Nivanördens blå fara

Här kan du lägga upp en tråd om just din bil, berätta vad du gör med den!
Nivanörden
Inlägg: 745
Blev medlem: 28 nov 2008 12:52
Ort: Göteborg

Re: Projekt BadAss Nördniva "Det stora Nördlyftet"

Inlägg av Nivanörden »

Lejon skrev:Tjena!
....Ska ju sägas att de inte e optimalt, däcken klämms upp i hjulhusen bak vid extremflex men det kan man ta tycker jag för det lilla jobb som en hoodoo och skärmmod är jämfört med värre höjningar, längre dämpare o fjädrar o svetsa o bygga o jävlas..:)...
Ser bra ut!

Men svetsa, bygga o jävlas, det är ju det som är det roliga! :mrgreen: Mina fälgar breddar en del utåt, så har ganska gott om plats in till hjulhusen bak. Nackdelen blir att framdäcken flyttar sig ganska mycket framåt/bakåt vid sväng. Men allt går o lösa med slägga o vinkelkap!

/Håkan
//Håkan

Nivalös! :-O Men kör just nu Nissan Patrol Y61 som Niva-Substitut
Nivanörden
Inlägg: 745
Blev medlem: 28 nov 2008 12:52
Ort: Göteborg

Re: Projekt BadAss Nördniva "Det stora Nördlyftet"

Inlägg av Nivanörden »

Får väl bjussa på ett par bilder från förra helgens premiärkörning på en klubbträff med Norra Smålands Offroaders.

Var kul o få prova de nya däcken i skogen o se hur de funkade med utväxling osv. Kan bara säga att det blev en enorm skillnad med 31" däcken! Helt annat flyt och kom fram på ställen jag inte gjort innan. Stenkryparen och dessa i kombo funkade kalas! Får jag bara tummen bort ifrån den plats där solen aldrig skiner ska jag väl göra i ordning 4.3 uväxlingarna o få i dem snart!

O sen vore det ju riktigt najs med 1.7 TBI morot! Någon borde väl sitta på en lämplig donator till mitt lilla projekt? :)


Bara för o visa er vem som tar täten!
Bild

Inte ensam ryssbil på träffen! Fick tips om en likadan GAZ tillsalu. Grymt sugen!
Bild

Ryssland VS England.
Bild

Sen får jag erkänna att jag fuskade o trailade, men det är skönare o köra Suzukin plus att jag pillat
en del på Nivan o inte provkört en meter. Dessutom kylarläckage som måste fixas...
Bild

MVH/
Håkan
//Håkan

Nivalös! :-O Men kör just nu Nissan Patrol Y61 som Niva-Substitut
Nivanörden
Inlägg: 745
Blev medlem: 28 nov 2008 12:52
Ort: Göteborg

Re: Projekt BadAss Nördniva "Det stora Nördlyftet"

Inlägg av Nivanörden »

Nu var det länge sedan det updaterades här!

Vad är på g då? En jädra massa plock faktiskt!
Till att börja med har jag byggt om min huvudväxellåda med en ny ingående- och mellanaxel som NivaMicke modifierat. Detta kommer ge en mycket lägre etta samt lite lägre femma, vilket blir perfekt till 31" däcken. I NivaMickes tråd under "Modifieringar" finns mer att läsa.
http://www.lada-niva.se/viewtopic.php?f=8&t=1419

Sedan har jag även påbörjat byte från 1600 förgasarmotor till en 1700 med MPI sprut från en 2005 års Niva. Detta skall också bli en intressant modifiering. Var väl egentligen sugen på att lägga i en diesel av något slag, men denna dök upp till rätt peng. Det blir en hel del jobb, men allting går!

Några bilder på nya motorn: Om någon tycker pallen ser stor ut så har den tidigare hållt en Cheva 350 :mrgreen:

Bild

Tillsammans med organdonatorn:

Bild

Det blev ett helt lass med grejer att köra hem till garaget:

Bild

En Torsendiff är fixad som skall i tillsammans med 4,30:1 utväxlingarna.

Gummiskärmbreddare är monterade för att blidka farbror blå lite, även om den såg fräckare ut utan dem. Bilder på detta kommer!

Till helgen stundar mekarstund. Med lite tur kommer gamla motorn ur, så jag kan börja snygga upp och göra det hemtrevligt för 1.7an! :mrgreen:

//Håkan
//Håkan

Nivalös! :-O Men kör just nu Nissan Patrol Y61 som Niva-Substitut
Tobbe
Inlägg: 90
Blev medlem: 07 dec 2010 19:31
Ort: Karlskrona
Kontakt:

Re: Projekt BadAss Nördniva "Det stora Nördlyftet"

Inlägg av Tobbe »

Skoj med uppdatering i den här tråden! Gillar din Niva skarpt! Keep up the good work :)
ahlberg
Inlägg: 5092
Blev medlem: 12 nov 2008 07:46
Ort: Hässleholm/Stockholm

Re: Projekt BadAss Nördniva "Det stora Nördlyftet"

Inlägg av ahlberg »

Ser bra ut! Kan man möjligen be om en liten "steg-för-steg"-lista på konverteringen, efterhand som du bygger, för att spara under Modifiereringar? Kan ju vara av intresse för kommande projektbyggare.
/mats
Utan Niva för närvarande..

Sponsrar lada-niva.se
Nivanörden
Inlägg: 745
Blev medlem: 28 nov 2008 12:52
Ort: Göteborg

Re: Projekt BadAss Nördniva "Det stora Nördlyftet"

Inlägg av Nivanörden »

Tobbe skrev:Skoj med uppdatering i den här tråden! Gillar din Niva skarpt! Keep up the good work :)
Tackar! :-)
ahlberg skrev:Ser bra ut! Kan man möjligen be om en liten "steg-för-steg"-lista på konverteringen, efterhand som du bygger, för att spara under Modifiereringar? Kan ju vara av intresse för kommande projektbyggare.
Tack! Jo men visst, jag skall uppdatera mycket så andra kan få glädje av det! Din write-up om motorbytet har varit trevlig nattlektyr inför min liknande operation. :)

Roade mig med att räkna ut hastigheten vid 1000rpm på 5an o kunde jämföra hastigheten med originalutväxling och ideala 215/75R15 däck med den nya setupen med NivaMickes huvudlåda och andra slutväxlar och 31".


original 215: Huvudlåda, femman = 0,82:1 Fördelningslåda, hög = 1,2:1 Slutväxel = 4,10:1 CrusingRatio = 4,03 Crusing speed 1000rpm = 9,14 m/s
Nu 31": Huvudlåda, femman = 0,89:1 Fördelningslåda, hög = 1,2:1 Slutväxel = 4,30:1 CrusingRatio = 4,59 Crusing speed 1000rpm = 8,98 m/s

Skiljer som synes oerhört lite, vilket känns riktigt bra, det borde göra att den kommer funka ok på vägen även med 31"arna!

Hade några VS bilder mot en originalare som jag kan bjuda på också!

Bild
Bild
Bild

MVH/
Håkan
//Håkan

Nivalös! :-O Men kör just nu Nissan Patrol Y61 som Niva-Substitut
Nivanörden
Inlägg: 745
Blev medlem: 28 nov 2008 12:52
Ort: Göteborg

Re: Projekt BadAss Nördniva "Det stora Nördlyftet"

Inlägg av Nivanörden »

Liten update från förra helgen!

Nu är den gamla 1600 snurran ute och jag har börjat rensa ut kablar osv.En rejäl rengöring och förberedelse inför o skvätta på lite färg i motorrummet blir nästa steg.

Inte så mycket att ta steg-för-steg bilder på än, men det kommer nog snart när det blir montering av nya motorn!

Notera även mina extra skärmbreddare jag monterat för att hålla däcken täckta. Total breddning ca 14cm, 7cm på varje sida.

Bild

Bild

Bild



MVH/
Håkan
//Håkan

Nivalös! :-O Men kör just nu Nissan Patrol Y61 som Niva-Substitut
Tobbe
Inlägg: 90
Blev medlem: 07 dec 2010 19:31
Ort: Karlskrona
Kontakt:

Re: Projekt BadAss Nördniva "Det stora Nördlyftet"

Inlägg av Tobbe »

Vad är det för skärmbreddare du har satt dit?
Nivanörden
Inlägg: 745
Blev medlem: 28 nov 2008 12:52
Ort: Göteborg

Re: Projekt BadAss Nördniva "Det stora Nördlyftet"

Inlägg av Nivanörden »

Tobbe skrev:Vad är det för skärmbreddare du har satt dit?
Det är gummiskärmbreddare på metervara, från SBVAB
http://www.sbvab.se/skarmbreddare-sats-2-7m-6cm.html

Den breddar inte riktigt 6 cm, plus min plåtbreddning som ger ca 2-2,5cm breddning => ca 7cm breddning totalt...
//Håkan

Nivalös! :-O Men kör just nu Nissan Patrol Y61 som Niva-Substitut
Nivanörden
Inlägg: 745
Blev medlem: 28 nov 2008 12:52
Ort: Göteborg

Re: Projekt BadAss Nördniva "Det stora Nördlyftet"

Inlägg av Nivanörden »

Helgen har ägnats åt o lacka motorrummet i samma färg som övriga bilen.

Före rengöring:

Bild

Efter rengöring och rostslipning:

Bild

Efter slutlack samt påbörjat lite tillbakamontering:

Bild

Bild

De blir väl inte Chip Foose klass precis, men jag vill ju kunna använda bröten i skogen också, så man kan ju inte vara för noggrann.

Skönt o börja skruva tillbaka saker igen! Nästa sak som skall monteras är nya motorn! Sedan e de en jäkla massa småpyssel med den, ska bli intressant o komma in i världen med CTS, VSS, ECU o alla andra fräcka trebokstavskombinationer... :mrgreen:

//Håkan
//Håkan

Nivalös! :-O Men kör just nu Nissan Patrol Y61 som Niva-Substitut
ahlberg
Inlägg: 5092
Blev medlem: 12 nov 2008 07:46
Ort: Hässleholm/Stockholm

Re: Projekt BadAss Nördniva "Det stora Nördlyftet"

Inlägg av ahlberg »

Seriöst!!
/mats
Utan Niva för närvarande..

Sponsrar lada-niva.se
Larsson
Inlägg: 1897
Blev medlem: 11 nov 2008 22:05
Ort: Luleå
Kontakt:

Re: Projekt BadAss Nördniva "Det stora Nördlyftet"

Inlägg av Larsson »

Snyggt!

*tummen upp*
/Larsson (Admin)

Lada Niva -80 (veteran)
Lada Niva -81 (veteran)

If speed kills.....Lada owners will live forever.
Nivanörden
Inlägg: 745
Blev medlem: 28 nov 2008 12:52
Ort: Göteborg

Re: Projekt BadAss Nördniva "Det stora Nördlyftet"

Inlägg av Nivanörden »

Jag tackar o bockar! :-)

Nu har jag haft långledigt o fått gjort en hel del!

Till att börja med en rejäl motortvätt.
Bild

Till MPI sprutet sitter ett stag som stöttar upp insugsröret. Detta stag sitter på ett öra på det högra motorfästet, men detta öra saknas ju alltså på mitt gamla fäste. Vad göra? (Har även monterat nya motorkuddar, men de kom inte me på bild)
Bild

I sann rysk anda blev det ett plattjärn som borrades o svetsades fast. (Jag tror de e nått liknande på originalet från 2005)
Bild

Därefter lastades motorn på släpet, släpet hängdes på Nivan o framför Nivan sattes Grållen. Sedan bar det iväg till granne med bra motorlyft!
Bild

Bild

Motorn på plats!
Bild

Bild

Bild

En värmesköld till katalysatorn har tillverkats.
Bild

En "specialböj" för att få upp röret bakom katten lite närmare golvet.
Bild

Sedan dess har växellådorna monterats, framdiffen byttes till en renoverad med utväxling 4.3:1 när motorn var ute och mycket småpill är gjort.

Mycket smågrejer återstår dock. Byta bakdiff, fixa staget till huvstöttan som inte passar efter kylarbyte, dra elsystemet osv osv.. :P
Men inte allt för långt till startförsök nu! :-)

Däremot har jag insett att jag nog behöver nya bränsleledningar, de jag fick med är väldigt rostiga o kommer nog inte igenom bes.. Var köper jag dessa billigast?

//
Håkan
//Håkan

Nivalös! :-O Men kör just nu Nissan Patrol Y61 som Niva-Substitut
Larsson
Inlägg: 1897
Blev medlem: 11 nov 2008 22:05
Ort: Luleå
Kontakt:

Re: Projekt Nördniva =>1.7MPI Bildupdate 4/5!

Inlägg av Larsson »

Looking Good!!
/Larsson (Admin)

Lada Niva -80 (veteran)
Lada Niva -81 (veteran)

If speed kills.....Lada owners will live forever.
Josanivski
Inlägg: 208
Blev medlem: 02 dec 2008 21:15
Ort: Granhultsås

Re: Projekt Nördniva =>1.7MPI Bildupdate 4/5!

Inlägg av Josanivski »

Härligt ekipage! Lagom trångt på eran lilla väg?
Fast å andra sidan, så är den väl något bredare nu än när jag var där...?
Ser bra ut, fortsätt så! ;)
/Johannes. "Gläds icke, ty ljuset i tunelen kan vara ett tåg"
Vit -84 2,3 TD
Grön -84 1,6, Bruksbil.
Skriv svar