The AlterEgo Niva experience
-
- Inlägg: 745
- Blev medlem: 28 nov 2008 12:52
- Ort: Göteborg
Re: The AlterEgo Niva experience
Gött med Niva igen! Jag röstar på Jorden-runt-bil!
//Håkan
Nivalös! :-O Men kör just nu Nissan Patrol Y61 som Niva-Substitut
Nivalös! :-O Men kör just nu Nissan Patrol Y61 som Niva-Substitut
Re: The AlterEgo Niva experience
Gratulerar! "Kossan"? Bra namn, men varför?
/mats
Utan Niva för närvarande..
Sponsrar lada-niva.se
Utan Niva för närvarande..
Sponsrar lada-niva.se
Re: The AlterEgo Niva experience
Därför att den kanske kommer att få stora svarta fläckar... Plasti-dip går dessutom relativt enkelt att ta bort igen.ahlberg skrev:Gratulerar! "Kossan"? Bra namn, men varför?
Växellådan är som sagt inte riktigt frisk men en viss sydskånsk specialist har vidtalats i frågan, och det ligger visst en renoverad femväxlad låda hemma hos honom.
Träsktroll wannabe
Re: The AlterEgo Niva experience
Ikväll har jag städat ur den lite i jakt på gamla besiktningprotokoll och sådant. Det mest spektakulära fyndet är vad jag tror kan vara en inplastad enrubelsedal!
Träsktroll wannabe
Re: The AlterEgo Niva experience
Nu har jag varit en vända hos Micke och smitt planer för växellådan. Minst ett lager är slut i den jag har, men det lutar åt det kommer att hamna en renoverad låda i min.
Träsktroll wannabe
Re: The AlterEgo Niva experience
Sök och du skall finna, heter det visst. En lite noggrannare titt under huven på корова avslöjade en del...
Polskon till minuspolen var helt av och satt löst. Underligt att den startar så lätt ändå, men det är i alla fall fixat nu. Jag blev lite förvånad att kabeln ör så klen, men det är ju ingen traktor... Jordkabeln sitter lite taffligt fastsatt på insuget (!) vilket kanske inte är optimalt. Var brukar den sitta på en Niva?
Det läcker mellan slangen till behållaren och kopplingens huvudcylinder. En baggis att fixa, men vad skall jag ha för slang som tål bromsvätska?
Värmen i kupen är bypassopererad på grund av den krånglande värmekranen. bör fixas innan vintern...
Det är ett ormbo av kablar till motorvärmarinstallationen. Hälften borde vara nog. Kanske är det rester av två installationer... Intaget sitter dumt till under stötfångaren fram, så det skall flyttas.
Där är en del andra kablar också som nog kan rensas bort utan att den fungerar sämre.
Och så har jag beställt en ny koppling. 758 kronor för en komplett sats känns gott i plånboken.
I förebyggande syfte har en mängd kontaktdon i motorrummet vaselinsprayats. Där är ju en och annan på en Niva med Bosch-sprut.
Ett visst glapp har noterats i höger framhjul, men det är inte närmare undersökt än.
Någon tidigare ägare har monterat flugnät över friskluftsintaget till kupén, bra sätt att hindra löv och annat skit från att ta sig in och täppa till värmepaketet,
Polskon till minuspolen var helt av och satt löst. Underligt att den startar så lätt ändå, men det är i alla fall fixat nu. Jag blev lite förvånad att kabeln ör så klen, men det är ju ingen traktor... Jordkabeln sitter lite taffligt fastsatt på insuget (!) vilket kanske inte är optimalt. Var brukar den sitta på en Niva?
Det läcker mellan slangen till behållaren och kopplingens huvudcylinder. En baggis att fixa, men vad skall jag ha för slang som tål bromsvätska?
Värmen i kupen är bypassopererad på grund av den krånglande värmekranen. bör fixas innan vintern...
Det är ett ormbo av kablar till motorvärmarinstallationen. Hälften borde vara nog. Kanske är det rester av två installationer... Intaget sitter dumt till under stötfångaren fram, så det skall flyttas.
Där är en del andra kablar också som nog kan rensas bort utan att den fungerar sämre.
Och så har jag beställt en ny koppling. 758 kronor för en komplett sats känns gott i plånboken.
I förebyggande syfte har en mängd kontaktdon i motorrummet vaselinsprayats. Där är ju en och annan på en Niva med Bosch-sprut.
Ett visst glapp har noterats i höger framhjul, men det är inte närmare undersökt än.
Någon tidigare ägare har monterat flugnät över friskluftsintaget till kupén, bra sätt att hindra löv och annat skit från att ta sig in och täppa till värmepaketet,
Träsktroll wannabe
Re: The AlterEgo Niva experience
Vanlig bränsleslang 6 eller 8mm borde väl fungera hur bra som helst tycker jag...den är väl beständig mot det mesta.
Värmekranen är jag åxå less på...en ny är på väg,men jag tror snart jag sätter dit en riktig kulventil istället.Tycker det börjar bli dags att slänga upp några bilder nu
Värmekranen är jag åxå less på...en ny är på väg,men jag tror snart jag sätter dit en riktig kulventil istället.Tycker det börjar bli dags att slänga upp några bilder nu
Idrott luktar svett....sport luktar bensin!!
Re: The AlterEgo Niva experience
Träsktroll wannabe
Re: The AlterEgo Niva experience
Äntligen en bild...så där ny bil har jag aldrig haft kan man väl lugnt säga att du gjorde ett kap
Idrott luktar svett....sport luktar bensin!!
Re: The AlterEgo Niva experience
Ja, den var inte dyr, men vi får se vad den landar på när kopplingen och växellådan är i ordning igen.Jens.H skrev:Äntligen en bild...så där ny bil har jag aldrig haft kan man väl lugnt säga att du gjorde ett kap
Träsktroll wannabe
Re: The AlterEgo Niva experience
Köper du en ny koppling och en begagnad låda och utför arbetet själv så blir det inte nå dyrt
Idrott luktar svett....sport luktar bensin!!
Re: The AlterEgo Niva experience
Jag köper en renoverad låda av NivaMicke. Troligen bättre hopskruvad än en fabriksny...
Träsktroll wannabe
Re: The AlterEgo Niva experience
Koppling köpte jag via tyska Ebay. Beställd den 10/8 (söndag) och levererades hem till dörren den 13/8 på förmiddagen. Det är inte bara billigt att handla via webben (753 kronor för en kpmplett koppling inklusive frakt), det är smidigt också... Jag kan egentligen tänka mig att betala lite mer om grejorna hålls hemma på lager i Sverige men transporterna måste bi bättre. Att få grejorna till dörren från en svensk leverantör är stört omöjligt om man inte har företag själv och dom har bra avtal med nåt fraktbolag. Att köra och hämta grejor på närmaste Schenker- eller bussgodsterminal kostar mig lika mycket som frakten från Tyskland och hem till dörren.
Tänkte göra lite service också så luft- och oljefilter har införskaffats. Någon som vet var man får tag i bra bränslefilter? En tanke är att ersätta originalet med ett dieselfilter med vattenavskiljare, men jag tror knappt det behövs. Bensinen innehåller ju 10% etanol nuförtiden så kondensvatten i tanken löses ju i spriten och åker med.
Tänkte göra lite service också så luft- och oljefilter har införskaffats. Någon som vet var man får tag i bra bränslefilter? En tanke är att ersätta originalet med ett dieselfilter med vattenavskiljare, men jag tror knappt det behövs. Bensinen innehåller ju 10% etanol nuförtiden så kondensvatten i tanken löses ju i spriten och åker med.
Träsktroll wannabe
Re: The AlterEgo Niva experience
Nu har jag ställt kossan hos Micke för lite plock med växellådor hit och dit. Han tyckte det var enklare så och jag med då det är lättare att få ihop allt med kuddar och sånt som kan tänkas skilja. Hoppas han kan hålla ordning på bilarna, min är inte den enda vita på gården där...
Träsktroll wannabe