Olga -87

Här kan du lägga upp en tråd om just din bil, berätta vad du gör med den!
henke
Inlägg: 24
Blev medlem: 05 dec 2008 18:27
Ort: Skövde

Olga -87

Inlägg av henke »

Jaha, får väl presentera min ryska då :)
Olga heter hon och är 21 år gammal, jag gillar nämligen mina kvinnor unga.... och ryska..
Jag köpte henne i slutet av oktober och har sedan dess fått henne besiktigad och fixat till diverse småfix.
Har även skruvat på ett par rocksliders.

Efter en rejäl fastkörning härom veckan står en vinsch samt sandstegar hyggligt högt på önskelistan, samt bättre däck, höjningskitt och.. och .. och....
Tror även att ett hjullagerbyte börjar närma sig.

Bild
Bild

För stunden sitter det övertjusiga BWAfälgar monterade, för lördagskvällarna utanför de tjusiga uteställena inne i stan.
Bild
Senast redigerad av henke den 05 dec 2008 19:29, redigerad totalt 1 gånger.
Nivapilot
ahlberg
Inlägg: 5092
Blev medlem: 12 nov 2008 07:46
Ort: Hässleholm/Stockholm

Re: Olga -87

Inlägg av ahlberg »

Välkommen! Det var ju en fräsch 21-åring du hittat!
/mats
Utan Niva för närvarande..

Sponsrar lada-niva.se
henke
Inlägg: 24
Blev medlem: 05 dec 2008 18:27
Ort: Skövde

Re: Olga -87

Inlägg av henke »

Tackar :)
Jorå hon är rätt tjusig.. visst finns det skavanker, men de kommer ju inte bli färre :)
Nivapilot
Larsson
Inlägg: 1897
Blev medlem: 11 nov 2008 22:05
Ort: Luleå
Kontakt:

Re: Olga -87

Inlägg av Larsson »

Vet inte om ni känner igen bilen........men den är inte ny på vårt forum. Minns dock inte vad han kallade sig som hade den innan....... :|
/Larsson (Admin)

Lada Niva -80 (veteran)
Lada Niva -81 (veteran)

If speed kills.....Lada owners will live forever.
ahlberg
Inlägg: 5092
Blev medlem: 12 nov 2008 07:46
Ort: Hässleholm/Stockholm

Re: Olga -87

Inlägg av ahlberg »

Boom - nånting? eller?
/mats
Utan Niva för närvarande..

Sponsrar lada-niva.se
Larsson
Inlägg: 1897
Blev medlem: 11 nov 2008 22:05
Ort: Luleå
Kontakt:

Re: Olga -87

Inlägg av Larsson »

Näe...inte "Boom"....kan ha varit "Niva-Bengan" eller nått sånt.
/Larsson (Admin)

Lada Niva -80 (veteran)
Lada Niva -81 (veteran)

If speed kills.....Lada owners will live forever.
henke
Inlägg: 24
Blev medlem: 05 dec 2008 18:27
Ort: Skövde

Re: Olga -87

Inlägg av henke »

Jag vet att förre ägaren kikade runt på msn-gruppen och även köpt delar av LarzOn. Ägaren dessförinnan var från närke. Sen är det svart :)
Nivapilot
henke
Inlägg: 24
Blev medlem: 05 dec 2008 18:27
Ort: Skövde

Re: Olga -87

Inlägg av henke »

Tänkte bjuda på lite bilder från uppfrähsningen av avgassystemet inför stundande besiktning i höstas.
Sista biten avgassystem hade nog haft sina glansdagar under tidigt 90tal och gav oönskad halt av karbondioxid inne i kupén samt ett raspigt avgasljud som kunde få vilken rallybil som helst att tappa andan.

Bortmontering av de dåliga bitarna avslöjade att det var nog inte lönt att svetsa... blotta åsynen av ESABaggregatet gjorde kanterna ytterligare frasiga av plåtexem.
Bild

Kosan styrdes mot Biltema och en korg rördelar inhandlades.
Efter lite måttande och ett par omgångar med svetsen var denna pjäs färdigställd. Notera det alldeles för tjusiga ytbehandlade ändröret som svändes ihop av bara farten.
Bild

Tyvärr lite dålig bild, men såhär bidde slutresultatet:
Bild

Numer är kupén fylld av annan odör än avgaser från niva, bla. rysk plast och otvättad chaufför.
ahlberg
Inlägg: 5092
Blev medlem: 12 nov 2008 07:46
Ort: Hässleholm/Stockholm

Re: Olga -87

Inlägg av ahlberg »

Snyggt - möjligen lite överarbetat... ;) Hur löste du upphängningarna?
/mats
Utan Niva för närvarande..

Sponsrar lada-niva.se
henke
Inlägg: 24
Blev medlem: 05 dec 2008 18:27
Ort: Skövde

Re: Olga -87

Inlägg av henke »

Jag svetsade på stag så jag kunde hänga upp det i orginalfästena.
Ja, helt klart överarbetat, hade räckt med en rörstump rätt bak, men man har ju inget liv, så vad annars ska man göra :D
Nivapilot
henke
Inlägg: 24
Blev medlem: 05 dec 2008 18:27
Ort: Skövde

Re: Olga -87

Inlägg av henke »

Har varit lite sugen på att snickra ihop ett Hoodookit, så idag skreds till verket.
Till er som är lite nyfikna på hur man går till väga kan jag bjussa på lite bilder.

Börja med att måtta till 4st 200mm långa bitar med 25mm fyrkantsprofil. Enl. Mr. hoodoo himself rekomenderas 3mm godstjocklek, men det funkar fint med 2mm gods, som man sedan boxar invändigt med 2mm bitar, man kan även svetsa på ett "lock" för mer styrka.
Bild

Kapa bitarna på diagonalen. (kameran klarar faktiskt av att fota i färg.... tyvärr verkar färgen tagit slut)
Bild

Krängningshämmarn monteras väck. Infästningen där hämmarn är bultad på fjädersätesplattan kapas av där den böjer sig runt a-armen. Detta för att kunna lyfta fjäderplattan för att kila in lyftkilen.
Bild

Såhär kan då hoodookilarna se ut. Jag valde att "boxa" dom istället för att svetsa fast de på fjäderplattan, jag förstärkte dom invändigt och satte lock på dom. Det bör bli starkt nog :)
Bild

Och såhär tjusigt kan det bli när det monteras.
Bild

En smula högre bidde resultatet...
Bild

Nu skall det bara laboreras ihop distanser till bakvagnen, ett gäng Biltemaskärbrädor får sätta livet till, det kan kanske funka.
Senihol
Inlägg: 172
Blev medlem: 13 nov 2008 21:10
Ort: Kolsvaskogen

Re: Olga -87

Inlägg av Senihol »

Välkommen i HooDoo klubben!
Skärbrädorna sågar du lämpligast till med en vanlig sticksåg, sen är det bara att trava på hög tills lämplig höjd uppnås.
Jag tror du klarar dig ypperligt med dina boxade rör. Rören som Ahlberg spred runt landet för nåt år sedan (som även hittade in i min Niva) var väl 2mm om jag inte missminner mig.
Niva -95 TBI. Lätt modifierad. *såld* -88 skräckis. Donatorbil -SKrotad.
Numera Nivalös, men med fäbless för engelska 4x4...
ahlberg
Inlägg: 5092
Blev medlem: 12 nov 2008 07:46
Ort: Hässleholm/Stockholm

Re: Olga -87

Inlägg av ahlberg »

3 mm var de, faktiskt. På Senihol låter det som om jag krängde Herbalife - men, det var faktiskt schyssta prylar! :cry: ;)
/mats
Utan Niva för närvarande..

Sponsrar lada-niva.se
Larsson
Inlägg: 1897
Blev medlem: 11 nov 2008 22:05
Ort: Luleå
Kontakt:

Re: Olga -87

Inlägg av Larsson »

Ha Ha

Jag kan gå i god för att det var 3mm tjocklek.....har såna "Herbalife kilar" i min bil med. ;)
/Larsson (Admin)

Lada Niva -80 (veteran)
Lada Niva -81 (veteran)

If speed kills.....Lada owners will live forever.
henke
Inlägg: 24
Blev medlem: 05 dec 2008 18:27
Ort: Skövde

Re: Olga -87

Inlägg av henke »

Ah, allright, aja, jag bör väl märka om de kollapsar, annars får la jag köpa herbalifegods :)

För att nyttja den ökade höjden bak, läste jag nånstans att det funkar med kingcab dämpare.. nån som testat detta?
Nivapilot
Skriv svar