Sida 9 av 9

Re: The AlterEgo Niva experience

Postat: 05 okt 2014 21:23
av AlterEgo
Nu är den hemma igen... Och nya lådan aom är renoverad av MIcke funkar kanon, tror den är bättre än en ny-ny. Inte knäpptyst, men visst märks det att den är i ordning. Backljuskontakten verkar dock vara lite lynnig.

Men man upptäcker ständigt källor till nya utmaningar i verkstan...

Det låg en flaska bromsvätska i bilen när jag köpte den och mycket riktigt, det sjunker i behållaren. Får väl krypa runt och försöka hitta läckan, men det kan ju vara servot också. På TGB:n jag hade sög den bromsolja bakåt genom servot, men det kan kanske inte hända på en Niva. Men om det är där är det garanterat enklare och billigare att fixa än på TGB:n.

Instrumentbelysningen har lagt av. Kan inte vara någon större sak att åtgärda. Funderar ändå på att ta ner panelen för att försöka få bensinmätaren att inte visa fullt hela tiden.

Re: The AlterEgo Niva experience

Postat: 03 jun 2015 19:16
av AlterEgo
Besiktning i morgon... Håll tummarna.

Re: The AlterEgo Niva experience

Postat: 03 jun 2015 19:32
av maggan
Lycka till :) :) :)

Re: The AlterEgo Niva experience

Postat: 03 jun 2015 20:36
av AlterEgo
Den har ju inte rullat 300 mil sedan senaste besiktningen och det som det anmärktes på då är åtgärdat, men det är ju en Niva och vad dom släpper igenom och inte släpper igenom är rena lotteriet.

Re: The AlterEgo Niva experience

Postat: 04 jun 2015 10:24
av AlterEgo
Tror inte det här kommer att gå bra... Ena bromsoket fram verkat ha beckat igen ordentligt, bilen har i princip stått still sen augusti förra året. Några hårda inbromsningar på väg till jobbet idag hjälpte föga. Kanske värmen har fått dom att lea till sig lite.

Annars är dom ju billiga och enkla att byta.

Re: The AlterEgo Niva experience

Postat: 04 jun 2015 12:36
av AlterEgo
Besiktningen, denna underliga inrättning... Jag kom därifrån med ett gäng ganska enkla punkter som kräver ombesiktning, men de punkter jag visste om som borde genererat anmärkningar sade dom ingenting om.

Svåraste punkten är att byta bromsrör till bakhjulen då jag inte har enkel tillgång till lyft.

Re: The AlterEgo Niva experience

Postat: 08 jun 2015 04:02
av AlterEgo
Lördagen tillbringades i Hästveda, och det var roligt! Mats lurade ut mig på ett litet äventyr och när inspirationen (hornen) kom fram blev det lite väl äventyrligt. Stubbe vs. regskylt 1-0, men det var det värt.

Besiktningen hade bland annat synpunkter på högt lambda och att sprutet sade att den går för magert (P0171), motorlampan lyste också. I går kväll var jag förbi och pratade en stund med en gammal bekant som nog hållit på med bilar i 50 år. Han gillar lite udda saker, så en Niva är alltid välkommen. Han ville titta under huven och med ålderns rätt är han inte så insatt i moderna databoxar och sådant så jag förklarade vilka delar som kunde vara inblandade i felkoden. Jag hade bland annat loss kontakten till luftmassemätaren och förklarade att man kan mäta med oscilloskop i den för att se hur mätaren jobbar. När jag sen körde hem slocknade motorlampan... Lite tur skall man ha i bland, får kolla om felkoden är borta nu. Eller så är det så att Nils (min gamle bekant) kan laga bilar genom att lägga handen på dom.

Det skall snart gå i väg en order till http://russian4x4.de/ på bromsslangar och lite annat smått och gott.

Re: The AlterEgo Niva experience

Postat: 10 jun 2015 08:09
av AlterEgo
Jag satte mig ner i förrgår och försökte få igång OBD2-läsaren jag hade liggande i Linux, men det var inte helt snutet ur näsan. Gratismjukvarorna som finns till Wondows är ju inte så upphetsande heller, så jag köpte en Bluetoothläsare för 299 kr på Kjell & Co. In med den uttaget på Nivan och para ihop den med surfplattan och sen var det en baggis att både läsa och släcka felkoder med appen OBD Car Doctor. Såvitt jag kunde sen så ligger lambdat rätt också nu i alla fall från motorstyrningens sätt att se på det, det berodde troligen på kontakten till luftmassemätaren. En titt i tidigare besiktningesprotokoll från innan jag köpte den visar att P0171 fanns även tidigare. Tydligen så raderas inte felkoderna genom att hänga av batteriet en längre tid vilket jag trodde. Men nu borde i alla fall ena halvan av arbetsorden från besiktningen vara avklarad.

Så om någon behöver hjälp med felkoder och sådant har jag alltså en uppsättning grejor som funkar med en Niva.

Re: The AlterEgo Niva experience

Postat: 22 jun 2015 19:45
av AlterEgo
Idag kom det en låda från Russian4x4 med resterande grejor som behövs (sånär som på en glödlampa) för att få Kokoba genom besiktningen. Leveranstid på fem arbetsdagar och grejorna kom hem till gården, det är bättre än när man beställer från många svenska firmor oavsett vad det är för grejor.

Re: The AlterEgo Niva experience

Postat: 06 jul 2015 23:42
av AlterEgo
Ikväll blev det bromsmek på NivaMickes lyft. Visst var bromsrören rostoga som besiktningen mycket riktigt påpekat, men dom hade anmärkt på längsgående höger sida bak och längsgående väster sida bak. Problemet är att Nivan bara har ett längsgående bromsrör till bakaxeln. Och dom som gick längs bakaxeln var i mycket sämre skick än det längsgående... Tur att Micke hade rör, nipplar och koningsverktyg hemma... Så långt gick det väl ganska bra. Men sen... Jag skulle byta bromsslangar fram också och på Mickes goda inrådan kollade jag om det gick att få loss luftningsnipplarna innan jag lossade slangarna. Redan den första gick åt skogen. Lite surt att inte bli klar, men oken var inte i något vidare skick heller, dom har kärvat på sista tiden så det blir byte. Kostnade för nya är ju ganska lindrig. Jag köper nya hjulcylindrar också, det sitter luftningsnipplar på dom också...