OTO -88

Här kan du lägga upp en tråd om just din bil, berätta vad du gör med den!
Vazmannen
Inlägg: 824
Blev medlem: 11 jul 2010 21:46
Ort: Degerfors

Re: OTO -88

Inlägg av Vazmannen »

Hej!

Coolt, och strålkastartorkarna gillas skarpt! :-)

Hälsn Jan
Fredrik C
Inlägg: 28
Blev medlem: 06 dec 2008 22:43

Re: OTO -88

Inlägg av Fredrik C »

Har hänt lite mera. Mattsvart tak och lite dekaltrim.

Bild

Bild

Bild

:D
Fredrik C
Inlägg: 28
Blev medlem: 06 dec 2008 22:43

Re: OTO -88

Inlägg av Fredrik C »

Har fortfarande problem att det skvimpar ur bensin när man kör. Nu har vi ändå bytt till ett modernt tankrör med lucka för "bensinpistolen". :roll:
maggan
Inlägg: 501
Blev medlem: 07 nov 2011 14:22
Ort: Bodø - Norge

Re: OTO -88

Inlägg av maggan »

Satan i gatan vad snyggt det blev Bild

Började fundere lite på att foliera efter jag såg de första bilderna, när jag ser det färdiga resultatet får jag verkligen lust :)
Väldigt få gillar Lada men ALLA älskar en Niva.

Niva -94
Prosjekttråd: Min lilla Lada (Lada i Norge)
ahlberg
Inlägg: 5092
Blev medlem: 12 nov 2008 07:46
Ort: Hässleholm/Stockholm

Re: OTO -88

Inlägg av ahlberg »

Fredrik C skrev:Har fortfarande problem att det skvimpar ur bensin när man kör. Nu har vi ändå bytt till ett modernt tankrör med lucka för "bensinpistolen". :roll:
Menar du från själva tanklocket? De MÅSTE sitta ett helt tättslutande tanklock på en Niva - många bilar (=modernt tankrör??) har små ventilationshål i locket - det funkar INTE.

För övrigt finns det några ställen som kan jäklas och skapa bensindoft:

En -88 har iofs inte den förhatliga plast-vaporizern i högerflygeln bak som spricker hela tiden, men du har ett litet ormbo med slangar ändå. En övertycksventil, en slå-runt-ventil, något grenstycke och en liten plåtburk. Sen går det i alla fall minst två slangar fram mot motorrummet, kanske tre. vilken som helst kan vara sprucken och läcka.

Du har dessutom anslutning för stora påfyllningsslangen och en mellanstor avluftning. Det sitter två små slangar på tankens översida - dessa sitter fast i små rör som är lödade i tanken - kan vara de som lossat.

Ut med soffan, ta bort plasten i högerflygeln och skruva bort täckplåten till tanken. Happy hunting!
/mats
Utan Niva för närvarande..

Sponsrar lada-niva.se
Fredrik C
Inlägg: 28
Blev medlem: 06 dec 2008 22:43

Re: OTO -88

Inlägg av Fredrik C »

Japp Maggan, jag är riktigt nöjd med resultatet. Dock är det inte helt lätt att foliera en gammal bil med dropplister kanter o veck. Men på lite håll o i motljus så ser det bra ut :D .

Tanken o alla slangar har varit ur och vi har som sagt bytt till ett "modernt" tankrör (med tillhörande lock). Samma som borde sitta på nya Nivor.
Bensinlukt är väll ett litet problem oxå. Största problemet är dock att det fuktar på utsidan o rinner på den nyfolierade sidan :( .
rid54
Inlägg: 1476
Blev medlem: 20 apr 2012 16:25
Ort: Vallentuna
Kontakt:

Re: OTO -88

Inlägg av rid54 »

Om det fuktar på utsidan känns det ju nästan som att man kunde misstänka locket? Även om det är nytt, så är ju fenomenet "dead on arrival" inte helt okänt i bilvärlden. Locket är väl av plast, om jag minns rätt. Liten spricka? Packningen styv/vikt/sprucken?

Hade nåt liknande på min 2107, men det var mitt fel känns det som i efterhand.... jag fattade inte att det var helt fel lock påsatt, funderade bara på varför det var så trögt att sätta på. Det läckte när tankinnehållet skvimpade lite. Nytt lock av rätt sort löste problemet.
/Rickard
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte)
Lada 2107 från 1984; "Olga" (såklart...)
Volvo TL 22 (935)
ahlberg
Inlägg: 5092
Blev medlem: 12 nov 2008 07:46
Ort: Hässleholm/Stockholm

Re: OTO -88

Inlägg av ahlberg »

Bild

Allting måste vara helt tätt vid 37, 38, 39. Du har även en slang 40 som kommer ut innanför tankluckan, och är det inte rätt kopplat kan den spotta ut bensin. Du har inte den svarta burken, men en liten plåt-burk som gör samma jobb = ser till att inte bensin rinner ut. Tanken andas genom denna potta och vidare genom slang 40. Vid tankning andas tanken genom 37. (slå-runt och övertrycksventil är inte med på bilden)
/mats
Utan Niva för närvarande..

Sponsrar lada-niva.se
Fredrik C
Inlägg: 28
Blev medlem: 06 dec 2008 22:43

Re: OTO -88

Inlägg av Fredrik C »

Får gå över det ännu en gång. Men alla delar du beskriver är nya o kom i en påse från Lada så de borde höra i hop. Fabrikationsfel/ spricka kan ju vara en sak. Men ska även kolla burken som du beskriver. Tack för hjälpen.
Fredrik C
Inlägg: 28
Blev medlem: 06 dec 2008 22:43

Re: OTO -88

Inlägg av Fredrik C »

Hittade även ett passande takräcke som fick lite svart plastfärg från Biltema.

Bild

Bild
Fredrik C
Inlägg: 28
Blev medlem: 06 dec 2008 22:43

Re: OTO -88

Inlägg av Fredrik C »

OTO är tillbaka i tjänst. Vedkörning och renovering av skogsväg stod på schemat idag. Dock börjar skogskärran på att återgå till naturen. Nån som har en gammal kärra stående som de vill bli av med?

Bild

Bild

Bild

Hade fler bilder men forumbilder.se strular bara vid uppladdning :| ...
Skriv svar