The AlterEgo Niva experience

Här kan du lägga upp en tråd om just din bil, berätta vad du gör med den!
AlterEgo
Inlägg: 638
Blev medlem: 10 dec 2009 22:43
Ort: Mitten av Skåne

Re: The AlterEgo Niva experience

Inlägg av AlterEgo »

ahlberg skrev:Ja, höjning, rocksliders, hasplåt, stenkrypare, vinsch, däck - vi sätter oss och tittar på så länge...
Ja, önskelistan ser väl ut ungefär så, jag ändrar ordningen lite bara och lägger till rostlagning och lite sånt.
Träsktroll wannabe
AlterEgo
Inlägg: 638
Blev medlem: 10 dec 2009 22:43
Ort: Mitten av Skåne

Re: The AlterEgo Niva experience

Inlägg av AlterEgo »

Det är dom små små stegen som räknas. Nivan är i alla fall inkörd i verkstan...

Jag har också börjat kränga av däcken från fälgarna som errorswashere lämnade här i somras och sen skall dom blästras. Blästerfirman jag kontaktade verkade vara bra, jag återkommer med recension. Själva blästringen är kanske inte så mycket att orda om så han inte blåser på då det blir krokigt, men vi pratade efterbehandling också.
Träsktroll wannabe
AlterEgo
Inlägg: 638
Blev medlem: 10 dec 2009 22:43
Ort: Mitten av Skåne

Re: The AlterEgo Niva experience

Inlägg av AlterEgo »

Idag har en Merca av modern modell fått åka i snöre efter min Niva. Det är töväder och skithalt med vatten ovanpå packad snö. Mercan hade vinterdäck, Nivan sommardäck.

Jag hade ju tänkt sälja Nivan men börjar vackla. Det är en liten skock med idioter som ringt på den ibland ett större antal trevliga presumtiva köpa och tyvärr har min irritation över dom otrevliga gått ut över dom trevliga...
Träsktroll wannabe
AlterEgo
Inlägg: 638
Blev medlem: 10 dec 2009 22:43
Ort: Mitten av Skåne

Re: The AlterEgo Niva experience

Inlägg av AlterEgo »

I går var det julgranshämtning och Nivan kom väl till pass. Skitkallt, snorhalt överallt där det är plogat, snövallar, lite oplogat och så. Det gick omöjligen att köra med full värme på någon längre stund...

I morse behövde jag flytta bilen och den puttrade igång trots säsongens kallaste natt med köldrekord lite här och var i Skåne. Det har t.ex. inte varit så kallt i Kristianstad sen dom började mäta.
Träsktroll wannabe
Fisketorp
Inlägg: 520
Blev medlem: 22 feb 2010 16:41
Ort: Fisketorp

Re: The AlterEgo Niva experience

Inlägg av Fisketorp »

Lite nyfiken på vad det rekordet uppmäter?

själv har vi haft lite mer än 28grader som sämst än vad jag kan minnas i år
//Martin

*Volvo V70N-01
*Volvo 940Gl-91
*Vw bubbla 1200 -64
AlterEgo
Inlägg: 638
Blev medlem: 10 dec 2009 22:43
Ort: Mitten av Skåne

Re: The AlterEgo Niva experience

Inlägg av AlterEgo »

Fisketorp skrev:Lite nyfiken på vad det rekordet uppmäter?
http://www.kristianstadsbladet.se/krist ... nstad.html
Träsktroll wannabe
AlterEgo
Inlägg: 638
Blev medlem: 10 dec 2009 22:43
Ort: Mitten av Skåne

Re: The AlterEgo Niva experience

Inlägg av AlterEgo »

Nu i kylan så börjar saker krångla lite. Häromdagen när jag skulle flytta Nivan gick den illa några sekunder med blinkade motorlampa för att sen gå normalt igen. Så jag gav mig glad i hågen av mot affären för att fylla på förråden igår. Samma fenomen, gick på tre burkar kändes det som och motorlampan blinkade ett par sekunder för att sen slockna. Tyvärr började den inte gå på alla så jag vände hemåt för att undersöka. Upp med huven, det var blött av smält snö runt fyrans tändstift, av med hatten men då gick den ännu sämre. Av med trean, samma sak, tvåan lika så. När jag ryckte ettan så började det jävlas. Den var tydligen fuktig, för det slog gnistor mot godset. Sen hände nåt ganska otrevligt. Snö leder inte ström nåt vidare så jag var inte jordad. Strömmen gick in i handen på mig och leddes genom kroppen till gylfen, som är av metall, och tillbaka till karossen. Att få tändström genom handen och armen har jag varit med om förr (vi har elstängsel till djuren) men nu var det också en annan kroppdel i närheten av gylfen som fick ström i sig och man kan väl säga att jag släppte tändkabeln ganska snabbt...

Efter lite torkning och rengöring med avslagen motor så lirar allt som det skall igen nu. Hoppas inte att katalysator eller annat tagit stryk. Nivan är trots allt en ganska kul bil och lätt att fixa med. Försäljningsviljan sjunker för varje dag...
Träsktroll wannabe
Caddyman
Inlägg: 91
Blev medlem: 09 dec 2008 20:36
Ort: Skaune
Kontakt:

Re: The AlterEgo Niva experience

Inlägg av Caddyman »

Ha ha ha! :lol:
Det var ett anorlunda ställe att få ström i sig på.
AlterEgo
Inlägg: 638
Blev medlem: 10 dec 2009 22:43
Ort: Mitten av Skåne

Re: The AlterEgo Niva experience

Inlägg av AlterEgo »

Det blev visst några mil i Nivan idag igen... Jag började med att dra loss sambons Volvo 945 ur snödrivan där den stått en vecka. Sedan åkte jag bort till släktgården och kollade så att allt var OK där. Det ligger lite bredvid allfarsvägarna uppe på Linderödsåsen, närmsta grannen där påstod att man inte kunde köra dit utan fyrhjulsdrift och dubbdäck. Fast med fyrhjulsdrift menar han kanske Haldex(?)-systemet i hans Volvo XC70 som låter framhjulen spinna fem fem varv innan det börjar ge drivkraft till bakhjulen. Inte riktigt samma sak som centerdiffsprären i Nivan tydligen, för jag kom dit utan problem på ryska originaldäck...

Sen körde jag småvägarna hem. Snön är ganska fin trots allt elände man har med den.
Träsktroll wannabe
AlterEgo
Inlägg: 638
Blev medlem: 10 dec 2009 22:43
Ort: Mitten av Skåne

Re: The AlterEgo Niva experience

Inlägg av AlterEgo »

Jaha, då var man utan Niva... Ett år och 10 dagar tror jag det blev med den bilen.

Får väl försöka mig på en sammanfattning...

Inga större haverier förutom en sprucken kylare. Jag har bara blivit stående en enda gång och det var när halvljusautomatiken hakat upp sig och tömt batteriet. Andra småfel har det ju varit, men om man läser vad som händer med andra moderna bilar på t.ex. http://www.jagrullar.se så är Nivan inte så förfärligt utsatt

Kört fast i snö har jag gjort några gånger (offroadträffar räknas inte!). Första gången var det 55 cm djupt... Dom andra gångerna har det varit när jag skulle vara snäll och ge plats till någon annan på en smal snötäckt väg och kört ner ena framhjulet i diket och fått diagonalspinn.

Nivan är nog den roligaste bil jag någonsin haft.

Nu letar jag annan offroadbil. Nivan var en bra kompromiss, men när jag bytte jobb och hade 65km istället för 15 enkel resa var Nivan inte rätt bil att pendla i. Dom 40 kilometrarna extra var dessutom motorväg. Jag ställde då på den ena Volvo 945:an jag ställde av när jag köpte Nivan och ställde av Nivan för att bestämma mig vad jag skulle göra av den. Sen ställde jag på den igen och började använda den nu till vintern bara för att den var rolig. Planen nu är att skaffa en mer kompromisslös terrängbil som inte behöver funka att åka till jobbet i. Den får förstås gärna vara gatlegal, det var inte fallet med Volvo Valpen jag tittade på förra helgen. Siktet just nu är inställt på en TGB11 eller möjligen TGB13.
Träsktroll wannabe
NivaMicke
Inlägg: 812
Blev medlem: 16 nov 2008 17:44
Ort: Tomelilla

Re: The AlterEgo Niva experience

Inlägg av NivaMicke »

Halvljuset har hängt sig på sambons -05:a oxå..... Får väl bygga om det som jag gjort på min...
Har samma funderingar som du , vill oxå ha en 13-bil... Trevligt med stödhjul där bak...
Lada Niva -05 Finbilen
Lada Niva -04 Sibirian Edition
Volvo Valp PU -67
MB Unimog 421 -75
Volvo BM BV202 NF1 -78
Ford Taunus p4 -64
Ford Anglia -61
BMW R90-S -74
AlterEgo
Inlägg: 638
Blev medlem: 10 dec 2009 22:43
Ort: Mitten av Skåne

Re: The AlterEgo Niva experience

Inlägg av AlterEgo »

NivaMicke skrev:Har samma funderingar som du , vill oxå ha en 13-bil... Trevligt med stödhjul där bak...
Stödhjul, hahahaha... Det argumentet har jag inte tänkt på, men det var bra! Är dom inte bara lite långa att knöka runt bland träden? Skulle vara kul med en så registerad som Personbil klass II (husbil).

Förresten så har jag den där kopplingsslavcylindern jag köpte av dig kvar, du har ju inte fått någon stomme som inbyte.
Träsktroll wannabe
NivaMicke
Inlägg: 812
Blev medlem: 16 nov 2008 17:44
Ort: Tomelilla

Re: The AlterEgo Niva experience

Inlägg av NivaMicke »

Jo , de är för stora i skogen , men det är 11:an oxå.... för det mesta iaf..
Det är lugnt med cylindern , vi träffas väl nån gång...
Lada Niva -05 Finbilen
Lada Niva -04 Sibirian Edition
Volvo Valp PU -67
MB Unimog 421 -75
Volvo BM BV202 NF1 -78
Ford Taunus p4 -64
Ford Anglia -61
BMW R90-S -74
Tobbe
Inlägg: 90
Blev medlem: 07 dec 2010 19:31
Ort: Karlskrona
Kontakt:

Re: The AlterEgo Niva experience

Inlägg av Tobbe »

Bäst att spara undan Blocket-annonsen då innan den försvinner :)

Bild
AlterEgo
Inlägg: 638
Blev medlem: 10 dec 2009 22:43
Ort: Mitten av Skåne

Re: The AlterEgo Niva experience

Inlägg av AlterEgo »

Tobbe skrev:Bäst att spara undan Blocket-annonsen då innan den försvinner :)
Bra idé, borde ha tänkt på det själv.
Träsktroll wannabe
Skriv svar