Den Döda Nivan - en roadmovie
Den Döda Nivan - en roadmovie
Det var en gång en forummedlem vid namn Dr Vogel som på det gamla MSN-forumet skrev om att hans Niva -97 hade dött. (Dr Vogel och hans Niva finns fortfarande, men alla bra sagor börjar med "det var en gång"). Kopplingen kändes helskum och det dunkade från motorn vid inbromsning och när man tryckte på kopplingen. Ett verkstadsbesök gav diagnosen glapp i vevaxeln. Bilen är inte i sådant skick att Dr Vogel ville kosta på den ytterligare ett besök även om diagnosen inte känns riktigt trovärdig
Efter diskussioner och försök till felsökning på forumet var Dr Vogel beredd att sälja, och det är där vi befinner oss idag.
Jag har sedan ett tag närt planer på att modda min -94 till inspruting och det absolut enklaste sättet är att använda en donatorbil. Det är mycket prylar som behövs, allt från bränslepump till vevaxelgivare och kabelstammar.
På tisdag 9/12 skall jag (förhoppningsvis) titta på Nivan som står parkerad i Stockholm. Om det inte verkar för bedrövligt blir det affär och jag skall försöka navigera hem den på "icke-motorväg" natten mellan tisdag-onsdag. Kopplingen fungerar sådär halvfjers och det dunkar som sagt från motorn när man bromsar.
Jag tänker plocka av huvud- och slavcylinder till kopplingen från min egen bil samt ta med en ny kopplingsarm - om det nu skulle vara så enkelt. Lite verktyg, en ficklampa, bromsvätska, en GPS, laptop, 12V-220V-konverter och en sovsäck åker ner med.
Allt kan hända... spänningen är olidlig. Självklart är jag uppkopplad lite då och då och håller er informerade.
Wish me luck!
Efter diskussioner och försök till felsökning på forumet var Dr Vogel beredd att sälja, och det är där vi befinner oss idag.
Jag har sedan ett tag närt planer på att modda min -94 till inspruting och det absolut enklaste sättet är att använda en donatorbil. Det är mycket prylar som behövs, allt från bränslepump till vevaxelgivare och kabelstammar.
På tisdag 9/12 skall jag (förhoppningsvis) titta på Nivan som står parkerad i Stockholm. Om det inte verkar för bedrövligt blir det affär och jag skall försöka navigera hem den på "icke-motorväg" natten mellan tisdag-onsdag. Kopplingen fungerar sådär halvfjers och det dunkar som sagt från motorn när man bromsar.
Jag tänker plocka av huvud- och slavcylinder till kopplingen från min egen bil samt ta med en ny kopplingsarm - om det nu skulle vara så enkelt. Lite verktyg, en ficklampa, bromsvätska, en GPS, laptop, 12V-220V-konverter och en sovsäck åker ner med.
Allt kan hända... spänningen är olidlig. Självklart är jag uppkopplad lite då och då och håller er informerade.
Wish me luck!
/mats
Utan Niva för närvarande..
Sponsrar lada-niva.se
Utan Niva för närvarande..
Sponsrar lada-niva.se
Re: Den Döda Nivan - en roadmovie
Oj,
så spännande...
Satt just och funderade på hur det blev med det där,
en hjärntransplantion av detta slag kommer man ju följa med stort intresse
/Stefan
så spännande...
Satt just och funderade på hur det blev med det där,
en hjärntransplantion av detta slag kommer man ju följa med stort intresse
/Stefan
/Liffride
Lada Niva -95 TBI
Lada Niva -95 TBI
Re: Den Döda Nivan - en roadmovie
Låter som ett riktigt spännande litet äventyr som du tänkt ge dig in i...........
Lycka till....och glöm inte lång kalsongerna.
Lycka till....och glöm inte lång kalsongerna.
/Larsson (Admin)
Lada Niva -80 (veteran)
Lada Niva -81 (veteran)
If speed kills.....Lada owners will live forever.
Lada Niva -80 (veteran)
Lada Niva -81 (veteran)
If speed kills.....Lada owners will live forever.
Re: Den Döda Nivan - en roadmovie
Jag föreslår att du använder kvällen till att träna lite på att växla utan att använda kopplingen. En mycket bra färdighet vid vissa kopplingsproblem har jag hört
Och du har ju en fräsch låda i Puxan
Och du har ju en fräsch låda i Puxan
Niva -95 TBI. Lätt modifierad. *såld* -88 skräckis. Donatorbil -SKrotad.
Numera Nivalös, men med fäbless för engelska 4x4...
Numera Nivalös, men med fäbless för engelska 4x4...
Re: Den Döda Nivan - en roadmovie
Kan upplysa om att jag nyss pratat med Dr Vogel och att vi gjort upp om ett möte i morrn. Väskan är under packning, jag skall ut i mörkret och meka av kopplingshydrauliken från PUX, och packa långkallingar och sovsäck (nödraketer, kanske?) Den eventuella rutten hem ligger nu Stockholm-Katrineholm-Växjö-Hässleholm, lite drygt 5o mil och bara några små snuttar motorväg. Nervöst? Jo tack. Men äventyret ligger aldrig långt borta för en Nivaägare. It's in the game.
/mats
Utan Niva för närvarande..
Sponsrar lada-niva.se
Utan Niva för närvarande..
Sponsrar lada-niva.se
Re: Den Döda Nivan - en roadmovie
Nödraketer är alltid bra att ha med.........
(nödraketer = folk-öl)
(nödraketer = folk-öl)
/Larsson (Admin)
Lada Niva -80 (veteran)
Lada Niva -81 (veteran)
If speed kills.....Lada owners will live forever.
Lada Niva -80 (veteran)
Lada Niva -81 (veteran)
If speed kills.....Lada owners will live forever.
Re: Den Döda Nivan - en roadmovie
Låter riktigt bra det här!!Började tappa tron på att du skulle få hem bilen så att jag knycka skufflucka o dörrar.
Janko Stopar
0709-560 212
0709-560 212
Re: Den Döda Nivan - en roadmovie
Jag har inte glömt det, nej... Dine egna måste vara riktigt dåliga eftersom du inte har en aning om hur Den Döda's ser ut - och ändå vill du ha dem.Janko skrev:Låter riktigt bra det här!!Började tappa tron på att du skulle få hem bilen så att jag knycka skufflucka o dörrar.
/mats
Utan Niva för närvarande..
Sponsrar lada-niva.se
Utan Niva för närvarande..
Sponsrar lada-niva.se
Re: Den Döda Nivan - en roadmovie
Ägaren la upp några bilder på den döda Nivan tidigare,och på de såg prylarna ok ut.För den delen har jag inte sett en så dålig skufflucka som det sitter på min
Janko Stopar
0709-560 212
0709-560 212
Re: Den Döda Nivan - en roadmovie
20081209 13:33 En kopp kaffe i loungen. Strax lämnar jag civilisationen och beger mig med T-bana mot Telefonplan.
http://maps.google.se/maps/ms?ie=UTF8&h ... 072266&z=6
Funkar den här länken?
http://maps.google.se/maps/ms?ie=UTF8&h ... 072266&z=6
Funkar den här länken?
/mats
Utan Niva för närvarande..
Sponsrar lada-niva.se
Utan Niva för närvarande..
Sponsrar lada-niva.se
Re: Den Döda Nivan - en roadmovie
Länken funkar fint......
Men det lär ta ganska länge att köra om du tänkt hålla dig efter den markerade linjen.......du lär få köra på lågen, med diffen inkopplad vissa sträckor.
Men det lär ta ganska länge att köra om du tänkt hålla dig efter den markerade linjen.......du lär få köra på lågen, med diffen inkopplad vissa sträckor.
/Larsson (Admin)
Lada Niva -80 (veteran)
Lada Niva -81 (veteran)
If speed kills.....Lada owners will live forever.
Lada Niva -80 (veteran)
Lada Niva -81 (veteran)
If speed kills.....Lada owners will live forever.
Re: Den Döda Nivan - en roadmovie
Det är nog nästan lika spännande för oss som för dig Lycka till!
"Kiss my shiny metal ass!" - Bender
Lada Niva -05, i alla fall det mesta av den...
Lada Niva -05, i alla fall det mesta av den...
Re: Den Döda Nivan - en roadmovie
Ok, då får ni en lägesrapport. Prick kl 15 möttes Dr Vogel och jag på Telefonplans T-banestation. Dr Vogel är förövrigt en trevlig prick med Halländskt påbrå, det bidrar väl. Vi inspekterade Den Döda och jag ställer nog diagnosen urtrampningslager. Skumt dock att lagret skriker även när man trycker på bromsen - men det skall utredas!
Kl 16 lämnade ja och Den Döda parkeringen och kastade oss ut i pendlartrafiken på E4. Planen var att ta av mot Katrineholm efter ett par mil för att kunna hålla mer lämplig Niva-fart. Koppling användes endast vid start - för övrigt växlas det kopplingslöst... med lite skorr. Men inte så mycket. Bilen går riktigt bra, bra drag i motorn och inte farligt med oväsen.
Nu står jag strax söder om Norrköping, har provianterat lite och tryckt i mig en statoilkorv. Trippmätaren står på 20 mil, ungefär en tredjedel averkat!
Ändrad färdplan ppga lite ångest för motorväg. E22 ner till Oskarshamn - därefter 23:an mot Växjö-Hässleholm
Hej och hå!
Kl 16 lämnade ja och Den Döda parkeringen och kastade oss ut i pendlartrafiken på E4. Planen var att ta av mot Katrineholm efter ett par mil för att kunna hålla mer lämplig Niva-fart. Koppling användes endast vid start - för övrigt växlas det kopplingslöst... med lite skorr. Men inte så mycket. Bilen går riktigt bra, bra drag i motorn och inte farligt med oväsen.
Nu står jag strax söder om Norrköping, har provianterat lite och tryckt i mig en statoilkorv. Trippmätaren står på 20 mil, ungefär en tredjedel averkat!
Ändrad färdplan ppga lite ångest för motorväg. E22 ner till Oskarshamn - därefter 23:an mot Växjö-Hässleholm
Hej och hå!
/mats
Utan Niva för närvarande..
Sponsrar lada-niva.se
Utan Niva för närvarande..
Sponsrar lada-niva.se
Re: Den Döda Nivan - en roadmovie
Trevligt med långtur i Niva ! Man behöver väl inte önska lycka till, när man kör kvalitesbil kan väl inte så mycket hända ?
Skulle det vara något i södra delen av landet så slutar jag jobbet vid midnatt.
Skulle det vara något i södra delen av landet så slutar jag jobbet vid midnatt.
/Johan
"Gräshoppan" -84 turbodiesel, automat
"Gräshoppan" -84 turbodiesel, automat
Re: Den Döda Nivan - en roadmovie
Telefonplan! är det den röda eller den gröna nivan som stått parkerad längs Tellusborgsvägen dom senast två veckorna? (förutom min natogröna som numera varit parkad där den senaste veckan).
Jobbarkompisarna har mobbat mig eftersom dom verkat övergivna, "jaha är det en sån där du beställt, verkar ju bra, osv"
Jobbarkompisarna har mobbat mig eftersom dom verkat övergivna, "jaha är det en sån där du beställt, verkar ju bra, osv"
Niva, Natogrön -08