Nivanördens blå fara

Här kan du lägga upp en tråd om just din bil, berätta vad du gör med den!
Nivanörden
Inlägg: 745
Blev medlem: 28 nov 2008 12:52
Ort: Göteborg

Re: Projekt BadAss Nördniva "Det stora Nördlyftet"

Inlägg av Nivanörden »

ranger skrev:Blev det bra ?
Har inte börjat bygga distanserna än. ;-) Håller som bäst på o gör ritningar. Räknar med tillverkning innan påsk. Bor ju 30 mil från bilen, så mitt arbet skenar ju inte precis, hehe :mrgreen:
//Håkan

Nivalös! :-O Men kör just nu Nissan Patrol Y61 som Niva-Substitut
ahlberg
Inlägg: 5092
Blev medlem: 12 nov 2008 07:46
Ort: Hässleholm/Stockholm

Re: Projekt BadAss Nördniva "Det stora Nördlyftet"

Inlägg av ahlberg »

När man titta på konstruktionen kan man ju ana att det kommer att bli lite brytande krafter på nedre bultförbandet. Kanske är att överdriva, men skulle man inte kunna "ta stöd" längre ned på spindeln? Typ en trekantplåt?
/mats
Utan Niva för närvarande..

Sponsrar lada-niva.se
Nivanörden
Inlägg: 745
Blev medlem: 28 nov 2008 12:52
Ort: Göteborg

Re: Projekt BadAss Nördniva "Det stora Nördlyftet"

Inlägg av Nivanörden »

ahlberg skrev:När man titta på konstruktionen kan man ju ana att det kommer att bli lite brytande krafter på nedre bultförbandet. Kanske är att överdriva, men skulle man inte kunna "ta stöd" längre ned på spindeln? Typ en trekantplåt?
Typ såhär menar du?
Bild

Eller nått åt det hållet iaf. Tål o tänkas på. Skall räkna lite på det hela. Den nya hävarm som uppstår blir ju inte jättelång, men ändå inte obetydlig.

Nu har jag ju bara ritat åt ett håll, men går ju o göra åt de andra hållen med, bara för o stärka upp det hela. Fler idéer?
//Håkan

Nivalös! :-O Men kör just nu Nissan Patrol Y61 som Niva-Substitut
ahlberg
Inlägg: 5092
Blev medlem: 12 nov 2008 07:46
Ort: Hässleholm/Stockholm

Re: Projekt BadAss Nördniva "Det stora Nördlyftet"

Inlägg av ahlberg »

Jo, något sånt, var det jag tänkte... Man kan ju tänka hur det rör sig när du far fram över en dålig grusväg. Jag hade nog funderat på att sno överdelen på en annan hjulspindel och sedan satt plåtar emellan.
/mats
Utan Niva för närvarande..

Sponsrar lada-niva.se
Nivanörden
Inlägg: 745
Blev medlem: 28 nov 2008 12:52
Ort: Göteborg

Re: Projekt BadAss Nördniva "Det stora Nördlyftet"

Inlägg av Nivanörden »

ahlberg skrev:Jo, något sånt, var det jag tänkte... Man kan ju tänka hur det rör sig när du far fram över en dålig grusväg. Jag hade nog funderat på att sno överdelen på en annan hjulspindel och sedan satt plåtar emellan.
Bygga upp förstärkningar med kraftig plåt borde ju också funka.. ? Dock vill jag inte det ska se för "bonnigt" ut, då jag vill kunna besiktiga bilen. Tål o tänkas på. Går ju o göra distansen större o låta den "omsluta" spindeln mer.? O säkra med bultar..
Bild

Snygga paintskisser va? ;-) Håller på o ritar uppp grejerna i CATIA, men mycket annat som tar tid nu.
//Håkan

Nivalös! :-O Men kör just nu Nissan Patrol Y61 som Niva-Substitut
vonzool
Inlägg: 14
Blev medlem: 06 jan 2009 15:15
Ort: kumla

Re: Projekt BadAss Nördniva "Det stora Nördlyftet"

Inlägg av vonzool »

Mycket mycket intressant tråd! kommer följas.. :D har oxå haft funderingar på att droppa frambalken med Simon Allen's guide för att höja den lite till och få det där lilla extra :P Men vill ju oxå kunna göra så man kan besikta bilen. Har ju aldrig hunnit börja för jag har ingenstans att hålla på förutom utomhus, i en backe just nu. och allt annat har krånglat på den känns det som, så man börjar ju tröttna. åkt på knappt 2 träffar och fått meka resten av tiden med tex motorhaveri och motorbyte, sen typ kabelbrand så man fick byta kabelhärvan i kupén och ut i motorn och nu då efter man precis bytt block packningen o blitt glad för kunna ut o åka i snön så går ju fästena till framaxeln sönder :cry:
Fast allt detta läsande gör ju att man blir sugen på att hitta ett ställe och hålla på o skruva på :D
har ju redan hoodoo höjning(lite högre där bak än vad som står) och 265/75 R16 med valp fälg på min niva med uppkapade hjulhus ;)

det ska bli mycket spännande att fortsätta läsa om detta projektet och se hur det artar sej med olika teorier och lösningar. :mrgreen:
Nivanörden
Inlägg: 745
Blev medlem: 28 nov 2008 12:52
Ort: Göteborg

Re: Projekt BadAss Nördniva "Det stora Nördlyftet"

Inlägg av Nivanörden »

vonzool skrev:Mycket mycket intressant tråd! kommer följas.. :D har oxå haft funderingar på att droppa frambalken med Simon Allen's guide för att höja den lite till och få det där lilla extra :P Men vill ju oxå kunna göra så man kan besikta bilen. Har ju aldrig hunnit börja för jag har ingenstans att hålla på förutom utomhus, i en backe just nu. och allt annat har krånglat på den känns det som, så man börjar ju tröttna. åkt på knappt 2 träffar och fått meka resten av tiden med tex motorhaveri och motorbyte, sen typ kabelbrand så man fick byta kabelhärvan i kupén och ut i motorn och nu då efter man precis bytt block packningen o blitt glad för kunna ut o åka i snön så går ju fästena till framaxeln sönder :cry:
Fast allt detta läsande gör ju att man blir sugen på att hitta ett ställe och hålla på o skruva på :D
har ju redan hoodoo höjning(lite högre där bak än vad som står) och 265/75 R16 med valp fälg på min niva med uppkapade hjulhus ;)

det ska bli mycket spännande att fortsätta läsa om detta projektet och se hur det artar sej med olika teorier och lösningar. :mrgreen:
Kul med uppskattning! Som du säkert läst så pluggar jag i Göteborg och bilen står hos mina föräldrar i gränstrakterna mellan Östergötland och Småland, därav den ganska långsamma byggtakten. ;-) Blir lite tillverkning o sånt i skolan, men inte så mycket som jag vill. När det blir lite varmare hoppas jag kunna jobba mer på helgerna.

Tråkigt att det strular för dig.. Hoppas d löser sig! Har du tålamod o vänta några månader så kan jag nog dela med mig av fler tips i höjningsfrågan.

Såhär hade ryssen med portaler förstärkt sina distanser:

Bild

Typ så du menade va Ahlberg? :-)
//Håkan

Nivalös! :-O Men kör just nu Nissan Patrol Y61 som Niva-Substitut
ahlberg
Inlägg: 5092
Blev medlem: 12 nov 2008 07:46
Ort: Hässleholm/Stockholm

Re: Projekt BadAss Nördniva "Det stora Nördlyftet"

Inlägg av ahlberg »

Nivanörden skrev:Typ så du menade va Ahlberg? :-)
Japp, i principip... lite mera fackmannamässigt kanske.. ;)
/mats
Utan Niva för närvarande..

Sponsrar lada-niva.se
Nivanörden
Inlägg: 745
Blev medlem: 28 nov 2008 12:52
Ort: Göteborg

Mått på spindelled och spindel.

Inlägg av Nivanörden »

Skulle behöva måtten på spindelns övre koniska hål där spindelledens bult sitter. Även tjocklek osv. Gängstorlek på bulten? Hmm, d va nog alla mått.. Nån som sitter inne på lite go info till mig.!? :-)

Ska göra ritningar o försöka fixa mina distanser enligt bild:
Bild
//Håkan

Nivalös! :-O Men kör just nu Nissan Patrol Y61 som Niva-Substitut
Nivanörden
Inlägg: 745
Blev medlem: 28 nov 2008 12:52
Ort: Göteborg

Re: Projekt BadAss Nördniva "Det stora Nördlyftet"

Inlägg av Nivanörden »

ahlberg skrev:
Japp, i principip... lite mera fackmannamässigt kanske.. ;)
Hehe, ja, jo det tycker jag med men det är tanken som räknas vet du väl!? ;-) Lurar på o bocka en tjock plåt som följer spindeln bättre o på så vis "smälter in" mer. Typ som vi diskuterat innan...
//Håkan

Nivalös! :-O Men kör just nu Nissan Patrol Y61 som Niva-Substitut
zon
Inlägg: 71
Blev medlem: 30 jun 2009 02:18
Ort: Norge

Re: Mått på spindelled och spindel.

Inlägg av zon »

Om jeg forstod rett:
Bild
Nivanörden
Inlägg: 745
Blev medlem: 28 nov 2008 12:52
Ort: Göteborg

Re: Mått på spindelled och spindel.

Inlägg av Nivanörden »

Helt rätt! Tusen tack! :-)
//Håkan

Nivalös! :-O Men kör just nu Nissan Patrol Y61 som Niva-Substitut
ahlberg
Inlägg: 5092
Blev medlem: 12 nov 2008 07:46
Ort: Hässleholm/Stockholm

Re: Mått på spindelled och spindel.

Inlägg av ahlberg »

Med risk för att vara tjatig... Man skojar inte med den försvagning och brottanvisning som uppstår vid pratbubblans spets. Det röda partiet av klumpen tillför inget till konstruktionen, ser bara hemmasmitt ut, såvida man inte hade lagt in en stödring eller designat så att klumpen vilar på hjulspindeln, enligt grön markering. Ett bra stöd där och man kan skippa snedsträvan.. den var ju inte så vacker... tycker jag.. :)

Bild
Senast redigerad av ahlberg den 23 feb 2010 06:51, redigerad totalt 1 gånger.
Anledning: Slog ihop till en tråd nu när du fått svar.
/mats
Utan Niva för närvarande..

Sponsrar lada-niva.se
Nivanörden
Inlägg: 745
Blev medlem: 28 nov 2008 12:52
Ort: Göteborg

Re: Mått på spindelled och spindel.

Inlägg av Nivanörden »

ahlberg skrev:Med risk för att vara tjatig... Man skojar inte med den försvagning och brottanvisning som uppstår vid pratbubblans spets. Det röda partiet av klumpen tillför inget till konstruktionen, ser bara hemmasmitt ut, såvida man inte hade lagt in en stödring eller designat så att klumpen vilar på hjulspindeln, enligt grön markering. Ett bra stöd där och man kan skippa snedsträvan.. den var ju inte så vacker... tycker jag.. :)

Bild
Håller med. Om vi jämför med dessa distanser :
Bild

Så är ju de lite smalare och ser ut att ligga an bättre mot spindeln, vilket egentligen är en självklarhet.

Snedsträvan ryssen gjort är ju inte så vacker, men funktionen illustreras ju bra. ;-) Vore lätt o göra en som ser mer "original" ut.

Så till nästa fråga:
Lämpligt material att tillverka i? (svara nu inte "metall" :mrgreen: ) Nån som är väl orienterad inom olika stålklassningar osv?
//Håkan

Nivalös! :-O Men kör just nu Nissan Patrol Y61 som Niva-Substitut
ahlberg
Inlägg: 5092
Blev medlem: 12 nov 2008 07:46
Ort: Hässleholm/Stockholm

Re: Projekt BadAss Nördniva "Det stora Nördlyftet"

Inlägg av ahlberg »

Får en glad amatör gissa? Något som innefattar orden "chrome" och "moly"? :)
/mats
Utan Niva för närvarande..

Sponsrar lada-niva.se
Skriv svar