Den Döda Nivan - en roadmovie

Här kan du lägga upp en tråd om just din bil, berätta vad du gör med den!
ahlberg
Inlägg: 5092
Blev medlem: 12 nov 2008 07:46
Ort: Hässleholm/Stockholm

Den Döda Nivan - en roadmovie

Inlägg av ahlberg »

Det var en gång en forummedlem vid namn Dr Vogel som på det gamla MSN-forumet skrev om att hans Niva -97 hade dött. (Dr Vogel och hans Niva finns fortfarande, men alla bra sagor börjar med "det var en gång"). Kopplingen kändes helskum och det dunkade från motorn vid inbromsning och när man tryckte på kopplingen. Ett verkstadsbesök gav diagnosen glapp i vevaxeln. Bilen är inte i sådant skick att Dr Vogel ville kosta på den ytterligare ett besök även om diagnosen inte känns riktigt trovärdig

Efter diskussioner och försök till felsökning på forumet var Dr Vogel beredd att sälja, och det är där vi befinner oss idag.

Jag har sedan ett tag närt planer på att modda min -94 till inspruting och det absolut enklaste sättet är att använda en donatorbil. Det är mycket prylar som behövs, allt från bränslepump till vevaxelgivare och kabelstammar.

På tisdag 9/12 skall jag (förhoppningsvis) titta på Nivan som står parkerad i Stockholm. Om det inte verkar för bedrövligt blir det affär och jag skall försöka navigera hem den på "icke-motorväg" natten mellan tisdag-onsdag. Kopplingen fungerar sådär halvfjers och det dunkar som sagt från motorn när man bromsar.

Jag tänker plocka av huvud- och slavcylinder till kopplingen från min egen bil samt ta med en ny kopplingsarm - om det nu skulle vara så enkelt. Lite verktyg, en ficklampa, bromsvätska, en GPS, laptop, 12V-220V-konverter och en sovsäck åker ner med.

Allt kan hända... spänningen är olidlig. :shock: Självklart är jag uppkopplad lite då och då och håller er informerade.

Wish me luck!
/mats
Utan Niva för närvarande..

Sponsrar lada-niva.se
Liffride
Inlägg: 193
Blev medlem: 18 nov 2008 17:21
Ort: Visby

Re: Den Döda Nivan - en roadmovie

Inlägg av Liffride »

Oj,
så spännande...

Satt just och funderade på hur det blev med det där,
en hjärntransplantion av detta slag kommer man ju följa med stort intresse :)

/Stefan
/Liffride

Lada Niva -95 TBI
Larsson
Inlägg: 1897
Blev medlem: 11 nov 2008 22:05
Ort: Luleå
Kontakt:

Re: Den Döda Nivan - en roadmovie

Inlägg av Larsson »

Låter som ett riktigt spännande litet äventyr som du tänkt ge dig in i........... :mrgreen:

Lycka till....och glöm inte lång kalsongerna. ;)
/Larsson (Admin)

Lada Niva -80 (veteran)
Lada Niva -81 (veteran)

If speed kills.....Lada owners will live forever.
Senihol
Inlägg: 172
Blev medlem: 13 nov 2008 21:10
Ort: Kolsvaskogen

Re: Den Döda Nivan - en roadmovie

Inlägg av Senihol »

Jag föreslår att du använder kvällen till att träna lite på att växla utan att använda kopplingen. En mycket bra färdighet vid vissa kopplingsproblem har jag hört :mrgreen:
Och du har ju en fräsch låda i Puxan ;)
Niva -95 TBI. Lätt modifierad. *såld* -88 skräckis. Donatorbil -SKrotad.
Numera Nivalös, men med fäbless för engelska 4x4...
ahlberg
Inlägg: 5092
Blev medlem: 12 nov 2008 07:46
Ort: Hässleholm/Stockholm

Re: Den Döda Nivan - en roadmovie

Inlägg av ahlberg »

Kan upplysa om att jag nyss pratat med Dr Vogel och att vi gjort upp om ett möte i morrn. Väskan är under packning, jag skall ut i mörkret och meka av kopplingshydrauliken från PUX, och packa långkallingar och sovsäck (nödraketer, kanske?) Den eventuella rutten hem ligger nu Stockholm-Katrineholm-Växjö-Hässleholm, lite drygt 5o mil och bara några små snuttar motorväg. Nervöst? Jo tack. Men äventyret ligger aldrig långt borta för en Nivaägare. It's in the game.
/mats
Utan Niva för närvarande..

Sponsrar lada-niva.se
Larsson
Inlägg: 1897
Blev medlem: 11 nov 2008 22:05
Ort: Luleå
Kontakt:

Re: Den Döda Nivan - en roadmovie

Inlägg av Larsson »

Nödraketer är alltid bra att ha med.........

(nödraketer = folk-öl)
/Larsson (Admin)

Lada Niva -80 (veteran)
Lada Niva -81 (veteran)

If speed kills.....Lada owners will live forever.
Janko
Inlägg: 11
Blev medlem: 02 dec 2008 21:17
Ort: Ronneby

Re: Den Döda Nivan - en roadmovie

Inlägg av Janko »

Låter riktigt bra det här!!Började tappa tron på att du skulle få hem bilen så att jag knycka skufflucka o dörrar.
Janko Stopar
0709-560 212
ahlberg
Inlägg: 5092
Blev medlem: 12 nov 2008 07:46
Ort: Hässleholm/Stockholm

Re: Den Döda Nivan - en roadmovie

Inlägg av ahlberg »

Janko skrev:Låter riktigt bra det här!!Började tappa tron på att du skulle få hem bilen så att jag knycka skufflucka o dörrar.
Jag har inte glömt det, nej... :) Dine egna måste vara riktigt dåliga eftersom du inte har en aning om hur Den Döda's ser ut - och ändå vill du ha dem.
/mats
Utan Niva för närvarande..

Sponsrar lada-niva.se
Janko
Inlägg: 11
Blev medlem: 02 dec 2008 21:17
Ort: Ronneby

Re: Den Döda Nivan - en roadmovie

Inlägg av Janko »

Ägaren la upp några bilder på den döda Nivan tidigare,och på de såg prylarna ok ut.För den delen har jag inte sett en så dålig skufflucka som det sitter på min :mrgreen:
Janko Stopar
0709-560 212
ahlberg
Inlägg: 5092
Blev medlem: 12 nov 2008 07:46
Ort: Hässleholm/Stockholm

Re: Den Döda Nivan - en roadmovie

Inlägg av ahlberg »

20081209 13:33 En kopp kaffe i loungen. Strax lämnar jag civilisationen och beger mig med T-bana mot Telefonplan.

http://maps.google.se/maps/ms?ie=UTF8&h ... 072266&z=6

Funkar den här länken?
/mats
Utan Niva för närvarande..

Sponsrar lada-niva.se
Larsson
Inlägg: 1897
Blev medlem: 11 nov 2008 22:05
Ort: Luleå
Kontakt:

Re: Den Döda Nivan - en roadmovie

Inlägg av Larsson »

Länken funkar fint......

Men det lär ta ganska länge att köra om du tänkt hålla dig efter den markerade linjen.......du lär få köra på lågen, med diffen inkopplad vissa sträckor.

;)
/Larsson (Admin)

Lada Niva -80 (veteran)
Lada Niva -81 (veteran)

If speed kills.....Lada owners will live forever.
cerber0s
Inlägg: 53
Blev medlem: 16 nov 2008 18:44
Ort: Lomma (Malmö)

Re: Den Döda Nivan - en roadmovie

Inlägg av cerber0s »

Det är nog nästan lika spännande för oss som för dig :shock: Lycka till!
"Kiss my shiny metal ass!" - Bender

Lada Niva -05, i alla fall det mesta av den...
ahlberg
Inlägg: 5092
Blev medlem: 12 nov 2008 07:46
Ort: Hässleholm/Stockholm

Re: Den Döda Nivan - en roadmovie

Inlägg av ahlberg »

Ok, då får ni en lägesrapport. Prick kl 15 möttes Dr Vogel och jag på Telefonplans T-banestation. Dr Vogel är förövrigt en trevlig prick med Halländskt påbrå, det bidrar väl. Vi inspekterade Den Döda och jag ställer nog diagnosen urtrampningslager. Skumt dock att lagret skriker även när man trycker på bromsen - men det skall utredas!

Kl 16 lämnade ja och Den Döda parkeringen och kastade oss ut i pendlartrafiken på E4. Planen var att ta av mot Katrineholm efter ett par mil för att kunna hålla mer lämplig Niva-fart. Koppling användes endast vid start - för övrigt växlas det kopplingslöst... med lite skorr. Men inte så mycket. Bilen går riktigt bra, bra drag i motorn och inte farligt med oväsen.

Nu står jag strax söder om Norrköping, har provianterat lite och tryckt i mig en statoilkorv. Trippmätaren står på 20 mil, ungefär en tredjedel averkat!

Ändrad färdplan ppga lite ångest för motorväg. E22 ner till Oskarshamn - därefter 23:an mot Växjö-Hässleholm

Hej och hå!
/mats
Utan Niva för närvarande..

Sponsrar lada-niva.se
ranger
Inlägg: 195
Blev medlem: 14 nov 2008 00:03
Ort: Ronneby

Re: Den Döda Nivan - en roadmovie

Inlägg av ranger »

Trevligt med långtur i Niva ! Man behöver väl inte önska lycka till, när man kör kvalitesbil kan väl inte så mycket hända ?
Skulle det vara något i södra delen av landet så slutar jag jobbet vid midnatt.
/Johan
"Gräshoppan" -84 turbodiesel, automat
Robilibob
Inlägg: 19
Blev medlem: 05 dec 2008 15:43
Ort: Tyresö (Stockholm)

Re: Den Döda Nivan - en roadmovie

Inlägg av Robilibob »

Telefonplan! är det den röda eller den gröna nivan som stått parkerad längs Tellusborgsvägen dom senast två veckorna? (förutom min natogröna som numera varit parkad där den senaste veckan).
Jobbarkompisarna har mobbat mig eftersom dom verkat övergivna, "jaha är det en sån där du beställt, verkar ju bra, osv" :lol:
Niva, Natogrön -08
Skriv svar