The AlterEgo Niva experience

Här kan du lägga upp en tråd om just din bil, berätta vad du gör med den!
AlterEgo
Inlägg: 638
Blev medlem: 10 dec 2009 22:43
Ort: Mitten av Skåne

The AlterEgo Niva experience

Inlägg av AlterEgo »

Hittills jag faktiskt nästan bara kört med den. Eller rättare sagt, tankat och kört, för aktionsradien är inte som mina Volvo 940 med 70-literstankar.

Framkomligheten är kanon, det har varit riktigt busväder med snö och blåst här ända sedan jag köpte den. Att bromsa när det är halt går dock fortfarande lika dåligt som med en tvåhjulsdriven bil...

Växellådan är trög när oljan är kall, men det kan kanske åtgärdas. Litteraturen säger väl GL5-klassad rak 80-olja? Kanske multigrade hade lättat på bekymrena. Någon som har erfarenhet av det?

Jag funderar på att sätta på ett retrotakräcke från 70-talet, det hänger i morsans garage men jag börjar tvivla på att det går att få dit. Nivan har ganska brett tak, en Thule lasthållare jag har liggande var t.ex. för kort.

I bilen ligger det numera en radioantenn och ny stereo är beställd, en sån där MP3- och Bluetoothgrunka. Förre ägaren har gjort en kabeldragning till bakhögtalarna som inte lirar så bra. Jag har en rulle flexslang och funderar på att dra antannkabel+högtalarkablar+ett par strömsladdar för framtida bruk i den från instrumentpanelen och bakåt, men hittar inget uppenbart bra ställe att dra den. Var finns det bäst plats tro? Längs mittkonsolen hade kanske funkat, för vid tröskeln verkar det vara trångt.

Bilder på åkdonet kommer när det har blivit lämpligt väder.
Träsktroll wannabe
ahlberg
Inlägg: 5092
Blev medlem: 12 nov 2008 07:46
Ort: Hässleholm/Stockholm

Re: The AlterEgo Niva experience

Inlägg av ahlberg »

Inte står det rak 80 olja i manualerna? EP 80W/90 tror jag. Det blir lite styvt när det är kallt, ja. Man kan kosta på den en semisyntet, då växlar den som på sommaren året om, t ex Castrol Syntrax GL 4/5 75W/90 (150:-/l) på Mekonomen). Jag kör min växellåda på billig mineral 10W/40 motorolja (25 kr/l på Lidl), och den uppför sig ungefär som mineral 80W/90. Men jag är ju som jag är...

Kabeldragning fram-bak: jag rekomenderar att du följer originalstammen längs v-tröskel och passar på att lägga in den i en flexslang för att ge den lite bättre skydd.

70-talräckena kan funka - kolla bilder på Rangers gräshoppa, t ex. Annars finns det Lada-orginal för en smärre förmögenhet att beställa från Tyskland.
/mats
Utan Niva för närvarande..

Sponsrar lada-niva.se
AlterEgo
Inlägg: 638
Blev medlem: 10 dec 2009 22:43
Ort: Mitten av Skåne

Re: The AlterEgo Niva experience

Inlägg av AlterEgo »

ahlberg skrev:Inte står det rak 80 olja i manualerna? EP 80W/90 tror jag. Det blir lite styvt när det är kallt, ja. Man kan kosta på den en semisyntet, då växlar den som på sommaren året om, t ex Castrol Syntrax GL 4/5 75W/90 (150:-/l) på Mekonomen). Jag kör min växellåda på billig mineral 10W/40 motorolja (25 kr/l på Lidl), och den uppför sig ungefär som mineral 80W/90. Men jag är ju som jag är...
Har tittat en gång till och inte står det rak 80... I reparationshandboken står det GL-5 med följande viskositet:
75W-90(-40 to + 25)
80W-90 (-26 to + 35)
85W-90 (-12 to + 45)
Så det blir nog Biltema 36-2739 för 75 kr litern om jag inte hittar nåt billigare och bättre. Någonstans hade jag en tabell med översättning mellan viskostetsklasser på motor- och växellådsoljor som jag inte hittar nu, ty SAE 40 är inte sak när det handlar om olika oljor...
ahlberg skrev:Kabeldragning fram-bak: jag rekomenderar att du följer originalstammen längs v-tröskel och passar på att lägga in den i en flexslang för att ge den lite bättre skydd.
Tackar för tipset, då får vi hoppas det finns plats...
ahlberg skrev:70-talräckena kan funka - kolla bilder på Rangers gräshoppa, t ex. Annars finns det Lada-orginal för en smärre förmögenhet att beställa från Tyskland.
Nja,Niva original blir det knappast - däremot kanske jag fixar längre skenor av lättmetallprofil till ett par vanliga lastbågar.
Träsktroll wannabe
ahlberg
Inlägg: 5092
Blev medlem: 12 nov 2008 07:46
Ort: Hässleholm/Stockholm

Re: The AlterEgo Niva experience

Inlägg av ahlberg »

Just det, Biltema har en delsyntet nu, den blir nog bra. Tänk på om du simmar med Nivan att byta oljor ganska tätt.

Antar att du läst om överfyllning (tot 2 l) och att man antingen gör det genom växelspakshålet (tre YTTRE muttrarna) eller genom att luta hela bilen åt höger i en rejäl slänt.

Kabelstammen kommer att titta upp ut plasten när den passerar "stolsbalken", men med en svart skyddsslang så syns inte det så mycket.

(angående SAE så tror jag att om man bara ser till viskositet är 10W/30 samma som 80W/90. Sen är det ju andra additiver..)
/mats
Utan Niva för närvarande..

Sponsrar lada-niva.se
hezzin
Inlägg: 205
Blev medlem: 02 dec 2008 22:24
Ort: Sandviken

Re: The AlterEgo Niva experience

Inlägg av hezzin »

Jag ska dra lite kablar bakåt i min (nån gång då klimatet tillåter det), bla högtalarkabel och strömkabel... Funderade på att dra dem under bilen, sätta ett metallskydd med plaströr i på lämpligt ställe, högst upp brevid växellådorna... Och så bakåt och upp genom golvet i bagagen, där finns det ju redan färdiga pluggade hål. Tankar/invändningar på det?
Suzuki SJ 413 -86:a
Fabia - 10, original
ahlberg
Inlägg: 5092
Blev medlem: 12 nov 2008 07:46
Ort: Hässleholm/Stockholm

Re: The AlterEgo Niva experience

Inlägg av ahlberg »

hezzin skrev:Jag ska dra lite kablar bakåt i min (nån gång då klimatet tillåter det), bla högtalarkabel och strömkabel... Funderade på att dra dem under bilen, sätta ett metallskydd med plaströr i på lämpligt ställe, högst upp brevid växellådorna... Och så bakåt och upp genom golvet i bagagen, där finns det ju redan färdiga pluggade hål. Tankar/invändningar på det?
Väldigt mycket jobb? Vad vinner du? De flesta brukar flytta in rör mm för att de är bättre skyddade inne.
/mats
Utan Niva för närvarande..

Sponsrar lada-niva.se
AlterEgo
Inlägg: 638
Blev medlem: 10 dec 2009 22:43
Ort: Mitten av Skåne

Re: The AlterEgo Niva experience

Inlägg av AlterEgo »

ahlberg skrev:Just det, Biltema har en delsyntet nu, den blir nog bra. Tänk på om du simmar med Nivan att byta oljor ganska tätt.
Nja, jag hade nog tänkt hålla mig på land med den... Jag visade en film på en Niva som simmademedsnorkel för sambon, men hon hade lite synpunkter på att göra så med något så dyrt som en bil...
ahlberg skrev:Antar att du läst om överfyllning (tot 2 l) och att man antingen gör det genom växelspakshålet (tre YTTRE muttrarna) eller genom att luta hela bilen åt höger i en rejäl slänt.
Det har jag inte läst om, men det låter som en bra idé.
ahlberg skrev:Kabelstammen kommer att titta upp ut plasten när den passerar "stolsbalken", men med en svart skyddsslang så syns inte det så mycket.
Jag skall ge mig på det när radion kommit och det blivit lite varmare ute. Plasten är så skör också när det är kallt.
ahlberg skrev:(angående SAE så tror jag att om man bara ser till viskositet är 10W/30 samma som 80W/90. Sen är det ju andra additiver..)
Här finns en jämförelsetabell mellan motor- och transmissionsoljor:
http://www.assalub.com/nyttigt.asp
En av skillnaderna mellan motor- och växellådsoljor är att växellådsoljornas GL-klassning anger (bland annat) oljornas grad av EP-tillsats. GL-5 innehåller mest, men man tänka sig för vad man häller den i. Gamla grejor (som mina traktorer) har ofta lagringar av gulmetall i lådorna och EP-tillsatsen fräter på lagermetallen.
ahlberg
Inlägg: 5092
Blev medlem: 12 nov 2008 07:46
Ort: Hässleholm/Stockholm

Re: The AlterEgo Niva experience

Inlägg av ahlberg »

Helt rätt, riktigt gamla växellådor skall inte ha GL5, svavlet i EP-tjoffset fräter. Det påstås att de äldre Niva-lådorna inte heller höll för GL5. Egentligen finns det inget i växellådans konstruktion som kräver GL5 utan det flesta är eniga som att Auto-VAZ troligen valt denna lösning för att kunna ha samma olja på alla 4 ställena.
/mats
Utan Niva för närvarande..

Sponsrar lada-niva.se
hezzin
Inlägg: 205
Blev medlem: 02 dec 2008 22:24
Ort: Sandviken

Re: The AlterEgo Niva experience

Inlägg av hezzin »

ahlberg skrev:
hezzin skrev:Jag ska dra lite kablar bakåt i min (nån gång då klimatet tillåter det), bla högtalarkabel och strömkabel... Funderade på att dra dem under bilen, sätta ett metallskydd med plaströr i på lämpligt ställe, högst upp brevid växellådorna... Och så bakåt och upp genom golvet i bagagen, där finns det ju redan färdiga pluggade hål. Tankar/invändningar på det?
Väldigt mycket jobb? Vad vinner du? De flesta brukar flytta in rör mm för att de är bättre skyddade inne.
Var väl mest av ren lathet, slippa skruva isär inredningen.. Tycker det är bra trångt under listerna vid dörrarna. Samt att jag brände ihop kabelhärvan till en klump då jag svetsade trösklarna ;-) Sen är det ju ALLTID kul att göra nåt annorlunda, även om man inte vinner nåt på det :mrgreen: Men som sagt, det är en fundering, inte en färdigställd plan...
Suzuki SJ 413 -86:a
Fabia - 10, original
AlterEgo
Inlägg: 638
Blev medlem: 10 dec 2009 22:43
Ort: Mitten av Skåne

Re: The AlterEgo Niva experience

Inlägg av AlterEgo »

Idag har bilen fått smaka på i snödrevet, och det gick med den äran. Jag skulle hämta sambon på busshållplatsen, och genvägen dit var väl snöröjd, men det hjälper bara tillfälligt när snön far runt i 15 sekundmeter. Drivorna över vägen var nog halvmeterhöga på sina håll, och på ditvägen blev det stopp. Det gick att backa ur och sen igenom igen, och när jag körde tillbaka syntes inte mycket av framfarten 10 minuter tidigare. Den här gången forcerades snön i lågväxel och med diffspärr, och det är i sådana här lägen man är riktigt riktigt nöjd som Nivaägare...
Träsktroll wannabe
ahlberg
Inlägg: 5092
Blev medlem: 12 nov 2008 07:46
Ort: Hässleholm/Stockholm

Re: The AlterEgo Niva experience

Inlägg av ahlberg »

Så oschysst... här i Göinge-skogarna bara några mil norrut har vi inte sett en flinga på hela dan - bara kall vind.. :cry:
/mats
Utan Niva för närvarande..

Sponsrar lada-niva.se
AlterEgo
Inlägg: 638
Blev medlem: 10 dec 2009 22:43
Ort: Mitten av Skåne

Re: The AlterEgo Niva experience

Inlägg av AlterEgo »

Nja, det har ju liksom inte kommit någon ny uppifrån, det var så att den som låg här sen innan som blåste runt... Och när den var slut så blåste det runt jord också, en del snödrivor var alldeles bruna.
Träsktroll wannabe
AlterEgo
Inlägg: 638
Blev medlem: 10 dec 2009 22:43
Ort: Mitten av Skåne

Re: The AlterEgo Niva experience

Inlägg av AlterEgo »

Antennkabeln och högtalarkablarnana jag pratat om tidigare är nu dragna i flexslang, nu skall den bara in i bilen också. Jag funderar på att dra den under innertaket...

Igår var jag och handlade i grannbyn och där kommer jag i en Niva iförd jeans, fleeceundertröja och glesbygdskavaj till skillnad från den mycket välklädde mannen med backslick som kom i en X5 och gick runt och babblade i mobiltelefon så hela affären hörde det (jag tänker inte referera samtalet, men jag vet vad han gjorde i helgen :mrgreen: ). Jag kan ju säga att jag inte skulle vilja byta liv med honom.
Träsktroll wannabe
AlterEgo
Inlägg: 638
Blev medlem: 10 dec 2009 22:43
Ort: Mitten av Skåne

Re: The AlterEgo Niva experience

Inlägg av AlterEgo »

Förmiddagen har ägnats åt att röja lite i verkstan och jag råkade hitta ett triplexdrag där. Till min stora glädje är bultavståndet samma som till den lösa kroken på draget på Nivan. Triplexdraget är nog inte besiktningsbart, men till inomgårdstransporter duger det väl. Det kärvar lite eftersom det legat i många år, men med lite uppsmörjning skall det väl lira igen.

Annars har det inte hänt mycket på Nivafronten, den har fått smaka på lite fler snödrivor bara.
Träsktroll wannabe
AlterEgo
Inlägg: 638
Blev medlem: 10 dec 2009 22:43
Ort: Mitten av Skåne

Re: The AlterEgo Niva experience

Inlägg av AlterEgo »

Jaha, nu har jag en Lada och en Skoda (dessutom en pre-VW!). Då är det kanske dags för en sån här?

http://www.automotorsport.se/tv/?m=19986
Träsktroll wannabe
Skriv svar