så länge jag körde henne på 15" Michelin vinter-/åretruntdäck.
Men med (de nya) 16" originalhjulen blev hon nästan olidlig, komfortmässigt.
Mitt råd är att byta originalhjulen/däcken till Suzuki originaldimension = 205/65-15" (Michelin)
De ryska däcken är nog inte tillverkade av gummi utan av bakelit och är minst sagt läskiga på våt asfalt eller, ännu värre, is och snö trots att de är klassade som åretruntdäck.
Forumsponsor
Grinolle
Inlägg: 167
Blev medlem: 18 okt 2015 23:44
Ort: Östernärke

Re: Standard Niva, eller Bronto?

Inlägg av Grinolle »

Tack för tipsen niva-2121!

Anders Olsson
Niva igen, denna gång en svart Urban.
Tapio
Inlägg: 191
Blev medlem: 04 jul 2015 19:20
Ort: Göteborg

Re: Standard Niva, eller Bronto?

Inlägg av Tapio »

Halaj!

Jag kollar på bilder och youtubeklipp på fräcka, ombyggda nivor. Och så tittar jag på min egen och tycker att den ser slätstruken och tråkig ut.
Men jag använder, precis som du, min niva på allmän väg till 99%. Och jag vet att alla de där snygga moddningarna gör att vagnen kommer att bete sig ännu sämre än vad den redan gör på allmän väg. Det går inte att snacka bort det faktumet.

För mig var frånvaron av lull-lull och bjäfs ett ganska starkt köpargument. Inga elhissar och rövgrillar och skit. Det är ju förstås svårt att inte bli lockad av utrustningslistan på den här:
https://www.blocket.se/horby/Lada_Niva_ ... ?ca=15&w=3

jag måste också säga att jag är väldigt imponerad av all den energi och kärlek många ger sina bilar. Jag blir helt matt av att se all rostlagning.

//T
Niva -12
Cadillac CDV -72
BMW R1100S -04
BMW K100 RS -90
Suzuki GSX 1100 -81
swelada
Inlägg: 331
Blev medlem: 15 dec 2008 22:39

Re: Standard Niva, eller Bronto?

Inlägg av swelada »

Tapio skrev:
Men jag använder, precis som du, min niva på allmän väg till 99%. Och jag vet att alla de där snygga moddningarna gör att vagnen kommer att bete sig ännu sämre än vad den redan gör på allmän väg. Det går inte att snacka bort det faktumet.

För mig var frånvaron av lull-lull och bjäfs ett ganska starkt köpargument.
+1

En enkel standard-Niva utan en massa specialdelar blir mycket enklare att leva med i det långa loppet.

Var tråkig (men förnuftig) och lägg pengar på en rejäl rostskyddsbehandling istället.
niva-2121
Inlägg: 1684
Blev medlem: 17 okt 2011 09:48
Ort: Åkers styckebruk

Re: Standard Niva, eller Bronto?

Inlägg av niva-2121 »

Har en liten undran angående beskrivningen i Severins Niva annons:
"Förstärkt bakaxel"
Betyder det att man lämnat FIAT 124-bakaxeln?
Eller att man bytt dammsugarrören som håller bakaxeln i underkant?
Eller att man byggt om Nivan bak så som Offroad Worx/Gunnar Larsson byggde om "Öråkers" Niva? 8-)
En vettig modifiering som påminner om Suzuki Vitara och Land Rover Defender.
Eller har man infört grövre drivaxlar inne i banjon?
Någon som kollat Bronto i verkligheten och vet svaret? :roll:
Forumsponsor
swelada
Inlägg: 331
Blev medlem: 15 dec 2008 22:39

Re: Standard Niva, eller Bronto?

Inlägg av swelada »

Bronto gör väldigt många olika typer av modifieringar: http://www.bronto-psa.ru/
Grinolle
Inlägg: 167
Blev medlem: 18 okt 2015 23:44
Ort: Östernärke

Re: Standard Niva, eller Bronto?

Inlägg av Grinolle »

Tack för klok feedback, vi får se om jag låter "Anders 49 år" eller "Anders 8 år" bestämma! :lol:

Mvh! Anders Olsson
Niva igen, denna gång en svart Urban.
Skriv svar