Du har värdena en bit upp i tråden.. Blir nog en ny cat - den har varit med på skräckisen och diverse elände med tbi:n...popnit skrev:Enligt lamdavärdet så går den magert, och biltemakatter har jag monterat en del var av hälften klarat bes. Förhöjd tomgång?
PUX chronicles 2010
Re: PUX chronicles 2010
/mats
Utan Niva för närvarande..
Sponsrar lada-niva.se
Utan Niva för närvarande..
Sponsrar lada-niva.se
Re: PUX chronicles 2010
Stiftens kondition säger ju inte precis att den går för fett så då kan det mycket väl vara så att katten är inne på nionde livet. Köp inte för stor bara, avgaserna måste orka hålla den varm.ahlberg skrev:Du har värdena en bit upp i tråden.. Blir nog en ny cat - den har varit med på skräckisen och diverse elände med tbi:n...popnit skrev:Enligt lamdavärdet så går den magert, och biltemakatter har jag monterat en del var av hälften klarat bes. Förhöjd tomgång?
Träsktroll wannabe
Re: PUX chronicles 2010
Fy sjutton för att skruva i denna värme! Bilen står som den kom in efter SOT. Giv mig styrka - eller ett källargarage!
/mats
Utan Niva för närvarande..
Sponsrar lada-niva.se
Utan Niva för närvarande..
Sponsrar lada-niva.se
Re: PUX chronicles 2010
Så har det då äntligen blivit lite mekar-väder för en gräsmatte-mekare som undertecknad. Efter att allt fler påpekat att ena bakhjulet lutar har jag äntligen gjort slag i saken och börjat på bakaxelbytet. Följande flugor skall göras på smällen:
1. En rak bakaxel skall monteras.
2. Utväxlingen skall ner till 4,3:1
3. Torsendiffen flyttas till nya axeln
4. Ny bromsslang
5. Nya axeltätningar
6. Ett nytt bakhjulslager
7. Ny lastbromsventil
8. Målning
Hittills har det gått rätt bra - men ett varningens ord för att handla lagersatser på Ebay - visserligen var själva lagren rätt, men packboxarna var nog till en "2108" som det stod på kartongen. Dock hade jag packboxar från ett tidigare felköp Till råga på allt var en av låsringarna felaktig och diffade -0,5 mm mot axeldiametern. Det normala för en krymppassning är kanske -0,2 mm.
Så, ena sidan har fått en annan axel med ett bättre beg lager, och en ny tätning.
Se "Säljes" för den felköpta lagersatsen.
1. En rak bakaxel skall monteras.
2. Utväxlingen skall ner till 4,3:1
3. Torsendiffen flyttas till nya axeln
4. Ny bromsslang
5. Nya axeltätningar
6. Ett nytt bakhjulslager
7. Ny lastbromsventil
8. Målning
Hittills har det gått rätt bra - men ett varningens ord för att handla lagersatser på Ebay - visserligen var själva lagren rätt, men packboxarna var nog till en "2108" som det stod på kartongen. Dock hade jag packboxar från ett tidigare felköp Till råga på allt var en av låsringarna felaktig och diffade -0,5 mm mot axeldiametern. Det normala för en krymppassning är kanske -0,2 mm.
Så, ena sidan har fått en annan axel med ett bättre beg lager, och en ny tätning.
Se "Säljes" för den felköpta lagersatsen.
/mats
Utan Niva för närvarande..
Sponsrar lada-niva.se
Utan Niva för närvarande..
Sponsrar lada-niva.se
Re: PUX chronicles 2010
Glömde ju att jag bytt ut min läckande bensinångburk - och att Nivan nu pratar igen... vacuumventilen jobbar när temperaturen i tanken förändras. Lite trevligt tinnitusliknande ljud..
För övrigt är PUX nu ombesiktigad - med bättre bakbromsar och bättre avgasvärden. Klar för höstens äventyr!
Har även bytt utväxling i axlarna - nu är det 4,3:1.. ännu långsammare!
Livet leker - och i morrn blr det tjänsteresa till Dalarna! Skönt att veta att man har en frisk Niva som väntar hemma.. Hästveda på lördag!
För övrigt är PUX nu ombesiktigad - med bättre bakbromsar och bättre avgasvärden. Klar för höstens äventyr!
Har även bytt utväxling i axlarna - nu är det 4,3:1.. ännu långsammare!
Livet leker - och i morrn blr det tjänsteresa till Dalarna! Skönt att veta att man har en frisk Niva som väntar hemma.. Hästveda på lördag!
/mats
Utan Niva för närvarande..
Sponsrar lada-niva.se
Utan Niva för närvarande..
Sponsrar lada-niva.se
Re: PUX chronicles 2010
Vilken sida om Dalälven ska du till?
Du vet att det finns en rätt och en fel sida, va?
Du vet att det finns en rätt och en fel sida, va?
ahlberg skrev:Glömde ju att jag bytt ut min läckande bensinångburk - och att Nivan nu pratar igen... vacuumventilen jobbar när temperaturen i tanken förändras. Lite trevligt tinnitusliknande ljud..
För övrigt är PUX nu ombesiktigad - med bättre bakbromsar och bättre avgasvärden. Klar för höstens äventyr!
Har även bytt utväxling i axlarna - nu är det 4,3:1.. ännu långsammare!
Livet leker - och i morrn blr det tjänsteresa till Dalarna! Skönt att veta att man har en frisk Niva som väntar hemma.. Hästveda på lördag!
Det blir som det blir, när det är som det är och det går som det går, tills det inte går nå mer....
Niva 1,7i -96 "Dmitri"
Niva 1,7i -96 "Dmitri"
Re: PUX chronicles 2010
Tror den rinner rätt igenom Borlänge...
Egentligen ointressant - allt norr om Getabäck är Norrland för mig..
(Getabäck är gränsen mot Småland, strax söder om Almhult)
Egentligen ointressant - allt norr om Getabäck är Norrland för mig..
(Getabäck är gränsen mot Småland, strax söder om Almhult)
/mats
Utan Niva för närvarande..
Sponsrar lada-niva.se
Utan Niva för närvarande..
Sponsrar lada-niva.se
Re: PUX chronicles 2010
Vill ni se Sveriges kanske långsammaste Niva? Med Niva-Mickes 3:1 fördelningslåda och 4,3:1 i axlarna:
http://www.youtube.com/watch?v=xNhz0WZLaJQ
http://www.youtube.com/watch?v=xNhz0WZLaJQ
/mats
Utan Niva för närvarande..
Sponsrar lada-niva.se
Utan Niva för närvarande..
Sponsrar lada-niva.se
-
- Inlägg: 344
- Blev medlem: 12 nov 2008 21:17
- Ort: Sundsvall
Re: PUX chronicles 2010
Underbart! Och vilka jäkla stunts också!
Christer
Niva -97 "Swedish-Army-Edition"
Baxter: "Built for Siberia not suberbia"
Ahlberg:"Tror du vi pysslar med några j*dra hotrods här? Va?"
Niva -97 "Swedish-Army-Edition"
Baxter: "Built for Siberia not suberbia"
Ahlberg:"Tror du vi pysslar med några j*dra hotrods här? Va?"
Re: PUX chronicles 2010
Laddningsbekymmer.. Har tyckt den varit lite trög i startmotorn, och inte har det lilla gröna ögat på batteriet varit särskilt grönt heller. Har dock sett rätt ok ut på volt och amperemätaren i cockpit. Men, en mätning över batteripolerna gav 13,4 volt med motorn på tomgång. Hrmm... Mätte kors och tvärs och kunde först inte hitta var den halva volten som saknades hade gömt sig. Till slut mätte jag spänningsfall mellan generatorchassie och minuspol och fann 0,6 volt! En extra jordkabel från en generatorbult till chassie och helt plötsligt blev det 13,7 över batteripolerna.
Multimeter rules!
Multimeter rules!
/mats
Utan Niva för närvarande..
Sponsrar lada-niva.se
Utan Niva för närvarande..
Sponsrar lada-niva.se
Re: PUX chronicles 2010
Du menar plastburken till höger om baksätet? Blev det bensin-lukt-fritt med?ahlberg skrev:Glömde ju att jag bytt ut min läckande bensinångburk - och att Nivan nu pratar igen... vacuumventilen jobbar när temperaturen i tanken förändras. Lite trevligt tinnitusliknande ljud..
Ska ge mig på min luftning med, en gång för alla.
Mvh
/Liffride
Lada Niva -95 TBI
Lada Niva -95 TBI
Re: PUX chronicles 2010
Plastburken är mycket vanlig bov när det stinker bensin... Min doftar bara gott av ryssplast ocn lumpisolering nu,,
/mats
Utan Niva för närvarande..
Sponsrar lada-niva.se
Utan Niva för närvarande..
Sponsrar lada-niva.se
Re: PUX chronicles 2010
Förresten,
fungerade kingcab-dämparna bra när det gällde hoodoo?
fungerade kingcab-dämparna bra när det gällde hoodoo?
/Liffride
Lada Niva -95 TBI
Lada Niva -95 TBI
Re: PUX chronicles 2010
Njae.. jag hittade ett par Monroe superduper kingcab-dämpare - och de är för feta. Tar emot diverse föremål kring bakaxeln. Skall köra Lada original på nästa bil.
/mats
Utan Niva för närvarande..
Sponsrar lada-niva.se
Utan Niva för närvarande..
Sponsrar lada-niva.se